Pagina 35 van 61

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 11:55
door Roland
Ja precies, supermoeilijk hoeft het niet te zijn. Zie ook de meettram.


Jullie moeten bij de HTM gaan werken :D

Het is helaas geen paneel met een USB-aansluiting waar je een andere op kunt zetten. De hulpstuurstand bedient doorgaans maar de helft van de tractie-installatie. Je hebt daarom meer power als je vanuit voorin achteruit rijdt. Het gaat behoorlijk wat geld kosten om een 2e volwaardige stuurstand in te bouwen. Dat verdient zich nooit terug.

Naast verdwijnende keerlussen is het tzt verhogen van de spanning naar 750V op het hele net een meer ingrijpende verandering voor de pekeltrams. De toekomst van de pekeltrams moet dus ook nog bekeken worden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 17:53
door willem
Over zeg 35 jaar kan een Avenio tot pekeltram worden verbouwd en is het punt niet meer aan de orde.
Als t.z.t. vanwege de klimaatverandering nog pekeltrams nodig zijn. ;)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 17:56
door iljitsch
Roland schreef:
Ja precies, supermoeilijk hoeft het niet te zijn. Zie ook de meettram.


Jullie moeten bij de HTM gaan werken :D

Het is helaas geen paneel met een USB-aansluiting waar je een andere op kunt zetten. De hulpstuurstand bedient doorgaans maar de helft van de tractie-installatie. Je hebt daarom meer power als je vanuit voorin achteruit rijdt.

Ah! dat wist ik dus niet. Vandaar ook dat we laatst met die slippende lijn 6 achteruit gingen rijden bestuurd van de voorkant.

Tja voor niks gaat de zon op. Gewoon de dienstregeling schrappen bij dit soort weer is waarschijnlijk de kosteneffectiefste oplossing, maar misschien niet 100% acceptabel voor reizigers en opdrachtgever...

Ik vraag me nog steeds af hoe lastig 750 volt is voor een GTL. Of misschien is het wel een idee om het voltage op het net schakelbaar te maken zodat je wanneer je pekeltrams nodig hebt (of museumtrams wilt laten rijden) je de spanning weer terugbrengt naar 600 volt. Maar ja, foutje is natuurlijk snel gemaakt...

Of misschien gewoon de meettram uitrusten met pekeltanks? Die is al omgebouwd voor 750 V en twee richtingen, heb je in elk geval één pekeltram die overal kan komen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 15 feb 2021 21:54
door joostvansurksum
Misschien geen geknutsel met een usb-kabel, maar zet dan twee kopvoertuigen aan elkaar en klus de motorsturing aan elkaar met eventueel een tussenrijtuig er tussen in. Twee pantografen, komt goed van pas bij ijzel aan de bovenleiding. Pekeltanks er in (hebben ze al ervaring mee).

Vanuit beide koppen te rijden, maar wel met een actieveringsschakelaar ('contactsleutel') waardoor je er maar een tegelijk kan bedienen. Moet toch wel te maken zijn? Omzetter 750-600 v op het dak. Kom op, beetje inventief zijn. Moet kunnen toch? :mrgreen:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 15:22
door Lange_Dre
joostvansurksum schreef:Misschien geen geknutsel met een usb-kabel, maar zet dan twee kopvoertuigen aan elkaar en klus de motorsturing aan elkaar met eventueel een tussenrijtuig er tussen in. Twee pantografen, komt goed van pas bij ijzel aan de bovenleiding. Pekeltanks er in (hebben ze al ervaring mee).

Vanuit beide koppen te rijden, maar wel met een actieveringsschakelaar ('contactsleutel') waardoor je er maar een tegelijk kan bedienen. Moet toch wel te maken zijn? Omzetter 750-600 v op het dak. Kom op, beetje inventief zijn. Moet kunnen toch? :mrgreen:



Zoals Roland al vertelde: “Het gaat behoorlijk wat geld kosten om een 2e volwaardige stuurstand in te bouwen. Dat verdient zich nooit terug“.

De 1315 gebruiken als pekeltram vind ik wel interessant. Is dat nog mogelijk na de ombouw tot meettram? De oude H23 had destijds een watertank voor het slijpen van de rails en ook deze is ooit ingezet als pekeltram.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 16:20
door Roland
Een 2e A-bak ipv een B zou inderdaad een makkelijke optie zijn, er zijn echter geen GTL's over op dit moment. En ook dat kost geld natuurlijk en tegenwoordig moet deze dan ook goedgekeurd worden volgens de wet lokaalspoor. 'Vroeger' was knutselen veel makkelijker wat dat betreft.

De pekeltrams gaan zeer waarschijnlijk langer mee dan de 1315. Gezien de 50e verjaardag dit jaar wordt vervanging onderzocht.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 20:07
door Admin
@Roland: wellicht eens bij de Duitse vakbroeders informeren voor een overgebleven ZR Düwag of zelfs een Tw6000 terughalen? Keulse K4000/K5000 zou ook prima passen in het Haagse straatbeeld. Apropos üstra: de Tw2000/2500 gaat binnenkort ook verdwijnen begrijp ik. :)

Mocht de 2e hands markt niks opleveren, bij Windhoff bouwen ze mooie dingen. Tegen een prijskaartje, dat dan weer wel ;)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 09:53
door wattman
Roland schreef:De pekeltrams gaan zeer waarschijnlijk langer mee dan de 1315. Gezien de 50e verjaardag dit jaar wordt vervanging onderzocht.
In de USA zou dat een jonkie zijn. El Paso rijdt met PCC cars van 84 jaar 'jong'. :D

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 11:49
door joostvansurksum
Goed klimaat daar. Roest niet zo snel weg. :mrgreen:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 13:22
door Admin
Er zal dan waarschijnlijk wel eek likje verf op moeten, met al dat zandstralen daar ;)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 16:04
door willem
In El Paso is het een soort museumtram met daarnaast een functie om mensen van anaar b te brengen. De tram van Lissabon heeft eveneens dat concept.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 17:44
door wattman
willem schreef:In El Paso is het een soort museumtram met daarnaast een functie om mensen van anaar b te brengen. De tram van Lissabon heeft eveneens dat concept.
De PCC's van El Paso zijn geen museumtrams, maar opgehaald uit de opslag en hebben een complete revisie gehad, inclusief installatie van air-co. Dat zelfde concept is ook toegepast in Philadelphia. In de laatste stad wordt dan ook gesproken over de PCC II. Lissabon is ook geen musumtram, ook al zitten ze vol met toeristen op lijn 28 en maakt men gebruik van oude wagenbakken op nieuwe trucks.
Het concept van museum-PCC's met vervoersfunctie is te vinden in San Francisco.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 19:09
door iljitsch
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is er niet echt iets wat de levensduur van een PCC beperkt. Natuurlijk, als de carrosserie verroest of op een andere manier eraan gaat houdt het op. Maar de draaistellen zijn te vervangen door iets minder oude versies die nog op allerlei plekken gebruikt worden, electromotoren hebben min of meer het eeuwige leven en de electronica is simpel genoeg om aan de praat te houden of te vervangen.

Een beetje als met computers. Die uit de jaren '80 en '90 zullen eeuwig voortleven want alles wat kapot gaat is redelijk simpel te vervangen. Een iPhone? Vergeet het maar. Zelfs als je de electronica kan repareren dan zit je nog met de software die 20 jaar later niet meer te installeren is vanwege alle certificaten en beveiliging en dergelijke.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 19:31
door wattman
Niet voor niets dat er Amerikanen zijn die stellen dat dit de perfecte tram is. Nooit meer overtroffen.
Ik had ooit een discussie op een Amerikaans forum over de thyristorwagens 1336-1340. Nou dat was natuurlijk niets, want niet gebaseerd op de PCC technologie. :D

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 20:44
door HaagsePeter
Roland schreef:Een 2e A-bak ipv een B zou inderdaad een makkelijke optie zijn, er zijn echter geen GTL's over op dit moment. En ook dat kost geld natuurlijk en tegenwoordig moet deze dan ook goedgekeurd worden volgens de wet lokaalspoor. 'Vroeger' was knutselen veel makkelijker wat dat betreft.

De pekeltrams gaan zeer waarschijnlijk langer mee dan de 1315. Gezien de 50e verjaardag dit jaar wordt vervanging onderzocht.

Zou je twee pekeltrams aan elkaar kunnen koppelen? Met de kont aan elkaar met een koppeling er tussen.. Of zijn ze dan echt te lang voor op de tailtacks? (En met de tussenbak er tussenuit?)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 feb 2021 15:26
door Tiktak
Lijkt een leuke (hoby) klus al de eerste twee GTL's er uitgaan, er zijn vast wel mensen die hieraan mee willen werken onder leiding van deskundige mensen. :D :D

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 28 maart 2021 20:30
door grizzler
Vanmiddag een wagen ontspoord op de nieuwe overloopconstructie bij het Kurhaus. Het is nog sneller gebeurd dan ik had verwacht. Kan iemand me vertellen waarom die overloop 'inrijdend' is geplaatst en niet andersom? Ik heb er met verbazing naar staan kijken toen het spul werd aangelegd...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 31 maart 2021 08:35
door Chris
Men heeft de overloop zo bedacht om meteen op de instaphalte aan te kunnen komen. Avenio 5030 is ontspoord door vuil in de rails en aan de andere kant van de kruising op het Gevers Deynootplein. De ontsporing heeft dus niks van doen met de overloop.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 apr 2021 13:18
door Roland
grizzler schreef:Vanmiddag een wagen ontspoord op de nieuwe overloopconstructie bij het Kurhaus. Het is nog sneller gebeurd dan ik had verwacht. Kan iemand me vertellen waarom die overloop 'inrijdend' is geplaatst en niet andersom? Ik heb er met verbazing naar staan kijken toen het spul werd aangelegd...


Het idee is van het middenspoor een keerspoor te maken aan een eilandperron. Het uitrukspoor wordt dan het doorgaande spoor. Dit kan echter pas als de GTL aan de kant is. Het keerspoor is echter al eerder een keer nodig wanneer de verbinding tussen de parkeergarages onder de Gevers Deynootweg gebouwd gaat worden en de keerlus dus onbereikbaar wordt. Lijn 1 kan dan bij de remise keren.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 10 apr 2021 14:14
door iljitsch
Roland schreef:
grizzler schreef:de keerlus dus onbereikbaar wordt. Lijn 1 kan dan bij de remise keren.

Bij de remise moeten de trams toch al driehoeken, is het dan niet handiger dat gelijk op de Gevers Deynootweg te doen?