Pagina 10 van 12

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 feb 2023 14:38
door iljitsch
Ik kan me ook voorstellen dat op de ruimte waar nu die keerlus ligt vast hele dure nieuwbouw neergezet kan worden...

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 feb 2023 23:06
door PAV
Roland schreef:Ik doelde ook op de lus van lijn 11, die moet ook wijken om een toegankelijke instap te maken.

Museumtrams kunnen inderdaad nog richting het Zwarte Pad. Daar zal voorlopig een lus blijven.

Aha, of die fiets. De keerlus Zwarte Pad is natuurlijk een paar jaar geleden helemaal vernieuwd en geschikt gemaakt voor de lagevloerstrams, dus lijkt me inderdaad logisch dat die voorlopig blijft.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 11 feb 2023 07:26
door Chris
Roland schreef:Ik doelde ook op de lus van lijn 11, die moet ook wijken om een toegankelijke instap te maken.
Zijn dat de huidige perrons niet? Alleen de uitstap voldoet daar niet aan geloof ik.
Het gekke is dat in de pré PCC tijd veel keerlussen waren toen er ook alleen twee richting trams waren. Bij veel strandvervoer lijkt mij een keerlus handiger dan kopeindpunten. Je kan veel sneller rouleren met trams dan dat ze kop moeten maken. Op Scheveningen Haven heb je ook geen plek voor een eindpunt met twee trams achter elkaar lijkt me. En PCC technisch is het natuurlijk helemaal niet prettig dat alle lussen verdwijnen.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 11 feb 2023 13:21
door WeKra
Chris schreef: Het gekke is dat in de pré PCC tijd veel keerlussen waren toen er ook alleen twee richting trams waren.


Zo gek is dat niet; Er werd volop gereden met aanhangwagens dus in feite werd het dan alsnog een eenrichting-stel. Om de motorwagens te laten omlopen heb je best wat ruimte nodig + wissels (=duur/onderhoudsgevoelig) dus dan is een keerlus toch echt gemakkelijker.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 11 feb 2023 13:37
door Tiktak
Ik zie niet dat de keerlus van lijn 11 gaat verdwijnen, er kunnen nu ook al AV's halteren zowel in de binnenbocht als de buitenbocht.
Uitstap halte is volgens mij lang genoeg, maar deze kan zonder bezwaar verlengt worden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 13:55
door Roland
De Avenio kan er halteren, maar van een toegankelijke instap is niet echt sprake. De RegioCitadis en Tina kunnen er niet komen. Daarom staat hij intern wel op de lijst om geschrapt te worden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 14:51
door iljitsch
Lijkt mij toch dat aanpassen van de lus geen al te groot probleem moet zijn. De stukken langs de haltes zijn recht dus die kan je gewoon op het gewenste toegankelijkheids-niveau brengen. Misschien wat palen verplaatsen? Of zijn de bochten te krap voor de RC en TINA? Ook wel vreemd want die laatste gaat de lastigste/laatste lijnen GTL vervangen dus de TINA zou toch redelijk wendbaar moeten zijn zou ik denken.

Maar mogelijkheid om zo dat speeltuintje op te doeken en een appartementencomplex met 1 miljoen + per eenheid kan ook meespelen.

Over het algemeen werkt een keerspoor goed voor één lijn maar lastig als er meerdere gebruik van moeten maken. Je ziet dat bijvoorbeeld in Leidschendam bij 2/19: er kan van allebei één staan maar die moet wel prompt verkassen zodra er een andere arriveert. En aangezien eea ook nog aan het doorgaande spoor richting eindpunt 6 ligt kunnen ze ook niet zomaar een tijd bij de halte na de bocht blijven hangen.

Bij de keerlus van 16/17 zie je ook dat er soms drie trams staan, maar omdat het een lus is kan de voorste een nieuwe rit beginnen zonder door een net gearriveerde tram geblokkeerd te worden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 15:07
door xCookiesolax
iljitsch schreef:De stukken langs de haltes zijn recht dus die kan je gewoon op het gewenste toegankelijkheids-niveau brengen.

De instaphalte is niet (of slechts alleen bij de rolstoel ingang) toegankelijk. Zie afstand tussen tram en perron. https://busposities.nl/foto/69216
Ik vermoed dat Roland bedoeld dat de Regio Citadis en Tina hier de perronrand gaan schaven.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 19:10
door wattman
Nog een foto van de situatie bij Scheveningen Haven, met de voorziening om het gat tussen tram en perron te overbruggen. Let er ook nog op dat de bakken van de Avenio niet in 1 lijn staan.
https://flic.kr/p/KgnzCM
https://flic.kr/p/JrT9F2

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 20:01
door Admin
Sja, de Avenio is nu eenmaal een setje tweeassers met het bijbehorende rijgedrag :roll: En daarom ben ik er geen fan van, zeker omdat er voldoende alternatieven zijn/waren in de aanbestedingsfase. Maar dat terzijde.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 feb 2023 21:36
door iljitsch
En de TINA?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 14 feb 2023 14:52
door iljitsch
PAV schreef:Sterker nog, de lus via de Frederik Hendriklaan en de Prins Mauritslaan is al losgekoppeld van het nieuwe spoor, en de bovenleiding is weggehaald. Knappe jongen die daar nog met een tram weet te komen.

Of enig ander vervoermiddel zonder rupsbanden. :P

Afbeelding

Overigens ziet het nieuwe spoor / eindpunt van 17 er intussen goed uit. Wanneer gaat de tram hier weer rijden?

Afbeelding

Wel ontzettend zonde dat er zoveel bomen verdwenen zijn.

Afbeelding

Ik was in eerste instantie verbaasd over deze wissel na de halte. Niet echt als overloopwissel te gebruiken om te keren omdat je dan linkerspoor de kruising op komt en dan kopmaken.

Afbeelding

Maar toen besefte ik dat deze wissel bedoeld is om als er al een tram aan de rechterkant van het eilandperron staat deze in te kunnen halen via het linkerspoor.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 maart 2023 20:09
door Brecht
Ja, dat klopt lees mijn bijdrage: Brecht » 02 sep 2022 10:21

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 maart 2023 22:23
door Brecht

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 15 apr 2023 06:51
door Brecht
Weet iemand wanneer het nieuwe eindpunt op de Statenlaan in gebruik wordt genomen?
De Statenlaan is klaar voor de fietsers en auto's.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 16 apr 2023 06:47
door Chris
Met ingang van de zomerdienst, 8 juli, wordt lijn 17 in gebruik genomen vanaf Kerkplein, via Torenstraat, Zoutmanstraat, laan van Meerdervoort naar Statenkartier.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 16 apr 2023 08:57
door iljitsch
Ah, mooi.

Maar een aantal weken geleden was het nieuwe eindpunt en alles tussen dat en het huidige tijdelijke eindpunt op het oog wel klaar. Gaan ze nog maanden wachten om ook dat stuk in gebruik te nemen??

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 17 apr 2023 05:41
door Chris
Alles is klaar en getest. Nu is het wachten op de instanties die goedkeuring moeten geven en dat kost wat tijd.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 16:19
door iljitsch
HTM testrit nieuwe sporen Zeeheldenkwartier

Vooral ook regelmatig voelen of de bovenleiding goed strak staat... ;)

Wel mega-fietspad torenstraat, zeg.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 29 apr 2023 16:28
door PAV
Wel grappig om te zien dat ze tijdens de testrit nog steevast lijn 16 filmen terwijl het straks weer lijn 17 wordt... :mrgreen: