Lijn 16 wordt breder

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor willem » 29 apr 2023 22:59

Op een testrit moet je meestal de huidige lijnvoering gebruiken.
En voor een test is dat ook voldoende.

Dat in de toekomst lijnen anders worden maakt in dit verband geen verschil.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor PAV » 30 apr 2023 02:41

In feite is dit, zoals ik het interpreteer, de "oude" lijnvoering. Sinds de werkzaamheden zijn begonnen is de dienstregeling aangepast waarbij lijn 16 weer aan lijn 15 is gekoppeld en lijn 17 naar het Kunstmuseum/Statenkwartier rijdt. Daarmee is de tram tussen CS en Statenkwartier dus in feite al lijn 17 geworden in de "huidige" lijnvoering, met weliswaar een omleiding vanwege de werkzaamheden maar dat zie ik qua lijnvoering als bijzaak. Lijn 16 is het in ieder geval niet meer.

Al kan ik me voorstellen dat de KAR nog ingesteld staat op lijn 16 en dat daarom onder dat lijnnummer getest wordt.

En zowel de gemeente als de HTM hebben in de communicatie over de werkzaamheden consequent over lijn 16 gesproken, waarbij ik het gebruik van dit lijnnummer tijdens het testen als een soort laatste "stuiptrekking" zie. Naar mijn idee hadden de gemeente en HTM er verstandig aan gedaan om het "nieuwe" lijnnummer al in een zo vroeg mogelijk stadium te gebruiken tijdens de werkzaamheden. Zo had men al kunnen wennen aan het "nieuwe" lijnnummer. Al die tijd over lijn 16 spreken, terwijl het lijn 17 wordt, zorgt naar mijn idee voor onnodige verwarring.

Mijn familie mag ik het ook iedere keer opnieuw uitleggen. Die zijn door alle communicatie nu zo gewend aan lijnnummer 16 dat ze iedere keer weer vergeten en verbaasd reageren dat het 17 wordt.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Chris » 30 apr 2023 05:32

Het hele project van de verbreding van de tramlijn heet lijn 16 met een letter er achter. Het gedeelte Kerkplein - Waldeck Pyrmontkade staat bekend als project lijn 16Z. Ik dacht dat het deel door Moerwijk, behorende tot hetzelfde project, lijn 16X heette. En laat daar nu nog gewoon lijn 16 rijden.
Dat de tram lijn 16 filmde was gewoon een keuze die terplekke is gemaakt. Had ook heel wat anders in kunnen staan. De 5024 een dag later filmde 17. De 4068 die 's nachts testte filmde geen lijnfilm. En wat maakt het uit wat een tram laat zien. Je mocht toch niet mee en lopen ging sneller...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor iljitsch » 30 apr 2023 08:36

Ach ja, 16, 17... wat maakt het uit. Toen ik daar nog woonde was het 3 die reed tot De Savornin Lohmanplein en ging ik met bus 13 naar school. :P

Tja, die verwarring over 16 of 17 was niet te voorkomen. Het tijdens de werkzaamheden over 16 blijven praten is toch de beste optie denk ik, want dan snapt de buurt waar je het over hebt. Als je een brief op de mat krijgt dat er werkzaamheden aan 17 zijn terwijl die op dat moment helemaal niet door jouw buurt rijdt is dat een lastiger verhaal.

Dat die tram dan terugkomt als 17 is dan een verrassing maar ja je ziet 'm dagelijks rijden dus uiteindelijk dringt dat door.

Overigens heeft mijn zus die al meer dan 25 jaar niet meer in Den Haag woont het idee dat alle trams weer andere nummers hebben en andere routes rijden iedere keer dat ze in de stad is. :o
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Slagathor » 30 apr 2023 10:59

iljitsch schreef:Overigens heeft mijn zus die al meer dan 25 jaar niet meer in Den Haag woont het idee dat alle trams weer andere nummers hebben en andere routes rijden iedere keer dat ze in de stad is. :o


Ik woon tegenwoordig naast CS en meestal die ik alles lopend. Soms, als het slecht weer is, neem ik wel eens een tram richting de Vijverberg als ik op het Noordeinde moet wezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook altijd even sta te puzzelen. Welke is het nou ook alweer? 15, 16, 17? En in welke richting? :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 07 mei 2023 18:12

Ik hoorde vandaag van mijn broer die in een zijstraat van de FRED woont dat hij van een van de werknemers die aan de vernieuwing van het 'laatste' deel van de FRED werken heeft gehoord dat bij het verwijderen van het asfalt en de bestaande tramrails ook nog oude tramrails tevoorschijn kwamen uit de tijd dat er dubbelspoor (tot 1965?) lag richting Kanaalweg, via een stukje Frankenslag en Scheveningsweg.
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Admin » 07 mei 2023 18:32

