Pagina 5 van 12

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 09:25
door Brecht
Chris schreef:De eerste dagen kan men rustig oefenen bij Kunstmuseum. Want lijn 17 gaat er nog niet komen. Er zijn wat issues bij de Gravenstraat met de bevestiging dus lijn 17 gaat niet verder rijden dan Wateringen - CS vv. Trams gaan dan leeg door naar Madurodam om te keren.


Wat is er mis in de Gravenstraat?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 09:41
door wattman
Werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Dat is alles. Zo lag het er op 11 juni bij.
20220611_1022.jpg

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 10:30
door Charles
Brecht schreef:Zondagnacht a.s. om 0:44 de laatste aankomst van lijn 16 op de halte Prins Mauritslaan richting eindhalte via de keerlus.
Hoe lang is die keerlus dan in gebruik geweest?
Ze zullen op de Fred ongetwijfeld heel blij zijn dat de tram daar niet meer rijdt.
Is het enkel dat daar niet meer gereden wordt, of gaat alles ook opgebroken worden?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 10:37
door Charles
iljitsch schreef:Beter opletten valt niet mee, overal hekken omheen op flinke afstand.

Ook een onvoorstelbaar aantal verkeersregelaars. Dat is blijkbaar waar NL zijn beperkte arbeidspotentieel voor inzet...
willem schreef:Dat heet veiligheid...

Van die foto uit 1989 zouden alle veiligheidsgoeroes vandaag acuut een hartverlamming krijgen.
Niets mis wat betreft veiligheid, maar ik heb wel het idee dat men daarin wel erg ver is doorgeslagen. Waar blijft het gezonde verstand van de mensen?
Gaat men ervan uit dat de mensheid niet meer in staat is om zelf logisch en zelfstandig na te denken??

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 12:36
door Brecht
Charles schreef:
Brecht schreef:Zondagnacht a.s. om 0:44 de laatste aankomst van lijn 16 op de halte Prins Mauritslaan richting eindhalte via de keerlus.
Hoe lang is die keerlus dan in gebruik geweest?
Ze zullen op de Fred ongetwijfeld heel blij zijn dat de tram daar niet meer rijdt.
Is het enkel dat daar niet meer gereden wordt, of gaat alles ook opgebroken worden?


De hele lus gaat eruit, maar eerst, vanaf maandag a.s., gaat de kruising Statenlaan/van Boetzelaerlaan op de schop (wissels tweesporig) en wordt natuurlijk de wissel naar de Doornstraat verwijderd.
Dan worden de rails Statenlaan compleet tweesporig en vernieuwd met de nieuwe beginhalte met trailtrack en de wissels naar de Fred verwijderd.
Pas begin volgend jaar worden de rails op de Prins Mauritslaan en de Doornstraat verwijderd.
"De tweede fase van de Fred" (tussen Statenlaan en Prins Mauritslaan) waarbij dat deel helemaal op de schop gaat is bekend:
herinrichting Frederik Hendriklaan fase 2 01-01-23 31-05-23

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 19:21
door iljitsch
willem schreef:Dat heet veiligheid...

Van die foto uit 1989 zouden alle veiligheidsgoeroes vandaag acuut een hartverlamming krijgen.

"Eigen verantwoordelijkheid", toch?

Serieus: we zijn aardig doorgeschoten op dit gebied.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 20:03
door wattman
Nu we het toch over het verleden hebben: vrij naar een rubriek in het toenmalige HTM personeelsblad "Wiel". Vandaag 18 juni 2022 was de camera in de Gravenstraat, en dit was wat zij zag In elk geval konden de ware liefhebbers zich daar al vergapen aan een echt railvoertuig met (zeer) lage vloer... Het opstappen is echter wat lastig bij gebreke aan afgewerkte halteperrons. Waar vorige week nog werkers op het Buitenhof in actie waren, heerste vandaag diepe rust op de bouwplaats.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 20:16
door Admin
Zo te zien heeft het (zeer) lage-vloer railvoertuig slechts een beperkte capaciteit en alleen maar staanplaatsen. Dat wordt dringen bij de halte. Het is wel uitermate energiezuinig, dat dan weer wel!

:mrgreen:

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 18 jun 2022 22:01
door Charles
Admin schreef:Zo te zien heeft het (zeer) lage-vloer railvoertuig slechts een beperkte capaciteit en alleen maar staanplaatsen. Dat wordt dringen bij de halte.
Ongetwijfeld is het de zomerse variant van het (zeer) lage-vloer railvoertuig, beschutting tegen regen heeft men weggelaten :)

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022 11:27
door buschauffeur
Admin schreef:Zo te zien heeft het (zeer) lage-vloer railvoertuig slechts een beperkte capaciteit en alleen maar staanplaatsen. Dat wordt dringen bij de halte. Het is wel uitermate energiezuinig, dat dan weer wel!

:mrgreen:

Beetje off-topic, maar het volgende schiet mij te binnen. Als je nou zelf zo'n railfiets maakt, mag je daarmee dan op de rails door de stad rijden?

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022 12:33
door Admin
Nee. Het is nl geen openbare weg, ondanks dat het spoor daar wel ligt. Spoor is eigendom v/d HTM dus je zal op z'n minst toestemming v/d HTM moeten hebben. Die krijg je niet, kan ik je nu al verklappen. Daarnaast moet, omdat het op de openbare weg is, het e.e.a. voldoen aan de Wegenverkeerswet/RVV en ongetwijfeld aan nog wat andere wetten en voorschriften, inclusief een keuring. Ook dat wordt een probleem. Ergo, zou je zoiets in elkaar flansen is gebruik ervan ronduit illegaal. Wellicht als je het meeneemt naar ZGB ofzo dat ze nieuwsgierig genoeg zijn om het eens te proberen op het terrein, maar "zomaar" door een tramtunnel kachelen gaat je een hoop geld kosten.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022 15:05
door iljitsch
Dit lijkt me een goed moment om te verwijzen naar de film Malcom:

Malcolm is a chronically shy mechanical genius who has just been fired for building his own tram.

Destijds gezien in de bioscoop in de Kettingstraat, om de hoek van de Gravenstraat...

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022 15:54
door Charles
buschauffeur schreef:Beetje off-topic, maar het volgende schiet mij te binnen. Als je nou zelf zo'n railfiets maakt, mag je daarmee dan op de rails door de stad rijden?
Admin schreef:Nee. Het is nl geen openbare weg, ondanks dat het spoor daar wel ligt.
Het is al eens gedaan, maar dan in Amsterdam en het staat op youtube. KLIK

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022 18:07
door Admin
Al opgevallen dat ze elke keer als ze hun contraptie uitproberen er politie verschijnt? Waarschijnlijk niet getoond (maar ik heb niet alles gezien) zijn de boetes die ze gekregen hebben. En die zullen niet laag zijn, zeker bij recidive.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 19 jun 2022 21:34
door Charles
Niet elke keer komt er politie bij.
Ze gingen ook eens een keer verhuizen met het ov en geen politie te zien.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 00:10
door Brecht
Ik wilde zojuist het laatste rondje met lijn 16 rijden vanaf de halte Statenlaan, Frederik Hendriklaan, Prins Mauritslaan, Doornstraat naar de eindhalte Statenlaan maar nadat ik de voorlaatste tram (0:29) had zien voorbijkomen wachtte ik op de laatste (0:44) maar die kwam dus niet, om 0:55 maar nar huis gelopen. :oops:

Bij de halte van bus 28 hadden ze al de nieuwe lijnenkaart zonder deze lus opgehangen met de tijdelijke halte lijn 17 Kunstmuseum.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 06:31
door wattman
Dat is wel erg zuur. In de middag viel er ook al twee keer een wagen uit op lijn 16. Naar ik heb begrepen 1x wegens omwisseling voor een defect en 1x wegens gebrek aan bestuurders.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 12:54
door buschauffeur
Ik zal je helpen. De tram was 14 minuten te vroeg. Bestuurder wilde zeker snel naar huis.

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 13:54
door Brecht
Dit lijkt toch niet te kloppen, ik was er al om 0:32 uur

Re: Lijn 16 wordt breder

BerichtGeplaatst: 20 jun 2022 13:59
door buschauffeur
Brecht schreef:Dit lijkt toch niet te kloppen, ik was er al om 0:32 uur

De voorlaatste tram reed 3 minuten te vroeg. Dus wat jij als voorlaatste tram zag was de laatste tram.