Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 08 aug 2019 21:17

Ik zag vandaag een nieuwtje toen ik in RR4 zat: op het display in de RR stond voor het eindpunt het lijnnummer. Voor het eerst in zo'n 15 jaar kan ik in de RR zien in welke lijn ik zit!!
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 09 aug 2019 13:42

Dat verschijnsel van lijnnummer voor de eindbestemming is ook opgetreden in lijn 19, en wel sinds de inkorting tot Leidsenhage.
Ook in de display van de trams is te zien dat het lijnnummer bij 19 is ingevoerd op de regel met "Station". Het lijnnummer is daardoor klein geworden. Doet dat verschijnsel zich nu ook voor bij lijn 4?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor verst107 » 21 sep 2019 20:52

Vanavond, ca 19.40, zag ik lijn 2 met een Regio Citadis bij ziekenhuis St. Antoniushove. Vroeger reden ze weleens ivm uitwisseling lijn 19, maar die verbinding is gesperd door de bouw van een parkeergarage bij Leidsenhage en om die reden niet meer nuttig. Is dit planmatig, of incidenteel?
Gr. Cornelis
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 22 sep 2019 19:33

Een concreet antwoord heb ik niet, maar op de site van de HTM staat dat Avenio en RegioCitadis standaard allebei op lijn 2 rijden.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 sep 2019 10:48

Lijn 2 werd vroeger uiteraard met GTLs gereden en dat kan nu nog steeds (wel even doorrijden naar de keerlus van lijn 6, wat in de GTL-tijd overigens het eindpunt van 2 was). Vervolgens werd hier jarenlang RegioCitadis ingezet en later Avenio. Dat was makkelijk op lijn 2 omdat hier dus al met de bredere RC's gereden werd maar het wel een "gewone" lijn is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 3 of 4 in het buitengebied, en ik geloof ook dat de Sijtwendetunnel waar 19 door rijdt bijzondere eisen stelt.

Naarmate de Avenio op meer lijnen ingezet werd gingen er naast Avenio's ook weer RC's op 2 rijden omdat de HTM toch wat krap in de AV's kwam te zitten en ze zo mooi flexibiliteit hebben, dus niet dat er te weinig AV's zijn terwijl er nog RC's in de remise staan of omgekeerd.

Af en toe staat er zelfs nog zo'n joekel van een RegioCitadis voor station Laan van NOI geparkeerd om in de spits wat tegenwoordig geen 2K meer heet te rijden. Maar ik heb hier niet al te lang geleden ook wel GTLs gezien voor de spitsversterking.

Ik neem aan dat de RC's van lijn 19 op dit moment via de route van 15 in/uitrukken... De afgelopen jaren zijn veel meer routes vrijgegeven voor RC, zoals we bijvoorbeeld ook zagen met de omleidingen in augustus.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 23 sep 2019 13:45

iljitsch schreef:... en ik geloof ook dat de Sijtwendetunnel waar 19 door rijdt bijzondere eisen stelt.

Mwah, volgens mij valt dat wel mee (?) want gedurende de eerste paar jaren van lijn 19 (toen deze nog naar Delft Tanthof reed) werd er gewoon gereden met GTL's. Het zijn daarna RegioCitadissen geworden vanwege het verwijderen van de keerlus bij Antoniushove en het feit dat het traject Station Delft - Tanthof wel erg veel van het goede was in combinatie met lijn 1. Een gebrek aan stabiele infra vanwege de bouw van de spoortunnel in Delft leidde tot het tijdelijke eindpunt Nieuwe Plantage, waarna de lijn nu weer doorrijdt naar het station. Tegenwoordig komt het ook soms voor dat er tijdelijk een Avenio op lijn 19 verschijnt.

Ik neem aan dat de RC's van lijn 19 op dit moment via de route van 15 in/uitrukken... De afgelopen jaren zijn veel meer routes vrijgegeven voor RC, zoals we bijvoorbeeld ook zagen met de omleidingen in augustus.

Klopt. Vanaf november wordt er schijnbaar weer gewoon in/uitgerukt via de route van lijn 2.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 25 sep 2019 22:48

OVinDelft schreef:
iljitsch schreef:... en ik geloof ook dat de Sijtwendetunnel waar 19 door rijdt bijzondere eisen stelt.

