Stem op je favoriete kleurstelling

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor Roland » 12 dec 2018 11:59

Op de website van omroep West kan je op je favoriete kleurstelling stemmen:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/373433 ... n-Den-Haag
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor Tiktak » 12 dec 2018 23:49

Mijn favoriete kleur staat er niet bij, de mooie creme kleur van vroegere tijden.
En die overdreven reclame trams hoeft voor mij niet, gewoon reclamebord gemonteerd boven de ramen op het dak.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor q-quan » 13 dec 2018 22:41

Ik heb alleen de rood-beige GTL en nieuwer gekend, en moet bekennen dat ik de R-Net kleurstelling ook erg mooi vind. Maar crème met groen staat ook erg mooi, aan de museumtrams te zien, en past ook bij de groen-gele vlag van Den Haag.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor trambestuurder » 14 dec 2018 11:58

Trams in DenHaag worden allemaal asfaltgrijs-rood want dat is de kleur van R-net volgens wethouder v Asten, vraag me alleen af waarom de RET zich hier niet aan hoeft te houden

14793009882_6df202d03c_b.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor Charles » 14 dec 2018 13:52

Kunnen we niet terug in de tijd gaan? Gewoon alles in OV-geel?
Dan heb je pas een duidelijke kleurstelling, ongeacht wie en waar rijdt :P
Vroeger was alles beter, vooral zonder die voertuigbrede reclameposters :oops:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor PAV » 14 dec 2018 23:35

Allemaal leuk en aardig bedacht van meneer Bierman om alles dan maar in HTM-kleurstelling te laten rijden, maar zo lang de opdrachtgever ervoor kiest dat bepaalde lijnen volgens andere formules gaan rijden (zoals R-net of RandstadRail) heeft hij niet zo veel te willen. Nu heb ik wel begrepen dat RandstadRail op termijn ook als R-net verder moet gaan, maar dan nog zal het niet in HTM-huisstijl zijn.

Ook opmerkelijk: in het PvE voor alle MRDH-busconcessies staat dat de bussen in één huisstijl moeten gaan rijden die door de MRDH wordt opgelegd. En wat schetst mijn verbazing: de nieuwe bussen van HTM rijden niet in die kleurstelling (zie EBS op Voorne-Putten), maar in de eigen HTM-kleuren. Daarmee houdt HTM (onder leiding van dhr. Bierman) zich niet aan de eisen van de opdrachtgever. (Hetzelfde geldt voor de RET overigens.) Toegegeven, de nieuwe concessie gaat pas over een jaar in maar ergens lijkt het mij niet waarschijnlijk dat de nieuwe bussen over een jaar alweer overgestickerd zullen worden. Maar misschien heb ik het mis...

Op de vraag waarom de RET-metro's een alternatieve R-netstijl hanteren lijkt mij het antwoord te zijn dat de RET hier succesvol voor gelobbyd heeft bij (toen nog) de stadsregio Rotterdam. Binnen de R-nethuisstijl hoort eigenlijk antraciet/donkergrijs i.p.v. lichtgrijs gehanteerd te worden en heeft de schuine baan van de RET zeker geen plek. Maar het is toegestaan door de concessieverlener en naar mijn idee is de MRDH ook gevoelig voor de lobby van de ov-bedrijven en denk ik dat zij niet over een jaar richting HTM en RET moeilijk gaan doen over de kleuren van de bussen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor wattman » 15 dec 2018 12:42

In Londen wordt door opdrachtgever Transport for London een strak beleid gevoerd: bussen zijn rood, en er is slechts zeer beperkte ruimte voor een eigen element (streepje, vignet). De boodschap is helder: profileren als exploitant doe je maar op punten die er toe doen (service, stiptheid, personeel) en niet op voor de passagier irrelevante punten als branding als merk.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor Roland » 17 dec 2018 14:24

Volgens mij speelt bij de bussen ook mee dat de er een hoop lijnen niet aan alle R-NET eisen voldoen, zoals een hoogfrequente dienstregeling. Het gaat wat te ver om een deel van de vloot hier speciaal voor te reserveren. Bij de RET heb je ook de tramlijnen 4, 7 en 8 die niet aan de R-NET eisen voldoen qua toegankelijkheid. Daarom heeft geen enkele tram een R-NET vermelding.

In mijn opinie blijft R-NET zinloos, reizigers hebben er niets aan. Je kunt geen kaartje kopen bij R-NET, je kan je vragen en klachten er niet kwijt. Het kost alleen maar geld van de belastingbetaler.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor PAV » 17 dec 2018 17:08

Roland, ik ben het met je eens dat R-net zinloos is. Zoals R-net nu geïmplementeerd wordt, is het enkel een kleurstelling omdat de lijn aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Wat dat betreft heeft het meer weg van een keurmerk (zoals het gezondekeuzevinkje) dan een formule (zoals Breng of Twents waar als ik mij niet vergis ook bijvoorbeeld klantenservice deze naam voert).

Maar dat staat los van de vraag waarom HTM en RET dan voorlopig nog hun eigen huisstijl mogen hanteren i.p.v. de MRDH-kleurstelling (ofwel combi van beide stijlen).
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor trambestuurder » 20 dec 2018 01:44

dat hele R-Net gebeuren is voor mij ook onzin en is naar mijn mening een soort prestige project geworden wat allang achterhaald is.

de metropool regio's wilde graag 1 kleur hebben zodat er bij een nieuwe aanbesteding een andere vervoerder komen deze gewoon met het materiaal
kon rijden wat er was en niet ander materiaal moest komen of over gestickerd moest worden.
Maar gezien de grote steden inbesteed worden is dit totaal niet meer aan de orde lijkt mij
alleen moeten sommige wethouders nog wakker worden uit hun winterslaap om hun eerdere fouten te kunnen toegeven al zal dit niet zo snel gebeuren helaas :mrgreen:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor willem » 20 dec 2018 10:51

En die kleur van de metropoolregio is een samenvoeging van de vroegere kleuren van Rotterdam (zilvergrijs) en het rood-wit uit Den Haag.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor Slagathor » 20 dec 2018 11:43

Wat heeft R-Net met de metropoolregio te maken? Die dingen rijden ook in Haarlem en Amsterdam.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor PAV » 20 dec 2018 12:08

Ik dacht dat de metropoolregio wel in de concessie bepaalt welke lijnen als R-net moeten gaan rijden. Dus zij hebben wel degelijk iets te maken met R-net.

Overigens begreep ik dat een ontwerpbureau in eerste instantie een andere huisstijl voor de MRDH-bussen had ontwikkeld. Wit met blauw en een blauwe dakrand. Maar dat vonden HTM en RET te veel op de huisstijl van de GVB lijken waar zij niet in wilden gaan rijden. Nu is het dus een samenvoeging van beide bestaande huisstijlen geworden en lijkt het erop dat HTM en RET er alsnog niet in gaan rijden... :mrgreen:

Afbeelding
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor wattman » 20 dec 2018 21:01

Je kunt blijven discussiëren of het OV-geel uit de jaren '70 fraai was, maar daar zat tenminste nog een visie achter... Dit is allemaal treurig, als ik mij zo mag uitdrukken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor trambestuurder » 23 dec 2018 02:40

Dat er een kleur moet zijn om zo duidelijkheid te geven aan het OV snap ik nog wel op zijn minst maar waarom het dan een grafkleur moet zijn begrijp ik niet
als je de R-Net kleuren iets lichter maakt is het veel mooier en valt het beter op, daarnaast zijn de letters R-Net te groot en lijkt dit te veel op RET wat
verwarring oplevert voor de reiziger die bij vragen of klachten vaak de RET benaderen, ze zouden dit ook kunnen omdraaien in bijvoorbeeld

Reizen het de HTM met de zekerheid van R-net bijvoorbeeld


daarnaast als er kan voor een kleur wordt gekozen snap ik ook niet waarom er dan niet voor 1 vervoersbewijs gekozen is, nu moet een reiziger die met een andere vervoerder verder moet een nieuw kaartje kopen of betaald
een heel ander tarief, ook dan schept verwarring vind ik


Dus blijf er bij dat hele R-Net gebeuren is allang achterhaald en een prestige project geworden voor de elite van de gemeente, ik zeg stop met deze onzin en hef de metropoolregio op en laat alles door de provincie organiseren die overigens
zelfs de opdrachtgever zijn :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor YC52000 » 23 dec 2018 10:01

Kan heel Nederland ophouden met R-Net?

Wat dacht je van 1 kleurstelling per vervoersbedrijf
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Stem op je favoriete kleurstelling

Berichtdoor willem » 23 dec 2018 15:51

Door alle aanbestedingen zie je dat de overheid steeds vaker de kleur van de bus gaat bepalen. Op zich logisch en het zorgt voor een stuk stabiliteit. Anders verandert na elke aanbesteding de kleur van de bus.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten