Pagina 58 van 62

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2024 13:32
door iljitsch
Ik zat even te denken dat wellicht als de meettram met pensioen gaat de installatie die daarin zit om op 750 V te rijden richting Zoetermeer naar de restauranttram kan.

Maar... het kan natuurlijk zijn dat dit niet compatible is, maar lastiger nog: een GTL heeft twee aparte tractieinstallaties. Dus tenzij er in de meettram iets zit dat van 750 V 600 maakt dat op beide choppers in the restauranttram tegelijk aangesloten kan worden wordt dat niks...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2024 14:24
door Tiktak
Ik weet niet of er plannen zijn dat de meettram eruit gaat.
De 3055 is in particulier bezit en moet waarschijnlijk dan zelf de zorgdragen voor de ombouw.
Dit word een heel duur prijskaartje.
Dit geldt natuurlijk ook voor alle museumtramwagens ( ik weet niet of de 57 en 58 op 750 V nu al kunnen rijden )

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2024 17:33
door Admin
Hangt af v/d kosten, lijkt me. Grote kans dat het niet meer loont en een ander voertuig goedkoper om te bouwen is. De eerste lichting Regiocitadis aan Kassel is inmiddels ook al 20 jaar oud, en al voorzien van 750V apparatuur. Ongetwijfeld kan je ook elders in Europa wel slagen voor een geschikte tram, maar de vraag is in hoeverre de HTM zit te wachten op een rare exoot op hun netwerk. Spoiler: niet :roll:

De Buitenlijners kunnen in theorie op 750V rijden, maar de 57 heeft ooit een 600V compressor gekregen, dus dan moet die weer terug-vervangen worden. De 58 is al eens in Nieuwegein geweest, ook daar rijdt men op 750V.

De 1315 is een apart verhaal, men heeft daar een step-down-converter ingezet, die uit de 750V een stabiele 600V maakt. Dat kost ruimte en in een meettram kun je dat wel wegwerken, maar een rijdend restaurant heeft gewoon alle plaatsen nodig voor betalende reizigers/gasten/eters. Nu is het wel zo dat de techniek niet heeft stilgezeten en je nu in de ruimte die de 1315 step-down-converter nodig heeft voor 1 tractie-installatie je anno nu redelijk makkelijk er 2 in kwijt kunt. Maar mijn verwachting is dat de 1315 nog lang nadat de 3055 is gesloopt z'n rondjes maakt op het HTM netwerk. En mogelijk ook andere tramnetwerken in binnen- en/of buitenland.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2024 05:59
door Chris
3035 is nog steeds eigendom van HTM en niet van de Hoftrammm. Er wordt momenteel onderzocht naar een oplossing voor deze GTL. Dat zou ook nog de levens kunnen verlengen van de Pekel GTL's en ook mooi in het museummaterieel kunnen. Ook voor de museum GTL!
Wordt vervolgd...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2024 09:22
door PAV
Geen idee om wat voor kosten het gaat, maar ik kan me voorstellen dat je de ombouw van de 3035 of een museum-GTL (gedeeltelijk) zou kunnen bekostigen met een crowdfundingactie.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2024 20:37
door Admin
Dat zie ik niet gebeuren. Ik heb geen accurate schatting, maar reken op tenminste €50.000-100.000 per voertuig.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2024 07:51
door YC52000
Misschien dat eigenaren/betrokkenen van verschillende trams (Hoftrammm, Tourist Tram en eventueel 1 toekomstige museum GTL tram) gezamelijk moeten gaan aankloppen bij diverse geldverstrekkers, zoals de Metropoolregio Den Haag-Rotterdam of het Rijk, of wie dan ook hiervoor geld geeft. :shock:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2024 11:17
door iljitsch
Hm, is er misschien nog wat te hergebruiken uit andere spullen die uit dienst gaan? Metro's, of misschien zelfs treinen?

Overigens: het upgraden van het voltage is niet direct een dagelijkse beleving op het tramnet :D (tenzij je natuurlijk het passeren van de spanningssluis van RR meetelt).

Is het een idee om een aparte sectie voor toekomstplannen / nieuwe ontwikkelingen aan het forum toe te voegen? Daar kan dan bijvoorbeeld de spannings/museum-discussie in, maar ook nieuwbouw en verbouw remises, wat er vooral niet gebeurt met lijn 19, ombouw van lijnen, nieuw materieel...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 21 jan 2024 23:38
door HaagsePeter
YC52000 schreef:Misschien dat eigenaren/betrokkenen van verschillende trams (Hoftrammm, Tourist Tram en eventueel 1 toekomstige museum GTL tram) gezamelijk moeten gaan aankloppen bij diverse geldverstrekkers, zoals de Metropoolregio Den Haag-Rotterdam of het Rijk, of wie dan ook hiervoor geld geeft. :shock:

Met het geld van de MRDH dat naar de redding van de RET gaat lijkt daar niet veel ruimte..

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 22 jan 2024 21:34
door Lange_Dre
De tourist tram en de Hoftrammm vallen alleen niet onder het MRDH als opdrachtgever. Volgens mij rijd de Tourist tram in opdracht van de Gemeente Den Haag.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 26 jan 2024 19:28
door YC52000
Waarom gebruiken we überhaupt 600V, terwijl dit vroeger 1200V was? Of zeg ik nu iets verkeerds?
Konden destijds de nieuwe trams (600V) niet geleverd worden in 1200V?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 26 jan 2024 21:38
door Admin
Kort antwoord: dat is historisch zo bepaald.

Langer antwoord: de ontwikkelingen in de electro-techniek/electronica hebben een lange geschiedenis. Hoe hoger de spanning, hoe zwaarder/groter de isolatiematerialen moeten zijn. In de beginjaren van electrificatie was het niet mogelijk om spanningen maar vooral stromen hoger dan 600V rechtstreeks te schakelen met een schakelwals die je in de oude vooroorlogse trams ziet. Pas later kwam er isolatiemateriaal geschikt voor 1200V. De HTM Buitenlijnen waren 1200V, net als het NZH normaalspoor netwerk. Het smalspoor netwerk v/d NZH was 600V, op het gemeenschappelijke deel in Haarlem reden de 1200V wagens gewoon op 600V. Toen de HTM haar Buitenlijn naar Voorburg met PCC's ging rijden werd de 1200V scheiding verplaatst v/d Stuwstraat naar de Rijswijkse Herenstraat. Zover ik weet hebben er nooit PCC's gereden op de Wassenaarse lijn, zelfs niet als nachtelijke proef. Pas toen de Deftse lijn werd omgezet naar PCC bedrijf in 1965 was het 1200V tijdperk bij de HTM definitief ten einde.

Wat data voor je tijdlijn:
1899: eerste electrisch aangedreven railvoertuig van Dr Werner Siemens op de tentoonstelling in Berlijn
1899: ENET bouwt eerste electrische tramlijn in NL (Z'voort-Haarlem) met 600V
1904: HTM begint electrificatie stadsnet met 600V
1911: NZH electrificeert de Kustlijnen (Leiden-Katwijk/Noordwijk) met 1200V
1923: HTM opent de Buitenlijnen met 1200V
1924: NZH voltooit ombouw stamlijn Leiden-Den Haag-Scheveningen met electrificatie voor 1200V
1932: NZH krijgt het Waterlandse net onder beheer, sluit Purmerend-Alkmaar en electrificeert restant (A'dam Noord-Purmerend/Edam-Volendam) met 600V
1949: eerste PCC in Europa, HTM 199, later 1001
1956: Waterlandse net verbust
1957: Zandvoortse lijn verbust
1961: laatste restanten tramnetwerk rond Leiden verbust (zowel de HTM als NZH sloten hun tramlijn tussen Den Haag en Leiden volkomen onverwacht op 9-11-61 in de vroege avond, de aangekondigde sluiting was nl 2 dagen later)
1965: laatste HTM Buitenlijn (zie boven) met 1200V omgezet naar 600V voor de PCC's.
2006: eerste meerspanningsvoertuig bij de HTM sinds 40 jaar, de RegioCitadis (750V voor Z'meerlijn/RR)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 03 feb 2024 16:49
door iljitsch
Eindelijk een goede foto van een zwarte en een witte AV:

Afbeelding

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 03 feb 2024 20:43
door YC52000
Waarom is er een streepje tussen 15 & Nootdorp? Was dit altijd al zo?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 03 feb 2024 22:16
door q-quan
YC52000 schreef:Waarom is er een streepje tussen 15 & Nootdorp? Was dit altijd al zo?


Ik dacht er toevallig laatst aan om hierover te posten. Volgens mij zijn ongeveer sinds december de displays van de Avenio's geleidelijk geüpdatet om, voor eindbestemmingen die op één regel staan, een streepje tussen het lijnnummer en de bestemming te plaatsen. Ik gok dat dit komt omdat er op deze displays geen ruimte hebben tussen het nummer en de bestemming, zo stond er "9Vrederust" en "15Nootdorp". Al moet ik zeggen dat ik "9-Vrederust" en "15-Nootdorp" niet minder slordig vind staan, is daar niet gewoon een spatie tussen te zetten?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 feb 2024 08:51
door Chris
Na een proef in December hebben de bestemmingen bij Avenio, die maar één regel nodig hebben, sinds begin januari een '-' tussen lijn en bestemming gekregen. Kennelijk is het met de software niet anders op te lossen maar het is al een heel stuk beter leesbaar geworden. Na de invoering van het koppelteken is ook het lettertype van de bestemming nog wat kleiner geworden.
Gek is dat je niet de lijn niet helemaal links kan uitlijnen en de bestemming rechts... Het is sowieso al veel beter leesbaar dan op een Regio Citadis...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 feb 2024 14:17
door wattman
De aanpassing bij de Avenio was eerst uitsluitend bij lijn 9 (Vrederust) in december 2023, verdween daarna, en werd breed doorgevoerd vanaf 8 januari 2024.
https://haagstramnieuws.org/archief/2023/index.htm
https://haagstramnieuws.org/2024/frame.htm
Zelf heb ik ook -INSTRUCTIE gezien, oftwel het streepje zonder dat daar iets voor staat.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 feb 2024 15:25
door iljitsch
Ik snap natuurlijk dat men niet terug wil naar de oude lijnfilms, maar de lijnnummers die je zag bij de originele GTLs waren toch echt een heel stuk beter dan dat huidige digitale spul. GTL is het slechtst, om de één of andere reden zijn de letters gevormd door individuele lampjes voor mij slecht te lezen. (Tja, zou natuurlijk mijn bril voor ver weg ook kunnen gebruiken bij fietsen/lopen in plaats van alleen bij autorijden...)

RC ziet er recht van voren meestal wel goed uit, maar afhankelijk van de hoek blijft er niks van over. Bij AV stoorde het ontbreken van ruimte tussen nummer en bestemming mij buitengewoon, dus - is beter maar het blijft raar.

En als fotograaf super-irritant dat die lampjes allemaal knipperen waardoor je lange sluitertijden nodig hebt.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 feb 2024 10:56
door OVinDelft
De kwaliteit van de bestemmingsdisplays is gewoon afhankelijk van welke eisen gesteld worden door de koper. EBS heeft hun bussen in Haaglanden uitgerust met heel fijn leesbare duidelijke witte displays, die als leuk extraatje ook nog eens het sluitertijdprobleem voor fotografen niet hebben.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Concessie_Haaglanden_Streek_(2019-2030)
https://busposities.nl/materieel/EBS

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 15 feb 2024 14:56
door YC52000
Wat een leuke gebeurtenis, en dan ook nog eens een GTL tram op de Meppelwerf.

https://hovm.nl/zelfde-reclame-op-alle- ... tramtypes/