Mwah, volgens mij valt dat wel mee (?) want gedurende de eerste paar jaren van lijn 19 (toen deze nog naar Delft Tanthof reed) werd er gewoon gereden met GTL's. Het zijn daarna RegioCitadissen geworden vanwege het verwijderen van de keerlus bij Antoniushove en het feit dat het traject Station Delft - Tanthof wel erg veel van het goede was in combinatie met lijn 1. Een gebrek aan stabiele infra vanwege de bouw van de spoortunnel in Delft leidde tot het tijdelijke eindpunt Nieuwe Plantage, waarna de lijn nu weer doorrijdt naar het station. Tegenwoordig komt het ook soms voor dat er tijdelijk een Avenio op lijn 19 verschijnt.

Ik neem aan dat de RC's van lijn 19 op dit moment via de route van 15 in/uitrukken... De afgelopen jaren zijn veel meer routes vrijgegeven voor RC, zoals we bijvoorbeeld ook zagen met de omleidingen in augustus.

Klopt. Vanaf november wordt er schijnbaar weer gewoon in/uitgerukt via de route van lijn 2.


nee de uitrukroute voor lijn 19 blijft via de route lijn 15, dit is namelijk sneller dan over de route lijn 2, daarnaast rijden er dan te veel voertuigen te kort achter elkaar op lijn 2 wat weer niet rendabel is
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 26 sep 2019 01:00

Hoe zit dat dan met die late ritten van 2 die gedaan werden door materieel van lijn 19 op weg naar Zichtenburg? Ik heb daar in de tijd dat in de buurt van halte De la Reyweg woonde vaak dankbaar gebruik van gemaakt als ik aan het eind van de avond op Den Haag CS arriveerde.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 26 sep 2019 01:35

trambestuurder schreef:nee de uitrukroute voor lijn 19 blijft via de route lijn 15, dit is namelijk sneller dan over de route lijn 2, daarnaast rijden er dan te veel voertuigen te kort achter elkaar op lijn 2 wat weer niet rendabel is

Klinkt logisch. Op termijn lijkt het me sowieso wenselijk om die ooit geplande remise bij de Zuiderweg in Rijswijk alsnog te realiseren. Dat zou veel lege kilometers schelen voor de lijnen 1, 15 en 19.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 27 sep 2019 22:23

Ik vond het altijd wel heel fijn die in en uitrukende lijn 19 wagens via lijn 2! :D
Vanaf november zullen vier van de vijf wagens wel weer kort in en uitrukken via lijn 15 en één dienstwagen via lijn 2. Zo was het ook voor de inkorting tot Weigelia.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 28 sep 2019 08:13

Ik was gister bij de klimaatmars. Die begon bij het koekamp, wat wilde zeggen: het stukje groen aan de overkant van het tramspoor van waar de herten zitten. Al gauw was het zo druk dat de trams er niet meer langs konden. De meeste trams werden omgeleid, maar ik zag wel een hele stoet 9's staan die niet meer naar CS konden. Ook lijn 1 kwam in de knel bij de parkstraat/voorhout.

Leek erop dat dit allemaal flink verkeerd ingeschat is door gemeente/politie/HTM. Ik snap ook niet waarom eea niet gewoon op het malieveld verzamelde, wat toch traditioneel de plek is voor demonstraties. De kermis eindigde de 25e dus je zou denken dat dat gekund moet hebben. Ik las ook op teletekst dat de politie later inderdaad mensen naar het malieveld stuurde.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 28 sep 2019 10:24

iljitsch schreef:Ik was gister bij de klimaatmars. Die begon bij het koekamp, wat wilde zeggen: het stukje groen aan de overkant van het tramspoor van waar de herten zitten. Al gauw was het zo druk dat de trams er niet meer langs konden. De meeste trams werden omgeleid, maar ik zag wel een hele stoet 9's staan die niet meer naar CS konden. Ook lijn 1 kwam in de knel bij de parkstraat/voorhout.

Leek erop dat dit allemaal flink verkeerd ingeschat is door gemeente/politie/HTM. Ik snap ook niet waarom eea niet gewoon op het malieveld verzamelde, wat toch traditioneel de plek is voor demonstraties. De kermis eindigde de 25e dus je zou denken dat dat gekund moet hebben. Ik las ook op teletekst dat de politie later inderdaad mensen naar het malieveld stuurde.


HTM is hier geen partij in, die is afhankelijk van de gemeente en de politie ter plaatse, er is wel een heleboel misgegaan in communicatie.
De HTM werd toegezegd dat de route van lijn 9 vrij zou blijven zodat de lijnen 1 en 9 gewoon naar Scheveningen konden en dat was ook mogelijk maar de autoriteiten vonden van niet waardoor de trams stranden bij de Bosbrug en Rijnstraat.

later werd de stoet even opgehouden om tram tijdelijk door te sturen richting Scheveningen en werden de trams richting CS en Scheveningen bij de Bezuidenhoutseweg als Blokkade gebruikt zodat de stoet alleen richting het Malieveld kon.

overigens was het Malieveld ook eerst de locatie, waarom dit ineens werd gewijzigd weet ik niet
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 28 sep 2019 12:50

Als ze verkeersregelaars ingezet hadden waar het fietspad de tram kruist voor het koekamp en bij de hoek prinsessegracht/korte voorhout had lijn 9 best wel kunnen rijden.

