Afvoer en sloop GTL's

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor WeKra » 13 mei 2022 15:29

Het doel is dan ook meer gericht op lijn 1 en 16/Moerwijk. Je zult echter weer ergens terugmoeten dus dan is Vrederust het snelst om te keren.

De frequentie weet ik niet.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor q-quan » 13 mei 2022 20:10

Een domme vraag misschien: wat is het nut van het omwisselen van 16 en 17 op het traject CS - Statenkwartier? Ik begrijp dat straks 16 en 17 allebei met Avenio's rijden - waarom dan niet de koppeling 15-17 (die nu redelijk bekend is) behouden en 16 naar Statenkwartier laten rijden? Is het puur om naar de lijnvoering van "vanouds" (17 naar Statenkwartier) terug te gaan?
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor richard1074 » 13 mei 2022 20:48

Ik zag vanmiddag rond 18:00 meerdere GTL's rijden op de route van lijn 9 tussen Scheveningen en C.S.
Lijnnummering was Lijn 10 (Niet instappen)
Lijkt er dus op dat deze lijn niet via lijn 1 gaat rijden maar via lijn 9. Lijkt me niet handig want er rijden al zoveel voertuigen van lijn 9. Deze komt er dan vlak achter te zitten lijkt me.
Ik krijg strandexpress herinneringen terug. Deze reed altijd leeg achter lijn 9 aan. Kwam vlak achter elkaar.
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor WeKra » 13 mei 2022 21:40

richard1074 schreef:Ik zag vanmiddag rond 18:00 meerdere GTL's rijden op de route van lijn 9 tussen Scheveningen en C.S.
Lijnnummering was Lijn 10 (Niet instappen)
Lijkt er dus op dat deze lijn niet via lijn 1 gaat rijden maar via lijn 9. Lijkt me niet handig want er rijden al zoveel voertuigen van lijn 9. Deze komt er dan vlak achter te zitten lijkt me.
Ik krijg strandexpress herinneringen terug. Deze reed altijd leeg achter lijn 9 aan. Kwam vlak achter elkaar.


Helaas, maar deze lijn 10 is enkel voor het Life on the Beach-festival dit weekend als extra wagens. Heeft niks te maken met de lijn 10 die augustus gaat rijden over lijn 1 en 16.

Overigens komt de Strandexpress ook terug; Intern in elk geval al aangekondigd (met Citadis...) maar nog niet bekend wanneer wordt ingezet.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor verst107 » 13 mei 2022 21:54

As zondag rijdt de Strand Express voor het eerst. Vanaf een uur of 12, zonder dienstregeling.
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor wattman » 14 mei 2022 10:29

q-quan schreef:Een domme vraag misschien: wat is het nut van het omwisselen van 16 en 17 op het traject CS - Statenkwartier? Ik begrijp dat straks 16 en 17 allebei met Avenio's rijden - waarom dan niet de koppeling 15-17 (die nu redelijk bekend is) behouden en 16 naar Statenkwartier laten rijden? Is het puur om naar de lijnvoering van "vanouds" (17 naar Statenkwartier) terug te gaan?
Nee, het levert een besparing aan trams op. Iets anders gezegd, efficiënte inzet van de vloot Avenio's. Staat in het vervoersplan 2021. Helaas kan ik dat document nergens meer vinden op de site van de Metropoolregio.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2022 11:51

wattman schreef:Nee, het levert een besparing aan trams op. Iets anders gezegd, efficiënte inzet van de vloot Avenio's. Staat in het vervoersplan 2021. Helaas kan ik dat document nergens meer vinden op de site van de Metropoolregio.

Zie hier.

Maatregel 8: "Lijnvoering trams 15, 16 en 17 en spitstram 10":

13 Avenio voertuigen meer
2 GTL voertuigen minder

Hm... met AV op lijnen 15, 16 en 17 en waarschijnlijk die -2 GTL vanwege het vervallen van 1K dan betekent dit dat de nieuwe 10 met GTLs gereden gaat worden, maar dat staat niet vermeld.

Naast +1 AV wanneer 19 verlengd wordt (wanneer pasen en st juttemis op één dag vallen en dan ook nog de kalveren op het ijs dansen) is die maatregel 8 de enige die verschil in inzet van trams laat zien dus het is toch echt netto +13 AV dus niet efficiënter.

Verder wordt 19 AV en worden er weer gemengd AV/RC ingezet op 2 om zo de capaciteit op lijn 2 te verhogen. Maar dat maakt voor het totaal aantal voertuigen geen verschil.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2022 09:30

Op dit moment nog RC's op lijn 19...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Tiktak » 16 mei 2022 12:00

Wijken we niet te veel van deze topic af ?
Misschien kan de "admin " onder het juiste draadje plaatsen deze interessante denkwijze 's. ?
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Tiktak » 20 jun 2022 13:57

Volgens mij rijden er nu nog enkel GTL's op de lijnen 1 - 6 - 12.
Nu lijn 16 is overgegaan naar de Av's blijven er nu wat GTL's aan de kant staan.
Wat gaat er hiermee gebeuren, ik vermoed naar de sloop.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 21 jun 2022 06:40

Hoe zit het nu met lijn 1? Is die al volledig geschikt voor breder materieel? Volgens mij zijn alleen het stuk vanaf iets voorbij station Delft naar Tanthof en het stuk ruwweg Parkstraat - Vredespaleis niet omgebouwd en/of overlappen niet met lijnen die met breed materieel gereden worden.

Maar dan zal HTM natuurlijk wel eerst een aantal nieuwe brede trams moeten hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor xCookiesolax » 21 jun 2022 09:36

iljitsch schreef:Hoe zit het nu met lijn 1? Is die al volledig geschikt voor breder materieel? Volgens mij zijn alleen het stuk vanaf iets voorbij station Delft naar Tanthof en het stuk ruwweg Parkstraat - Vredespaleis niet omgebouwd en/of overlappen niet met lijnen die met breed materieel gereden worden.

Maar dan zal HTM natuurlijk wel eerst een aantal nieuwe brede trams moeten hebben.

De halte Duinstraat is nog niet geschikt (dit staat wel op de planning). De haltes langs de Vliet zijn ook nog niet aangepast. Het traject tussen de Hovenpassage en Tanthof moet ook nog onder handen worden genomen. En zoals je zelf al zegt heeft de HTM niet genoeg lagevloer trams om heel tramlijn 1 ermee uit te rusten. Voor tramlijn 16 hadden ze genoeg wagens (Deze lijn rijdt nu eens per 12 á 20 minuten).

Maar... we wijken af :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 22 jun 2022 06:55

Er zijn nog plannen voor een spitslijn 10 waar een even groot aantal trams voor nodig is dus er zal voorlopig geen GTL gesloopt worden. Ook al staan de 3074, 3112 en 3127 momenteel aan de kant.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Lange_Dre » 22 jun 2022 12:55

Ik denk dat we kunne. Verwachten dat er voorlopig geen GTL's 2 vertrekken, tenzij er hele grote defecten of schades zijn. Voor lijn zes zijn er GTL's met Ari nodig en ik zie het niet snel gebeuren dat HTM de Ari installaties gaat overzetten op de tweede generatie GTL's aangezien ze er binnen een paar jaar uit gaan.

Ik denk dat de huidige GTL'S voorlopig achter de hand gehouden worden voor defecten, evenementen en mogelijke nieuwe lijnen zoals die spitslijn 10.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Tiktak » 22 jun 2022 15:24

Maar als alle Gtl's binnen een paar jaar er uitgaan , hebben ze dan nog genoeg Av's om alles op te vullen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 22 jun 2022 15:53

Nee, vandaar dat er gewerkt wordt om een lading nieuwe trams te bestellen. :P

Iets heel anders: ik zit de laatste tijd te denken om een webpagina te maken over 40 jaar GTL, en dan daarin te beschrijven hoe de trams in al die tijd veranderd zijn.

Eén ding dat me opviel is dat de 3100-serie nu aan de rechterkant camera's heeft in plaats van een opzij klappende achteruitkijkspiegel. Alleen aan de linkerkant zit nog wel die klapspiegel. Iemand enig idee waarom?

(Ik bedenk nu dat het nog lastig zal worden een foto van het huidige dashboard van een GTL te maken met die planken om de bestuurder af te schermen.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Lange_Dre » 22 jun 2022 19:22

Gewoon een keer op een begin/eindpunt vragen of je een foto mag maken, of wellicht is er hier een bestuurder die dat voor je kan doen ;)
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 22 jun 2022 21:15

Ik vond/vind het altijd leuk om mee te gluren naar al die in verschillende kleuren oplichtende knoppen... Met name "tractie" heeft altijd een zekere magie! Kan zowel voor sneller als voor langzamer zorgen.

Maar aardig vragen bij een eindpunt inderdaad.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 23 jun 2022 05:54

Tiktak schreef:Maar als alle Gtl's binnen een paar jaar er uitgaan , hebben ze dan nog genoeg Av's om alles op te vullen.
Overdag zijn er nu ruim 50 nodig sinds lijn 16 ook met Avenio rijdt dus niet heel meer over om nog een lijn te vullen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor wattman » 23 jun 2022 15:43

Wat er gaat gebeuren is in dit schema beschreven. Met dien verstand dat het hele proces van instroom van het nieuwe materieel inmiddels is vertraagd.
MRDH 20210414 5.3 Bijlage 1 SOK_progr_INTHR planning.png

Bron: Samenwerkingsovereenkomst Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Gemeente Den Haag en HTM Personenvervoer voor programma Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (2021).
Zie voor het hele document: https://denhaag.raadsinformatie.nl/modu ... ken/664201
Dit is natuurlijk geen planning op wagennummer niveau, maar geeft duidelijk aan dat de GTL8 in dienst blijft tot na de instroom van het nieuwe materieel is begonnen. En zoals eerder is opgemerkt zijn de oudste wagens zeker nog nodig omdat er niet voldoende 3100'en met ARI beschikbaar zijn voor lijn 6.
Voor wie de ontwikkelingen wil volgen is zoeken op "Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio" in het raadsinformatie systeem wel aardig.
https://denhaag.raadsinformatie.nl
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten