Pagina 9 van 12

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 06 nov 2022 09:38
door Brecht
Tram 11: rijdt vanaf maandag 7 november weer de reguliere route.
De werkzaamheden rond de Statenlaan en Doornstraat zijn zover afgerond dat de tram er weer kan rijden.
De vervangende bus 61 rijdt dan niet meer.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 nov 2022 21:24
door q-quan
Sinds de laatste dienstregelingswijziging is de tijdelijke halte Cornelis de Wittlaan opgeheven. Deze lag ongeveer ter hoogte van de ingang van het Museon, alleen in de richting van het tijdelijke eindpunt Kunstmuseum. Weet iemand waarom deze halte er überhaupt lag, zo dichtbij het eindpunt, en alleen in één richting?

Overigens niet de enige twee haltes die zo dicht bij elkaar liggen: tram 17 doet momenteel de halte Van Speijkstraat van tram 3 aan, én de eigen halte Obrechtstraat aan de overzijde van hetzelfde kruispunt. Ik denk niet dat er nog ergens anders twee haltes zo dicht bij elkaar liggen, of wel?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 nov 2022 22:21
door xCookiesolax
q-quan schreef:Sinds de laatste dienstregelingswijziging is de tijdelijke halte Cornelis de Wittlaan opgeheven. Deze lag ongeveer ter hoogte van de ingang van het Museon, alleen in de richting van het tijdelijke eindpunt Kunstmuseum. Weet iemand waarom deze halte er überhaupt lag, zo dichtbij het eindpunt, en alleen in één richting?

Ik weet het niet zeker maar wellicht zodat reizigers eventueel alvast uit konden stappen als er nog een andere wagen aan halte kunstmuseum stond? Dit gebeurde af en toe weleens toen zowel lijn 11 als 17 naar het kunstmuseum reden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 nov 2022 10:42
door buschauffeur
q-quan schreef:Sinds de laatste dienstregelingswijziging is de tijdelijke halte Cornelis de Wittlaan opgeheven. Deze lag ongeveer ter hoogte van de ingang van het Museon, alleen in de richting van het tijdelijke eindpunt Kunstmuseum. Weet iemand waarom deze halte er überhaupt lag, zo dichtbij het eindpunt, en alleen in één richting?

Overigens niet de enige twee haltes die zo dicht bij elkaar liggen: tram 17 doet momenteel de halte Van Speijkstraat van tram 3 aan, én de eigen halte Obrechtstraat aan de overzijde van hetzelfde kruispunt. Ik denk niet dat er nog ergens anders twee haltes zo dicht bij elkaar liggen, of wel?

Bus 22 richting Duindorp:
Rijswijk, Dr. H. Colijnlaan
Rijswijk, Generaal Spoorlaan
Komt aardig in de buurt.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 nov 2022 15:12
door Admin
Lijn12 ri Centrum, bij omleiding agv stremming Paul Krugerstraat: Loosduinseweg (eigen halte), De La Reyweg (lijn 2+4). Da's letterlijk om de hoek.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 nov 2022 15:59
door PAV
Er zijn ook omleidingen geweest waarbij tramlijnen haltes aandeden die om de hoek van elkaar lagen, zoals:
- Kneuterdijk & Buitenhof
- Centrum & Kalvermarkt-Stadhuis, sterker nog, dit was tot een tijdje terug de reguliere route van lijn 16 in het centrum.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 nov 2022 17:39
door Tiktak
Ik neem aan dat als er geen tramlijn nummer in de display of haltebord staat, de tram niet hoeft te stoppen om reizigers mee te nemen of af te zetten aan die halte, maar gewoon op de reguliere halte waar men nog langs komt.
Het is aan de trambestuurder uit service overwegingen om hiervan af te wijken denk ik.
Tenzij bij langere omleidingen de tijdelijke haltes het aangeven.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 23 nov 2022 09:01
door Brecht
Een half jaar na vervanging wordt het spoor nog een keer gestopt om verzakkingen en zettingen weer glad te trekken, daarna komt er weer gras op.[/quote]

De grond voor het gras ligt er alweer een tijdje in, de 'herrie' is al een stuk minder.

In de nieuwe Stadskrant staat een artikel over de vernieuwing tramlijn 16 (die daar niet gaat rijden): pas begin april is de boel klaar.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 29 jan 2023 17:58
door Brecht
Eergisteren getuige mogen zijn van de eerste testritten tussen Statenplein en de eindhalte op de Statenlaan.
Voorop liep en hele schaar HTM-ers waarvan één met zo'n stuk staal waarmee de wissels handmatig kunnen worden omgezet.
Grappig was wel dat ze de langzame testrit op het 'verkeerde' spoor naar de eindhalte deden waarna de tram op hogere snelheid op dit spoor weer terug reed richting Statenplein.
De testritten lijken geslaagd maar tram 17 gaat dit deel pas over ruim 2 maanden berijden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 30 jan 2023 12:55
door Brecht

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 01 feb 2023 19:45
door YC52000
Betekent dit dat tram 17 in de zomermaanden eventueel zou kunnen door rijden naar Scheveningen? :geek:

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 01 feb 2023 20:28
door xCookiesolax
Zeker! Al denk ik dat lijn 11 en 22 al in de behoefte voorzien. Vroeger had je lijn 7 die in de winterperiode naar het Statenkwartier reed en in de zomer naar het Noorderstrand.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 feb 2023 09:22
door Tiktak
Tiktak schreef:Maar misschien een overweging waard om deze door te trekken in het strandseizoen naar de keerlus van lijn 11


Ik had dit ook al eerder voorgesteld, dan was een duren eindhalte niet nodig en dat had weer een hoop kosten gescheeld

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 feb 2023 11:02
door Lange_Dre
Lijn 17 hoeft echt niet het hele jaar door te rijden naar Scheveningen, zeker in de koude maanden niet. Dat is helemaal zonde van het geld. Het eindpunt in het Statenkwartier aanpassen zoals men nu gekozen heeft is een eenmalige grote investering. Lijn 17 permanent naar Scheveningen Haven laten doorrijden, kost structureel meer geld. Zeker wanneer ze groot en deels leeg rond rijden. En zoals hier al eerder vermeld is, het is voor het grootste deel van het jaar onnodig om lijn 17 door te laten rijden. Vanaf HS kunnen reizigers lijn 1+9+22 naar Scheveningen en lijn 11 naar Haven al pakken, waarvan ze met lijn 11 ook nog eens sneller in de Haven zijn. Vanaf CS rijden tram 9 (in de zomer al in hoge frequentie) en bus 22 naar Scheveningen. En vanuit Statenkwartier kan men ook gewoon bus 21 naar Scheveningen sokken Via lijn 17 maken reiziger dus onnodig extra kilometers en reistijd.

Die aansluiting op lijn 11 is er daarnaast ook gekomen voor uit en inrukken de trams. Ik zeg niet dat lijn 17 nooit naar Scheveningen zou door rijden, maar je kan er vanuit gaan dat het niet vaak en zeker niet structureel gaat gebeuren. En dat HTM hier echt wel goed over heeft nagedacht en heeft laten berekenen.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 feb 2023 15:22
door Brecht
En natuurlijk ook omdat de museumtrams kunnen keren via de lus als ze via het Statenkwartier willen rijden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 02 feb 2023 16:07
door iljitsch
Ik schat zo in dat dat laatste argument weinig gewicht in de schaal legt. Anders hadden ze bijvoorbeeld niet de keerdriehoek op het voorhout opgedoekt. Die werd continu door PCCs gebruikt maar niet/nauwelijks door reguliere trams.

20 meter extra spoor om zo vanuit het eindpunt van een lijn makkelijk een relatief dichtbij gelegen remise te kunnen bereiken lijkt me een doorslaggevender argument.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 06 feb 2023 09:45
door Roland
Brecht schreef:En natuurlijk ook omdat de museumtrams kunnen keren via de lus als ze via het Statenkwartier willen rijden.


Die lus staat ook op de nominatie om geschrapt te gaan worden, dus daar hebben ze het zeker niet voor gedaan ;)

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 06 feb 2023 12:11
door Lange_Dre
Roland schreef:
Brecht schreef:En natuurlijk ook omdat de museumtrams kunnen keren via de lus als ze via het Statenkwartier willen rijden.


Die lus staat ook op de nominatie om geschrapt te gaan worden, dus daar hebben ze het zeker niet voor gedaan ;)


Gelukkig kan men vanuit het statenkwartier ook nog naar Scheveningen noord rijden om daar in de lus te keren.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 06 feb 2023 19:08
door PAV
Roland schreef:
Brecht schreef:En natuurlijk ook omdat de museumtrams kunnen keren via de lus als ze via het Statenkwartier willen rijden.


Die lus staat ook op de nominatie om geschrapt te gaan worden, dus daar hebben ze het zeker niet voor gedaan ;)


Sterker nog, de lus via de Frederik Hendriklaan en de Prins Mauritslaan is al losgekoppeld van het nieuwe spoor, en de bovenleiding is weggehaald. Knappe jongen die daar nog met een tram weet te komen.

Bovenstaand bericht van Brecht was ook een reactie op het bericht van Lange_Dre over het nut van de aansluiting van lijn 17 op lijn 11. Dus ik was in de veronderstelling dat Brecht sowieso al de lus van lijn 11 bedoelde voor de museumtrams.

Hiebij 2 foto' s uit december van de (deels) opgebroken lus in het Statenkwartier.
Frederik Hendriklaan.jpg

Prins Mauritslaan.jpg

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 feb 2023 13:06
door Roland
Ik doelde ook op de lus van lijn 11, die moet ook wijken om een toegankelijke instap te maken.

Museumtrams kunnen inderdaad nog richting het Zwarte Pad. Daar zal voorlopig een lus blijven.