Op 15 oktober vond er 2 presentaties plaats over de trajecten in Laak (Van Zeggelenlaan/Alberdingk Thijmstraat) en Moerwijk (Hardenbroekstraat t/m Station Moerwijk). Het zijn voornamelijk de halteaanpassingen voor de nieuwe trams.
Zie hier de presentatie van YouTube:
Video 1: LaakVideo 2: MoerwijkHet meest opvallend is dat de gemeente heeft voorgesteld om de halten Geysterenweg & Alberdingk Thijmstraat op te heffen. Deze halten worden te weinig gebruikt volgens de reizigersgegevens van HTM en de afstand tussen de andere twee haltes is relatief kort (binnen 500 m). Om efficiënt openbaar vervoer te kunnen maken, moet de tram meer snelheid maken en niet doorgaans tussentijds stoppen bij een halte waar niet veel mensen instappen aldus de gemeente. Ik ben erg benieuwd of de buurtbewoners daar een goed idee vinden om deze twee halten tegelijk op te laten heffen.
De halten Hardenbroekstraat, Betje Wolffstraat, Erasmusplein, Heeswijkplein en Station Moerwijk worden alleen de halten verlengd en verbreed ivm toegankelijkheid en de lengte van de nieuwe tram. Uiteraard worden daar nieuwe perronbanden geplaatst. De halten blijven op de huidige locatie staan behalve de halte Erasmusplein richting Centrum, die gaat verplaatst worden tegenover de halte richting Wateringen (spiegelen dus).
De halte Van Zeggelenlaan is tijdens de herinrichting van de Goeverneurlaan al aangepast en daar gebeurt er ook niks.
De voorlopige ontwerpen worden vrijgegeven vanaf eind november waar inspraak mogelijk is. Vanaf begin 2022 worden de halten aangepast.