WERKZAAMHEDEN HS

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Tiktak » 30 jun 2017 20:57

Nu morgen (01-07-2017) de werkzaamheden starten bij het HS, is hiervan ook al een sporenplan beschikbaar ?
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Ype » 01 jul 2017 09:44

Wat zou je op een sporenplan willen zien? Alle sporen op het Stationsplein zijn buiten dienst. Een kaartje van de omleidingsroutes staat precies daar waar iedereen het zou zoeken: op de HTM-site (https://www.htm.nl/media/493022/17059htm_mupi_hs_02.pdf).
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Tiktak » 01 jul 2017 11:05

Ype schreef:Wat zou je op een sporenplan willen zien? Alle sporen op het Stationsplein zijn buiten dienst. Een kaartje van de omleidingsroutes staat precies daar waar iedereen het zou zoeken: op de HTM-site (https://www.htm.nl/media/493022/17059htm_mupi_hs_02.pdf).


De nieuwe situatie hoe en waar de sporen komen te leggen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Ype » 01 jul 2017 11:35

Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor willem » 01 jul 2017 18:34

Er gaat dus enorm veel op de schop en in die zin zijn alle omleidingen terecht. Of alle verbouwingen echt nodig zijn is voor ons als buitenstaanders moeilijk te bepalen. Grofweg komt het erop neer dat in enkele jaren het hele tramnet verbouwd is/wordt voor een bepaald tramtype. Wat bij mij de vraag oproept of een ander tramtype dan niet beter zou zijn.

De exacte reactie ben ik weer kwijt (want een tijd geleden), maar volgens iemand anders hier op het forum die meer technische/materieel kennis in huis heeft kon het niet anders. Die reactie is uiteraard zo; daaruit volgt dat dit soort omleidingen onvermijdelijk zijn. Ook dat snap ik, maar gezien de lengte en duur van alle omleidingen door de laatste zeg 5 jaar heen denk ik wel dat van de reiziger teveel begrip verwacht wordt. Die gaat dus afhaken (lees: met de fiets ipv met de tram naar het station). En die komen nooit meer terug, wat zich vertaald in dalende reizigersaantallen.
Uiteindelijk is het de overheid die beslist heeft dat het acceptabel is dat door alle werkzaamheden reizigersaantallen achteruit gaan. En dat doet zeer als je ziet hoe goed de kwaliteit Haagse tramnet is, mede in vergelijking met buitenlandse steden van dezelfde grootte.

Een heel verhaal, maar de moraal is: het is onhandig, maar beter kan kennelijk niet. Dus moet het ongemak maar geaccepteerd worden, ondanks alle vragen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Tiktak » 01 jul 2017 21:15

Persoonlijk had ik het anders ingedeeld, ik had het meest rechter spoor ( zijde "de Kap" ) meer na het station gelegd, op deze vrij gekomen ruimte
had ik het spoor gelegd van lijn 11 en 12 die vanaf de Stationsweg komt. Op de Stationsweg een trameiland voor lijn 11 en 12.
Hiermee word de doorgang voor lijn 11 en 12 onbelemmerd, tevens geeft dit voor de overige tramlijnen minder vertraging op bij de halte.
Voor de trampassagiers geeft dit ook meer duidelijkheid waar men moet instappen, en staat men niet opeen gepropt bijeen halte.
Vanaf de Parallelweg aan weerzijde van het spoor een 1.20 meter hoog sierhek werkplaatsen tot aan de stationsweg, hiermee voorkom je ongelukken
met personen die overal de trambaan oversteken. Ook het fietspad uit de tunnel moet dan verlegd worden langs het hekwerk tot de Stationsweg, hierdoor hebben de trambestuurders
en de gebruikers van het fietspad meer zicht op elkaar.
Hiermee heb je dan een heus tramstation gecreerd in stijl van vroeger met een heel modern jasje.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Charles » 01 jul 2017 22:27

Als ik de nieuwe situatie goed zie op de schetsen, dan zijn er geen overloopwissels tussen de sporen die langs de Parallelweg liggen met de sporen die door de tunnel gaan naar/van Leeghwaterplein. En vanaf de Stationsweg wordt de boog naar links, richting Rijswijkseplein, opgeheven.

En ik vraag me af of het zicht op het monumentale stationsgebouw van de HIJSM, vanuit de Stationsstraat gezien, er beter op gaat worden dan zoals het nu is. Afgezien van het foeilelijke grote NS-bord waar de stationsnaam op staat.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor OVinDelft » 01 jul 2017 22:30

Van mijn part hadden ze ook wel de auto mogen verbannen uit het Stationsplein en de Stationsweg. Er is gewoon te weinig ruimte om de auto daar goed kwijt te kunnen door al die trams, en ondanks dat de verkeerssituatie voor fietsers straks iets zal verbeteren zal die nog steeds gevaarlijk zijn. Voor de trams had men een veel betere sporenlayout kunnen aanleggen als de ruimte van de autobaan vrij was gekomen. Met uitzondering van een kruising op het Rijswijkseplein heb je op deze manier de lijnen 11/12 helemaal gescheiden van 1, 9, 15 en 17.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor wattman » 03 jul 2017 07:56

Inderdaad is die kruising van 11+12 niet optimaal. In het alternatief zoals in de bovenstaande schets kun je alleen met tweerichtingsmaterieel op beide lijnen rijden (deuren links). Dat voorlopig voor lijn 12 niet aan de orde.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Roland » 03 jul 2017 08:13

De hoofduitgangspunten voor het hele ontwerp zijn:
- Vergroten van de vervoerscapaciteit. De oude haltes waren smal en de oorspronkelijke situatie was ook niet geschikt voor breed materieel.
- Het toekomstbeeld van de Stationsweg is dat deze tramvrij moet worden. De GTL vereist voorlopig nog even de lus en daarmee ook de extra kruising om met de deuren aan de juiste kant van het perron te komen.

Daarnaast heb je nog allerlei andere dingen die hun invloed uitoefenen: De fietstunnel, de luifel voor de koninklijke wachtkamer, de taxistandplaats, beweegbare delen van wissels in voetgangersstromen.

De eerste ontwerpen heb ik ergens in 2012 gemaakt, er zijn tot vorig jaar heel wat varianten gemaakt om alle belanghebbende zo blij mogelijk te krijgen.

@OVinDelft: in jouw tekening heeft lijn 9 nog wel een probleem :P Het mooiste was geweest om alle doorgaande lijnen onder de grond te stoppen en lijn 11/12 een halte op het plein te geven. Dat is echter nog wat te duur.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Tiktak » 03 jul 2017 08:35

Roland schreef:- Het toekomstbeeld van de Stationsweg is dat deze tramvrij moet worden. De GTL vereist voorlopig nog even de lus en daarmee ook de extra kruising om met de deuren aan de juiste kant van het perron te komen.

.


Was het dan niet logisch geweest om gelijk de sporen weg te halen op de Stationsweg, en dan lijn 12 via de Weteringkade - Lekstraat en daar te haltteren op het derde ongebruikte spoor (als eindhalte). Daarna leeg een rondje centrum naar de eerste halte op de Schedeldoekshaven ( instaphalte ) om via de Lekstraat - Weteringkade naar HS.
Voor lijn 11 gelijk een keervoorziening maken op het Rijswijkseplein.
Hiermee hadden dan de extra kosten die nu moeten worden gemaakt en dadelijk bij opheffing konden worden bespaard.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Charles » 03 jul 2017 09:27

Roland schreef:Het mooiste was geweest om alle doorgaande lijnen onder de grond te stoppen en lijn 11/12 een halte op het plein te geven. Dat is echter nog wat te duur.
Dan moet ik gelijk denken aan Antwerpen Centraal station, al zijn het daar enkel treinen.
Maar dat idee is helemaal zo gek nog niet, het NS-spoor ligt al verhoogd en als trampassagier sta je lekker droog en beschut. Met daarbij het voordeel dat het Stationsplein een stuk rustiger en veiliger wordt, zonder al dat tramverkeer. En na HS zou de tram dan voorbij het Rijswijkseplein weer boven komen :idea:

Maar inderdaad, er hangt daar wel een stevig prijskaartje aan...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Roland » 03 jul 2017 11:29

Tiktak schreef:
Roland schreef:- Het toekomstbeeld van de Stationsweg is dat deze tramvrij moet worden. De GTL vereist voorlopig nog even de lus en daarmee ook de extra kruising om met de deuren aan de juiste kant van het perron te komen.

.


Was het dan niet logisch geweest om gelijk de sporen weg te halen op de Stationsweg, en dan lijn 12 via de Weteringkade - Lekstraat en daar te haltteren op het derde ongebruikte spoor (als eindhalte). Daarna leeg een rondje centrum naar de eerste halte op de Schedeldoekshaven ( instaphalte ) om via de Lekstraat - Weteringkade naar HS.
Voor lijn 11 gelijk een keervoorziening maken op het Rijswijkseplein.
Hiermee hadden dan de extra kosten die nu moeten worden gemaakt en dadelijk bij opheffing konden worden bespaard.


Leeg en meer dan nodig rijden is het duurste wat er is. Dat kost je bijvoorbeeld 2 extra trams + personeel. Er wordt nu alleen een wissel en een kruising aangelegd, welke in de Hofwijckstraat bespaard zijn. Daarnaast is de keerlus voor lijn 11 en 12 recentelijk nog vernieuwd. Dus dat zou kapitaalvernietiging zijn. Uiteindelijk is deze optie dan goedkoper.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor iljitsch » 03 jul 2017 12:05

Nadeel van de nieuwe situatie is wel dat de trams helemaal doorrijden tot het einde van de halte en je dus een flink stuk extra moet lopen naar de ingang van het station.

Schiet ook slecht op dat een jaar of vijf geleden al het plein opnieuw ingericht is en dan nu opnieuw. Maar de nieuwe situatie werkt alleen als een aanzienlijk deel van de trams deuren aan beide kanten heeft en er was natuurlijk geen ruimte om extra perrons aan te leggen voor de periode dat er nog exclusief met GTLs gereden werd met toch al de nieuwe brede eilandperrons voor de toekomstige situatie.

Het kruisen van lijnen 9 en 17 door 11 en 12 richting Scheveningen lijkt me niet echt problematisch, zelfs niet als de HTM weer alles plant zodat de trams tegelijk op dezelfde plek zijn. Je hoeft immers maar een paar tellen te wachten tot de tram doorrijdt naar de halte, dan is de kruising weer vrij.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor OVinDelft » 03 jul 2017 14:23

Roland schreef:- Het toekomstbeeld van de Stationsweg is dat deze tramvrij moet worden. De GTL vereist voorlopig nog even de lus en daarmee ook de extra kruising om met de deuren aan de juiste kant van het perron te komen.

@OVinDelft: in jouw tekening heeft lijn 9 nog wel een probleem :P Het mooiste was geweest om alle doorgaande lijnen onder de grond te stoppen en lijn 11/12 een halte op het plein te geven. Dat is echter nog wat te duur.

U heeft gelijk. Twee sets wisseltjes doen echter wonderen.

Ik heb hier al vaker geopperd voor extra tramtunnels, maar die zie ik niet snel komen. Maar als we dan toch bezig zijn, dan geven we tram 11/12 weer een kopeindpunt geven onder de luifel van de huidige fietsenstalling. ;)

Als ze de lus Oranjelaan - Stationsweg willen opheffen vraag me overigens wel af hoe men van plan is lijn 11/12 dan te laten keren op het Stationsplein tussen alle doorgaande trams door...?

Charles schreef:
Roland schreef:Het mooiste was geweest om alle doorgaande lijnen onder de grond te stoppen en lijn 11/12 een halte op het plein te geven. Dat is echter nog wat te duur.
Dan moet ik gelijk denken aan Antwerpen Centraal station, al zijn het daar enkel treinen.

Vergeet je nu niet even het complete Antwerpse premetronetwerk? Langs en rondom Antwerpen Centraal liggen namelijk vele tramtunnels.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor iljitsch » 03 jul 2017 15:17

Roland schreef:Als ze de lus Oranjelaan - Stationsweg willen opheffen vraag me overigens wel af hoe men van plan is lijn 11/12 dan te laten keren op het Stationsplein tussen alle doorgaande trams door...?

Ik denk dat ze gewoon het huidige eindpunt op het rijswijkseplein handhaven, hoef je alleen een aansluiting op het spoor terug naar HS te realiseren en twee overloopwissels zodat trams elkaar kunnen "inhalen". Zie eindpunt lijn 3 in loosduinen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Slagathor » 05 jul 2017 08:42

Derde dag van de werkzaamheden en volgens een collega die vanuit Ypenburg normaal met de 15 naar het Centrum komt, is het een crime.

Trams rijden minder frequent door de zomerdienstregeling (eens in de 12,5 minuten voor lijn 15) en ze sluiten slecht op elkaar aan. De 1 rijdt in Rijswijk net voor de 15 uit dus bij het overstappen sta je lang te wachten. Als dan ook nog de Hoornburg open gaat is het helemaal een drama.

De 1 kan het reizigersvolume ook niet aan. Dat is nu zo'n beetje de enige tram die vanuit die hoek van Den Haag (Nootdorp/Ypenburg) nog naar het Centrum rijdt en die zit tijdens de spits bomvol. Zeker nu er strandgangers bij komen vanwege het mooie weer.

Misschien werkt de overstap op het Lorentzplein op 16 en 17 beter. Anders wordt het lijn 19 naar Leidseveen en vandaar de E of de 3/4.

Dit is allemaal natuurlijk anekdotisch bewijs, maar toch.

Wordt vervolgd...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor Edwin » 05 jul 2017 08:58

Slagathor schreef:Derde dag van de werkzaamheden en volgens een collega die vanuit Ypenburg normaal met de 15 naar het Centrum komt, is het een crime.

Misschien werkt de overstap op het Lorentzplein op 16 en 17 beter. Anders wordt het lijn 19 naar Leidseveen en vandaar de E of de 3/4.

Dit is allemaal natuurlijk anekdotisch bewijs, maar toch.

Wordt vervolgd...


Verslagje van mijn vrouw op ongeveer dezelfde route...


'Reis dwars door Den Haag; Tram 19 was net weg; dus 15; tram 1 is net voor tram 15; dus Lorentzplein 17 naar CS; een bus 22 stond te wachten; dus dat was prima'

Overstap 15 op 1 is dus erg slecht geregeld en eigenlijk geen goede optie.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor René W » 05 jul 2017 16:15

Mijn collega gaat nu naar Ypenburg en dan met de trein naar GvC of bij mooi weer op de fiets.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: WERKZAAMHEDEN HS

Berichtdoor grizzler » 06 jul 2017 21:05

Zal mij benieuwen of er ook weer tarieffouten worden gemaakt, zoals destijds met de omleidingen vanwege de werkzaamheden op het Spui/Zieken. Met lijn 9 was je voor precies dezelfde afstand (langs CS) de ene kant op iets van 10 cent duurder uit dan de andere kant op. Verder kreeg je als je bij de halte Centrum op lijn 1 stapte bijna altijd Kalvermarkt als instaphalte op je kaart. Toen ik dat eenmaal doorhad, wachtte ik standaard met inchecken tot we een eind op de Hofweg waren.

De klantenservice vond het niet nodig daar iets aan te laten doen (dat van lijn 9 snapten ze niet eens).
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten