Pagina 10 van 12

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 05 jan 2023 20:17
door Roland
Lange_Dre schreef:Jammer, maar begrijpelijk. Is de 3035 overigens destijds niet op asbest aangepakt bij de ombouw? Er komt een dag dat de 3035 uit dienst gaat bij de Hoftrammm.. Is het dan niet mogelijk om die GTL terug te bouwen uit onderdelen van de nog rijdende GTL's, uit de eerste serie? Al moet er dan wel opslagruimte zijn voor die onderdelen...


Lijkt me een beetje dure aangelegenheid om dat te doen. Dan was het goedkoper geweest denk ik om de 3001 destijds te ontdoen van asbest. De ruimte in het museum is ook beperkt en een rijvaardige toekomst lijkt me ook onzeker. Als je er 2 bewaard lijkt het me leuker om de 3035 juist als Hoftrammm tentoon te stellen.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 06 jan 2023 13:26
door iljitsch
Je kan terugbouwen ook als optie achter de hand houden. Sowieso flink wat onderdelen opslaan zodat de één of twee overblijvende GTLs gerepareerd kunnen worden als er wat kapot gaat.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 jan 2023 16:57
door Chris
Waarom asbest saneren. In een GTL zit het dermate verwerkt dat het ondoenlijk is het te verwijderen. Je kan daar ook heldere afspraken over maken zodat je nooit bij de asbest hoeft te zijn als organisatie...

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 jan 2023 17:35
door Admin
Het is een non-issue nu: er is al besloten dat alle 3000-en gesloopt gaan worden vanwege asbest en dat er een 3100 naar het SHTM gaat. Dat wordt een statisch museumstuk, omdat de HTM na de laatste terzijdestelling v/d 3100-en de spanning naar 750V verhoogt, waar de 600V GTL-II gewoon niet tegen kan. Ombouw is te duur (hoewel technisch mogelijk) dus de bewaarde 3100 komt zeker het remiseterrein niet meer af op eigen kracht. (het is technisch nog mogelijk dat de SHTM een 600V eilandje wordt, maar die kans acht ik bijzonder klein)

Asbest niet saneren is geen optie meer: de gedoogperiode van overheidswege is reeds lang verstreken. Daarnaast spelen dingen als brandveiligheid en verzekeringszaken ook een rol: een asbesthoudend voertuig in de FH zal niet op steun v/d brandweer kunnen rekenen (lees: ze gaan niet naar binnen en laten de boel gewoon affikken) en de premies voor het SHTM zullen dan ongetwijfeld ook nog eens door het dak gaan. Kortom, een GTL-I bewaren kan alleen alstie netjes (=gecertificeerd) gesaneerd is. Kosten daarvan (minimaal een ton) komen voor rekening v/h SHTM en ik heb liever dat ze dat (schaarse) geld gebruiken voor dringender zaken.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 jan 2023 12:30
door Tiktak
Dan rijst bij mij de vraag, welke museum tramwagens zijn dan nog om te bouwen naar 750 volt.
Het is jammer dat het museum geen eigen trambaan heeft, zoals in Arnhem en Amsterdam

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 jan 2023 14:25
door Admin
Alles met weerstanden kan worden omgebouwd (extra weerstand), maar de thyristorwagens (1337 en de 3100 die in het museum terecht komt) wordt heel kostbaar, al is het technisch wel mogelijk. Simpel gezegd, als deze wagens nog op straat willen komen na de omschakeling naar 750V moet er effectief een compleet nieuwe electrische installatie in. Kost mega €€€ (schatting: minimaal 50K per voertuig, kan ook zomaar veel meer zijn!) en da's gezien de verwachte inzet eigenlijk niet te verantwoorden naar de donateurs toe.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 jan 2023 22:09
door richard1074
Wat is eigenlijk de reden waarom men 750V wil gebruiken ? Kunnen de trams dan sneller rijden of zoiets ?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 jan 2023 22:18
door Admin
Minder verlies in de bvl. Hogere spanning=minder stroom, minder stroom=minder warmteverlies. Wat weer in de electra-rekening scheelt. :mrgreen:

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 09 jan 2023 01:06
door Lange_Dre
Betekend dit dat er vanaf dat moment alleen nog vooroorlogs materieel het tramnet op kunnen? Of kunnen de PCC (uitgezonderd 1337) nog wel hun rondjes blijven rijden?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 09 jan 2023 01:46
door Admin
Het hangt van meer af dan alleen een extra weerstand. Die dingen zijn ook niet gratis (maar wel flink goedkoper dan een complete elektra-installatie!) dus ik verwacht dat het SHTM er wel voor zal kiezen het vooroorlogse materieel om te bouwen. Ook de reguliere PCC's kunnen omgebouwd worden, omdat het in principe weerstand-materieel is. De grootste moeilijkheid voor de SHTM is de juiste plek vinden voor die extra weerstand, want dat ding moet altijd gekoeld worden, ook bij stilstand. Een ventilator die gebruik maakt van die 150V spanningsverschil ligt het meest voor de hand, maar is het niet. Gaat te ver om dat precies uit te leggen, maar die 150V fluctueert behoorlijk, afhankelijk wat er in de tram gebeurd. Hoe dan ook, het is allemaal op te lossen, dus de kans is groot dat je alles van vóór het thyristormaterieel gewoon zal blijven zien op de rijdagen.

Nu nog het ruimteprobleem :roll: Oh, de LB komt vrij! (HINT!!) :mrgreen:

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 09 jan 2023 09:47
door Brecht
Er kan natuurlijk veel beter een 'High tech invertor' geplaatste gaan worden, kost veel minder ruimte en vooral veel minder weggegooide elektrische energie (=warmte).

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 09 jan 2023 19:39
door iljitsch
Wat mij wel wat lijkt is dat zo'n inverter die 750 omzet naar 600 verplaatsbaar is en dus naar behoefte in verschillende trams ingezet kan worden. Dan hoef je alleen een extra elektrische koppeling in te bouwen in de verschillende oude trams + een plek om die inverter te plaatsen en kan je naar wens met de verschillende trams rondrijden.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 09 jan 2023 20:21
door Brecht
Mooie studie uit 1985 over het energiegebruik van de GTL's en de PCC's:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/port ... 7335-1.pdf

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 06 feb 2023 19:31
door PAV
Het HOVM maakt melding van aanpassingen aan de cabinedeur van een aantal GTL's. Vooralsnog gaat het om 6 aangepaste GTL's voor het driehoeken bij 's-Gravenmade, maar volgens het bericht volgen de overige GTL's mogelijk na evaluatie. Dus toch nog een extra aanpassing voor de GTL's in de laatste paar jaar.

DSC_4526-3-Gemiddeld.jpg

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 06:52
door Chris
Het gaat om zeven trams, te weten: 3071, 3072, 3073, 3080, 3092, 3095 en 3098.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 09:38
door iljitsch
Het bizarre is overigens dat oorspronkelijk de bestuurder met glas afgeschermd was maar dat beviel ze niet dus dat is toen verwijderd... En dan nu een houten muur.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 12:27
door wattman
Een woordje van uitleg: oorspronkelijk was er een schuifruit in het deurtje aangebracht, met een strook glas aan de bovenkant van de cabinedeur. Die schuifruit heb ik zelf nooit omhoog gezien. Omdat er geen loketje in zat, zou het ook niet werken met kaartverkoop. Alles is vrij spoedig verwijderd, naar verluid omdat mensen hun hoofd stootten tegen die glasstrook, maar ook omdat de ruit hinderlijk reflecteerde. Foto's van die oorspronkelijke cabine deur zijn er nauwelijks.
https://haagstramnieuws.org/gtl/hp32.jpg

Nog op te merken dat in het ontwerp van de GTL8 een ruimte was voorzien voor een kaartverkoopautomaat in de C-bak. Die is daar nooit geplaatst, maar er kwam later wel de VIC-kast, waar in de periode dat VIC's meereden ze hun jas en tas konden opbergen. Die kasten zijn na afscheid van het project van vast meerijdende toezichthouders weer verwijderd. Vandaar die been ruimte bij het eerste bankje na de deuren in de C-bak. De huidige kaartverkoopmachine is aan de andere kant van de instap geplaatst, ten koste van 1 zitplaats.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 13:20
door JoopS
Nu de meeste bestuurders gewend zijn om veilig in een gesloten cabine [Avenio en Regiocitadis] te werken, kaartverkoop via de automaat en controle in de tram via camera's geschiedt, is het logisch dat de gtl's, die nog wel 4 tot 5 jaar meegaan, ook een afgesloten cabine krijgen.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 15:17
door iljitsch
Ja, totdat blijkt dat een deur in die afgesloten cabine ook wel z'n nut heeft...

Het blijft toch behelpen en het ziet eruit of de tram middenin een verbouwing zit. Jammer. En ook in de hoogtijdagen van de pandemie geen pretje voor de reiziger omdat je vanaf voorin de tram langs al die hoestende mensen moest om er weer uit te komen.

Nouja, ik heb de afgelopen drie jaar het virus weten te ontlopen, laten we hopen dat dat zo blijft.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 18:16
door Tiktak
De wissels omleggen, gebeurd dat vanuit de tram of met de hand op 's-Gravenmade ?