Pagina 2 van 12

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020 10:09
door Brecht
Die lus moet eruit vanwege het afmaken van de herinrichting van de FRED waarvan het winkelgebied 30 km zone (is en) wordt voor het laatste deel richting Prins Mauritslaan.
Ik kan mij voorstellen dat als het traject in de Zoutmanstraat op de schop gaat de 'nieuwe tram 17' dan weer over de omleiding langs de Scheveningseweg gaat rijden richting CS.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020 11:25
door iljitsch
Trams kunnen ook 30 km/u rijden. :-)

Via de Scheveningseweg is inderdaad waarschijnlijk logischer omdat er al zoveel trams over de Lijnbaan rijden, hoewel je zo wel meer haltes overslaat.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020 14:49
door Roland
vincent95 schreef:Onderhands aanbesteden is wel gedaan met de serie 5061-5070


Deze serie was een optie. Er mochten mits voor een bepaalde tijd besteld maximaal 80 Avenio's besteld worden. Dat zijn er dus 70 geworden uiteindelijk.

Voordat er naar het nieuwe eindpunt op de Statenlaan (thv de huidige halte v Boetzelaerlaan) wordt gereden komt er eerst een tijdelijk overloopwissel voor de Fred. De ombouw van het Statenkwartier gaat wat meer tijd kosten. De huidige keerlus heeft op meerdere plekken groot onderhoud nodig voordat de nieuwe trams binnen zijn. Dit is ook nog een reden waarom de lus eerder BD gaat. Daarnaast is de belangrijkste reden de herinrichting van de Fred.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020 16:01
door Brecht
Wordt dan het Statenplein de eind- en beginhalte?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020 07:03
door Chris
Roland schreef:Voordat er naar het nieuwe eindpunt op de Statenlaan (thv de huidige halte v Boetzelaerlaan) wordt gereden komt er eerst een tijdelijk overloopwissel voor de Fred. De ombouw van het Statenkwartier gaat wat meer tijd kosten. De huidige keerlus heeft op meerdere plekken groot onderhoud nodig voordat de nieuwe trams binnen zijn. Dit is ook nog een reden waarom de lus eerder BD gaat. Daarnaast is de belangrijkste reden de herinrichting van de Fred.
En wanneer is dit gepland?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020 09:40
door Roland
Brecht schreef:Wordt dan het Statenplein de eind- en beginhalte?


Klopt.

Zou dacht ik ergens volgend jaar moeten gaan gebeuren

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020 21:56
door trambestuurder
ik had overigens ook begrepen dat er passeersporen zouden komen op de statenlaan zodat lijn 11 ook kan uitwijken indien nodig

er zouden dus 3 sporen komen waarvan de middelste een tail-track zal zijn

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 18:55
door Roland
Ja er zijn maar 1000 varianten getekend, het wordt vooralsnog toch de simpele met 2 sporen.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 20:26
door WeKra
Brecht schreef:N.a.v. de plannen 2021 de toelichting van de HTM waarom de wijziging op tram 15, 16 17 wordt doorgevoerd:

Daarnaast wordt de keerlus in het Statenkwartier vervangen door een tailtrack. Door deze vervanging is het niet meer mogelijk om op tram 16 GTL trams in te zetten. Daarom gaat vanaf dat moment de Avenio rijden op tram 16. Om dit met het huidig beschikbare aantal Avenio’s te kunnen uitvoeren wordt tram 16 aan tram 15 gekoppeld. Tram 17 neemt dan het traject naar het Statenkwartier over.
"


Misschien denk ik te moeilijk, maar ik snap 'm nie. Het stuk lijn 16 van Stk naar Cs wordt Avenio, daarna 15 van Cs naar Nootdorp. En Lijn 17... Van Wateringen naar CS en weer terug? Wat is die laatste zin dan?

:roll:

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 21:13
door Chris
Voor Avenio in dienst kwam op lijn 17 reed 17 naar Statenkwartier en 16 rondje centrum. Die wijziging wordt nu weer teruggedraaid.
Eén en ander heeft denk ik ook te maken met de reizigers aantallen op 16 en 17.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 21:15
door Chris
Roland schreef:Ja er zijn maar 1000 varianten getekend, het wordt vooralsnog toch de simpele met 2 sporen.
Dacht inderdaad twee sporen TailTrack met mogelijkheid dit later te koppelen met lijn 11 zodat lijn 17 naar Scheveningen Haven zou gaan doorrijden. Dat zou voor de Tourist Tram ook beter zijn want anders verliest die weer de verbinding met het Kunstmuseum...

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020 23:14
door iljitsch
Met twee sporen kan je niet goed zowel keren als doorrijden. Maar doorrijden zonder keren of keren zonder doorrijden is natuurlijk geen probleem. Met drie sporen zit een kerende tram een doorrijdende tram niet in de weg. Zie bijvoorbeeld Parallelweg vlak voor halte Wouwermanstraat.

Uit mijn hoofd is er niet overdreven veel ruimte tussen de bomen bij het huidige eindpunt van 16. Dat gaat je denk ik niet lukken om drie sporen met aan twee een perron aan te leggen.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 14 sep 2020 07:17
door Tiktak
Waarom niet eenvoudig lijn 16 door trekken naar het eindpunt van lijn 11, dus geen keer voorziening op de Statenlaan.
Dat scheelt weer een hoop extra wissels en het in en uit rukken van de remise Scheveningen kan dan gewoon via de Duinstraat.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 14 sep 2020 08:00
door iljitsch
Dat is toch weer een kilometer of drie extra per rit, kost dus capaciteit en het lijkt me niet dat het ontzettend veel toevoegt voor de reiziger. Je hebt dan wel een rechtstreeksere aansluiting naar het centrum en CS, maar via een flinke kronkelroute, terwijl 11 nu ruime overstapmogelijkheden op 2, 3, 4 en 6 heeft.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 14 sep 2020 10:27
door WKZH5A
Tiktak schreef:Waarom niet eenvoudig lijn 16 door trekken naar het eindpunt van lijn 11, dus geen keer voorziening op de Statenlaan.
Dat scheelt weer een hoop extra wissels en het in en uit rukken van de remise Scheveningen kan dan gewoon via de Duinstraat.


Dan gaat daar de frequentie onnodig te hoog worden en gaat meer in de capaciteits-/kilometerskosten kosten.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 14 sep 2020 12:12
door Tiktak
WKZH5A schreef:
Tiktak schreef:Waarom niet eenvoudig lijn 16 door trekken naar het eindpunt van lijn 11, dus geen keer voorziening op de Statenlaan.
Dat scheelt weer een hoop extra wissels en het in en uit rukken van de remise Scheveningen kan dan gewoon via de Duinstraat.


Dan gaat daar de frequentie onnodig te hoog worden en gaat meer in de capaciteits-/kilometerskosten kosten.


Dit kost 8.57 minuut = 1 dienstwagen, en de frequentie blijf dan het zelfde.
voordeel voor reizigers uit de binnenstad, zeeheldenkwartier rechtstreekse tram verbinding naar Haven en Strand.
voordeel onderhoud en storingen van de wissel (bijna geen), enkel de wissel bij het opgaan van baanvak lijn 11 (word nu ook al gedaan).

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 14 sep 2020 14:07
door iljitsch
Zou je eventueel wel bij strandweer kunnen doen.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020 08:25
door Chris
Een volwaardige verbinding tussen lijn 11 en 16 bij het Statenplein zou voor lijn 11 ook mooi zijn. Als er nu wat aan de hand is ligt vaak heel de lijn stil en dan zou ie mooi via deze route en die van lijn 3 en 2/4 kunnen omrijden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 07 okt 2020 10:05
door Brecht
De tijdelijke eindhalte van tram 16 komt niet op het Statenplein maar wordt de halte voor het Kunstmuseum, de overloopwissel komt daar voorbij te liggen. Ook wordt het traject Kunstmuseum tot de Laan van Meerdervoort geschikt gemaakt voor de Avenio's.
De planning hiervoor is voorjaar 2022, in zomer/najaar 2022 gaat ook de Zoutmanstraat op de schop en gaat tram 16/17 met Avenio's via de Prinsengracht rijden.
In dezelfde periode wordt ook de trail track op de Statenlaan aangelegd zodat begin 2023 tram 16/17 vanaf daar kan rijden.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 17 okt 2020 17:27
door WKZH5A
Op 15 oktober vond er 2 presentaties plaats over de trajecten in Laak (Van Zeggelenlaan/Alberdingk Thijmstraat) en Moerwijk (Hardenbroekstraat t/m Station Moerwijk). Het zijn voornamelijk de halteaanpassingen voor de nieuwe trams.

Zie hier de presentatie van YouTube:
Video 1: Laak
Video 2: Moerwijk

Het meest opvallend is dat de gemeente heeft voorgesteld om de halten Geysterenweg & Alberdingk Thijmstraat op te heffen. Deze halten worden te weinig gebruikt volgens de reizigersgegevens van HTM en de afstand tussen de andere twee haltes is relatief kort (binnen 500 m). Om efficiënt openbaar vervoer te kunnen maken, moet de tram meer snelheid maken en niet doorgaans tussentijds stoppen bij een halte waar niet veel mensen instappen aldus de gemeente. Ik ben erg benieuwd of de buurtbewoners daar een goed idee vinden om deze twee halten tegelijk op te laten heffen.

De halten Hardenbroekstraat, Betje Wolffstraat, Erasmusplein, Heeswijkplein en Station Moerwijk worden alleen de halten verlengd en verbreed ivm toegankelijkheid en de lengte van de nieuwe tram. Uiteraard worden daar nieuwe perronbanden geplaatst. De halten blijven op de huidige locatie staan behalve de halte Erasmusplein richting Centrum, die gaat verplaatst worden tegenover de halte richting Wateringen (spiegelen dus).

De halte Van Zeggelenlaan is tijdens de herinrichting van de Goeverneurlaan al aangepast en daar gebeurt er ook niks.

De voorlopige ontwerpen worden vrijgegeven vanaf eind november waar inspraak mogelijk is. Vanaf begin 2022 worden de halten aangepast.