Pagina 7 van 12

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 08:01
door buschauffeur
Brecht schreef:Volgens het bord dat voor de kruising Statenlaan/van Boetzelaerlaan staat richting Fred gaat dit deel van deze kruising weer open op 13 juli om 16:00 uur.

Voorlopig blijven bus 21 en 28 hun omleiding rijden tot en met zondag 21 augustus 2022.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 15:35
door Brecht
Je kunt nu gewoon weer over de Statenlaan via kruising Statenlaan/van Boetzelaerlaan rijden, de hekken zijn weggehaald.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 16:19
door mibia
ik zal simpele ziel zijn, maar waarom heeft met die dubbele aftakking er nu niet meteen ingelegd? nu mogen ze straks weer de boel openbreken met alle extra kosten om alsnog die aftakking erin te leggen.
Vind het beetje niet logisch. Planner hoeft het zeker niet uit eigen portemonne te betalen :D

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 16:36
door iljitsch
Precies!

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 18:53
door joostvansurksum
Misschien nog in bestelling? Leveringsproblemen? :roll:

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 19:31
door iljitsch
Daar ga je achter komen nadat je eea al buiten dienst gesteld hebt??

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 08 jul 2022 22:04
door joostvansurksum
Is die wisselconstellatie meteen nodig dan?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 07:24
door Brecht
https://www.htm.nl/nieuws/zomerdienst-bij-htm

Tram 11 rijdt weer tussen Station HS en Scheveningen Haven. De vervangende bus 61 rijdt vanaf 9 juli niet meer.

Tram 17 rijdt van Wateringen naar het Kunstmuseum. Na halte Station Den Haag Centraal rijdt de tram via de Grote Kerk en de Waldeck Pyrmontkade naar het tijdelijk eindpunt Kunstmuseum. Halte Gravenstraat (beide richtingen) is nog niet gereed, tram 17 stopt daar niet.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 07:33
door Brecht
joostvansurksum schreef:Is die wisselconstellatie meteen nodig dan?


Nee:
De rails in de Duinstraat moeten eerst ook nog op de schop en ook de aansluitende rotonde bij de Scheveningseweg.
Pas als het project tram 17 klaar kunnen de museum trams 'keren' op via de lus van tram 11.
En niet te vergeten: de wissel bij het kruispunt Eisenhouwerlaan/Scheveningseweg moet ook nog 'gedubbeld' worden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 09:59
door iljitsch
Brecht schreef:De rails in de Duinstraat moeten eerst ook nog op de schop en ook de aansluitende rotonde bij de Scheveningseweg.

Welk deel van de Duinstraat? Het stukje tussen de twee delen vrije baan van de route 11, of de aftakking richting remise Scheveningen. En ook de wissels?

Dat stukje spoor dat lijnen 11 en 1 verbindt kan je natuurlijk zonder buitendienststelling onder handen nemen. ;)

Ik blijf erbij dat het handiger was geweest als ze wel die nieuwe wissels tussen 11 en 17 nu aangelegd hadden. Dan kan zodra het nieuwe eindpunt van 17 operationeel is dit gebruikt worden om 11 in te korten als er verderop in de route werkzaamheden zijn.

11 zou dan naar halte Doornstraat kunnen rijden, linkerspoor naar eindpunt lijn 17, dan weer linkerspoor naar Doornstraat en terug naar HS.

Vervangen spoor Van Boetzelaarlaen (ofzo) hadden ze beter mee kunnen wachten tot 17 en 11 gekoppeld zijn, dan had 11 dezelfde omleiding als afgelopen week kunnen doen behalve dat-ie gewoon na eindpunt 17 door zou kunnen rijden naar z'n eigen eindpunt.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 11:33
door Tiktak
Eigenlijk zie ik het nut niet van het eindpunt op de Statenlaan, waarom lijn 17 niet door laten rijden naar de keerlus van lijn 11.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 11:58
door Brecht
Welk deel van de Duinstraat? Het stukje tussen de twee delen vrije baan van de route 11, of de aftakking richting remise Scheveningen. En ook de wissels?


Lees dit even:
https://denhaag.raadsinformatie.nl/docu ... t_INTHR_v2
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... straat.htm

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 12:01
door Brecht
Tiktak schreef:Eigenlijk zie ik het nut niet van het eindpunt op de Statenlaan, waarom lijn 17 niet door laten rijden naar de keerlus van lijn 11.


Mee eens, zou een mooie extra directe verbinding zijn tussen centrum en het strand.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 09 jul 2022 12:26
door richard1074
Dat stukje spoor dat lijnen 11 en 1 verbindt kan je natuurlijk zonder buitendienststelling onder handen nemen.

Ja, dat verbaast mij ook. En volgens mij weerhoudt een stuk rails van zo’n 50 meter bij halte Duinstraat de toelating van de Avenio en Citadis op de route van lijn 1 (Haagse deel). Waarom ze dat niet alvast even doen. Die rotonde duurt nog wel een paar jaar.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 jul 2022 11:48
door iljitsch
5006 bij nieuwe halte Obrechtstraat van lijn 17 ziet er lekker fris uit:

Afbeelding

Overigens qua toegankelijkheid niet geweldig: je kan alleen gelijkvloers de halte af aan de kant van de Laan van Meerdervoort en je moet als je richting zuid wilt oversteken via de rechterkant omlopen/rijden.

Aan de andere kant van de perrons is één trede. Waarom niet gewoon een hellinkje?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 jul 2022 16:36
door Brecht
Ik hoop toch echt dat het gras terugkomt op de rails van tram 11, de tram maakt op het vernieuwde stuk, nog zonder gras, veel meer herrie!

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 jul 2022 16:38
door Brecht
Overigens qua toegankelijkheid niet geweldig: je kan alleen gelijkvloers de halte af aan de kant van de Laan van Meerdervoort en je moet als je richting zuid wilt oversteken via de rechterkant omlopen/rijden.

Aan de andere kant van de perrons is één trede. Waarom niet gewoon een hellinkje?


Dat is helaas ook het geval bij de Groot Hertoginnelaan richting het museum.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 12 jul 2022 10:06
door Roland
iljitsch schreef:5006 bij nieuwe halte Obrechtstraat van lijn 17 ziet er lekker fris uit:

Overigens qua toegankelijkheid niet geweldig: je kan alleen gelijkvloers de halte af aan de kant van de Laan van Meerdervoort en je moet als je richting zuid wilt oversteken via de rechterkant omlopen/rijden.

Aan de andere kant van de perrons is één trede. Waarom niet gewoon een hellinkje?


Toepassing van een helling zou weer ten koste gaan van de toegankelijkheid tussen tram en halte. M.a.w. niet alle deuren passen dan langs een hoog gedeelte.

Brecht schreef:Ik hoop toch echt dat het gras terugkomt op de rails van tram 11, de tram maakt op het vernieuwde stuk, nog zonder gras, veel meer herrie!


Een half jaar na vervanging wordt het spoor nog een keer gestopt om verzakkingen en zettingen weer glad te trekken, daarna komt er weer gras op.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 01 aug 2022 11:34
door iljitsch
Kijk eens aan:

Afbeelding

Verderop inderdaad de halte Prinsengracht (was "Grote Markt" niet duidelijker geweest?), waarna deze tram precies gelijk met een RR 4 aankwam bij het einde van de tramtunnel, erg handig...

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 01 aug 2022 12:32
door xCookiesolax
iljitsch schreef:Verderop inderdaad de halte Prinsengracht (was "Grote Markt" niet duidelijker geweest?), waarna deze tram precies gelijk met een RR 4 aankwam bij het einde van de tramtunnel, erg handig...

Voor de Prinsengracht moet je naar Amsterdam. In Den Haag hebben we wel een Prinsegracht! (Sorry :mrgreen: )
Wat betreft de timing: Het kan soms best voorkomen dat verschillende tramlijnen vlak achter elkaar komen te rijden. Als de Hoornbrug open heeft gestaan dan rijden twee wagens van tramlijn 1 soms ook vlak achter elkaar.