Pagina 34 van 61

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 08 feb 2021 18:32
door avl
Zo te zien heeft HTM het met de tram aardig goed voor elkaar. Aangepaste lijnen net zorgt door het minder aantal benodigde wissels voor een robuster net.
Als ik naar de andere steden kijk zie ik dat er in Amsterdam en Utrecht nog geen trams rijden. En in Rotterdam alleen wat op Zuid, in Vlaardingen en Schiedam tot Marconiplein en tussen Oostplein en De Esch.

Vandaag in Wateringseveld en ZuidWest op pad geweest en zag dat er aardig is gepekeld en dat de trams regelmatig langs kwamen. Lijnen 17/16, 9 en 4/6.
In aanvulling op de gepubliceerde wijzigingen rijdt lijn 6 door naar de De Uithof. Door niet bij het rioolgemaal te keren kan dat wissel recht blijven en is er daar geen kans op verstoring van lijn 4 als het wissel krom komt vast te liggen. Bij De Uithof rijdt lijn 6 op het linker spoor en lijn 4 rechts. Hier wordt het wissel dus wel gebruikt; maar als dat vast komt te liggen kan het tramverkeer over één spoor rijden. Dan wel vertraging op lijn 6 omdat niet de RC's van lijn 4 hier ingehaald kunnen worden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 08 feb 2021 19:27
door iljitsch
Verschil tussen Haagse en Amsterdams/Rotterdamse tram is wel dat in Den Haag, bij gebrek aan metrolijnen, veel meer trams op een vrije trambaan rijden en plaats van door het andere verkeer, en ik kon gister met eigen ogen zien dat met name die stukken problematisch zijn. Ik kan me voorstellen dat het allemaal nog lastiger wordt met wissels op gelijkvloerse kruisingen tenzij daar effectieve wisselverwarming zit.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 08 feb 2021 21:56
door Chris
Eén en ander komt ook door het belabberde infrabeheer van de gemeente. Wegen zijn amper schoon in Den Haag. Als de gemeente er nu voor gezorgd had dat niet alleen de fietspaden maar ook de hoofdwegen schoongemaakt waren dan hadden de GTL's op lijn 6 niet zulke grote problemen gehad.
In Delft wist men wel hoe je dit moest aanpakken. Toen ik vanmiddag nog door Den Haag reed leek het op sommige plaatsen wel of het net gesneeuwd had. In de nacht had men gewoon schoon schip moeten maken van de hoofdwegen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 08 feb 2021 21:59
door iljitsch
Hoe doe je dat dan? Volgens mij is er wel gestrooid, maar helpt dat gezien de hoeveelheid sneeuw en de temperatuur vooralsnog niet.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 17:28
door wattman
Chris schreef:Pekel en veegtrams hebben de hele nacht gereden, dus ook naar Leidschendam. Maar als één tram voorbij komt duurt het natuurlijk 'even' voordat ie weer een keer komt...
Ja, ik zag gisteren op facebook een indrukwekkende video vanuit een pekeltram die in de nacht van zaterdag op zondag door Ypenburg de tramsporen schoon reed. Even indrukwekkend is dan ook de kracht van de natuur dat bij aanvang dienst het sporen er weer precies zo bij lagen als op die video: totaal onder de sneeuw.

Nog actueel nieuws uit Ypenburg. Nadat ik eerder had gezien dat bij tussen Ypenburg Station en de Weidevogellaan het tramspoor van lijn 19 richting Delft was schoongereden, trof ik even voor 17:00 uur het weg/railvoertuig met sneeuwschuiver en zoutstrooier (nummertjes 725, kenteken 83-BDS-9) die vanaf de halte Weidevogellaan de sporen van 19 richting Leidschendam weer vrij ging maken.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 19:39
door avl
Chris schreef:Als de gemeente er nu voor gezorgd had dat niet alleen de fietspaden maar ook de hoofdwegen schoongemaakt waren

Scheelt misschien per stadsdeel, maar mijn ervaring maandag rond het middaguur in Escamp was juist tegengesteld.
Gefietst over Laan van WateringseVeld, Dedemsvaartweg, Meppelweg, Lozerlaan en Erasmusweg. Al deze wegen waren voor het autoverkeer goed begaanbaar en de fietspaden niet. Ook de zijwegen als Melis Stokelaan, Hengelolaan, Bouwlustlaan en Beresteinlaan hetzelfde beeld. Alleen op de Laan van Wateringse Veld was er stad uit een spoortje vrij. Daarom daar tegen het verkeer in gefietst (kon goed gezien het beperkte aantal fietsers waarvoor ik dan even stopte en opzij ging).
Oversteken van deze doorgaande wegen was lastig omdat er behoorlijke hopen sneeuw en smurrie lagen. Geldt ook bij alle zijstraten en uitritten van parkeerterreinen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 09:18
door Tiktak
avl schreef:
Chris schreef:Als de gemeente er nu voor gezorgd had dat niet alleen de fietspaden maar ook de hoofdwegen schoongemaakt waren