Parkstraat/kneuterdijk ten behoeve van 1 lijkt me problematischer.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 30 sep 2019 20:42

Dat trams zich vast rijden in een demonstratie is wel vaker het geval. Ik merk nog op:

- de inschatting was dat er 3000 mensen zouden komen ( = 5 minuten oponthoud), dat werden er ca 25.000. Als het draaiboek op 3000 deelnemers is afgestemd, dan is het normaal dat de uitvoering niet meer goed gaat.
- als ik de berichtgeving mag geloven werden die trams doelbewust door de politie daar gehouden om als "blokkade" te dienen. Ik ben er niet bij geweest. Ik weet wel dat zo iets heel lang geleden is gedaan om een stroom Ajax supporters in een bepaalde richting te leiden.

De Lijnen 15 en 16 werden trouwens al snel omgeleid. Toen reden de lijnen 1 (en 16) en de bussen 22, 24 en 29 nog over het Spui. Ik zat rond 13 uur net in een bus 24 toen lijn 1 omgeleid ging worden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 16 okt 2019 17:31

Deze dag (woensdag 16 oktober) een min of meer complete meltdown van het tramnet: vanochtend begon het met de afzettingen rond het Binnenhof i.v.m. de aangekondigde demo van boeren, vervolgens raakte het tramverkeer verder rond de binnenstad ernstig verstoord door blokkades met trekkers. Dit leidde tot inkortingen aan de zuidzijde tot het HS. Tot overmaat van ramp werden de lijnen 3 en 4 in de avondspits getroffen door een seinstoring. Naar ik heb vernomen is op dit moment contact tussen trambestuurders en de centrale post nauwelijks mogelijk (overbelast communicatie netwerk??).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 okt 2019 20:08

Hm dat zal dus de reden geweest zijn dat ik een 16 op de Brouwersgracht richting Schilderswijk zag staan...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 17 okt 2019 14:34

Ik zat recentelijk in GTL 3129 & 3132 (beide lijn 6). Ik zag dat de rode (met zwarte effect) stoelbankjes (bekleding & kussens) volledig zijn vervangen voor een nieuwe rode (heldere) bekleding met betere kussens (vergelijkbaar met de GTL-1's). Betekent dit dat de overige GTL-2's ook worden vervangen voor nieuwe bekleding? De kwaliteit van de huidige stoelbekleding zijn ver te zoeken, omdat de bekleding scheuren vertonen en de kussen uit elkaar vallen.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 17 okt 2019 18:43

Ik ben geen insider en weet hier verder niets van, maar zou het kunnen dat voor de GTL8-II misschien stoelen uit de gesloopte GTL8-I's zijn gebruikt?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 18 okt 2019 13:31

Nee, helemaal nieuw en daarnaast de rugleuning van GTL-1 kan niet geplaatst worden bij GTL-2 vanwege de vorm.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 okt 2019 11:45

Ik kwam net aanfietsen vanuit Voorburg en zag een 6 staan bij station LvNOI laag. Vervolgens zag ik iets vreemds: een Avenio op het spoor richting centrum waarop stond Den Haag LvNOI. En aan de achterkant waren de witte lichten aan. Vervolgens reed-ie inderdaad achteruit de keerlus in.

Mijn eerste gedachte was dat dit iets te maken had met de afzetting/werkzaamheden aan de Anna van Hannoverstraat, maar ik snapte het toch niet.

Tot ik bij de kruising LvNOI - Juliana van Stolberglaan kwam, waar een politiebusje stond en afzetlinten van de Christus Triomfator-kerk om de tramhalte heen en terug, waarbij dus ook één wegrichting voor ander verkeer afgesloten was. Verder niks te zien op de halte of de weg.

Blijkt een kapotte gasleiding iets verderop.

Tram 2 en 6 vanuit Leidschendam zijn dus omgeleid via LvNOI waarbij 6 gewoon linksaf de Laan van NOI op gaat en 2 driehoekt. Ik neem aan dat vanaf de andere kant 2 keert op het keerspoor aan de noordkant bij CS hoog en 6 een rondje rond de (grote) kerk rijdt.

Slechte dag dus voor de fietsers die half over het ene spoor voor station LvNOI parkeren in de gedachte dat dat spoor niet gebruikt wordt...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten