Pagina 1 van 12

Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019 11:10
door Brecht
De gemeente is begonnen met de voorbereidingen voor tram 16 die ook met brede trams gaat rijden:
- De gemeente koopt de parkeergarage in de Prins Hendrikstraat zodat de Zoutmanstraat parkeervrij kan worden.
- Vandaag zag ik dat landmeters op de Statenlaan bezig zijn om het beoogde traject in kaart te brengen voor de verdubbeling van de rails tussen de Fred en de Frankenslag. Hopelijk kunnen de (meeste) bomen behouden worden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019 19:13
door HaagsePeter
Van een verkeersspecialist van de gemeente begreep ik eerder dit jaar dat ook het Torenplein op de schop gaat en dat dan de halte Noordwal daarheen verhuist.. binnen een paar jaar.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019 13:48
door Brecht
Er wordt nu ook nog gediscussieerd waar de haltes in of bij de Zoutmanstraat moeten gaan komen: Prins Hendrikplein en/of om de hoek op L.v.Meerdervoort.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019 22:46
door trambestuurder
Brecht schreef:De gemeente is begonnen met de voorbereidingen voor tram 16 die ook met brede trams gaat rijden:
- De gemeente koopt de parkeergarage in de Prins Hendrikstraat zodat de Zoutmanstraat parkeervrij kan worden.


zo wordt deze straat wel een stuk prettiger en veiliger voor fietsers want die krijgen nu een vrij liggend fietspad

Brecht schreef:
- Vandaag zag ik dat landmeters op de Statenlaan bezig zijn om het beoogde traject in kaart te brengen voor de verdubbeling van de rails tussen de Fred en de Frankenslag. Hopelijk kunnen de (meeste) bomen behouden worden.


deze route is zo wie zo heel wenselijk omdat ze dan lijn 11 kunnen laten omrijden bij een calamiteit [respect]


Brecht schreef:Er wordt nu ook nog gediscussieerd waar de haltes in of bij de Zoutmanstraat moeten gaan komen: Prins Hendrikplein en/of om de hoek op L.v.Meerdervoort.


Als ze kiezen voor het plein wordt de halte niet rolstoelvriendelijk, en om de hoek op de laan van meerdervoort is weer te dicht bij de volgende halte :?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 16 okt 2019 14:58
door Brecht
De aanbesteding voor het kunnen bestellen brede trams is al een halfjaar uitgesteld omdat de remise in Rijswijk Zuiderweg (nog?) niet doorgaat.

https://www.overhtm.nl/nl/projecten-en- ... zuiderweg/

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 21 okt 2019 11:06
door xCookiesolax
Nieuwsartikel over de drie opties in de omgeving van de Zoutmanstraat

1) Halte op het plein
2) Halte op de Laan van Meerdervoort
3) Halte in de Zoutmanstraat (voetgangersgebied)

https://www.ad.nl/den-haag/weinig-steun-van-bewoners-zeeheldenkwartier-voor-tram-over-prins-hendrikplein~a6b51e3f/

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020 16:16
door xCookiesolax
Alle parkeerplekken in de Zoutmanstraat gaan verdwijnen. Er komt een nieuwe halte op de Laan van Meerdervoort en de bestaande halte Elandstraat wordt aangepast.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4022547/Ruim-baan-voor-fiets-en-tram-in-Haagse-Zoutmanstraat-parkeerplaatsen-weg

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020 19:30
door Tiktak
Zo snel mogelijk beginnen en gelijk de Erasmusweg, dan kan dit binnen een jaar klaar zijn.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020 20:34
door xCookiesolax
Tiktak schreef:Zo snel mogelijk beginnen en gelijk de Erasmusweg, dan kan dit binnen een jaar klaar zijn.

Voorlopig zal het nog wel even duren tot eind 2020 / begin 2021 vrees ik. De gemeente gaat nu detailtekeningen laten maken van het hoe de straat er straks komt uit te zien. De verwachting is die in september van dit jaar klaar zijn.

Ik ben overigens ook benieuwd of de aansluiting met tramlijn 11 blijft bestaan wanneer het Statenkwartier twee kopsporen krijgt. Door het recent aangelegde nieuwe wissel bij de halte World Forum is de noodzaak hiertoe minder, mits men deze boog ooit nog af maakt en de oude halte World forum verwijderd.

Verwacht dat men op den duur wel graag Avenio’s in Scheveningen wilt kunnen stallen. Anders zou alleen tramlijn 1 nog vanuit de remise Scheveningen worden geëxploiteerd.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020 21:27
door iljitsch
Gaan ze de keerlus in het statenkwartier opdoeken? Dat zou wel irritant zijn voor de museumtrams.

Er hoeft daar niet zo veel te veranderen om eea als keerspoor te gebruiken, alleen het spoor richting het eindpunt verlengen* en misschien één of twee overloopwissels. Er liggen nu al sporen de andere kant op die het mogelijk maken dat de ene tram de andere inhaalt.

* En dan natuurlijk een wissel om de lus te kunnen blijven gebruiken.

Of maak gewoon een volledige aansluiting op lijn 11 dan kan je zowel naar de remise scheveningen als doorrijden naar de keerlus van 11.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020 07:06
door Tiktak
Met een gewone aansluiting op lijn 11, dan hoeft het eindpunt niet meer op de Statenlaan te zijn en kan het nieuwe eindpunt worden in de keerlus van lijn 11.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020 08:05
door Chris
Persoonlijk zou ik zeggen. Maak een keer mogelijkheid bij Statenkwartier en sluit het op lijn 11 aan. Dan zou 17 ook kunnen doorrijden naar Scheveningen Haven. Er waren natuurlijk ook nog plannen om een tramlijn naar het Norfolk terrein...

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020 08:45
door xCookiesolax
iljitsch schreef:Gaan ze de keerlus in het statenkwartier opdoeken? Dat zou wel irritant zijn voor de museumtrams.

Eens. Het winkelgebied 'De Fred' is de afgelopen tijd opnieuw ingericht. Dit is ook de reden dat buslijn 21 een andere route heeft gekregen. Het deel van de Frederik Hendriklaan tussen Statenlaan en Prins Mauritslaan gaat men ook opknappen wanneer de tramrails uit dit gedeelte van de Frederik Hendriklaan verwijderd kunnen worden. Voor dit gedeelte wordt gestreefd om de werkzaamheden in 2022 gereed te hebben.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020 10:16
door Roland
Het idee is dat de keerlus helemaal weg gaat en er op de Statenlaan een eindpunt voor lijn 16 komt in de vorm van een kopeindpunt met de mogelijkheid om in geval van calamiteiten en in-/uitruk door te rijden naar lijn 11 (dus 2-sporige aansluiting).

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 sep 2020 21:09
door HaagsePeter
Tussen de LvM/Waldeck Pyrmondkade en de Grote Kerk heeft de gemeente recent haar plannen toegelicht in een digitale bewonersbijeenkomst ( via denhaag.nl/tramlijnen terug te kijken)
Voor lijn 16:
- de halte bij het kruispunt LvM/Waldeck Pyrmondkade schuift een stuk op richting Statenkwartier en komt daar voor het kruispunt te liggen. (ligt er nu na gezien vanuit Statenkwartier)
- Halte Zoutmanstraat komt ook terug om de hoek op de LvM te liggen als eilandperron, direct tegen het kruispunt met de Zoutmanstraat
- keerlus op het Prins Hendrikplein verdwijnt, tram blijft wel de rondes van de weg volgen ( niet recht over het plein)
- Zoutmanstraat tussen Witte de Withstraat en PH-plein wordt voetgangerszone, wel toegankelijk voor tram ( geen strengelspoor), fiets en leveranciers. Parkeerplaatsen vervallen (komen er 60 in de garage de Zeeheld).
- vondelstraat wordt vooralsnog niet aangepakt, halte Elandstraat wordt wel rolstoeltoegankelijk
- Torenstraat gaat op de schop: vrijliggende fietspaden en halte Noordwal vervalt. Halte torenstraat komt in bajonetligging: ri. centrum komt tussen de Snoekstraat en het Spellenhuis te liggen, ri. Statenkwartier komt aan het Torenplein ( voor Florencia).
- Streven is om heel lijn 16 in 2023 gereed te hebben voor de bredere trams. inclusief de stukjes tussen de Grote kerk en Buitenhof die nog moeten.
- voor de Vondelstraat wordt nog trillingsonderzoek gedaan om te kijken of de rails daar toch in een dempende bak moeten komen voor het nieuwe materieel. Ook wordt daar wellicht gekeken naar vergroening van de trambaan.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 sep 2020 08:11
door KevinRandstadrail
Ah dat is mooi dat de gemeente hun plannen over lijn 16
bekend gemaakt. Helaas is het nog niet bekend welke tram het gaat worden.

Toch de Avenio.? Ik zou het doen en de reizigers zijn nu de Avenio gewend. En ik vind het namelijk er omslachtig als er 3 tramvoertuigen rijden. Reizigers weten straks niet welk voertuig ze moeten hebben

Maar wat gebeurt er met het tracé door de Gravenstraat die is erg smal. Want het tracé loopt dwars door de stad. Er lopen daar veel mensen.
En gaat het stuk Torenstraat- Brouwersgracht ook op de schop voor als calamiteiten route.?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 sep 2020 09:45
door vincent95
Goed dat er werk van wordt gemaakt. Met deze planning moet het traject op tijd gereed zijn voor de nieuwe serie trams, die in 2024 zou moeten instromen (al denk ik dat dat best wel eens later kan worden).

@KevinRandstadrail Ik zou het ook logisch vinden als het de Avenio wordt, maar volgens de regels moet deze serie opnieuw aanbesteed worden en dan kan iedereen meedingen. Pas als Siemens als beste uit de bus komt (en dan ook nog met de Avenio, ze kunnen ook met een andere model aanbesteden), wordt het de Avenio. Onderhands aanbesteden is wel gedaan met de serie 5061-5070, maar omdat het een kleine serie betrof kon dat (niemand maakte bezwaar, want wie wil er voor 10 series een productielijn gaan opzetten. Siemens had die uiteraard al).

Torenstraat- Brouwersgracht (Jan Hendrikstraat) is al gereed. Daar reden bij de laatste sluiting van de tunnel ook al trams en de Citadis keerde toen zelfs om de kerk als ik mij goed herinner. Er is zelfs een noodhalte op de Prinsengracht. Gravenstraat weet ik niet hoe dat wordt opgelost, maar ik denk dat het wel moet passen. Er rijden nu ook trams en dat gaat goed, ondanks de drukte. De nieuwe tram verandert daar niet zoveel aan.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 sep 2020 11:01
door Tiktak
Als deze plannen klaar zijn kan lijn 16 nog steeds niet met nieuwe tramvoertuigen rijden.
We vergeten dat het traject Genestetlaan - Loevesteinlaan nog niet gedaan is.
Ik had dat persoonlijk al lang uitgevoerd omdat dit dan ook een omleidingroute voor lijn 9 kan zijn.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020 09:07
door Brecht
N.a.v. de plannen 2021 de toelichting van de HTM waarom de wijziging op tram 15, 16 17 wordt doorgevoerd:

"Het traject tussen Moerwijk en het Haagse centrum is erg druk, evenals het traject tussen station Den Haag Hollands Spoor en omgeving Mauritskade. Om meer capaciteit te bieden wordt spitstram 10 geïntroduceerd. Deze gaat elke tien minuten rijden.

Daarnaast wordt de keerlus in het Statenkwartier vervangen door een tailtrack. Door deze vervanging is het niet meer mogelijk om op tram 16 GTL trams in te zetten. Daarom gaat vanaf dat moment de Avenio rijden op tram 16. Om dit met het huidig beschikbare aantal Avenio’s te kunnen uitvoeren wordt tram 16 aan tram 15 gekoppeld. Tram 17 neemt dan het traject naar het Statenkwartier over. Voor de reizigersstromen van en naar Wateringen maakt dit niet uit. Belangrijke bestemmingen zoals het Haagse centrum, station Den Haag Hollands Spoor en station Den Haag Centraal blijven rechtstreeks bereikbaar vanuit Wateringen en Statenkwartier.

Voor de reiziger betekent dit dat dan ook in Statenkwartier, Moerwijk en in heel Wateringen een toegankelijke tram wordt aangeboden. Door de lijnwijziging profiteren hier dagelijks ruim 30.000 reizigers van. Dit past in de ambitie van HTM en MRDH om toegankelijk openbaar vervoer aan te bieden.

Wel betekent dit dat op het huidige traject van tram 16 de frequentie iets omlaag gaat. Daar staat tegenover dat de capaciteit van een Avenio groter is waardoor de capaciteit per uur nagenoeg gelijk blijft. De spitstram 10 krijgt dezelfde frequentie. Hierdoor rijdt er op de trajecten tussen Moerwijk en het Haagse centrum (tram 16) en Den Haag Hollands Spoor en omgeving Mauritskade (tram 1) elke 5 minuten een tram."

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020 09:56
door iljitsch
Brecht schreef:Daarnaast wordt de keerlus in het Statenkwartier vervangen door een tailtrack. Door deze vervanging is het niet meer mogelijk om op tram 16 GTL trams in te zetten. Daarom gaat vanaf dat moment de Avenio rijden op tram 16. Om dit met het huidig beschikbare aantal Avenio’s te kunnen uitvoeren wordt tram 16 aan tram 15 gekoppeld. Tram 17 neemt dan het traject naar het Statenkwartier over.

Kunnen er volgend jaar al Avenio's door het zeeheldenkwartier rijden dan??

Is het niet logischer om het eindpunt van 16 om te bouwen zodat tweerichtingstrams niet door de lus hoeven, maar éénrichtingstrams dat nog wel kunnen. Tenzij ze heel erg graag bijna een kilometer spoor uit de grond willen trekken of er vanaf medio 2021 absoluut geen trams meer door de Frederik Hendriklaan kunnen of mogen hou je zo de flexibiliteit om de komende tijd zowel Avenio's als GTLs in te zetten. Wel zo handig.

Of is het misschien zo dat in 2021 Prins Hendrikplein e.d. op de schop gaat en de route van nu 16, straks 17 toch al verlegd wordt naar de Emmakade, waar AVs natuurlijk zonder problemen doorheen kunnen?