Pagina 5 van 12

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 15 apr 2018 15:07
door wattman
Als het goed is heeft de trambestuurder die sticker aan boord. Juist om na het uitschakelen van de deurpartij die er op te plakken.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018 14:55
door René W
iljitsch schreef:Ik zat in 6, de 3084 of 3086 als ik het goed heb. Achterdeuren deden het niet en ook een chipkaartlezer. Toch typisch dat ze die zo laten rijden, dus ofwel die gaat ook binnenkort ofwel ze hebben de verkeerde afgevoerd.

De 3086, ervan uitgaande dat je die bedoelt (de 3084 staat al geruime tijd buiten dienst voor afvoer), heb ik al een paar dagen niet op straat gezien. Waarschijnlijk staat deze tram tijdelijk buiten dienst zodat de storingen opgelost kunnen worden.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018 15:01
door René W
Na 6 november 2017 zijn inmiddels de volgende trams vertrokken: 3048, 3053, 3054, 3061, 3062, 3063, 3066, 3069, 3075, 3076, 3078, 3079, 3085 en 3099.
Verder zijn of worden de 3058, 3067, 3068, 3082, 3091 en 3097 onttakeld. Dan resten nog de 3059, 3064, 3084 en 3094.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018 22:46
door GTL
Naar mijn weten is de 3059 nog in dienst op lijn 6. Gaat deze binnenkort uit dienst?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018 18:15
door René W
GTL schreef:Naar mijn weten is de 3059 nog in dienst op lijn 6. Gaat deze binnenkort uit dienst?

De 3059 is voor het laatst op 02-01-2018 op lijn 6 waargenomen. Vrij snel daarna is de tram voorzien van een rode stip.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 28 mei 2018 21:47
door hharry
Wat mij opgevallen is, dat 3050, 3060, 3070, 3080, 3090 en 3100 bij de blijvers horen. Is dat toeval of is er een reden?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018 12:34
door Roland
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de 'tientallen' speciale functionaliteiten hebben tbv instructie

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 23 feb 2019 07:14
door René W
De volgende 72 trams uit de serie GTL8-I zijn inmiddels gesloopt: 3001-3008, 3010, 3012-3023, 3025-3034, 3036-3043, 3046-3049, 3051, 3053-3056, 3058, 3059, 3061-3064, 3066-3069, 3075, 3076, 3078, 3079, 3081, 3082, 3084, 3085, 3087, 3091, 3094, 3096, 3097 en 3099. De kop van de 3004 bevindt zich in het restaurant Trammmhuys in Voorburg.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 18 jan 2021 16:18
door iljitsch
Misschien al eerder besproken, maar misschien valt er nu wat meer over te zeggen: wat gaat er met de GTLs gebeuren wanneer de vervanger op de rails staat?

Het viel me vanochtend op dat er nog best een hoop oude GTL-Is rondrijden. Ik weet niet of de dienstregeling nu 100% met de GTL-IIs te rijden is, maar ik krijg toch de indruk dat ze die oudere serie nog graag inzetten. Voor de hand liggende verklaring daarvoor zou zijn dat zo de nieuwe langer goed blijven. Maar dat heeft alleen zin als je daar nog plannen mee hebt over een paar jaar wanneer de vervangers rondrijden.

Dus: wat is het plan? Lijkt me dat na 40 jaar (plus nog een paar na nu) de GTL-Is wel aan hun pensioen toe zijn, maar GTL-IIs zou je nog kunnen verkopen, of een deel achter de hand houden voor buitengewone situaties, mits daar voldoende remisecapaciteit voor is, natuurlijk.

Of misschien zoek ik er allemaal veel te veel achter.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 18 jan 2021 17:30
door xCookiesolax
De tijd zal het leren. Ik weet dat er sowieso wel een aantal GTL8-I's moeten blijven rijden. Alleen de 3129 tot en met 3133 hebben ARI. En vijf dienstwagens lijkt mij te weinig om tramlijn 6 volledig mee te rijden.

