Pagina 11 van 12

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 22:10
door q-quan
Tiktak schreef:De wissels omleggen, gebeurd dat vanuit de tram of met de hand op 's-Gravenmade ?


Vandaag (vanaf de overkant van de Vliet) zag ik er in elk geval wat HTM-personeel in hesjes staan, 's ochtends en 's avonds.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 feb 2023 00:37
door buschauffeur
JoopS schreef:Nu de meeste bestuurders gewend zijn om veilig in een gesloten cabine [Avenio en Regiocitadis] te werken, kaartverkoop via de automaat en controle in de tram via camera's geschiedt, is het logisch dat de gtl's, die nog wel 4 tot 5 jaar meegaan, ook een afgesloten cabine krijgen.

Liever de bus. Dan heb je tenminste nog contact met de reizigers. Veel leuker.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 feb 2023 12:44
door iljitsch
Ik kwam er net even langs en je kan wel zien dat eea niet aangelegd is om als (tijdelijk) eindpunt te dienen. De tram stond namelijk nog op de keerdriehoek en vertrok vanaf daar. Reizigers zullen daar dus dan ook in moeten stappen.

Als de tram bij het perron voor de richting Delft had willen komen had-ie natuurlijk na driehoeken een stukje verder moeten rijden, en dan achteruit naar de halte.

Wat ze hadden kunnen doen hier was iemand met een portofoon laten instappen die bij het achteruitrijden kijkt of alles goed gaat, maar dan gewoon de bestuurder vanaf de cabine voorin de tram afwisselend voor- en achteruit laten rijden.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 08 feb 2023 16:14
door joostvansurksum
Ik stond er als kind wel eens te kijken, als lijn 1 daar moest keren vanwege werkzaamheden verderop ri. Delft. Ik mocht een keertje de PCC achteruit de driehoek in rijden. Bestuurder naast me, bij de achterconsole. Echt goud was dat, 1986 of zo. [respect]

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 10 feb 2023 13:03
door Roland
buschauffeur schreef:Liever de bus. Dan heb je tenminste nog contact met de reizigers. Veel leuker.


Er schijnen ook best wat chauffeurs een dichte cabine te willen hebben. Dat blijft altijd een persoonlijke voorkeur. Het mooiste zou dan zijn om iets van een raampje te hebben waarvan je zelf kunt besluiten om hem open of dicht te doen.

iljitsch schreef:Wat ze hadden kunnen doen hier was iemand met een portofoon laten instappen die bij het achteruitrijden kijkt of alles goed gaat, maar dan gewoon de bestuurder vanaf de cabine voorin de tram afwisselend voor- en achteruit laten rijden.


Dat kost natuurlijk weer een extra bestuurder.

Het is zeer waarschijnlijk het laatste gloriemoment van keerdriehoek 's Gravenmade. Hij zal moeten wijken om een toegankelijke halte op lengte te kunnen creëren.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 10 feb 2023 14:40
door iljitsch
Tja met een tweerichtingstram heb je natuurlijk voldoende aan een overloopwissel. Maar was er niet ook sprake van het verdwijnen van het spoor langs de vliet vanwege de lastige aansluiting op het spoor over de hoornbrug?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 10 feb 2023 15:20
door xCookiesolax
iljitsch schreef:Tja met een tweerichtingstram heb je natuurlijk voldoende aan een overloopwissel. Maar was er niet ook sprake van het verdwijnen van het spoor langs de vliet vanwege de lastige aansluiting op het spoor over de hoornbrug?

Volgensmij had dat te maken met het eventueel verhogen van de Hoornbrug zodat deze minder vaak open zou hoeven. Dat plan is voorlopig van de baan.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 14:00
door Roland
Ik zie het spoor langs de vliet voorlopig niet verdwijnen. Dat gaat enorm ten koste van de snelheid van lijn 1. Of er een overloopwissel gaat komen is nog de vraag. Een volledig driehoekscomplex bij de aansluiting van lijn 19 op lijn 1 lijkt een grotere meerwaarde te hebben.

De volgende keer dat de Hoornbrug in onderhoud is kan je vanuit Delft eenvoudig naar Nootdorp rijden, omdat dan alles geschikt is voor breed. Bus 65 kan dan een stukje verder tuffen.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 15:00
door iljitsch
Roland schreef:Ik zie het spoor langs de vliet voorlopig niet verdwijnen. Dat gaat enorm ten koste van de snelheid van lijn 1.

Bij de NS nooit een prioriteit, hopelijk bij HTM/MRDH wel...

Of er een overloopwissel gaat komen is nog de vraag. Een volledig driehoekscomplex bij de aansluiting van lijn 19 op lijn 1 lijkt een grotere meerwaarde te hebben.

Ik zie dat niet zo. Als die driehoek eruit gaat waarom dan niet een overloopwissel? Is dat veel duurder dan de bestaande wissels en zijspoor verwijderen? Handig is zo'n overloopwissel zeker zoals we nu merken.

Wellicht is een andere locatie handiger, bijvoorbeeld iets verder richting station Delft. Desnoods/desgewenst kan je op de vrije baan wel een eindje linkerspoor rijden.

De volgende keer dat de Hoornbrug in onderhoud is kan je vanuit Delft eenvoudig naar Nootdorp rijden, omdat dan alles geschikt is voor breed. Bus 65 kan dan een stukje verder tuffen.

Je bedoelt van Tanthof naar Nootdorp? Als reiziger zit ik daar niet op te wachten. Ik zou toch tenminste bij halte Leischenveen willen kunnen komen om zo over te kunnen stappen richting Den Haag centrum. (Of word je geacht dat met de trein te doen vanaf station Delft?)

Op zich zou in de huidige situatie lijn 19 doorgetrokken kunnen worden naar Tanthof = met GTL rijden = ook doorrijden naar Leidschendam noord. Lastigst daarbij is waarschijnlijk de relatief grote inzet van GTLs die heel veel lege kilometers moeten maken. En nadeeltje geen lage vloer op het normale traject van 19.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 20 feb 2023 21:58
door Roland
De bestaande wissels moeten wijken voor een toegankelijke halte 's Gravenmade. Als dat niet het geval was dan was behoud van de driehoek niet zo'n probleem geweest.

Een overloopwissel aanleggen kost iets van €600.000 en dat is zonder beheer en onderhoudskosten. Een keer in de 10 jaar een geplande omleiding en aantal keer op incidentele basis is helaas geen goede business case. Een tram is een onbetaalbare hobby :P

Ik bedoel inderdaad Tanthof - Nootdorp, maar lijn 19 tijdelijk verlengen naar Tanthof zou nog beter zijn. Dat kan in de toekomst gewoon met tweerichtingmaterieel.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 20 feb 2023 22:30
door richard1074
Een overloopwissel aanleggen kost iets van €600.000 en dat is zonder beheer en onderhoudskosten.
Je bedoelt €6000 ? Dat is nog veel voor een stukje ijzer.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 20 feb 2023 22:48
door joostvansurksum
Denk toch dat 'ie zes ton bedoelt. Voor 6k trek je waarschijnlijk nog niet eens het oude spul uit de grond.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 20 feb 2023 23:27
door richard1074
Zes ton voor een overloopwissel? :o
Wow....

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 21 feb 2023 00:59
door Admin
Da's nog goedkoop! Bij het spoor gaan de bedragen exponentieel omhoog! Wisseltje aanpassen op een emplacement zonder ATB, met bijbehorend papierwerk en seintechniek? Hoppa, tik maar anderhalf miljoen af. Foutje in de tekening (seintechniek)? Ben je 8 ton verder. De HTM heeft het voordeel dat het (relatief) licht spul is, zonder moeilijke beveiliging(en). Kost dus minder. Nog steeds een aardig jaarsalaris, maar vooral in de spoorwereld gaat de knip pas echt open :roll:

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 27 feb 2023 15:38
door Roland
joostvansurksum schreef:Denk toch dat 'ie zes ton bedoelt. Voor 6k trek je waarschijnlijk nog niet eens het oude spul uit de grond.


Dat valt best mee, bij een ballastbaan is dat voor de oudijzerprijs al bijna geregeld.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 27 feb 2023 16:44
door iljitsch
Wel grappig om dan een documentaire te zien waar het aanleggen van spoor naar de Amerikaanse westkust nagespeeld werd. Bielzen op de grond, spoorstaven erop, enorme nagels inhameren en verder.

Natuurlijk niet geweldig recht of gelijk, maar het ging wel snel en dus betaalbaar.

Hoe lang gaat spoor eigenlijk mee? Ze vervangen het nu in de Vondelstraat maar dat ligt er pas ruim 30 jaar. Heb nog een foto van de vervanging destijds.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 feb 2023 10:07
door Roland
Dat verschilt heel erg. Recht spoor waar 1 lijn overheen rijdt en waar niks spannends gebeurd kan wel 50 jaar meegaan. De boog van de Prinsengracht naar de Lijnbaan gaat echter maar 10 jaar mee. Gemiddeld wordt er vaak van 20 tot 25 jaar uitgegaan.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 feb 2023 15:32
door buschauffeur
Roland schreef:Dat verschilt heel erg. Recht spoor waar 1 lijn overheen rijdt en waar niks spannends gebeurd kan wel 50 jaar meegaan. De boog van de Prinsengracht naar de Lijnbaan gaat echter maar 10 jaar mee. Gemiddeld wordt er vaak van 20 tot 25 jaar uitgegaan.


Prinsengracht?

PRINSEGRACHT. We zijn niet in Amsterdam zeg.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 02 maart 2023 12:09
door Roland
Dat kan je een Rotterdammer niet kwalijk nemen, daar hebben we geen grachten meer :P

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 25 nov 2023 20:23
door buschauffeur
Afgelopen vrijdag. Einde 3107 (en 3102).

370120674_1032923354497198_3984234926171711008_n.jpg