Pagina 61 van 62

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 maart 2024 17:14
door Admin
Helaas pas leesbaar na betaling met je privégegevens :roll:

Het was de 5010 die met 4 assen naast het spoor stond, ca 13.30h toen ik passeerde. Niet gestopt, er stonden al genoeg poppetjes naar te kijken ;)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 maart 2024 21:00
door Charles
Hier staat ietsje meer info, met beelden.
https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... p-de-werf/

En een dag eerder was het raak met afslaande auto.
https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... -vervoerd/

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 30 maart 2024 14:59
door iljitsch
Is er al meer duidelijk over dat afschuwelijke ongeluk eerder deze week waarbij iemand een enorm eind meegesleept werd totaan het carnegieplein en het niet overleefde? Blijkbaar heeft de bestuurder de persoon in kwestie in eerste instantie niet gezien en daarna ook niks van de aanrijding gemerkt. Dat is toch wel heel vreemd.

Of het moet zoiets zijn wat ik een keer meemaakte in 12 op de paul krugerlaan, waarbij iemand toen de tram stilstond voor de wielen ging liggen. Maar dat had de bestuurder gelukkig wel door.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 30 maart 2024 22:00
door buschauffeur
Wat ik mij afvraag, zou dit ook hebben kunnen gebeuren met een vroegere GTL, dus zonder botsneus en met vangraam? Had er dan nog gereden kunnen worden met die tram?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 31 maart 2024 23:22
door trambestuurder
buschauffeur schreef:Wat ik mij afvraag, zou dit ook hebben kunnen gebeuren met een vroegere GTL, dus zonder botsneus en met vangraam? Had er dan nog gereden kunnen worden met die tram?


Bij de oude GTL had de stootlat het vangraam laten vallen en had de tram tot stilstand gekomen, hoe het hier heeft kunnen gebeuren is totaal niet duidelijk en blijft speculeren zolang er geen uitslag is van het onderzoek en dan nog is het de vraag of dit dan gedeeld zal worden

Dit ongeval heeft dan ook alleen maar verliezers en had er goed in bij menig trambestuurder en al helemaal bij de betrokken trambestuurder

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 02 apr 2024 05:21
door YC52000
Waarom hebben sommige GTL-trams wielen zoals te zien op de bovenste foto, met een soort inkeping in het wiel, terwijl andere GTL trams geen wielen hebben met inkeping hebben en volledig gevuld zijn zoals op de onderste foto?


Afbeelding

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 02 apr 2024 10:13
door joostvansurksum
Zijn die onderste (denk ik) de onderstellen van de PCC trams, die ze indertijd overgezet hebben?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 02 apr 2024 11:22
door wattman
Ik ben geen specialist, dus aanvulling / correctie welkom. De bovenste is uitgevoerd met Bochum wielen, de onderste is van het type SAB.

De SAB 271 is gebruikt onder de PCC's series 1100 t/m 2100, en volgens het PCC-boek van Blok later ook bij de 1003-1024.
De SAB V30 is gebruikt onder de 3001-3065 (bij aflevering).
Naast de hergebruikte Haagse PCC-trucks (met SAB 271), zijn er later ook trucks ex-reeks 7700 van de MIVB voorzien van SAB 271 in gebruik genomen onder de GTL8 (Blok, pagina 19)

En dan de Bochum wielen:
Citaat van de pagina https://members.tripod.com/pcc_car/wat_vastzit.htm van het overzicht van Gerard Scheltens, PCC-cars en hun trucks (let op: heel veel reclame 'pop ups'): "Er rijdt een beperkt aantal GTL's met Bochum B84 wielen".
Volgens Blok (pagina 19) waren dat in 2014 44 GTL8's met Bochum B54 en 22 GTL8's met Bochum B84.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 03 apr 2024 05:46
door iljitsch
Hoe lang gaan tramwielen mee van een tram die in princpe dagelijks in dienst is?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 apr 2024 21:11
door Charles
Vanmiddag was het goed raak op het Hobbemaplein tussen een automobiel en een tramstel. Veel schade als gevolg daarvan. klik hier

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 apr 2024 21:15
door YC52000

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 apr 2024 09:42
door Charles
Wat een toeval zeg dat de spoorbreedte gelijk is aan wat we hier in NL hebben en kennelijk is ook de bovenleidingspanning gelijk. Zag op het youtube filmpje dat de Brusselse PCC na het afladen op eigen kracht de remise inreed.
Echter, ik meen te weten dat men in België op meterspoor rijdt. Dus dan valt dit nog meer op natuurlijk.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 apr 2024 11:28
door Admin
Brussel is anders. Daar rijden ze op normaalspoor. Overigens is 600V DC een gangbaar voltage, veel trambedrijven zijn begonnen met techniek van Siemens en die boden 600V systemen aan voor stadsbedrijven. Meer was indertijd ook niet nodig, steden waren nog klein, motorvermogens nog laag en daarmee ook het spanningsverlies tussen voedingspunt en het eind v/d lijn.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 apr 2024 11:38
door iljitsch
Zijn er überhaupt tramnetwerken die op een lager voltage dan 600 rijden? Een oude tram zoals een PCC die gemaakt is voor een hoger voltage zal op 600 volt gewoon langzamer rijden.

Net als de Belgische treinen die voor 3000 V gebouwd zijn wel rijden op de Nederlandse bovenleidingspanning van 1800 V, alleen dan zullen ze problemen hebben hun maximale snelheid te halen. Maar ja Antwerpen - Roosendaal gaat toch al niet harder dan 80 km/u...

Lijkt het maar zo of zijn er tegenwoordig wel erg veel aanrijdingen tussen auto’s en trams??

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 apr 2024 14:44
door Admin
iljitsch schreef:Zijn er überhaupt tramnetwerken die op een lager voltage dan 600 rijden?


Ja en nee. Er zullen ongetwijfeld trams zijn geweest op lagere spanning, maar die zijn óf opgeheven óf omgebouwd naar een hogere spanning. Of het waren/zijn geen tramnetwerken zoals de HTM, maar meer fabrieksnetwerken. Die waren kort na de "Wende" veel te vinden in Oost-Europa, maar anno nu zijn de meesten daarvan ook verdwenen.

iljitsch schreef:Een oude tram zoals een PCC die gemaakt is voor een hoger voltage zal op 600 volt gewoon langzamer rijden.

Niet noodzakelijkerwijs. Bij hoge spanningen is het gebruikelijk dat een beveiliging een minimale spanning controleert (onderspanningsrelais) en afschakelt als deze te laag wordt, ivm stroomsterkte en bijbehorende warmteontwikkeling in de bekabeling. NS heeft ze in al het binnenlandse materieel, maar buitenlandse loks (bv de BR186) hebben dat dus niet. Ik heb het verhaal wel eens eerder verteld, maar tijdens de testen v/d BR186 in R'dam viel ineens de spanning weg voor al het NS-R materieel omdat de rijspanning op de draad onder de 1kV kwam. De oorzaak was de optrekkende BR186, die dus zóveel stroom trok dat de voeding het niet meer aan kon. Ondanks de veel te lage spanning blééf de BR186 gewoon trekken aan z'n testtrein.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 apr 2024 16:57
door iljitsch
Beveiligingen kan je altijd uitschakelen. :twisted:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 apr 2024 17:10
door Admin
Tuurlijk. Maar dan werkt het hele apparaat niet meer :roll:

Wellicht niet de beste oplossing :P

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 06 mei 2024 05:14
door YC52000
Hoe moet de Brusselse PCC keren als deze buiten de remise moet rijden?
Ik denk dat deze achteruit moet rijden, helemaal tot aan de tailtrack Wouwermansstraat, en dan daar kop maken. Tenminste, als dit mag.

Afbeelding Afbeelding

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 06 mei 2024 13:15
door iljitsch
Is dat anders dan andere éénrichtingstrams?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 06 mei 2024 14:01
door Charles
YC52000 schreef:Hoe moet de Brusselse PCC keren als deze buiten de remise moet rijden?
iljitsch schreef:Is dat anders dan andere éénrichtingstrams?
Ja, de Brusselse PCC staat achterstevoren in de remise.