Pagina 32 van 61

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019 06:22
door Chris
Stond lijn 6 op het 'buitenspoor' van de keerlus dan? Vond laatst het spoor al bijzonder fiets vrij dus het wordt al wat beter in de gaten gehouden.
Overigens heeft lijn 6 in het Centrum een rondje via CS laag gereden. Dus bovenlangs via Grote Kerk en Kalvermarkt en dan via Schedeldoekshaven naar CS en via Lange Vijverberg weer terug naar Grote Kerk en eigen route naar Leyenburg. 2 maakte kop op CS hoog op het Tailtrack.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019 09:22
door iljitsch
Ik zag die 6 bij LvNOI even snel dus ik weet het niet. Ik neem aan van wel want als ik het goed heb kan je alleen vanaf het linker spoor richting Voorburg, dus lijn 2 zal die nodig gehad hebben.

In de tijd dat ik daar nog dagelijks langs kwam heb ik ook wel eens borden zien staan "geen fietsen parkeren, spoor is in gebruik". Daarna werd het inderdaad wat minder met fietsen die over het spoor heen stonden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019 01:40
door mibia
Ik was ma en di middag op de Neherkade, tot mijn grote verbazing zag ik een van beide dagen op het Leeghwaterplein in de richting van Lorentzplein een Regiocitadis rijden. Vanwege de afstand kon ik geen lijnnummer of richtingfilm waarnemen. Ja, ik moest ff goed kijken maar mijn ogen bedrogen mij niet :D . Een Regiocitadis verwachte ik daar niet te vinden.
Weet een insider mss iets? Ben toch nieuwsgiering want de lijnen 1,16 rijden toch alleen maar met GTL's en de 17 met Avenio's?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019 08:55
door Tiktak
mibia schreef:Ik was ma en di middag op de Neherkade, tot mijn grote verbazing zag ik een van beide dagen op het Leeghwaterplein in de richting van Lorentzplein een Regiocitadis rijden. Vanwege de afstand kon ik geen lijnnummer of richtingfilm waarnemen. Ja, ik moest ff goed kijken maar mijn ogen bedrogen mij niet :D . Een Regiocitadis verwachte ik daar niet te vinden.
Weet een insider mss iets? Ben toch nieuwsgiering want de lijnen 1,16 rijden toch alleen maar met GTL's en de 17 met Avenio's?


waarschijnlijk een uitrukwagen voor lijn 19.
Meppelweg - Dedemsvaartweg - Melis Stokelaan - Fruitweg - Parallelweg - HS tunnel - Oudemanstraat - Lorentzplein - Jan van der Heidenstraat - Haagweg - Hoornbrug - Laan van Hoornwijck naar eigen baanvak.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019 20:23
door Edwin
Tiktak schreef:waarschijnlijk een uitrukwagen voor lijn 19.
Meppelweg - Dedemsvaartweg - Melis Stokelaan - Fruitweg - Parallelweg - HS tunnel - Oudemanstraat - Lorentzplein - Jan van der Heidenstraat - Haagweg - Hoornbrug - Laan van Hoornwijck naar eigen baanvak.


Of M van Hennebergweg, Kraayenstein, via lijn 2 naar Monstersestraat, Parallelweg, HS-tunnel, enz.....

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 09 nov 2019 18:39
door trambestuurder
mibia schreef:Ik was ma en di middag op de Neherkade, tot mijn grote verbazing zag ik een van beide dagen op het Leeghwaterplein in de richting van Lorentzplein een Regiocitadis rijden. Vanwege de afstand kon ik geen lijnnummer of richtingfilm waarnemen. Ja, ik moest ff goed kijken maar mijn ogen bedrogen mij niet :D . Een Regiocitadis verwachte ik daar niet te vinden.
Weet een insider mss iets? Ben toch nieuwsgiering want de lijnen 1,16 rijden toch alleen maar met GTL's en de 17 met Avenio's?


veel trajecten zijn inmiddels vrij voor regio citadis waaronder dus ook de slachthuisstraat,Oudemansstraat,Lorentzplein en Jan vd Heijdenstraat
route lijn 15 vanaf broeksloot
route lijn 9 Vrederust - Scheveningen
Route lijn 11 Montersestraat - Hollandspoor
en de Resident naar Centraal boven

Daar rijden nu dus ook naast uitrukkende voertuigen ook Leswagens rond

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 nov 2019 00:26
door Chris
Volgens mij ook het hele centrum op het stukje Buitenhof - Kerkplein na. Dus ook Lange Vijverberg, Hofweg, Spui, Zieken en Kalvermarkt en traject bij Schedeldoekshaven.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2020 16:35
door WKZH5A
We reizen op dit moment veel minder met het OV, maar sindskort (de onderstaande foto is vorige week gemaakt) zijn de reisinformatieschermen (eindelijk) vernieuwd in de GTL-trams. De schermen vertonen net zoals in de bussen, dus inclusief real-time halteaankomsttijden. Ik weet niet of er ook nog overstapinformatie zitten bij bepaalde haltes (bij de bussen wel) aangezien ik op dit moment niet reis en alleen op begin-/eindpunt heb gemaakt. Bij de Avenio zijn de schermen nog niet vernieuwd (rode achtergrond en geen haltetijden).

IMG_59771.jpg

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2020 19:53
door iljitsch
Ah, is de volgorde van de stops nu eindelijk gewoon van boven naar beneden in plaats van de eerstvolgende halte onderaan te zetten, zoals het tot nu toe was?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 mei 2020 17:03
door willem
Ja, daar lijkt het op.

Dit scherm ziet er keurig uit.
Wellicht kan op de witte balk onderaan het scherm nog de aankomsttijd op het eindpunt worden aangegeven. Aan de andere kant hangt dat ook van de lijn af: bij lijn 12, met Hollands Spoor als eindpunt, is dit relevant. Op lijn 1 daarentegen doet het er eigenlijk niet toe om al in Delft aan te geven hoe laat de tram in Scheveningen is. Hierbij telt dus maatwerk en dat is lastig met computersystemen in te regelen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 jul 2020 18:59
door verst107
Ik zag vanmorgen rond half negen op de Rijswijkseweg ri Delft een GTL met lijnnummer 3, en een matrixtekst ‘proefbedrijf’. Iemand een idee welk proefbedrijf dit geweest kan zijn?
Groet,
Cornelis

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2020 14:00
door Roland
Rond die tijd was men wel bezig bij Weigelia de 4063 weer op de rails te zetten, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het spoor daarna met een GTL hebben testgereden. Zal wel verkeerd ingesteld zijn.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2020 17:37
door wattman
Die GTL8 heeft in elk geval niets te maken gehad met de ontsporing. Ik kan bevestigen dat is proefgereden met een dienstwagen van lijn 19. Het was de eerste tram die weer bij de driehoek Weidevogellaan arriveerde toen de 4063 terug in het spoor stond.
Wat die GTL8 betreft, een proefrit uit de werkplaats lijkt mij meer voor de hand.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020 10:38
door Charles
Gisteren was lijn 2 gestremd in Voorburg door een kapotte bovenleiding zie hier berichtgeving
Wat mij verbaasd is dat lijn 2 werd ingekort tot LvNOI. Volgens mij had lijn 2 gewoon kunnen doorrijden tot aan Voorburg 't Loo. want daar ligt een overloopwissel tbv calamiteiten. De kapotte bovenleiding was immers aan de andere zijde van het spoorviaduct, komend vanuit LvNOI.
Waarom dan niet doorrijden tot de halte Voorburg 't Loo?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020 11:27
door Admin
Afschakelen stroom. Er zitten geen onderbrekers in de draad (<-StreetView link!) om dat mogelijk te maken. Nog afgezien van de nogal omslachtige procedure om te keren in Voorburg: het wissel-setje ligt er wel, maar wordt (zover ik weet) nooit gebruikt, dus bestuurders (vooral in de auto!) zijn dergelijke manoeuvres op die plaats niet gewend. Dat betekend dat je er verkeersregelaars bij moet hebben en die krijg je niet in 5 minuten!

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020 11:46
door iljitsch
Valt toch wel mee met die verkeerssituatie? Alleen auto's uit de zijstraat die linksaf willen (of omgekeerd) moeten de trambaan oversteken, dus die rijden niet hard en de tram komt net op gang na het keren dus die rijdt ook niet hard, beiden tijd zat om te stoppen.

Ik heb trams wel raardere dingen zien doen zonder verkeersregelaars, bijvoorbeeld driehoeken of achteruit een remise in.

(Niet zo lang geleden wel een auto/tram aanrijding 100 m ofzo verderop, maar daar kan je vanuit de zijstraat ook rechtdoor en rijdt de tram alweer op kruissnelheid.)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020 22:06
door Chris
Bij Calamiteiten wordt de overloopmogelijkheid gewoon gebruikt, zonder verkeersregelaar of wat dan ook. Gaat prima. Je hebt er meer last van de overstekende voetgangers, is een Zebra aan één kant net na een wissel, dan van de auto's die keren of uit een zijstraat komen.
Maar inderdaad Charles. Men kon er niet komen omdat de bovenleiding daar net in dezelfde groep zit las waar de draad kapot was getrokken. En dat rijdt wat lastig dan.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020 22:01
door trambestuurder
Admin schreef:Afschakelen stroom. Er zitten geen onderbrekers in de draad (<-StreetView link!) om dat mogelijk te maken. Nog afgezien van de nogal omslachtige procedure om te keren in Voorburg: het wissel-setje ligt er wel, maar wordt (zover ik weet) nooit gebruikt, dus bestuurders (vooral in de auto!) zijn dergelijke manoeuvres op die plaats niet gewend. Dat betekend dat je er verkeersregelaars bij moet hebben en die krijg je niet in 5 minuten!


Dit overloopwissel wordt bij calamiteiten gewoon gebruikt hoor, idd niet vaak, er is ook geen verkeersregelaar nodig
Maar ik het geval van de stroomstoring is het idd niet mogelijk omdat de districtschakelaar verder ligt en dus dit punt niet bereikbaar was

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020 10:25
door wattman
Al zeker vanaf 19 september was de Touristtram teruggeschaald naar een 60 minuten frequentie. Na afkondiging van de verscherpte Corona maatregelen is de dienst vanaf deze week tijdelijk opgeheven. De nu eerst volgende aangekondigde ritdag is zaterdag 24 oktober.
https://www.touristtram.nl/rijdagen/

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 05 feb 2021 14:19
door xCookiesolax
In verband met de voorspelde sneeuwval rijdt HTM op zondag 7 februari een aangepaste dienstregeling winterse omstandigheden.
Er rijden minder bussen en trams. Tram 11 rijdt met de GTL trams. Bus 28 rijdt niet tussen Zuiderstrand en CS.

Ik ben benieuwd waarom men met GTL's gaat rijden op tramlijn 11. Heeft dit te maken met het keerspoor Monstersestraat?