Pagina 1 van 2

Einde 3001

BerichtGeplaatst: 26 dec 2018 15:09
door HenkH
Het lijkt er sterk op dat de 3001 geplukt gaat worden en afgevoerd voor sloop....

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 26 dec 2018 15:36
door Admin
Er zal een GTL naar het SHTM gaan, maar daar zijn ze ook niet gek: die willen graag een wagen waar ze weinig aan hoeven doen, want er staan al genoeg museumtrams aan de kant door gebrek aan vrijwiligers om ze te onderhouden. Kans is dus groot dat men tzt een betere wagen krijgt. Da's een verstandige zet, zie ook het verhaal v/d Plan V 419: dat ding hing ook aan elkaar v/d plamuur. Maar omdattie bij een ludieke actie groen was geschilderd waren er ineens poppetjes die dat ding in een museum wilden hebben. Tot het stel bijna 10 jaar terug bij een aanrijding op Ldd zodanig in de kreukels lag dattie niet meer hersteld kon worden. De gedupeerde stichting heeft nu een technisch veel beter stel (904) omdat de fout bij NS personeel lag (ik ken het exacte verhaal uit 1e hand v/d betrokken mcn, maar ga daar verder niet over uitwijden).

Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1

BerichtGeplaatst: 27 dec 2018 12:32
door Raymond
Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1

Er is op het hoogste niveau binnen de HTM na overwegingen afgezien van het toevoegen van de 3001 aan de museumcollectie van de HTM (ondergebracht bij het HOVM). Het belang van het voertuig is evident en tot op het laatst heeft de Tramweg-Stichting gepoogd om het voertuig toch nog op te laten nemen in de collectie.
De HTM-directie ziet er vanaf vanwege de aanwezigheid van een bepaalde stof. Een probleem dat overigens in alle wagens van het type GTL8-1 aanwezig is omdat het op onbereikbare plaatsen zit. De 3001 zal daarom worden afgevoerd, nadat nog bruikbare onderdelen zijn uitgenomen, en gesloopt onder bijzondere condities.
Wij (de museumorganisaties) respecteren de door HTM gemaakte keuze en hiermee komt een eind aan langjarige pogingen dit voertuig voor het nageslacht te behouden. Wij richten ons nu op 2024 wanneer het type GTL8-2 buiten dienst zal gaan. Mogelijk kunnen er twee worden behouden: één in de rode uitvoering met voorzetneus (zo uit de dienst dus), en één in de blauwwitte uitvoering zonder voorzetneus, met rolfilms, twee pantografen etc. Deze GTL8-2 voertuigen hebben het bezwaar van de GTL8-1 niet.

Re: Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 09:02
door wmbaak
Raymond schreef:Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1

KNIP...

Wij (de museumorganisaties) respecteren de door HTM gemaakte keuze en hiermee komt een eind aan langjarige pogingen dit voertuig voor het nageslacht te behouden. Wij richten ons nu op 2024 wanneer het type GTL8-2 buiten dienst zal gaan. Mogelijk kunnen er twee worden behouden: één in de rode uitvoering met voorzetneus (zo uit de dienst dus), en één in de blauwwitte uitvoering zonder voorzetneus, met rolfilms, twee pantografen etc. Deze GTL8-2 voertuigen hebben het bezwaar van de GTL8-1 niet.



Bedankt voor de uiteenzetting. Wat ik me afvraag: waar wil men in vredesnaam twee GTL's opslaan/stallen/onderbrengen? Die nemen nogal wat ruimte in beslag. En FH staat toch al aardig vol.

Re: Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 10:58
door Charles
Admin schreef:Er zal een GTL naar het SHTM gaan, maar daar zijn ze ook niet gek: die willen graag een wagen waar ze weinig aan hoeven doen, want er staan al genoeg museumtrams aan de kant door gebrek aan vrijwiligers om ze te onderhouden.
Is dit slechts een gebrek aan handjes? Of speelt er meer? Zoals kennis van zaken hebben en over praktische vaardigheden beschikken. En hoe zit het dan met onderdelen? Authentieke onderdelen zullen moeilijk aan te komen zijn, vermoed ik.

Raymond schreef:De HTM-directie ziet er vanaf vanwege de aanwezigheid van een bepaalde stof. Een probleem dat overigens in alle wagens van het type GTL8-1 aanwezig is omdat het op onbereikbare plaatsen zit. De 3001 zal daarom worden afgevoerd, nadat nog bruikbare onderdelen zijn uitgenomen, en gesloopt onder bijzondere condities.
Je mag die stofjes ook gewoon bij hun naam noemen hoor :)
Dat stofje zal ongetwijfeld ook aanwezig zijn in de PCC-trams, hoe daarmee om te gaan?

Stallingsruimte is een serieus probleem aan het worden, evenals de beveiliging daarvan. Je wilt niet dat er gasten met verfspuiten het museumterrein opkomen om de trams te voorzien van creatieve verflagen.
En zolang er nog pekeltrams rondrijden en een tot restaurant verbouwde GTL zijn rondjes rijdt zullen keerlussen blijven bestaan. Dat is best wel geruststellend te noemen, toch?

Re: Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 15:32
door iljitsch
Charles schreef:En zolang er nog pekeltrams rondrijden en een tot restaurant verbouwde GTL zijn rondjes rijdt zullen keerlussen blijven bestaan. Dat is best wel geruststellend te noemen, toch?

Ik denk niet dat dat de reden is. Stel je voor dat de grond van die keerlussen herbestemd wordt, daar gaat natuurlijk een hoop geld mee om. Daar kan je makkelijk een paar pekeltrams voor verbouwen zodat ze in twee richtingen inzetbaar zijn. Zie ook de meettram.

Aan de randen van de stad is er geen enkele reden om bestaande keerlussen op te doeken. Ook binnen de stad liggen de keerlussen vaak op zo'n manier dat ze niet of nauwelijks extra bruikbare ruimte kosten. En ook tweerichtingstrams kunnen daar prima doorheen ;) is waarschijnlijk ook nog wel iets efficiënter/sneller dan een keerspoor.

Maar reken er maar niet heel hard op dat er ooit nog nieuwe keerlussen gebouwd gaan worden, kost veel te veel ruimte.

Begrijp ik nu goed dat er helemaal geen GTLs uit de eerste serie bewaard gaan blijven? Vind ik wel raar, hoe problematisch kan die ongenoemde stof zijn als je daar gewoon 37 jaar mee rond kan rijden?

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 10:50
door wattman
Tja, asbest ja. Toen al jaren bekend was wat de gevaren waren, werd het in Nederland geen probleem gevonden dat arbeiders dat verwerkte en dat moeder de vrouw thuis de overall ging uitkloppen. Uiteindelijk kwam je het overal tegen. Gebruik in remvoeringen van bussen en vrachtwagens, bijvoorbeeld? Geen probleem...

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 01 jan 2019 16:56
door Henk B
Ontasbesten zal een hoop geld, mankracht en tijd kosten.
En de museumorganisaties hoeven niet perse het eerste exemplaar van een serie te bewaren.
Er is geen 201, 251, 801 etc. Dus waarom wel een 3001?
Kies het technisch beste exemplaar waar het minste werk aan zit.
Het gaat om de beleving van het rijden in een exemplaar van die serie.
Bij N.S. Is ook treinstel 321 uit de eerste serie niet bewaard maar de 386 uit een vervolgserie.
Ik laat het wel aan de museumorganisaties over om een exemplaar te kiezen. Die hebben er een veel betere kijk op dan wij aan de zijlijn.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 01 jan 2019 17:15
door willem
Ja. Maar omdat er tussen de 3000 en de 3100 wel kleine verschillen zijn is het wel mooi als van beide series een tram bewaard blijft.
De GTL was toch jarenlang het gezicht van de Haagse tram.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 01 jan 2019 18:07
door HenkH
@Henk B: het gaat niet om de 3001 maar om een GTL zonder botsneus. De 3001 schijnt uitgekozen te zijn als zijnde beste staat.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 02 jan 2019 09:22
door Henk B
Klopt, maar hij is wel met asbest en de 3100 serie niet bij mijn weten.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 02 jan 2019 11:38
door HenkH
@Henk B: De 3100-en hebben geen asbest maar wel een botsneus. Ik heb begrepen dat het asbestverhaal van de 3000-en pas gaandeweg de poging om de 3001 te bewaren duidelijk werd.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 02 jan 2019 13:25
door René W
3001 verlaat den haag.jpg

Vanochtend heeft de 3001 Den Haag verlaten.....