Scheelt misschien per stadsdeel, maar mijn ervaring maandag rond het middaguur in Escamp was juist tegengesteld.
Gefietst over Laan van WateringseVeld, Dedemsvaartweg, Meppelweg, Lozerlaan en Erasmusweg. Al deze wegen waren voor het autoverkeer goed begaanbaar en de fietspaden niet. Ook de zijwegen als Melis Stokelaan, Hengelolaan, Bouwlustlaan en Beresteinlaan hetzelfde beeld. Alleen op de Laan van Wateringse Veld was er stad uit een spoortje vrij. Daarom daar tegen het verkeer in gefietst (kon goed gezien het beperkte aantal fietsers waarvoor ik dan even stopte en opzij ging).
Oversteken van deze doorgaande wegen was lastig omdat er behoorlijke hopen sneeuw en smurrie lagen. Geldt ook bij alle zijstraten en uitritten van parkeerterreinen.


Dit heeft te maken met de uitrukdiensten van Brandweer, Politie en Ambulance.
Er zijn vastgestelde uitrukwegen gemaakt waarop in de eerste plaats met spoed word gereden, hoe dichter bij het ongeval word van deze uitrukwegen af geweken.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 17:39
door wattman
Vandaag (10-2) kwam ik ca 13:50 uur bij station Ypenburg op de route van lijn 19 de 4027 (buiten dienst) tegen rijdend richting Ypenburg centrum / Delft.
In het centrum waren aan het einde van de middag de pekeltrams 3011 en 3024 actief.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 feb 2021 05:29
door Chris
Het was bizar slecht gesteld met de hoofdwegen in Den Haag en Rijswijk. Ik heb dit nog nooit meegemaakt dat het zo lang duurde na het vallen van de laatste sneeuwvlok dat de wegen er zo belabberd bij lagen. Ook wegen waarover je snel naar een ziekenhuis zou kunnen rijden. Dat moeten ze een volgende keer toch beter aanpakken. Kom je strooiwagens tegen met een sneeuwschuiver die boven de sneeuw uitsteekt. Nou, dat helpt niet veel!
Zeker voor de tram heeft dat beleid ook negatieve gevolgen gehad. Want bij schone wegen worden ook je wissels niet telkens weer met sneeuw volgereden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 feb 2021 11:30
door iljitsch
Ik ben toch bang dat als het lekker vriest er relatief weinig te doen is aan een flinke laag sneeuw. Je kan het wel opzij schuiven, maar dan heb je dus aan de rand van de weg een berg sneeuw. Dat is in de meeste gevallen ook niet acceptabel.

Ik was net even boodschappen gaan doen en je ziet nu wel dat op doorgaande wegen de pekel z'n werk gedaan heeft, maar in woonstraten wordt onvoldoende gereden om de sneeuw te laten smelten. Doorgaande fietspaden zien er nu over het algemeen wel redelijk uit, daar is vaak weg geveegd/geschoven meen ik, maar ik heb wel de nodige problemen gehad met het afslaan van het fietspad de weg op om over te steken, daar heb je heel vervelende sneeuw/ijsribbels.

Ik zag nog een pekeltram op de route van 2 richting Leidschendam rijden bij de kruising Hofzichtlaan / Monseigneur Van Steelaan. Vroeg me toen af of die ook wat voor bijvoorbeeld het kopeindpunt van 2 en 19 kan doen, of voor wissels zonder ze vanuit alle richtingen te berijden, wat nogal een hoop gedoe zou zijn.

Kleurstelling van de pekeltrams is trouwens heel goed.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 feb 2021 09:13
door Chris
iljitsch schreef:Ik ben toch bang dat als het lekker vriest er relatief weinig te doen is aan een flinke laag sneeuw. Je kan het wel opzij schuiven, maar dan heb je dus aan de rand van de weg een berg sneeuw. Dat is in de meeste gevallen ook niet acceptabel.
En waar ga je die sneeuw dan laten?

iljitsch schreef:Ik was net even boodschappen gaan doen en je ziet nu wel dat op doorgaande wegen de pekel z'n werk gedaan heeft, maar in woonstraten wordt onvoldoende gereden om de sneeuw te laten smelten. Doorgaande fietspaden zien er nu over het algemeen wel redelijk uit, daar is vaak weg geveegd/geschoven meen ik, maar ik heb wel de nodige problemen gehad met het afslaan van het fietspad de weg op om over te steken, daar heb je heel vervelende sneeuw/ijsribbels.
Zijstraten worden nooit onderhanden genomen...

iljitsch schreef:Ik zag nog een pekeltram op de route van 2 richting Leidschendam rijden bij de kruising Hofzichtlaan / Monseigneur Van Steelaan. Vroeg me toen af of die ook wat voor bijvoorbeeld het kopeindpunt van 2 en 19 kan doen, of voor wissels zonder ze vanuit alle richtingen te berijden, wat nogal een hoop gedoe zou zijn.
Tailtracks worden niet gepekeld door de pekeltrams. Dat doen dit jaar auto's. In het verleden werd daar de H5 voor gebruikt maar die is defect.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 feb 2021 09:24
door Tiktak
Het zou eens tijd worden dat er een tweerichtings werktram wordt gebouw die diverse taken kunnen gaan doen ( een nieuwe versie van bv. de H5 ).

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 feb 2021 15:36
door verst107
Kun je van twee A-bakken van oude GTL’s geen tweerichtingstram maken? Eventueel nog een c-bak ertussen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 feb 2021 19:50
door iljitsch
Vandaag in een kwartier vier GTLs langs zien rijden over de route van lijn 9 bij de raamweg, drie naar Scheveningen, één naar het centrum. Lijnnummers waren 1 en 16. Toen bedacht ik dat die lijnen nu natuurlijk alleen via deze route van/naar de remise Scheveningen kunnen. Wel typisch dat middenop de middag zoveel trams dat doen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 14 feb 2021 07:57
door Chris
Door het Plan Winterse Omstandigheden wil HTM niet dat er met aflosauto's gereden wordt, wijs besluit! Dus vandaar dat je op de dag veel in en uitrukkende trams kan tegenkomen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 14 feb 2021 08:01
door Chris
verst107 schreef:Kun je van twee A-bakken van oude GTL’s geen tweerichtingstram maken? Eventueel nog een c-bak ertussen.
Of één of twee G11 trams overnemen van het GVB. Deze zijn gebaseerd op de GTL en al tweerichting wagens... In april gaan ze buitendienst.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 14 feb 2021 12:10
door Admin
De 11G is ook nieuwer dan GTL, maar gaat wel eerder uit dienst. Dat zegt wat over de betrouwbaarheid. Trouwens, helemaal nieuw is een 11G (of was het een 12G?) niet in het Haagse, er is al eens een GVBA wagen hier geweest, in de hoop dat de HTM monteurs de serie konden verbeteren (betrouwbaarder maken) maar dat schijnt niet gelukt te zijn.

Maar dat alles kost geld en er is al een alternatief: de Unimog -en andere HTM voertuigen- om keersporen te pekelen. Voor de enkele keer dat het nodig is in 10 jaar ofzo ;)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 14 feb 2021 13:42
door iljitsch
Andere reden om de pekeltrams tweerichtinggeschikt te maken is omdat steeds meer lijnen keersporen in plaats van lussen krijgen en er dus steeds grotere stukken van het net anders niet meer gepekeld kunnen worden. Bijvoorbeeld laatste eind RR3 en straks de verlenging 19 naar de TU-campus.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 14 feb 2021 20:15
door HaagsePeter
iljitsch schreef:Andere reden om de pekeltrams tweerichtinggeschikt te maken is omdat steeds meer lijnen keersporen in plaats van lussen krijgen en er dus steeds grotere stukken van het net anders niet meer gepekeld kunnen worden. Bijvoorbeeld laatste eind RR3 en straks de verlenging 19 naar de TU-campus.
Er zit toch al een bedieningspaneel aan de achterkant? Bouw dat verder om en klaar...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 14 feb 2021 21:37
door iljitsch
Ja precies, supermoeilijk hoeft het niet te zijn. Zie ook de meettram.

Wel geloof ik dat de huidige bediening achter wel beperkter is. Vorige week met al die sneeuw reden we een paar keer achteruit, en op een gegeven moment was er een tweede bestuurder ingestapt die met een fluitje en handgebaren signalen gaf aan de bestuurder voorin die achteruit reed. Ik neem aan dat dit om een of andere reden handiger was dan de bediening achterin.