Verlenging lijn 3 naar Loosduinen was in 1985, ik heb Smit-Kroes toen nog van dichtbij gezien bij de opening
Het zou nog ruim 20 jaar duren voor het eindpunt werd omgebouwd voor RR naar Ztm. (2006)
Reden voor de verlenging van lijn 3 was dat een grote nieuwbouwwijk (Nieuw Waldeck) het moest doen met bus 14 die in de wijk keerde, maar verder alleen aan de randen enig OV had: bus, later tram 2 en bussen 19, 23 en 26, waarbij de laatste op het Beethovenplantsoen z'n keerpunt had. (en dat deelde met lijn 27, maar die ging naar Vrederust). Dit alles eind jaren 70, eerste helft jaren 80. Verder nog wat Westnederland bussen (ex WSM) maar die mochten op het Haagse deel eigenlijk niemand laten instappen (het gebeurde soms/vaak wel) richting stad: dat was HTM domein! Door lijn 3 naar Loosduinen te laten rijden konden bussen 19 en 26 een andere route krijgen, waarbij een ander nieuwbouwdeel (Houtwijk) bediend kon worden. In diezelfde tijd werd ook de oude WSM tramremise/busgarage vervangen door nieuwbouw bij de oude Vredesteijn fabriek. Toen is ook de route v/d streekbussen verlegd naar de Escamplaan ipv de Loosduinseweg/kade. Hierdoor werd ook het Leyenburg zkhs beter bereikbaar voor Westlanders. Niet dat dat uitmaakte, men kwam toch gewoon met de auto