In het Amsterdamse heeft men recent afscheid genomen van de 12G, maar naar mijn weten worden een aantal van deze wagens bewaard voor het geval dat.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 18 jan 2021 17:52
door iljitsch
Als ze de nieuwe serie willen houden en oude naar de sloop dan zal op enig moment toch de ARI in de nieuwe ingebouwd moeten worden... dus wellicht geeft het feit dat ze dit niet doen aan dat ze geen toekomst zien voor de II-serie.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 18 jan 2021 19:00
door Admin
Ook GTL-II is inmiddels bijna 30 jaar oud en verdwijnt in 2024, dan doe je geen dure investeringen meer. Zeker niet op grote schaal. Hooguit zal eens een keer een bestaande ARI installatie uit GTL-I in een GTL-II worden overgezet, maar zo'n ingreep is relatief goedkoop.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 18 jan 2021 19:55
door iljitsch
Maar betekent dit dat in 2025 er geen enkele GTL meer in een Haagse niet-museum remise staat?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 18 jan 2021 22:43
door Admin
Dat zijn vooralsnog de plannen, ja. Maar of die ook daadwerkelijk zo in de praktijk worden uitgevoerd valt nog te bezien. Veel staat en valt met de komst v/d nieuwe trams en de nieuwe remise in Ypenburg. A'dam heeft zich begin deze eeuw flink in de vingers gesneden toen na de komst v/d Combino de slooplijst met grote voortvarendheid werd afgewerkt en toen kwam de Combinocrisis... :roll: En dus had het GVBA ineens niet genoeg trams meer om de dienstregeling uit te voeren. Bij de HTM doen ze dat doorgaans wat slimmer: na afvoer v/d PCC in 1993 hebben nog jarenlang een flinke hoeveelheid PCC's op het buitenterrein van ZGB gestaan als mottenballenvloot. Ik verwacht dat, mits de nieuwe remise Ypenburg op tijd klaar is, er nog wel een rijtje GTL bewaard blijft voor noodgevallen.

Wat museale GTL betreft, naast het HOVM (logisch :P ) zullen naar verwachting wel meer musea belangstelling hebben. EMA en NOM (Arnhem) lijken me logische kandidaten, mogelijk dat men in Wehmingen (bij Hannover) ook een oog laat vallen op een GTL. Omdat de HTM bekend staat om haar goed onderhouden materieel is het zelfs nog mogelijk dat er een buitenlands OV bedrijf opduikt wat de Haagse oudjes wil gebruiken voor modernisatie van hun eigen vloot. Oost Europa en wellicht de Turken. Met name Keulen heeft veel Duwag trams die richting uit gestuurd en die zijn zo zoetjes aan ook daar aan vervanging toe (mits nog niet vervangen natuurlijk, heb daar geen zicht op). De tijd zal het leren!

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 19 jan 2021 05:33
door Chris
Er blijven na 2026 nog wel minimaal vijf GTL's in de HTM remises staan. Vier Pekel GTL's, die hun nut afgelopen zaterdag nog hebben bewezen, en natuurlijk de Hoftrammm! ;)
Als MRDH en de gemeente een besluit nemen kan er een aanbesteding volgen dit jaar. Dit is allemaal eerder uitgesteld dus in 2024 zien we hier nog geen nieuwe tram in de dienst rijden.
Het verplaatsen van ARI installaties van een GTL I naar een GTL II schijnt zo'n beetje onmogelijk te zijn. Wat betekent dat een aantal 3000'en nog blijven zo lang de route van lijn 6 niet is verbouwd voor breed materieel.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 19 jan 2021 07:15
door iljitsch
Ik kan me voorstellen dat het stuk CS - Leidschendam vrij makkelijk breedgereed te krijgen is, maar bijvoorbeeld de Paul Krugerlaan en Om en Bij toch wat lastiger zijn.

Dan zou het zinnig kunnen zijn een tijdje de route van 6 op te knippen in een stuk Leyenburg - CS laag wat je met GTL-II zonder ARI kan rijden en een stuk CS hoog - Leidschendam dat met nieuw materieel kan.

Of die laatste 30xx-en gewoon hun 45e verjaardag gunnen. 8-)

Zitten daar trouwens nog onderdelen in die weer gebruikt kunnen worden in museum-PCCs?

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 19 jan 2021 12:57
door JoopS
Ook zal al het materieel dat, na het in gebruik nemen van de nieuwe trams, nog op het gehele net blijft rijden, aangepast moeten worden aan de bovenleidingspanning van 750 V.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 19 jan 2021 14:41
door iljitsch
Dat zal flink wat werk zijn voor alle museumtrams.

Of misschien op zondagmiddagen het voltage weer verlagen. :mrgreen:

GTLs zijn wellicht makkelijker aan te passen omdat die al vermogenselectronica gebruiken.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 21 jan 2021 14:32
door iljitsch
Het weer was ok dus een eindje fietsen, ik dacht laat ik eens op GTL-jacht gaan om te zien hoeveel GTL-Is er nog rondrijden. Resultaten:

6: 3 x I
16: 5 x II
1: 4 x II
12: 1 x I, 1 x II

Deze kleine steekproef suggereert dus dat er, waar mogelijk, vooral met GTL-IIs gereden wordt.

Re: Afvoer en sloop GTL's

BerichtGeplaatst: 21 jan 2021 18:14
door wattman
Lijn 1 is het domein van de 3100'en. Daar zul je zeer, zeer zelden een 3000 op aantreffen.
Lijn 6 is voornamelijk 3000; zoals bekend zijn slechts een paar 3100'en uitgerust met de voor de tunnel noodzakelijke ARI (3129-3133 als ik het goed heb).
Lijn 12 en 16 rijden dagelijks gemengd.