Pagina 46 van 61

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 15:34
door xCookiesolax
Door onbekende reden reed de 5001 (tramlijn 17) vandaag via de Lekstraat, Weteringplein naar de halte Rijswijkseplein. De wagen moest vervolgens achteruit terug richting CS. Het is namelijk door spoorwerkzaamheden niet mogelijk om via de reguliere sporen Station HS te bereiken.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 15:46
door willem
De bestuurder zal zich wel in de route vergist hebben door te vergeten dat er een omleiding was,

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 16:25
door PAV
De bestuurder zet toch zelf normaal geen wissels om?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 16:29
door iljitsch
Worden de wissels niet geprogrammeerd om in de juiste stand te staan voor een omleiding voor een bepaalde lijn in zulke gevallen?

Ik dacht dat normaliter de bestuurders niet zelf bepalen wat de wisselstand moet zijn. (Hoewel ze dat wel kunnen, indien nodig, eventueel met behulp van het wisselijzer!)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 16:37
door YC52000
Je kan ook gewoon blijven gassen en je laten verassen, en je ziet maar waar in Haaglanden je beland met je tram. 8-) 8-)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 23:08
door willem
Deze laatste opmerking vind ik erg cynisch en ook flauw/verkeerd.

Al vele jaren brengt de HTM mij gewoon naar de plek waar ik wil zijn. Meestal dus vanuit Delft naar de Haagse binnenstad .Dat gaat altijd goed, dertig jaar lang.

En misschien is er nu een keer een bestuurder die iets van "oeps" heeft. Daar is hij/zij mens voor.
In zeg 1995 gebeurde zulke vergissingen ook wel eens. Alleen was er toen geen internet en dus wist de rest van de wereld het niet.
Een vergissing is snel gemaakt, zeker als je jarenlang een bepaalde route rijdt en er opeens een omleiding is. Nu ben ik geen trambestuurder, maar ik begrijp de vergissing wel.

Je wat negatieve reactie vind ik verkeerd,

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 30 apr 2023 07:46
door xCookiesolax
willem schreef:En misschien is er nu een keer een bestuurder die iets van "oeps" heeft. Daar is hij/zij mens voor.

Precies! Overigens zag ik de 5001 een kleine 15/20 minuten later buiten dienst over de Oranjelaan rijden. De HTM heeft dus snel de verkeersdienst ter plaatse laten komen en de wagen naar achter gehaald. Opgelost.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 30 apr 2023 21:17
door richard1074
Ik stond vanmiddag te wachten op lijn 1 richting Scheveningen op halte Buitenhof maar ik zag ineens lijn 1 vanaf halte Centrum komen en reed naar Kneuterdijk. De tram erna reed wel correct. Kan gebeuren, dat snap ik. Maar waar deze nu vandaan kwam?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 mei 2023 08:50
door xCookiesolax
richard1074 schreef:Ik stond vanmiddag te wachten op lijn 1 richting Scheveningen op halte Buitenhof maar ik zag ineens lijn 1 vanaf halte Centrum komen en reed naar Kneuterdijk. De tram erna reed wel correct. Kan gebeuren, dat snap ik. Maar waar deze nu vandaan kwam?

Hoogstwaarschijnlijk is deze via haltes CS/Schedeldoekshaven, Kalvermarkt en Centrum gereden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 08 mei 2023 13:31
door iljitsch
Afbeelding

Lijkt het maar zo of vinden die RC's zo'n grote keerlus best wel een beetje eng?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 mei 2023 11:03
door iljitsch
Niet zelf meegemaakt, want sinds ik niet meer in de Teijlerstraat woon kom ik er niet zo vaak meer, maar:

Vrachtwagen rijdt bovenleiding trambaan kapot, meerdere lijnen rijden niet

Wel typisch, de bovenleiding hangt daar toch niet lager dan op de omringende tramlijnen?

Sowieso heeft een vrachtwagen daar niks te zoeken, het is een supersmal straatje waar een vrachtwagen bijna zeker de bocht de Beeklaan op niet kan nemen zonder over de rijbaan de andere kant op te komen.

En ik vraag me af hoe je bij de verschillende trams de deuren open krijgt als er geen stroom is...

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 20 mei 2023 08:48
door Tiktak
iljitsch schreef:Niet zelf meegemaakt, want sinds ik niet meer in de Teijlerstraat woon kom ik er niet zo vaak meer, maar:

Vrachtwagen rijdt bovenleiding trambaan kapot, meerdere lijnen rijden niet

En ik vraag me af hoe je bij de verschillende trams de deuren open krijgt als er geen stroom is...


Er zitten waarschijnlijk nog accu's in de tram om de deuren te openen.
Wel raar dat lijn 11, 4 en lijn 2 zijn uitgevallen.
Er zitten toch stroomafscheiders in de bovenleiding.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 20 mei 2023 09:01
door iljitsch
Op welke afstanden zitten die? Teijlerstraat is misschien 200 meter van lijnen 2/4 op de Loosduinseweg en die kruist dan één halte verder lijn 11.

Ze konden wel al vrij snel weer die andere lijnen laten rijden. Zou het beschadigde stuk bovenleiding handmatig losgeschakeld zijn? Of reparatie met stroom er gewoon op?

In normaal bedrijf wil je natuurlijk niet te vaak de bovenleiding onderbreken omdat je bij regeneratief remmen een remmende en stroomgevende tram onder hetzelfde stuk bovenleiding nodig hebt.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 24 mei 2023 19:49
door Roland
iljitsch schreef:Niet zelf meegemaakt, want sinds ik niet meer in de Teijlerstraat woon kom ik er niet zo vaak meer, maar:

Vrachtwagen rijdt bovenleiding trambaan kapot, meerdere lijnen rijden niet

Wel typisch, de bovenleiding hangt daar toch niet lager dan op de omringende tramlijnen?

Sowieso heeft een vrachtwagen daar niks te zoeken, het is een supersmal straatje waar een vrachtwagen bijna zeker de bocht de Beeklaan op niet kan nemen zonder over de rijbaan de andere kant op te komen.

En ik vraag me af hoe je bij de verschillende trams de deuren open krijgt als er geen stroom is...


Zal wel weer een vrachtwagen met kraan zijn die niet helemaal ingeklapt is.

Bij alle moderne trams kan je de deuren altijd open door de noodhendel. Dat gaat mechanisch, de deuren moet je dan zelf open duwen. Maar zolang er accuspanning is kan je ze ook op de normale wijze bedienen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 10:50
door wattman
Op de zonnige zaterdag 3 juni '23 reed weer de Strandexpress HS - CS - Scheveningen Noord, met volgens plan alleen als tussenhalte Kurhaus. In de praktijk bleken trams bij uitzondering onderweg te stoppen, al dan niet na het bedienen van de nooddeuropening door passagiers. Als materieel wordt ingezet de Regiocitadis.
Als trams die dag heb ik genoteerd: 4014 (Innovatietram), 4017, 4040, 4043, 4046, 4050, 4072.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 14:27
door iljitsch
Afbeelding

Kunnen RC's tegenwoordig onder het schenkviadukt door?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 15:58
door mibia
voor Corona reed lijn 9 toch ook een tijdje met RC's, kan ik me heugen?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 16:09
door iljitsch
Weet ik niet, maar die ging natuurlijk niet de korte route van HS naar CS via de weteringkade.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 17:13
door WeKra
iljitsch schreef:Kunnen RC's tegenwoordig onder het schenkviadukt door?


Ze zullen vast onder het viaduct doorkunnen. Maar ik denk dat de beperking om andere reden is. Daarom rijdt de Citadis-Strandexpress ook gewoon via de route van lijn 9 tussen HS en Zwartepad. Na HS rijden we naar de Tailtrack Parallelweg (opstelspoor bij de Wouwermansstraat), maken daar kop en gaan terug.

Ik heb gister het dienstje gereden op de 4046, en inderdaad werd ondanks de grote inzet van OV-stewards die men van informatie voorzag, het niet altijd duidelijk dat we alleen stoppen bij HS, CS en Kurhaus. Ook de verdwaasde verstekeling op het Zwarte Pad was geen uitzondering.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 17:29
door OVinDelft
De lijn wordt op de HTM-website en in de reizigersinfo nergens vermeld. Ik had er tot vandaag ook nog nooit van gehoord, dus ik begrijp dat mensen in de war raken. Ik zou hem zelf interpreteren als korttrajectrit lijn 9. Zou denk ik al een grote verbetering zijn als het bestaan van de lijn zoals bij elke gewone lijn gecommuniceerd wordt: op de HTM-website, plattegronden, halteborden, in de API voor 9292/OVinfo/enz.