Dat kan heel goed. Lijn 14 reed komende vanaf de Groothertoginnelaan via de Fred, stukje Frankenslag en de Pansierstraat (andere kant op via de Kanaalweg en Duinstraat) van/naar Scheveningen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 06 jun 2023 19:17

De laatste tramrails gingen vandaag uit de Frederik Hendriklaan ;)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor trambestuurder » 10 jun 2023 09:52

Brecht schreef:Ik hoorde vandaag van mijn broer die in een zijstraat van de FRED woont dat hij van een van de werknemers die aan de vernieuwing van het 'laatste' deel van de FRED werken heeft gehoord dat bij het verwijderen van het asfalt en de bestaande tramrails ook nog oude tramrails tevoorschijn kwamen uit de tijd dat er dubbelspoor (tot 1965?) lag richting Kanaalweg, via een stukje Frankenslag en Scheveningsweg.


vaak werd er over oude rails heen geasfalteerd dus is heel goed mogelijk dat als ze de straten openbreken waar ooit een tram gereden heeft dit dan nog tegen komen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 13 jun 2023 06:51

Weet iemand wanneer ze de boog vanaf Scheveningsweg naar de Johan de Witlaan gaan aanleggen? Die bovenleiding hangt er alweer jaren ;)
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor HaagsePeter » 28 jun 2023 16:15

buschauffeur schreef:Terras bijna geramd door tram op Prins Hendrikplein

Het had weinig gescheeld of een tram van de HTM was eerder deze week keihard in botsing gekomen met een terras dat tijdelijk op de tramrails mocht staan op het Prins Hendrikplein.

Over het plein rijdt al langer dan 1,5 jaar geen tram in verband met werkzaamheden in het Zeeheldenkwartier. Omdat de terrassen van Gastropub Van Kinsbergen en Grand Café Victoria deze week niet op het middenplein kunnen staan, omdat daar vanaf morgen het Zeeheldenfestival plaatsvindt, kregen zij toestemming om tijdelijk hun tafeltjes, bankjes en stoeltjes op de tramrails te zetten. "Dit is uitvoerig besproken met de gemeente. De tram zou niet rijden en dit was ook besproken met de HTM", vertelt horecabaas Patrick Eller van Van Kinsbergen.

Toch ging het bijna mis. "Tijdens de opbouw van het Zeeheldenfestival hoorde ik opeens grote paniek omdat de eerste tram in 1,5 jaar door het terras wilde."

Grote frustratie

De terraseigenaar, die al langer klaagt over de overlast door de werkzaamheden en een gemeente die te weinig rekening houdt met de belangen van de ondernemers op het plein, weigerde vervolgens het terras te verplaatsten. "Ik was echt zo boos. We hadden alles prachtig klaar staan en dan moeten we opzij van de HTM? Ik had er na 1,5 jaar ellende even geen zin meer in en weigerde te vertrekken. Tot grote frustratie van de bestuurder. Maar echt ik was er helemaal klaar mee. En onze gasten op het terras en omwonenden ook. Na een uur is de tram teruggereden."

"Bureaucratie kan je maar op één manier stoppen. Hou je poot stijf", besluit Aller. "Die tram heeft onze hele wijk kapot gemaakt. Als het zo lang heeft geduurd, waarom dan precies tijdens zo’n event juist dat proefrondje rijden? Dan snap je echt de emotie niet in onze wijk. Die tram in z’n achteruit was mijn overwinning..."


https://dagblad070.nl/den%20haag%20%26% ... Uk6M1L11OU

Dit is dezelfde ondernemer die eerder meende dat hij zijn terras extra groot mocht houden nu de tijdelijke Corona-uitbreiding stopt, toch? Iemand die sowieso de openbare ruimte claimt voor eigen winst..
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2023 17:39

Dat is standaard bij terrassen. Ook het halve Plein is tegenwoordig wingewest voor de horeca, en nagenoeg de hele Grote Markt. Vroeger nog eindpunt van buslijnen...

Den Haag is al een krappe stad met nauwe straten, geen breed water en weinig ruime pleinen (gelukkig wel nog redelijk wat groen) en het inpolderen van alle open ruimte door de horeca is mij een doorn in het oog.

Maar natuurlijk als zo'n terrashouder afspraken maakt met de gemeente over tijdelijk geld verdienen op de ongebruikte trambaan dan moet HTM zich daar ook aan houden. Het zeeheldenkwartier is inderdaad al slachtoffer van zeven plagen de afgelopen jaren, met vernieuwing van de tramlijn die niet opschoot en ook de kruising elandstraat/hogewal annapoulownastraat/prinsessewal die lang afgesloten was (is?). (Wederom een deel van de stad waar ik heel wat jaren gewoond heb: wat nu het gat in de van brakelstraat is.)

Waarom moeten die werkzaamheden eigenlijk zo idioot lang duren?

Hier om de hoek is een deel van de theresiastraat afgesloten voor vernieuwing. Dat is al een paar maanden aan de gang en blijkbaar ondertussen met twee maanden vertraagd. Volgens mij kan je een straat asfalteren in een week.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Slagathor » 30 jun 2023 11:13

Theresiastraat krijgt ook een volledig nieuwe riolering met extra capaciteit voor hoosbuien (in het kader van klimaatverandering). Daarnaast ligt zo'n straat natuurlijk ook nog vol kabels en wordt er vaak met kabelaars afgestemd om dan ook meteen daar van alles te vernieuwen (als dat nodig is).

Een hoop gedoe, dus.

Maar als ze daarmee kunnen voorkomen dat een mannetje van Ziggo 1 week na oplevering weer een nieuw gat staat te graven, heb ik het er wel voor over. Ik kan me nog herinneren dat bij het vernieuwen van het Kerkplein een aantal jaren geleden er binnen een maand door Stedin weer van alles werd opengebroken (en vervolgens beroerd terug werd gelegd). Daar kan ik me echt dood aan ergeren.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor iljitsch » 30 jun 2023 11:39

De kabels liggen normaliter onder de stoep. Da's makkelijker dan onder het asfalt. :mrgreen: En dichter bij de huizen waar ze naartoe moeten.

Ik probeer me te herinneren hoe lang het bij mij voor de deur open lag toen het riool vernieuwd werd... niet idioot lang, dacht ik. Maar ja, dat is een woonstraat met simpel stenen als bestrating want daar hoeven geen bussen en vrachtwagens overheen. (Hoewel er af en toe wel eens één verdwaalt.)

Maar wat je bij dit soort dingen eigenlijk altijd ziet is dat er soms dagenlang niks gebeurt. Volgens mij nemen die bouwers teveel klussen tegelijk aan.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Slagathor » 03 jul 2023 09:36

iljitsch schreef:De kabels liggen normaliter onder de stoep. Da's makkelijker dan onder het asfalt. :mrgreen: En dichter bij de huizen waar ze naartoe moeten.

Ik probeer me te herinneren hoe lang het bij mij voor de deur open lag toen het riool vernieuwd werd... niet idioot lang, dacht ik. Maar ja, dat is een woonstraat met simpel stenen als bestrating want daar hoeven geen bussen en vrachtwagens overheen. (Hoewel er af en toe wel eens één verdwaalt.)

Maar wat je bij dit soort dingen eigenlijk altijd ziet is dat er soms dagenlang niks gebeurt. Volgens mij nemen die bouwers teveel klussen tegelijk aan.


Ja, dat is zo. Ik woon tegenwoordig aan het Maria Stuartplein en het fietspad hier zou vorige week op één dag geasfalteerd worden (was nog een tegelpad). Dat haalden ze niet, de bovenste asfaltlaag was geen tijd meer voor. Gevolg: we zijn inmiddels een week verder en de bovenste asfaltlaag ligt er nog altijd niet. Ik heb er geen werknemer meer gezien de laatste paar dagen, die zijn alweer elders bezig. Ze zullen vast nog wel een keertje terugkomen, al heb ik geen idee wanneer.

Ik vind 't te kort door de bocht om dan meteen "dat zou verboden moeten worden" te gaan roepen :lol: maar een degelijke werkwijze kun je het niet noemen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor iljitsch » 03 jul 2023 11:06

Ik kan me wel voorstellen dat als de planning was één dag dat ze dan waarschijnlijk de volgende dag geen tijd hebben omdat er wat anders gepland is...
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 09 jul 2023 10:06

Wij zijn er niet maar heeft iemand tram 17 al op de nieuwe eindhalte zien staat?
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 14 jul 2023 06:54

Omwonenden worden gek van piepende trams op gloednieuw spoor: ‘Dit gaat door merg en been’:

https://www.ad.nl/den-haag/omwonenden-w ... ~af949239/
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor iljitsch » 14 jul 2023 08:23

Zou het aan het nieuwe spoor of het andere tramtype liggen?
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 14 jul 2023 09:06

Ik heb geen klachten over dit type tram gehoord toen hij nog over de tijdelijke route reed.
Dus lijkt het wel aan de rails te moeten liggen toch?
Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten