Pagina 9 van 12

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 09:24
door JoopS
"wattman" als dit getoonde schema nog klopt dan maak ik er uit op dat op 1 augustus 2022 bekend is wie de aanbesteding van de nieuwe trams gewonnen heeft. Maar U meldt erbij dat de gehele procedure vertraagd is dus geldt dit schema niet meer.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 24 jun 2022 15:24
door Roland
Tegen de kerst zal de gunning plaatsvinden.

NST2 zal op dezelfde wijze instromen als de Avenio. Uiteindelijk zal lijn voor lijn worden omgeschakeld. NST2 en GTL zullen dus ook nog zeker 2 jaar naast elkaar rijden.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 04 jul 2022 13:11
door max01
Op busposities zie ik dat de 3045 al bijna 20 dagen niet is ingezet. Weet iemand hoe dit komt? Staat hij nu toch terzijde of is hij gewoon in onderhoud?

https://busposities.nl/voertuig/htm_GTL8_3045

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 07:11
door Chris
HTM heeft naar je geluisterd, 3045 rijdt weer op lijn 6!
Wat nu echt zorgelijk aan de kant staat zijn de 3074, 3112 en 3127.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 05 jul 2022 08:41
door wattman
3074 aanrijdingsschade (maart 2020).
3112 brand bij een draaistel (4 april 2022), zie https://twitter.com/regio15/status/1510968751918878731
3127 aanrijdingsschade Frederik Hendriklaan (9 juni 2022). Zie ook busposities.nl

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 14 dec 2022 21:37
door xCookiesolax
De volgende GTLs zijn al meer dan 50 dagen niet ingezet in de reizigersdienst volgens busposities.nl. Weet er iemand meer? Defect? Plukwagen?

3092
3112 - Defect terzijde - brandje remise Scheveningen
3114
3116
3134
3141
3143

3113 staat al 43 dagen stil.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 dec 2022 15:00
door WKZH5A
3116, 3134 en 3141 rijden sindskort weer op lijn 1.

Niet alle GTL's hoeven nu ingezet te worden nu er een overschot is.

3092, 3107, 3112 (defect door brandje), 3113, 3114, 3123 (ontspoord bij HS), 3133 en 3143 worden al een tijdje niet ingezet.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 dec 2022 15:28
door iljitsch
Zou de HTM nog GTLs achter de hand houden wanneer alle TINAs in dienst zijn?

In principe hebben ze dan een paar trams meer dan nodig. Maar de afgelopen 10 jaar zijn er wel situaties geweest waarbij bij omleidingen GTLs terugkwamen op lijnen die al een tijd met nieuwere trams gereden werden. Dat was met name omdat er met GTLs meer omleidingsroutes mogelijk waren dan met RC of AV. Maar ik neem aan dat dat zometeen niet of veel minder het geval zal zijn.

Ik zou zeggen: zolang die trams zonder meer dan wat routine-onderhoud nog naar behoren rijden (dus ook de bovenleiding nog 600 V is) en je hebt ruimte om ze ergens neer te zetten, toch altijd handig om wat extra capaciteit achter de hand te hebben. Ben benieuwd of de HTM het ook zo ziet.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 dec 2022 17:06
door OVinDelft
Het zou me niet verbazen als er helemaal geen ruimte is om reserve-GTL's neer te zetten.
Zeker gezien alle plannen rondom de remises: nieuwbouw Ypenburg → verbouwing Scheveningen → sluiting Lijsterbesstraat

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 dec 2022 20:51
door Lange_Dre
Ik weet natuurlijk niet of HTM al met de gemeente afspraken heeft gemaakt wanneer de Lijsterbesstraat leeg moet zijn. Maar eventueel zouden de GTL's daar gestald kunnen worden, in de begin periode van de Tina's. Daarnaast vermoed ik dat ondanks dat er nu een overschot aan GTL's HTM (op eventueel de wagens met de grootste defecten na) nu niet zo haast heeft met de afvoer van de GTL's. Op dit moment zijn er nu eenmaal minder trams nodig door lagere reizigers aantallen en personeel te korten. Maar dat zou over twee jaar natuurlijk zo maar anders kunnen zijn. Planning was volgens mij laatste GTL pas in 2028 uit reizigers dienst te halen. Dus je kunt nu wel een tekort hebben, maar zolang je de ruimte hebt en voertuigen geen te grote defecten hebben, kun je ze natuurlijk rustig achter de hand houden lijkt mij als leek.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 09:56
door iljitsch
Ik neem aan dat de Lijsterbesstraat nog wel een paar jaar meegaat.

Tijdens de instroom van de TINA's moeten die natuurlijk gestald worden maar zal er een flinke periode getest worden dus zal de dienst nog door GTLs gereden moeten worden. Die dan dus ook een plekje in een remise nodig hebben.

Wellicht is remisecapaciteit een reden om tegen die tijd het aantal GTLs teruggebracht te hebben tot wat minimaal nodig is voor de dienstregeling plus minimale reserve.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 10:56
door Lange_Dre
Maar de GTL's die nog over zijn assen toch wel met gemak allemaal in de Lijsterbesstraat (als je ze ook stalt in de oude werkplaats). Zo veel zijn. Er dacht ik niet meer over. Voor de Tina's (en de Avenio/regio citadis) wil HTM een nieuwe remise en Scheveningen verbouwen.

Al heb ik eerlijk gezegd geen idee hoeveel GTL's er in totaal in de Lijsterbesstraat gestald kunnen worden.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 11:41
door iljitsch
Nu we het toch over remises hebben, hier een wijkkrant over de verbouw van de remise Scheveningen:

https://assets.htm.nl/PDF/Wijkkrant_Scheveningen_Remise_3-2022.pdf

De verbouwing zou in 2024 en eerste helft 2025 plaats moeten vinden. Dus voordat de TINA's (in grote aantallen) verschijnen.

Om nog een klein beetje terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp: het spoor op het plein voor de remise verdwijnt, dus de trams rijden gelijk het remiseterrein op, zonder mogelijkheid om te driehoeken om achteruit het terrein op te komen, wat GTLs nu doen.

Dus tenzij je al wilt driehoeken op de Gevers Deynootweg dan is die remise na de verbouwing niet meer bruikbaar voor GTLs en andere één-richtingstrams.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 11:55
door Admin
Waarbij aangetekend dat het genoemde spoor pas is aangelegd met de komst v/d PCC, zodat deze kont-voorop naar binnen konden rijden, net als GTL dus nog steeds doet. De Avenio en TINA wagens zijn natuurlijk tweerichtingstrams, net als al het vooroorlogse materieel waar de remise Scheveningen oorspronkelijk voor geconcipieerd was zodat driehoeken niet meer nodig is. Waarmee we veilig kunnen concluderen dat de HTM voor de (voorziene) toekomst afstapt van het eenrichtingwagenconcept.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 29 dec 2022 16:24
door iljitsch
Admin schreef:Waarmee we veilig kunnen concluderen dat de HTM voor de (voorziene) toekomst afstapt van het eenrichtingwagenconcept.

Ik geloof dat dat al redelijk duidelijk was. :D

Maar de remise Scheveningen per half 2025 onbruikbaar maken voor GTLs terwijl die waarschijnlijk nog een jaar of twee op lijn 1 zullen rijden na die tijd is wel vrij rigoreus. Dan zou je moeten in/uitrukken vanuit Lijsterbes of Zichtenburg via het buitenhof en/of HS.

Daar gaat de lol vrij snel vanaf denk ik dus dat zal dan toch driehoeken op de Gevers Deynootweg worden, vloekend waarom dat keerspoortje niet nog even had kunnen blijven liggen.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022 08:15
door Tiktak
De mogelijkheid kan ook zijn dat dan op lijn 2 tijdelijk weer RR voertuigen gaan rijden en de vrijgekomen AV voertuigen op lijn 1 worden ingezet.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 31 dec 2022 16:59
door mibia
Weet iemand of er nog een GTL 30.. 0f 31.. toegevoegd wordt aan de museumcollectie bij het HOVM?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 02 jan 2023 18:24
door Edwin
Tiktak schreef:De mogelijkheid kan ook zijn dat dan op lijn 2 tijdelijk weer RR voertuigen gaan rijden en de vrijgekomen AV voertuigen op lijn 1 worden ingezet.


Als de Avenio dan al door kan naar Delft eindpunt...

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 05 jan 2023 10:55
door Roland
mibia schreef:Weet iemand of er nog een GTL 30.. 0f 31.. toegevoegd wordt aan de museumcollectie bij het HOVM?


Voor zover ik weet gaat er één 3100 naar het museum. Een 3000/GTL8-I gaat het niet worden ivm asbest.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 05 jan 2023 17:06
door Lange_Dre
Jammer, maar begrijpelijk. Is de 3035 overigens destijds niet op asbest aangepakt bij de ombouw? Er komt een dag dat de 3035 uit dienst gaat bij de Hoftrammm.. Is het dan niet mogelijk om die GTL terug te bouwen uit onderdelen van de nog rijdende GTL's, uit de eerste serie? Al moet er dan wel opslagruimte zijn voor die onderdelen...