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 02 jan 2019 21:10
door hharry
Bijna 38 jaar oud.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 02 jan 2019 21:10
door hharry
Bijna 38 jaar oud.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 03 jan 2019 15:06
door OVinDelft
Erg jammer dat er geen GTL8-I zonder botsneus is behouden. Deze trams zijn wat mij betreft meer iconisch dan de GTL8-II serie. In ieder geval goed om te zien dat de betrokken partijen zo te zien hun best hebben gedaan.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 06:45
door Henk B
HenkH schreef:@Henk B: De 3100-en hebben geen asbest maar wel een botsneus. Ik heb begrepen dat het asbestverhaal van de 3000-en pas gaandeweg de poging om de 3001 te bewaren duidelijk werd.

Maar een later toegevoegde botsneus is weer te verwijderen.
En aangezien er naast de botsneusversie ook nog GTL's zonder botsneus hebben gereden in de reizigersdienst, zal een GTL zonder botsneus voor museumdoeleinden toch ook een goede kans hebben toegelaten te worden op het Haagsche tramnet.
De kopconstructie van een GTL-II verschilt niet veel van een GTL-I

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 11:55
door HenkH
Henk B schreef:
HenkH schreef:@Henk B: De 3100-en hebben geen asbest maar wel een botsneus. Ik heb begrepen dat het asbestverhaal van de 3000-en pas gaandeweg de poging om de 3001 te bewaren duidelijk werd.

Maar een later toegevoegde botsneus is weer te verwijderen.
En aangezien er naast de botsneusversie ook nog GTL's zonder botsneus hebben gereden in de reizigersdienst, zal een GTL zonder botsneus voor museumdoeleinden toch ook een goede kans hebben toegelaten te worden op het Haagsche tramnet.
De kopconstructie van een GTL-II verschilt niet veel van een GTL-I


Er is behoorlijk wat aangepast aan de botsneus GTL's, wat wellicht wel een slimme zet geweest om die delen die aangepast zijn van de 3001 veilig te stellen. Aangezien de 3001 met deze delen naar de sloper is verdwenen zie ik dat niet meer terugkeren....

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 14:03
door Henk B
HenkH schreef:Er is behoorlijk wat aangepast aan de botsneus GTL's, wat wellicht wel een slimme zet geweest om die delen die aangepast zijn van de 3001 veilig te stellen. Aangezien de 3001 met deze delen naar de sloper is verdwenen zie ik dat niet meer terugkeren....

Als ze aanpassingen aangebracht hebben zijn er ook aanpassingen te maken om weer een uitvoering zonder botsneus te maken.
Zolang men in de Lijsterbesstraat compleet nieuwe balcons kan maken voor o.a. de HTM 58 kan ook een 3100 als replica 3001 desnoods gebouwd worden.
Een slijptol, een lasapparaat en een beetje staal daarmee kan een vakman toveren.
Tenminste, dat is wat wij toen met de NS 1202 (hebben) laten doen en deels zelf gedaan om van de gemoderniseerde versie weer een 1202 in afleveringsstaat te krijgen.
En wat bij een locomotief kan moet ook bij een tramrijtuig kunnen.

Re: Einde 3001

BerichtGeplaatst: 04 jan 2019 14:20
door Admin
Je mist echter een belangrijk detail Henk: de 3100-en zijn ietsje langer dan de 3000 serie. Dát rectificeren is wel een beetje méér dan een "toveren door een vakman" :ugeek: