Lijn 16 wordt breder

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Admin » 17 okt 2020 19:55

WKZH5A schreef: Ik ben erg benieuwd of de buurtbewoners daar een goed idee vinden om deze twee halten tegelijk op te laten heffen.

De aantallen zwart- en grijsrijders op dat stuk zullen niet meehelpen. Dat zijn toch echt diezelfde buurtbewoners die zo tegen sluiting zullen zijn :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor avl » 17 okt 2020 23:04

Voor de verdeling tussen de haltes Heeswijkplein en Betje Wolffstraat is de nieuwe locatie voor de halte Erasmusplein het meest gunstig.
De reizigers van de vervallen halte Geisterenweg die dan kiezen voor het Erasmusplein hoeven daar dan niet de Middachtenweg over te steken.
Reizigers van de verplaatste halte Erasmusplein zullen dan misschien eerder gaan kiezen voor de halte Heeswijkplein.
Laatst bijgewerkt door avl op 18 okt 2020 23:10, in totaal 1 keer bewerkt
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor KevinRandstadrail » 18 okt 2020 18:55

Ik woon er in de buurt. En ik zou het niet erg vinden als de halte van Geysterenweg verdwijnt. Maar dan wil ik wel dat de halte Erasmusplein niet meer in baljonetligging komt te liggen. Maar tegenover elkaar in de richting van Wateringen.

Want ik vind het onhandig dat de halte richting Staten kwartier voor de kruising ligt. En die halte richting Wateringen ligt na de kruising.

Zodat je dus de kruising over moet steken. Dat vind ik er onhandig.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Tiktak » 19 okt 2020 10:33

KevinRandstadrail schreef:Ik woon er in de buurt. En ik zou het niet erg vinden als de halte van Geysterenweg verdwijnt. Maar dan wil ik wel dat de halte Erasmusplein niet meer in baljonetligging komt te liggen. Maar tegenover elkaar in de richting van Wateringen.

Want ik vind het onhandig dat de halte richting Staten kwartier voor de kruising ligt. En die halte richting Wateringen ligt na de kruising.

Zodat je dus de kruising over moet steken. Dat vind ik er onhandig.


Haltes komen tegenover elkaar te liggen voor het plein gezien richting centrum
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor xCookiesolax » 07 dec 2020 15:27

De halte Groot Hertoginnelaan zal ook een andere locatie gaan krijgen. Richting centrum zal de halte na de kruising komen te liggen aan de kant van het water. Hier moet men dus aan de linkerzijde in- en uitstappen. Richting Statenkwartier zal er een gecombineerde bus/tramhalte komen ter hoogte van de huidige bushalte van buslijn 24 richting Kijkduin.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor WKZH5A » 16 dec 2020 20:19

- Zojuist is de presentatie van tram 16 over Statenkwartier en omgeving geweest.
- De keerlus in de Frederik Hendriklaan, Prins Mauritslaan en Doornstraat verdwijnt aangezien tram 16 een tweerichtingstram wordt. Dit betekent dat de Statenlaan dubbelsporig wordt ipv enkelsporig.
- De begin-/eindhalte Van Boetzelaerlaan wordt een eilandperron waar 2 trams achterelkaar kunnen stoppen. De halte blijft op dezelfde plek. De sporen lopen door en worden aangesloten met tram 11 richting Scheveningen/Duinstraat tbv in-/uitrukritten naar de remise of uitwijkroute tram 11.
- De halte Prins Mauritslaan wordt opgeheven door het verdwijnen van de keerlus.
- De halte Frankenslag wordt opgeheven door een te korte afstand met de halte Van Boetzelaerlaan.
- De halte Frederik Hendriklaan blijft op dezelfde plek en uiteraard wordt de perrons aangepast volgens nieuwe stijl.
- De halte Statenplein wordt opgeheven omdat de huidige halte in een bocht ligt en niet toegankelijk maakt. Ook liggen de wissels naar de Eisenhouwerlaan in de weg.
- Daarom wordt de halte Kunstmuseum/Museon verplaatst thv het Fotomuseum en zal waarschijnlijk de halte Foto-/Kunstmuseum heten. Ook daar zal de perrons volgens nieuwe stijl krijgen.
- De halte Groot Hertoginnelaan is in de vorige post al beschreven.
- Verder worden de sporen (vanaf halte Frederik Hendriklaan naar Koningin Emmakade) zo min mogelijk aangepast, maar de bovenleidingmasten, bomen, fietspaden en overige openbare ruimte worden deels aangepast om PVR-conflicten te voorkomen voor de nieuwe trams.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor willem » 17 dec 2020 16:33

Het "driesporige" gedeelte in de Doornstraat verdwijnt dus. Dat was een vrij unieke situatie.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Chris » 17 dec 2020 22:00

Goed nieuws dat de verbinding met lijn 11 blijft. Dan kan de route van de TouristTram ook hetzelfde blijven!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Ludo » 18 dec 2020 12:53

Als de touristtram door moet rijden naar de keerlus van lijn 11, hoe passeert die dan bij het eindpunt van lijn 16, de daar wachtende trams. Of wordt er een (derde) omloopspoor aangelegd?
Ludo
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 maart 2015 19:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor iljitsch » 18 dec 2020 15:29

Ik vraag me af of het redelijkerwijs mogelijk is om drie sporen tussen de bomen aan te leggen...

Uit mijn hoofd is de huidige situatie dat er een paar plekken aan de rechterkant zijn waar trams stil kunnen staan maar met wissels zodat ze via het linkerspoor een tram die voor ze staat in kunnen halen.

Er rijden daar natuurlijk niet routinematig trams richting de keerlus van 11, dus een klein stukje linkerspoor rijden is in uitzonderingssituaties misschien wel te doen. Ik kan me voorstellen dat in een langduriger uitwijksituatie er ook geen trams op het eindpunt 16 geparkeerd worden maar dat gewoon alles doorrijdt naar de keerlus van lijn 11.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Chris » 18 dec 2020 17:09

Ben wel benieuwd naar het sporenplan van het eindpunt. Ik neem aan een kruiswissel aan de centrumzijde. Lijkt me een beetje duur om aan de andere kant ook zo'n voorziening te maken.
Als de sporen gaan doorlopen naar lijn 11 dan krijg je dus een dubbelsporige aansluiting met lijn 11 in plaats van de enkele, richting Centrum, in de huidige situatie.

De normale route van de Tourist Tram is richting Scheveningen via lijn 1 en na bezoek aan het Noorderstrand komt de tram dan via Duinstraat en lijn 11 op de Statenlaan. Misschien kan er een stoepje komen om als perron te dienen voor éénrichting trams. Mocht er een dienstwagen van lijn 16 staan dan zou de 'Hop on, Hop off' service even moeten wachten.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor avl » 18 dec 2020 19:43

Chris schreef:Misschien kan er een stoepje komen om als perron te dienen voor éénrichting trams.

Dat stoepje is niet nodig want de TouristTram kan de halte van lijn 11 bij de Scholstraat gebruiken; is ook dichter bij de haven.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Chris » 19 dec 2020 06:56

Sterker nog, dat doet ie normaal al!
Maar aan het eindpunt Statenkwartier werd/wordt wel'ns 'gewacht'.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor trambestuurder » 04 jan 2021 23:18

avl schreef:
Chris schreef:Misschien kan er een stoepje komen om als perron te dienen voor éénrichting trams.

Dat stoepje is niet nodig want de TouristTram kan de halte van lijn 11 bij de Scholstraat gebruiken; is ook dichter bij de haven.


technische kunnen ze de haltes opschuiven naar waar vroeger lijn 10 stopte en dan aan beide zijde een perron waarna de tram naar een middenspoor gaat om te keren.

Halte Frankenslag kan dan komen te vervallen

zo heb je een kopstation (zonder perron) en twee doorgaande sporen (met perron)

zo kan de Touristtram gewoon passeren , deze stopt namelijk toch op de halte van lijn 11

maar wat ik begrepen hebt (en dat kan natuurlijk al weer gewijzigd zijn) komen er twee sporen waarvan een doorgaand vanuit de van Boetzerlearlaan en een kopspoor waar de tram kan wachten voor hij naar de halte rijdt
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 06 jan 2021 10:07

Je kunt de presentatie van de gemeente over lijn 16 in het Statenkwartier hier zien: https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... lijnen.htm
Halte Frankenslag gaat inderdaad verdwijnen maar de begin- c,q, eindhalte verschuift wel in die richting.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Brecht » 17 jul 2021 09:00

Het voorlopig ontwerp voor de wijzigingen van lijn 16 is deze week met een kleine aanpassing door de gemeenteraad goedgekeurd. In het najaar komt het definitief ontwerp.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor HaagsePeter » 19 jul 2021 20:06

Brecht schreef:Het voorlopig ontwerp voor de wijzigingen van lijn 16 is deze week met een kleine aanpassing door de gemeenteraad goedgekeurd. In het najaar komt het definitief ontwerp.

Is er in de uitvoering/planning nog geschoven? Staat die nu vast?
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor xCookiesolax » 20 jul 2021 09:32

Interessant om te zien dat er blijkbaar een overloop spoor komt op het baanvak van tramlijn 11 vlak na de halte Statenplein. Eindelijk krijg deze lijn weer iets meer uitwijk en keer mogelijkheden.

https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/10142697/1/RIS308739_Bijlage_2_-_NRR_F2_Lijn16_VO_Statenkwartier_20210201_5-9_DEFINITIEF_PR
Alle overige documenten zijn te vinden op https://denhaag.raadsinformatie.nl/ d.d. 14-07-2021

Edit: Statenplein moet uiteraard halte Statenlaan zijn.
Laatst bijgewerkt door xCookiesolax op 21 jul 2021 08:56, in totaal 1 keer bewerkt
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor Tiktak » 21 jul 2021 08:05

xCookiesolax schreef:Interessant om te zien dat er blijkbaar een overloop spoor komt op het baanvak van tramlijn 11 vlak na de halte Statenplein. Eindelijk krijg deze lijn weer iets meer uitwijk en keer mogelijkheden.

https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/10142697/1/RIS308739_Bijlage_2_-_NRR_F2_Lijn16_VO_Statenkwartier_20210201_5-9_DEFINITIEF_PR
Alle overige documenten zijn te vinden op https://denhaag.raadsinformatie.nl/ d.d. 14-07-2021


Lijn 11 komt niet op het Statenplein, ik denk dat jij bedoeld vlak voor de halte Doornstraat gezien in de richting van Scheveningen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 16 wordt breder

Berichtdoor xCookiesolax » 21 jul 2021 08:55

Oops, foutje. Bedankt Tiktak!
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten