Afvoer en sloop GTL's

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor wmbaak » 10 mei 2022 12:59

Ik het AD van 9 mei staat een artikel dat de rood-beige trams langer blijven. Helaas achter een Premium betaal muur:

https://www.ad.nl/den-haag/iconische-ro ... aeeab0a31/
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 10 mei 2022 13:21

Als ik het goed begrijp uit het gedeelte wat je zonder (gratis) account kan zien: lijnen 1, 6, 12 en 16 blijven tot ergens in 2026 met GTLs rijden.

Als ik goed geïnformeerd ben is de reeks 3001 - 3027 uit 1981, en daarvan zijn de 3009 3011 3024 (nog?) niet afgevoerd, maar ook niet in dienst. Lijkt er dus op dat er geen GTLs de 45 dienstjaren gaan halen. Maar er rijden nu nog wel een aantal uit lichting 1982 rond en die zijn dit jaar 40 jaar in dienst.

Maar het lijkt mij niet voor de hand liggen dat 1, 6, 12 en 16 tot er nieuwe trams zijn volledig met GTLs blijven rijden. HTM zal het vast een heel goede deal vinden om met AVs te gaan rijden en de frequentie zo wat omlaag te kunnen brengen zonder de reizigerscapaciteit aan te tasten. Zeker als de bezuinigingen van de afgelopen tijd nog een tijdje in effect blijven, dat moet het aantal AVs dat nodig is om de dienst uit te voeren wel enigszins verminderd hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Lange_Dre » 10 mei 2022 19:09

Wat ik gehoord heb, is dat de laatste GTLS pas rond 2028 uit reizigersdienst gaat.

De 3009, 3011, 3024 en 3044 zijn nog wel in dienst, maar zijn jaren geleden omgebouwd tot pekeltrams. Wat nu de oudste GTL in reizigersdienst is zou ik niet kunnen zeggen.

Lijn 16 gaat dit jaar nog met Avenio's gereden worden. Tot dat er nieuwe trams zijn, blijven lijn 1, 6, 12 en mogelijk de nieuwe spitslijn 10 met GTL's rijden, tenzij HTM de trams anders verdeeld (wat ik op lijn 16 na, niet zie gebeuren).
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor KevinRandstadrail » 10 mei 2022 21:22

Maar is het al zeker dat de nieuwe spitslijn tram 10 komt.
Want hij zou eigenlijk in 2021 komen. Maar ik heb er niks meer over gehoord.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 11 mei 2022 08:55

Grootste probleem is dat je lijn 6 met de oudste GTL's moet blijven rijden wegens het ARI systeem in de 3000'en en een paar 3100'en waarvan de 3129 al gesloopt is. Lijn 10 staat nu gepland om in de komende winterdienst te gaan rijden.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 11 mei 2022 09:16

Daarmee lijkt me lijn 6 de eerste kandidaat om met nieuwe trams (of AV) te gaan rijden, maar voor zover ik weet is daar nog bijna niks omgebouwd, en er zitten wel een aantal voor de hand liggende knelpunten.

Waar ging de gereïncarneerde spits-10 ook alweer rijden?
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor buschauffeur » 11 mei 2022 15:41

Lange_Dre schreef:Wat ik gehoord heb, is dat de laatste GTLS pas rond 2028 uit reizigersdienst gaat.

De 3009, 3011, 3024 en 3044 zijn nog wel in dienst, maar zijn jaren geleden omgebouwd tot pekeltrams. Wat nu de oudste GTL in reizigersdienst is zou ik niet kunnen zeggen.

Lijn 16 gaat dit jaar nog met Avenio's gereden worden. Tot dat er nieuwe trams zijn, blijven lijn 1, 6, 12 en mogelijk de nieuwe spitslijn 10 met GTL's rijden, tenzij HTM de trams anders verdeeld (wat ik op lijn 16 na, niet zie gebeuren).

De oudste GTL in reizigersdienst is de 3045 uit 1982. Rijdt dagelijks zijn rondjes op lijn 6.
Laatst bijgewerkt door buschauffeur op 11 mei 2022 16:56, in totaal 1 keer bewerkt
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor KevinRandstadrail » 11 mei 2022 16:48

Ik dacht tussen de keerlus Cannenburglaan en Scheveningen.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 12 mei 2022 07:22

Plan is nu om met GTL op lijn 10 tussen Vrederust en Scheveningen Noord te gaan rijden over de routes van lijn 9, 16 en weer 9.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 12 mei 2022 09:35

Stuk van de huidige 16 door Moerwijk? Dan ben je dus langer onderweg.

Of tussen HS en CS over wat nu 17 is? Dat klinkt logischer, dan ga je sneller dan met de gewone 9.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Lange_Dre » 12 mei 2022 10:56

Chris schreef:Plan is nu om met GTL op lijn 10 tussen Vrederust en Scheveningen Noord te gaan rijden over de routes van lijn 9, 16 en weer 9.


Opvallende keuze. Ik ben wel benieuwd naar de overweging om vanuit moerwijk door te rijden naar Vrederust. Heeft dat te maken met de huidige staat van de keerlus in moerwijk of over eventuele drukte in sommige trams tussen Moerwijk - Leyweg? De rest van de route is redelijk logies lijn 16 kan tussen Moerwijk - CS in de spits redelijk druk zijn. Net zoals CS-Scheveningen via lijn 9. Tegelijk gaat lijn 16 met grotere trams met een hogere capaciteit rijden, is die extra lijn dan nog wel nodig voor Moerwijk-CS?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor OVinDelft » 12 mei 2022 12:06

Chris schreef:Plan is nu om met GTL op lijn 10 tussen Vrederust en Scheveningen Noord te gaan rijden over de routes van lijn 9, 16 en weer 9.

Oorspronkelijk was die lijn 10 bedoeld ter versterking van lijn 16 in Moerwijk en lijn 1 over de Scheveningseweg.

Gaat bij dit nieuwe plan ook de frequentie van lijn 9 in de spits omlaag? Lijkt me anders wel erg veel van het goede. Ook speel je dan Avenio's vrij die je kan gebruiken om bijvoorbeeld de genoemde lijn 6 (of 12) met Avenio's te exploiteren.

Wellicht dat als de reizigersaantallen voor langere tijd achterblijven, het mogelijk wordt om door middel van frequentieverlagingen trams vrij te spelen om vroegtijdig een deel van (of misschien zelfs alle) GTL-lijnen van lagevloermaterieel van te voorzien. Anders in ieder geval afvoeren van de resterende 3000'en, want die hebben geen grote revisie gehad en zijn zichtbaar aan het eind van hun levensduur.

In iedere geval lijken mij 46 stuks GTL-II ruim voldoende om 1, 6 en 12 (en eventueel de nieuwe 10) te rijden. Misschien dat de ARI installatie overzetten naar de 3100'en dan toch nog loont?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 12 mei 2022 14:12

Frequentieverlaging alleen ten dienste van een lage instap vind ik nou niet een goede prioriteitstelling. Rij dan gemixt GTL en AV in de spits, dan kunnen mensen zelf de afweging maken tussen frequentie en lage instap.

Dat verplaatsen van de ARI-installatie naar de 3100-serie schijnt dus ingewikkeld te zijn, als ze daar in het verleden van afgezien hebben dan lijkt me dat nu alsnog doen weinig voor de hand liggen, tenzij het de enige optie is.

Zodra ~ Paul Krugerlaan - Om-en-bij aangepast zijn (met misschien hier en daar nog een minimale aanpassing aan een halte ofzo) kan je neem ik aan met AV op 6 rijden, eventueel in gemixt bedrijf met de 3100-serie, en is ARI geen probleem meer.

Ik zou me ook nog voor kunnen stellen dat als het aantal GTLs met ARI door de bodem zakt, 6 in twee stukken opgeknipt wordt: Leyenburg naar CS laag of Kerkplein met GTL plus Leidschendam - Brouwersgracht (nieuw overloopwissel) met AV. Of als het mogelijk is om aan de centrum-kant van CS hoog te keren zonder andere lijnen in de weg te zitten, tot CS.

Als ze AV willen inzetten op lijn 12 dan zou ik het ZEER op prijs stellen om te horen wanneer de testritten gaan plaatsvinden, want ik wil wel eens een Avenio langs mijn oude adres aan de Teijlerstraat zien rijden. :D Daar gebeurde het al vaak genoeg dat een auto 20 cm te ver naar achter geparkeerd stond zodat een GTL de bocht vanaf de Regentesselaan niet kon maken. En hoewel AVs binnen hetzelfde profiel als een GTL zouden moeten kunnen passen zwenken ze met de wielen midden onder de bak op een heel andere manier uit dan GTLs met hun jacobsdraaistellen.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Admin » 12 mei 2022 16:16

iljitsch schreef: als het mogelijk is om aan de centrum-kant van CS hoog te keren zonder andere lijnen in de weg te zitten, tot CS.


Ja, dat kan: de "tail" v/d tailtrack aan de Centrumzijde is een deel v/h spoor komend vanaf de Kalvermarkt. Dat wordt (zover ik weet) niet regulier gebruikt. Je zet alleen het complete verkeer tussen tunnel en CS-hoog vast als je de tailtrack op wilt. Technisch allemaal mogelijk, maar bepaald geen reizigersmagneet, dat overstappen met een normaal doorgaande lijn :roll: Voordeel is wel dat het aanbod op beide lijndelen kan worden afgestemd op de vraag; Uithof-CS is vele malen drukker dan CS-L'dam. Maar ook dan geldt: overstappen draagt bepaald niet bij aan de populariteit v/h OV, zeker niet als je precies de verkeerde tram hebt die dus géén aansluiting heeft op het andere lijndeel. Beter om dan lijn 6 in te korten tot CS en het stuk CS-L'dam onder ander nummer te laten rijden, bv lijn 7. Historisch verantwoord, duidelijk(heid) voor de reiziger van nu.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Brecht » 12 mei 2022 20:18

Er kan toch ook op CS Hoog, boven het Anna van Buerenplein, 'teruggegaan' worden richting het centrum?
Daar verstoor je de rest niet mee toch?
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Admin » 12 mei 2022 23:46

Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 13 mei 2022 04:18

Als lijn 10 gaat rijden gaat dat ten kosten van de frequentie op lijn 9 in de spits. Oorspronkelijk zou de lijn keren op Moerwijk. Misschien doordat men de lijn ook over lijn 9 tussen HS en Scheveningen wil laten rijden, en daardoor de frequentie daar minder wordt, men er voor gekozen heeft de tramlijn door te trekken naar Vrederust...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 13 mei 2022 07:27

Brecht schreef:Er kan toch ook op CS Hoog, boven het Anna van Buerenplein, 'teruggegaan' worden richting het centrum?
Daar verstoor je de rest niet mee toch?

Klopt, maar ik had het over het opknippen van lijn 6 zodat je tussen CS hoog en Leidschendam met Avenio's kan rijden en tussen CS laag en Leyenburg met GTLs zolang dat laatste stuk nog niet aangepast is voor bredere trams.

Dus de trams die op CS hoog zouden moeten keren hebben niks aan dat keerspoortje boven het Anna van Buerenplein, die zouden moeten keren op het viaduct boven de Rijnstraat. Ik weet niet of dat kan, en zo ja, of de kerende trams dan trams die uit de tramtunnel komen richting CS hoog in de weg zitten.

Maar een overloopwissel op de Brouwersgracht lijkt me sowieso handiger omdat de mensen vanuit Mariahoeve naar het centrum dan niet over hoeven te stappen.

Ik zat ook te denken dat als er gewerkt gaat worden aan het spoor tussen Brouwersgracht en Paul Krugerlaan dan komt een overloopwissel op de Brouwersgracht ook van pas om 6 in te korten. Maar als de Paul Krugerlaan onder handen genomen wordt kan 6 omrijden via de Loosduinseweg en Monstersestraat, en als het stuk Hobbemaplein - Brouwersgracht aangepast wordt kan 6 via de Monstersestraat en dan route 4 naar de tramtunnel.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor WeKra » 13 mei 2022 09:15

Chris schreef:Plan is nu om met GTL op lijn 10 tussen Vrederust en Scheveningen Noord te gaan rijden over de routes van lijn 9, 16 en weer 9.


Vanuit Scheveningen gaat deze over lijn 1 tot HS, dan 16 tot Loevensteinlaan en 9 tot Vrederust. Vanaf eind augustus van maandag tot vrijdag. Dus niet over 9 vanuit Scheveningen.

iljitsch schreef:Als ik het goed begrijp uit het gedeelte wat je zonder (gratis) account kan zien: lijnen 1, 6, 12 en 16 blijven tot ergens in 2026 met GTLs rijden.


Lijn 16 gaat over een kleine maand met Avenio's rijden. Lijn 15 en 16 worden gekoppeld bij CS en lijn 17 gaat weer als vanouds naar Statenkwartier. Eerst nog via een omleiding (kerkplein, Jan Hendrikstraat, lijn 3, Waldeck Pyrmont tot overloopwissel Kunstmuseum) en vanaf maart 2023 weer de normale route.

Lijnen 1, 6 en 12 blijven de laatste jaren nog GTL, daar zijn voldoende trams voor.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor xCookiesolax » 13 mei 2022 11:26

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om door te rijden naar Vrederust. De meeste reizigers zullen op tramlijn 9 blijven wachten aangezien deze sneller op HS is. Blijft de frequentie van tramlijn 9 in de spits wel iedere 7/8 minuten?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten