Pagina 2 van 3

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 15 maart 2016 21:26
door xCookiesolax
iljitsch schreef:Verder las ik in het AD, waarschijnlijk die van een paar dagen geleden, dat er nogal geklaagd wordt over herrie op het trajekt in Scheveningen en bij de keerlus. De HTM gaat naar de keerlus kijken en de rails bijslijpen, als ik het goed bekijk.

Waarom wordt eigenlijk de reserve Avenio op het buitenspoor neergezet wat een sproei installatie heeft tegen het geluid? Nu moeten alle dienstwagens gebruik maken van het binnenspoor wat dus geen sproei installatie heeft.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 25 maart 2016 22:45
door hharry
Wanneer volgt inzet op lijn 17? Er is een mooie tijdelijke keermogelijkheid gemaakt op de Korte Voorhout. Maar straks is de parkeergarage onder het Tournooiveld klaar. En dan rijdt lijn 16 daar ook en moet er een extra wissel bij de keermogelijkheid gelegd worden.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 25 maart 2016 23:13
door Slagathor
Dan worden de eindpunten van 16 en 17 omgedraaid, meen ik? Dan rijdt de 17 dus Wateringen - CS en dan via de Vijverberg weer terug naar Wateringen.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 26 maart 2016 00:43
door Tiktak
Overbodig eindpunt op het Korte Voorhout, weer een hoop geld weg gegooid.
Lijn 17 had vanaf CS naar Madurodam moeten rijden, dan had je gelijk een versterkingslijn
die lijn 9 opvangt tijdens de spits en dadelijk voor de toeristen die naar Madurodam gaan.
Lijn 16 kan als de werkzaamheden klaar zijn de vervallen route overnemen van lijn 17 met de GTL's
die vrij komen van lijn 17, als lijn 17 met AV'S gaat rijden.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 26 maart 2016 21:33
door trambestuurder
Tiktak schreef:Overbodig eindpunt op het Korte Voorhout, weer een hoop geld weg gegooid.
Lijn 17 had vanaf CS naar Madurodam moeten rijden, dan had je gelijk een versterkingslijn
die lijn 9 opvangt tijdens de spits en dadelijk voor de toeristen die naar Madurodam gaan.
Lijn 16 kan als de werkzaamheden klaar zijn de vervallen route overnemen van lijn 17 met de GTL's
die vrij komen van lijn 17, als lijn 17 met AV'S gaat rijden.


Korte voorhout is geen overbodig eindpunt aangezien de parkeergarage daar pas in September wordt opgeleverd en er pas weer een tram over de lange vijverberg kan rijden.
Lijn 17 naar Madurodam had gekund maar dit traject is nog niet vrij gegeven voor exploitatie voor Avenio's en dit duurt meestal een aantal maanden voor dit pas echt vrij is gegeven

Met ingang vanaf mei zal lijn 16 naar Statenkwatier rijden en zal lijn 17 met Avenio's gaan rijden en kop maken op het korte voorhout, als dat klaar is zal lijn 17 vanaf Hollandsspoor via de Bierkade, Schedeldoekshaven, Centraal station, Lange Vijverberg, Centrum, Bierkade, Hollandsspoor naar Wateringen rijden.
Dit tot dat deze lijn ergens in 2018 door getrokken zal worden via de Scheveningseweg, World forum naar het Nordfolk terrein ;)

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 26 maart 2016 23:32
door Tiktak
@ trambestuurder,

Als "leek" begrijp ik niet waarom het traject Bosbrug - Madurodam niet is vrij gegeven, na de ombouw op de Koninginnegracht
is hij AV proef gemaakt.
Ik zou zeggen een paar keer heen en weer rijden als proef met een AV, en als dan alles funcioneerd naar behoren en geen verdere obstakels zijn
dan zou ik zeggen geef het traject vrij en laat lijn 17 naar Madurodam rijden.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 27 maart 2016 13:15
door Roland
Dat paar keer heen en weer rijden moet nog worden ingepland. Dacht dat lijn 9 vanaf mei getest moet gaan worden. Dit kost allemaal tijd en de nieuwe wet lokaalspoor vraagt ook alles vast te leggen en uit te dokteren. Een beetje op vrijdagmiddag met een tram proberen hoe ver je komt is er niet meer bij.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 27 maart 2016 18:25
door iljitsch
Maar het lijkt me toch sterk dat ze een keerspoor gebouwd hebben omdat testen naar madurodam te lang ging duren... Als ze gewild hadden had dit al lang getest geweest kunnen zijn en zo niet, dan kunnen ze wachten met AV op 17 tot het alsnog wel getest is, de huidige oudste GTLs vallen immers nog net niet uit elkaar...

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 21:39
door trambestuurder
iljitsch schreef:Maar het lijkt me toch sterk dat ze een keerspoor gebouwd hebben omdat testen naar madurodam te lang ging duren... Als ze gewild hadden had dit al lang getest geweest kunnen zijn en zo niet, dan kunnen ze wachten met AV op 17 tot het alsnog wel getest is, de huidige oudste GTLs vallen immers nog net niet uit elkaar...


Klopt maar daarbij komt ook nog eens dat de Gemeente Rijswijk nu gewoon de Avenio in lijndienst wilt hebben en omdat er inmiddels 56 AV staan zou het ook hoof tijd worden dat deze ingezet gaan worden toch ;)

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 28 maart 2016 22:03
door iljitsch
Ik ben het met je eens dat nu die mogelijkheid er is AV op (het Rijswijkse deel van) 17 inzetten een goed idee is. (Mag de gemeente Rijswijk nog wel even de balustrades van de haltes afmaken, die houten planken nu staan nogal slordig.)

Verklaart alleen niet waarom dat extra keerspoor er moest komen. Zal wel zijn omdat ze willen kunnen keren bij CS en dit de beste optie was. Hoewel je zou denken dat er in de Rijnstraat net voorbij de halte ook wel ruimte geweest zou zijn.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 29 maart 2016 19:46
door trambestuurder
iljitsch schreef:Ik ben het met je eens dat nu die mogelijkheid er is AV op (het Rijswijkse deel van) 17 inzetten een goed idee is. (Mag de gemeente Rijswijk nog wel even de balustrades van de haltes afmaken, die houten planken nu staan nogal slordig.)

Verklaart alleen niet waarom dat extra keerspoor er moest komen. Zal wel zijn omdat ze willen kunnen keren bij CS en dit de beste optie was. Hoewel je zou denken dat er in de Rijnstraat net voorbij de halte ook wel ruimte geweest zou zijn.


Het keerspoor bij het Korte Voorhout is ook maar een tijdelijk spoor en was relatief makkelijk aan te leggen.
Een Tail-Track bij Centraal station is gewoon een kostbaar plaatje

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 29 maart 2016 21:50
door YC52000
een tailtrack op t Koningin Julianaplein, genoeg ruimte haha

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 29 maart 2016 22:12
door hharry
In het traject van lijn 11 liggen nog twee overloopsporen uit de oude tijd, toen er nog tweerichtingsmaterieel reed op lijn 11. (de ene lig in het stuk De Heemstraat, nabij de Gamma, de andere in het stuk in de Conradkade nabij de President Kennedylaan)
Het waren er ooit vier. Kunnen ze deze overloopsporen niet opnieuw gebruiken, nu er weer tweerichtingsmaterieel rijdt op lijn 11. De oude sporen zullen wel vervangen moeten worden.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 29 maart 2016 22:47
door iljitsch
Ik heb daar vorig jaar nog foto's van gemaakt, zie hier. De overloopwissels zijn absoluut niet meer te gebruiken en er hangt ook geen bovenleiding boven.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 21:02
door iljitsch
Afbeelding

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 21:44
door xCookiesolax
Mooie foto! Vooral met lijn 16 op de achtergrond :mrgreen:

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 21:52
door PAV
Nu de Avenio daar rijdt, kunnen ze (hoewel niet nodig voor de capaciteit) ook best het middenperron in gebruik nemen in de Rijnstraat.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 21:56
door xCookiesolax
PAV schreef:Nu de Avenio daar rijdt, kunnen ze (hoewel niet nodig voor de capaciteit) ook best het middenperron in gebruik nemen in de Rijnstraat.

Eigenlijk wel, al is het idee dat als men klaar is met klussen (spuibrug/tournooiveld) dat de tramlijnen 15 & 17 daar hun vertrektijd af kunnen wachten terwijl tramlijnen 9 & 16 dan gewoon het buitenspoor gebruiken.

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 23:00
door trambestuurder
xCookiesolax schreef:
PAV schreef:Nu de Avenio daar rijdt, kunnen ze (hoewel niet nodig voor de capaciteit) ook best het middenperron in gebruik nemen in de Rijnstraat.

Eigenlijk wel, al is het idee dat als men klaar is met klussen (spuibrug/tournooiveld) dat de tramlijnen 15 & 17 daar hun vertrektijd af kunnen wachten terwijl tramlijnen 9 & 16 dan gewoon het buitenspoor gebruiken.


Dat idee zal dan pas in oktober kunnen omdat er dan pas weer trams over de lange Vijverberg gaan rijden.
Ik verwacht dan het zieken/Spui deze maand opgeleverd gaan worden waardoor (hopelijk) de route van lijn 17 aangepast zal worden zodat ook deze weer in het centrum stopt ;)

Re: Avenio-inzet

BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 23:14
door iljitsch
17 was toch juist de enige lijn die normaal via het Weteringplein reed?

Lijkt mij overigens geen slechte 9 via die route te laten rijden, scheelt zo weer een minuut of twee in de reistijd HS - Scheveningen.