Pagina 1 van 1

Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 22 dec 2019 17:32
door YC52000
Ik las ergens dat de nummers 1 t/m 19 beschikbaar zijn voor tramlijnen.

En als mijn geheugen klopt zijn de beschikbare nummers: 5, 7, 8, 10, 13, 14 & 18

Zijn deze gereserveerd voor toekomstige tramlijnen of gaan de huidige veranderen?
Ik weet dat een aantal van die nummers waren gebruikt voor tijdelijke lijnen, maar dat gebeurt ook zowat niet meer.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 16:19
door willem
Zeker lijnen als 15 en 17 zijn makkelijk te hernummeren als 5 en 7. Wel moet je dan alle informatie aanpassen. Misschien vind de HTM de kosten daarvan te hoog in verhouding tot meer logica in de nummering.
In ieder geval is in het streekvervoer het laatste decennium veel hernummerd.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019 17:46
door xCookiesolax
Het vernummeren van tramlijnen kan ook wel wat gemengde gevoelens oproepen. Alle bus lijnnummers zijn echter nu bezet dus wellicht zou het geen slecht idee zijn om tramlijn 19 om te nummeren naar tramlijn 14. Dan heb je tramlijnen 14 & 15 door Ypenburg en zijn de nummers 18 en 19 weer beschikbaar voor de bus.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 26 dec 2019 15:17
door OVinDelft
Het grootste probleem bij het vernummeren van bus- of tramlijnen zit hem in dat de reizigers opnieuw hun weg moeten vinden in het netwerk. Het huidige netwerk in bekend, maar bij nieuwe lijnnummers moeten lijnen weer opnieuw geleerd worden.

Desondanks is er op zich natuurlijk wat voor te zeggen om lagere nummers te gebruiken, aangezien deze makkelijker in bruikbaarheid zijn. Lijn 5 is tenslotte makkelijker te onthouden van 15.

De HTM exploiteert nu 12 tramlijnen, waarbij de nummers 5, 7, 8 en 10 open staan. Lijn 15 en 17 omnummeren naar respectievelijk 5 en 7 lijkt ook mij dan voor de hand liggen omdat je de huidige nummers er in kan zien. Lijn 16 zou je kunnen omnummeren naar lijn 8 omdat dit aansluit op 7 en je zo makkelijk kan onthouden dat 7 en 8 naar Wateringen rijden. Als laatste kan je lijn 19 dan omnummeren naar 10 om een aansluitende reeks te krijgen.

Of dit een bestaand probleem oplossen is of een probleem zoeken voor een niet bestaand probleem is natuurlijk maar de vraag...

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019 01:27
door Chris
Je kan natuurlijk ook alles laten zoals het is. Net zo gemakkelijk! :)

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019 13:24
door Admin
Die redenatie volgend Chris, hadden ze in 2006 ook niet de buslijnen boven de 20 hoeven te vernummeren! En had RR4 het volgende vrije nummer gehad: 5 :P

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019 21:26
door willem
Nu we toch bezig zijn met hernummeren: eigenlijk zou je het dan zo moeten doen dat elk nummer in het gebied van de MRDH maar eenmaal voorkomt. Dus niet dat zowel Den Haag als Rotterdam een tramlijn 2 hebben.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019 23:32
door iljitsch
Wat is daar het voordeel van? Ik denk niet dat mensen in de war raken van hetzelfde nummer voor trams in twee verschillende steden.

Zo zou je nogal hoge nummers krijgen, wat een stuk minder gebruikersvriendelijk is. Je ziet dat al met bussen die hoog in de twee cijfers uit kunnen komen.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 28 dec 2019 04:09
door Admin
En de Oosterburen hadden/hebben zelfs 3-cijferige lijnnummers! Duisburg had/heeft de 700 nummers, de 900 serie is voor Düsseldorf, IIRC. Oberhausen, Essen. Mülheim, Dortmund en Gelsenkirchen hadden weer andere nummerreeksen toebedeeld gekregen. Dat zijn dan wel de 'klassieke' tramlijnen, niet de U-bahnen. In dit geval (veel met elkaar verbonden stadsnetten) kan ik de gekozen oplossing wel billijken, maar voor het kunstmatige gedrocht MRDH is er geen noodzaak omdat RET en HTM geen overlap hebben.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 28 dec 2019 16:06
door OVinDelft
Ik denk dat het voorkomen van doublures alleen relevant is als je bijvoorbeeld van R-net een Randstedelijke vervoersautoriteit zou maken. Dan wil je voorkomen dat je dubbele nummers hebt, waardoor je een beetje hetzelfde idee krijgt als dat ze nu de 300-serie gebruiken rond Amsterdam en de 400-serie in Zuid-Holland.

Maar zolang we gewoon nog de HTM en de RET hebben met hun eigen merknaam, kleurstelling en een netwerk dat elkaar amper raakt lijkt me dat niet nodig. Tram 2 in Den Haag heeft niets van doen met tram 2 in Rotterdam. Beide lijnen hebben denk ik genoeg eigen identiteit.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2019 00:25
door Chris
En dan nog, wat voor jas een tram ook aan hebt. De klant wil gewoon op tijd van A naar B. Al die poespas er om heen is alleen maar lastig...
Dus zoals ik al eerder schreef, net zo gemakkelijk om het allemaal zo te laten als het nu is!

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2019 15:19
door iljitsch
OVinDelft schreef:Ik denk dat het voorkomen van doublures alleen relevant is als je bijvoorbeeld van R-net een Randstedelijke vervoersautoriteit zou maken.

Wat interesseert de reiziger dat?

Nummering moet duidelijk zijn, en zolang de lijnen niet in elkaars gebied komen kunnen ze dus zonder problemen hetzelfde nummer gebruiken. (Nog afgezien van het overtuigende argument van Chris.)

Het wordt iets lastiger wanneer je van bijvoorbeeld metro E in zowel Den Haag als Rotterdam op een lijn 2 kan overstappen... Dus voor nieuwe nummers lijkt het me wel handig om met zo'n situatie, nu of in de toekomst, rekening te houden. Maar driecijferige lijnnummers zit niemand op te wachten.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2019 15:37
door OVinDelft
Omdat je anders R-net lijn 2 en R-net lijn 2 krijgt. Dát is pas verwarrend en iets waar de reiziger niet op staat te wachten. ;)

De huidige manier waarop R-net in Zuid-Holland wordt toegepast vind ik overigens een ramp. Het zijn een paar willekeurige lijnen hier en daar die nu een moeilijk te onthouden lijnnummer hebben gekregen en een andere kleur op de bus. Dan heb ik liever dat ze het gewoon bij de oude makkelijk te onthouden nummers houden.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 29 dec 2019 20:48
door willem
De lijnnummers van R-net zijn in ieder geval wel uniek. Twee R-netlijnen met hetzelfde nummer zul je tussen Almere en Ouddorp niet tegenkomen. ;)
Dat van die hoge nummers is inderdaad raar. Belangrijke lijnen zouden eigenlijk een veel lager nummer moeten hebben.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019 00:02
door Admin
willem schreef:Belangrijke lijnen zouden eigenlijk een veel lager nummer moeten hebben.

Waarom? Maakt het uit wat voor lijnnummer een 'belangrijke*' lijn heeft? IMO maakt het nummer niet uit, zolang het maar consistent blijft gedurende lange tijd.

*definieer "belangrijk"?

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019 01:17
door OVinDelft
Mwa, ik denk dat het geven van makkelijk te onthouden lijnnummers- of letters voor belangrijke lijnen (dat wil zeggen 'HOV' oftewel frequente lijnen met een belangrijke ontsluitende functie) best wel zinvol kan zijn. Het is niet voor niets dat de RET een aantal jaren geleden de metro lijnletters A t/m E heeft gegeven. Heerlijk simpel en makkelijk te onthouden is iets waar de reiziger echt wel bij gebaat is. Dan wordt de weg vinden in een (voor de leek) ingewikkeld OV-systeem weer een stukje makkelijker.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 30 dec 2019 08:15
door Tiktak
En niet te vergeten bijnamen die sommige lijnen hebben of hadden bv. met de Gele naar Wassenaar, de bollenlijn e.d.
Voor de dagelijkse reiziger die op een vaste lijn rijden maakt het niets uit onder welk lijn nummer het Ov rijd, maar juist voor de enkeling (toerist) misschien wel.
Een duidelijke bestemming waar het naar toe gaat vind ik belangrijker net zo als bij de spoorwegen.

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 13:55
door HaagsePeter
Ik heb sterk het vermoeden dat nummer 5 deze zomer gebruikt gaat worden voor de spitslijncombinatie van lijn 3 (SAV Lohman) naar lijn 4 (Lansingerland). Het omschakelen van nummers halverwege de rit leverde veel klachten op over onduidelijkheid over de bestemming en bovendien sloegen de OV-chipkaartmachines een paar minuten uit.
HTM vraagt nu specifiek naar deze spitslijn in een enquête. Ook naar het gebruik van een eigen nummer..
Zie ook http://www.htmpanel.nl/wp-content/uploa ... 4-v3-1.jpg

Re: Vernummering tramlijnen

BerichtGeplaatst: 21 apr 2020 19:14
door HaagsePeter
Het wordt toch lijn 34:
Onderzoek zomerspitslijn 3k 4k
Vorig jaar zomer reed tijdens de spits voor het eerst een tram over een gecombineerd traject van tram 3 en 4. Komende zomer gaat deze spitstram opnieuw rijden. HTM wil graag weten hoe we deze lijn dit jaar beter/anders onder de aandacht kunnen brengen.
Omdat we het belangrijk vinden de reizigers te betrekken bij het verbeteren van onze dienstverlening hebben we dit aan het HTM Panel gevraagd. Uiteindelijk hebben wij 735 bruikbare ingevulde vragenlijsten retour ontvangen. Een geweldig resultaat! 65% van de respondenten kent de zomerspitslijn die vorig jaar reed niet. Daarnaast wil een meerderheid van de respondenten dat de zomerspitslijn een eigen nummer krijgt. De meerderheid geeft de voorkeur aan nummer 34. Komende zomer gaat HTM daarom spitstram 34 introduceren en geven we deze lijn een eigen dienstregeling zodat die beter herkenbaar is voor onze reizigers