Ik heb die bestuurlijke stukken doorgenomen. Er wordt in elk geval gesproken over tophaltes HS, CS en Centrum. Die laatste (Centrum) zou dan moeten bestaan uit het complex "Centrum, Kalvermarkt, Spui". In 2013 wordt over die laatste Tophalte gesproken over "de mogelijkheden voor het toevoegen van extra kwaliteit, met name ten aanzien van de informatievoorziening". Wellicht is dat achterhaald door die dynamische reisinformatie die inmiddels op vele haltes is aan te treffen (in 2013 hadden we meen ik alleen die businfo kastjes van Haaglanden). Van HS weten we wat er is gerealiseerd. Ik vermoed dat CS dan ook gewoon klaar is.
Een zwartkijker zou zeggen dat de 21e eeuwse tophalte een nog legere huls is dan dat project uit de jaren '90 toen de Wouwermanstraat het prototype werd van hoogwaardige haltes, met (verwarmde?) wachtruimtes, pinautomaten, en een kioskje. Wellicht dat de aanwezigheid van lokale junks in de wachtruimte aldaar eraan heeft bedragen dat vergelijkbare haltes elders nooit zijn aangelegd (in het nieuws werd Kurhaus nog genoemd als de volgende). Zker weten doe ik dat niet, want enige communicatie heeft nooit plaatsgevonden. Dat project verdween in "nacht & nevel".
Zet je een roze bril op, zou je kunnen stellen dat zo'n lege huls het voordeel heeft dat er niet voor miljoenen wordt geïnvesteerd in "gezellige zitjes" die vooral vage figuren uit de diepere krochten van de samenleving zullen aanspreken.
Ik zou overigens ook niet te veel verwachtingen hebben. Net zo min het CS (zo u wil de "stad" in zijn algemeenheid) ooit klaar zal zijn. Ze zijn al sinds 1973 aan het bouwen en vernieuwen. Als het één klaar is, komt het andere project. Volgens is weer iets achterhaald. Ik vermoed dat we inmiddels aan de kant Rijnstraat met "nieuwe ingang" drie bezig zijn (ben de tel kwijtgeraakt). Zodra het voorplein (fietsenstalling) gereed is, zal men wel een meer aantrekkelijker ingang aan de zijde Kon. Julianaplein willen. Het is immers nu een restant van oorspronkelijke "kiss & ride" met die gigantische luifel er boven (weet u nog?). Ook aan Stichthage zal ooit iets gedaan moeten worden, want dit gemutileerd museumstuk uit de hoogtijdagen van het Modernisme verdient een renovatie. Dat weet de eigenaar ook. Komt er een subsidie in de trant van de Sleutelprojecten, dan zie ik nog wel de hamer in dat hele Stichthage gaan. Den Haag wil meer hoogbouw, dit is een uitgelezen plek voor een flat van 140 meter hoog. (u zei, "windgat Rijnstraat?")
Samenvattend wat ik ervan begrijp: "tophalte" is een vaag concept, en impliceert geen zaken als overkappingen, en hoogwaardige horeca (Starbucks, o.i.d.). Wellicht bestaat het hele concept niet meer in de ambtelijke wereld, want (inderdaad) geen recente ambtelijke stukken.
[Terzijde: voor die Sleutelprojecten (o.a. Den Haag Centraal was daar een van) , zie bijv. de evaluatie uit 2009:
https://www.researchgate.net/publicatio ... M/download ]