Trambestuurders slecht in voorrang geven

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor iljitsch » 26 jan 2020 13:31

Ik fietste net over de Juliana van Stolberglaan langs het Stuyvesantplein. Daar heeft tram 6 richting Leyenburg een halte. Na de halte gaat de tram rechtsaf de JvS-laan op, waarbij-ie eerst het fietspad over moet steken.

En mooi dat die tram wegreed terwijl ik aan kwam fietsen zodat ik moest stoppen. Dit terwijl ik voorrang heb, er staan haaietanden over de rails heen geschilderd. Is niet bepaald de eerste keer

Trams hebben voorrang boven van rechts komend verkeer en ook op rechtdoorgaand verkeer als ze afslaan, maar niet waar de voorrang met borden (en haaietanden) geregeld is. Niet alle bestuurders lijken dit te beseffen.

Als je erop let zie je ook regelmatig zo'n driehoekig voorrangsbord (= dat ander verkeer voorrang heeft) langs de vrije trambaan staan. Maar ja de bestuurder zou kunnen denken dat dit geldt voor de automobilisten op de rijbaan ernaast. (Zouden ze niet moeten doen, bij twijfel nooit voorrang nemen!) Haaietanden over de rails lijken mij echter niet voor meerdere uitleg vatbaar.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor Roland » 28 jan 2020 14:31

Ik denk niet dat het alleen de trambestuurders zijn die de voorrangsregels niet goed kennen, daar kan bijna iedereen wel een opfriscursusje in gebruiken. Er zijn vrij weinig fietsers die voorrang geven aan voetgangers bij zebra's bijvoorbeeld.

Als ik op de tram rij, krijg ik vaak voorrang terwijl ik dat niet heb. Om verwarring en onveilige situaties te voorkomen neem je die voorrang dan maar. Veel mensen denken dat een tram altijd voorrang heeft, wat niet zo is natuurlijk.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor iljitsch » 28 jan 2020 18:57

Ik heb pas een paar jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en had dus 40 jaar slechte gewoonten van het fietsen om af te leren. Mijn idee van voorrang geven was toen "ik rij op de breedste weg dus ik heb voorrang".

Ik rij zelden auto maar om te voorkomen dat ik als ik dat wel doe een fout maak en wellicht tegen iets of iemand aanrij hou ik me ook op de fiets zo goed mogelijk aan de voorrangsregels. En dan krijg je ook regelmatig voorrang terwijl je het niet hebt. Vaak sta ik dan al stil bij een kruising en gaat de automobilist ook stilstaan. Schiet dus niet op, want dat is niet sneller voor mij als ik dan die voorrang neem, en dat doe ik niet dus dan duurt het voor iedereen nog langer. Ik kan me voorstellen dat je als trambestuurder iets minder eigenwijs bent. :mrgreen:

En laatst nog werd ik overstekend op het zebrapad op het buitenhof door een fietser aangereden...

Maar allemaal geen reden voor trambestuurders om hier niet wat beter op te letten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor willem » 30 jan 2020 17:49

Het verkeer wordt steeds, laten we zeggen assertiever. Dan moet je op een gegeven moment voorrang gaan afdwingen omdat je er anders niet tussen komt.

Om een voorbeeld te geven als automobilist (ik ben geen trambestuurder, maar het gaat om de achterliggende gedachte): hier in Delft heeft de gemeente fietspaden met voorrang voor twee richtingen tussen de TU en de stad gemaakt. Op de meeste momenten passeren er zoveel fietsers dat je er met de auto nooit tussen komt.
Dan ga je dus, tegen beter weten in, op een geschikt moment toch voorrang nemen en een fietser de pas afsnijden. Anders kom je nooit weg.

Zulke situaties maken trambestuurders denk ik elke vele malen mee. En dan moet je wel.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor iljitsch » 30 jan 2020 23:00

Hier in bezuidenhout valt het qua ondoordringbare fietserstromen reuze mee hoor, zeker buiten de spits...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor Brecht » 24 mei 2022 11:14

Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor Charles » 24 mei 2022 13:40

Ik vind de topictitel niet erg passend, het komt over dat alleen (sommige) trambestuurders zich niet aan de voorrangsregels zouden houden.
In mijn beleving geldt dit onderhand wel voor iedere verkeersdeelnemer. Of je nou rijdt met een auto of lijnbus, of dat je trambestuurder bent, of dat je als fietser of voetganger op de weg bent. Verschil is er vrijwel niet.

De reactie van Roland en willem komen duidelijk beter overeen met de dagelijkse praktijk. Ook buiten Den Haag en de Randstad. In mijn huidige woonomgeving is het niet echt beter, al rijden er hier geen trams. Kan je als fietser ook niet ten val komen omdat je voorwiel in de tramrails beland :D

De werkelijke oorzaak is volgens mij het gebrek aan verkeerseducatie en tevens het gebrek aan handhaving. Rood licht ziet men blijkbaar ook lang niet altijd danwel negeert men het gewoon :oops: Ook op spoorovergangen, zowel in geval van tram alsook bij trein.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor iljitsch » 24 mei 2022 14:21

Ja, maar dat is het gepeupel. We hebben het hier wel over de klasse van super-verkeersdeelnemers waaruit de HTM zijn bestuurders rekruteert.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trambestuurders slecht in voorrang geven

Berichtdoor willem » 24 mei 2022 19:13

Dat klopt.

Ervan uitgaande dat trambestuurders ook mens zijn kunnen ze niet verhinderen dat een auto uit een andere richting door rood rijdt. Waarna een noodstop moet volgen.
De auto was uiteindelijk fout. Maar omdat in de tram een x aantal reizigers zaten die allemaal de noodstop gevoeld hebben krijgt de trambestuurder de schuld en eventueel zelfs een klacht.

Iets met de omgekeerde wereld ofzo.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten