Einde 3001

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Einde 3001

Berichtdoor buschauffeur » 04 jan 2019 16:48

Dan bewaar je toch een 3100 als 3100 en niet als 3001.
Op het eerste gezicht zijn ze identiek.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Einde 3001

Berichtdoor iljitsch » 04 jan 2019 18:33

Ze zijn best wel verschillend. Natuurlijk is alleen GTL-II een stuk beter dan niks, maar ik zou het liefst eigenlijk een GTL-I teruggebracht in originele staat en één zoals-ie was bij einde dienst willen en dan ook voor GTL-II en dan nog een derde van ieder als reserve. Maar dan mag je wel de remise Lijsterbesstraat ook ombouwen tot museum-remise om het allemaal kwijt te kunnen. :-) (Is er oud genoeg voor...)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Einde 3001

Berichtdoor Henk B » 07 jan 2019 19:29

Admin schreef:Je mist echter een belangrijk detail Henk: de 3100-en zijn ietsje langer dan de 3000 serie. Dát rectificeren is wel een beetje méér dan een "toveren door een vakman" :ugeek:

Dat is waar!
Maar op een lengte van 29,04 meter vallen de met 20 centimeter vergrote kopbak en de 20 centimeter langere achterste bak eigenlijk niet op.
De lijn/richtingfilm in de middelste bak is wel te verwijderen/dicht te maken voor een vakman en een lijnfilm naast de middendeur aan te brengen.
En dan de wagen in afleveringskleuren brengen van de 3001.
Ik durf te wedden dat als alle GTL's uit de dienst zijn verdwenen het een paar jaar duurt en dan maakt niemand zich meer druk over deze aanpassing.
Bij de indienststelling in 1989 van de museum blokkendoos vielen ook mensen over het feit dat de Ces 8104 een fakenummer was en dat het eigenlijk de mC9411 was.
Toen ik in 1994 de proefritten voor de toelating van de Cecr8553 begeleidde viel er niemand meer over.
Zo zie ik het ook gaan voor een replica 3000!
Maar ik ben het wel eens dat als er een mogelijkheid is om een echte 3000 te bewaren alles eigenlijk gedaan zou moeten worden om dat te bewerkstelligen.
Ik kom er niet voor terug naar Nederland vanuit Frankrijk.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Einde 3001

Berichtdoor Chris » 08 jan 2019 06:53

De originele deuren van een 3000 namaken en plaatsen in een 3100 wordt ook wel een issue... En de wandpanelen zijn wit ipv crème in een 3100... En zo zijn er best nog wel wat meer verschillen tussen beide series!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Einde 3001

Berichtdoor Henk B » 08 jan 2019 08:24

We zullen het nooit eens worden.
Een GTL8-1 zit er gewoon niet in door een bepaalde tegenwoordig verboden stof.
Raymond heeft dit al heel duidelijk uitgelegd.
Het uiteindelijke woord voor de overdracht van een GTL aan museumorganisaties is aan de HTM.
En ik begrijp het als HTM geen voertuig met deze stof wil/mag/kan overdragen aan een museumorganisatie.
Willen de lezers hier op het forum toch een 3000 bewaren dan is de enige mogelijkheid om een crowdfunding te starten om tonnen op te halen en een 3000 dan door een gespecialiseerd bedrijf te laten behandelen. Net zoals stichting ROMEO in Rotterdam doet met de gelede schindler.
Zolang dat niet van de grond komt zal men genoegen moeten nemen met een 3100 en of daar nu een lamp in het interieur 20 centimeter anders zit dan bij een 3000? Het zei zo!
Ik heb al eerder gezegd, als het voertuig 5 jaar in dienst is als museumwagen valt niemand er meer over in de praktijk.
Maar ik heb een iets andere kijk op deze materie als de meesten hier doordat ik 14 jaar verantwoordelijk ben geweest voor de rijdende vloot museumtreinen van het Spoorwegmuseum.
Voor mij zou een 3100 ook volstaan als museumwagen, ondanks lengte, interieur, instapdeuren en wat voor andere verschillen met een 3000 dan ook!
Het gaat om de beleving van het type GTL in de Haagsche tramdienst.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Einde 3001

Berichtdoor avl » 12 jan 2019 16:06

Jammer maar wel te begrijpen. Als er één GTL2 (3100-serie) bewaard blijft dan graag in de huidige uitvoering rood/beige.
De oorspronkelijke uitvoeren in blauw was ook mooi; dus dat als optie als er een tweede over blijft.
Laatst bijgewerkt door avl op 13 jan 2019 13:56, in totaal 1 keer bewerkt
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Einde 3001

Berichtdoor trambestuurder » 13 jan 2019 09:54

de GTL II begint bij de 3101 dus als de 3100 bewaard blijft heb je dus nog een GTL I serie
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Einde 3001

Berichtdoor avl » 13 jan 2019 13:59

Ik bedoelde ook niet DE 3100. Dat is net als dat DE 1200 geen "1200" was.
(3100) had ik achter GTL2 gezet als serie aanduiding.
Om verwarring te voorkomen daarom in de vorige post de tekst aangepast.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Einde 3001

Berichtdoor wattman » 13 jan 2019 20:22

Nog wat zout of slakken: er bestaat geen GTL I / II, het is GTL8-I / GTL8-II.
Dat de GTL-6 de tekentafel nimmer verlaten heeft, doet daar niet aan af. ;)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten