Nieuwe tram na GTL in 2024

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor HansW » 14 apr 2020 16:06

Hoe staat het met de europese aanbesteding van nieuwe brede trams? De aanbesteding zou al in 2019 plaatsvinden.
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Chris » 15 apr 2020 08:15

Die is nog ff uitgesteld mede omdat er geen stallingsruimte is.
Als ik MRDH was zou ik er nu ook nog maar even mee wachten door Corona... Straks hebben we voorlopig ook geen nieuwe trams meer nodig als het vervoer er niet is... Maar laten we hopen dat het vervoer weer snel als vanouds kan rijden!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 15 apr 2020 08:23

Of we hebben 3 x zo lange trams nodig omdat iedereen 1,5 meter afstand moet houden...

Maar stallingsruimte: ik neem aan dat als de nieuwe trams komen er GTLs verdwijnen, die heb je dan immers niet meer nodig (en kunnen op steeds minder trajecten ingezet worden vanwege gebrek aan keerlussen).

Ik denk wel dat het bewaren van GTLs lastig wordt voor het HOVM. Het is niet alsof die enorm ruimte over hebben, en een GTL kost natuurlijk een stuk meer ruimte dan bijvoorbeeld een PCC.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Charles » 15 apr 2020 10:35

Chris schreef:Straks hebben we voorlopig ook geen nieuwe trams meer nodig als het vervoer er niet is...
De afgelopen weken hebben in elk geval aangetoont dat ongeveer 60% van de mensen probleemloos kan thuiswerken. En onderwijs op afstand blijkt ook goed mogelijk te zijn. En wat er nu nog rijdt aan ov blijkt voldoende te zijn. Heb in elk geval geen volle bussen en trams gezien.

Tsja, met de anderhalvemetermaatschappij zal het ov daaraan aangepast moeten gaan worden. De buschauffeurs en trambestuurders zullen in een afgesloten cabine met eigen ingang moeten zitten. Momenteel voldoen alleen de RR-wagens hieraan. En de wagens zullen opnieuw ingericht dienen te worden met meer ruimte tussen de stoelen, waarbij staanplaatsen en bagageplaatsen zullen verdwijnen. Het zal mij niet verbazen dat er een nieuwe regel ingevoerd gaat worden dat er niet méér passagiers vervoerd mogen worden dan er zitplaatsen zijn. Komt gelijk ook de veiligheid ten goede vwb eventuele noodremmingen. Minder risico dat passagiers over elkaar heen buitelen in zo'n geval.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 15 apr 2020 11:39

Probleemloos? Dat lijkt me iets te optimistisch. Volgens mij hebben heel wat mensen het er best moeilijk mee, en ik kan me ook niet voorstellen dat we meer dan een maand ofzo op deze manier verder gaan.

Alleen al scholieren die weer naar school gaan zou een flinke hoeveelheid terugkerende reizigers zijn.

Ik denk dat als je op lange termijn het OV wilt inrichten om meer afstand te houden de huidige zitplaatsen eraan moeten gaan, want dat was altijd al krap maar nu totaal niet meer te doen. Op de manier van sommige metro's met alleen zitplaatsen langs de zijkant zou beter zijn. Maar ja dat werkt niet met lagevloertrams want die verstoppen de wielen onder de huidige zitplaatsen.

Het is sowieso nu veel te vroeg om te voorspellen hoe de zaken over een jaar of twee zijn: hoeveel mensen worden hoe lang immuun, hebben we een goed vaccin, hebben we medicijnen die kunnen zorgen dat de ziekte niet te zwaar verloopt? Ik verwacht niet dat het antwoord op al die vragen negatief zal zijn waardoor we tot het einde der tijden die anderhalve meter afstand moeten houden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Charles » 16 apr 2020 09:33

iljitsch schreef:Ik denk dat als je op lange termijn het OV wilt inrichten om meer afstand te houden de huidige zitplaatsen eraan moeten gaan [......]
Het zou ook moeten betekenen dat de bankjes, welke nu op de perrons staan, óók moeten verdwijnen. Want daarop zitten mensen nog steeds schouder aan schouder en dat is nu juist net niet de bedoeling. Dat mensen dan schouder aan schouder staan is niet te voorkomen, al vraag ik me hardop af hoe het zal gaan met instappen en uitstappen. Om ook dan nog steeds anderhalve meter afstand te blijven houden... noem ik wel een uitdaging voor ons allemaal.

Nieuwe trams als vervanging van de GTL is sowieso hard nodig. Alleen al om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen voor de minder valide medereizigers. En dan is het wel handig om ervoor te zorgen, als eis te stellen, dat de inrichting en indeling vanaf de aflevering al voldoet aan de anderhalvemeter-norm. Of de nieuwe voertuigen langer worden en/of breder of zelfs dubbeldeks hangt vooral af wat de vervoerder wenst om aan de vervoervraag te kunnen voldoen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 16 apr 2020 18:14

Ik denk niet dat anderhalve-metertrams realistisch zijn.

Sowieso zou ik dan eerst eens twee jaar afwachten en dan zien of dit nog de moeite is.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jul 2020 14:42

Ik heb recent geleden een rapport gevonden waarin diverse stallingslocaties worden benoemd in alle deelgebieden. Niks is zeker, maar het is wel leuk om het rapport door te bladeren.
https://www.wijrijswijk.nl/wp-content/uploads/2020/05/20-012-Rapport-MRDH-over-grote-locaties.pdf

Een paar maanden geleden werd er op Vlietnieuws al gesproken over wellicht tijdelijke stallingen in Leidschendam.
https://vlietnieuws.nl/2020/04/10/htm-onderhoudspost-naar-leidschendam-voorburg/
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor pduvekot » 10 jul 2020 14:51

De nieuwe trams komen in 2026. zie: https://mrdh.nl/nieuws/mrdh-investeert- ... ro-tramnet
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor willem » 10 jul 2020 18:10

Dat wordt wel tijd: inmiddels zijn de GTL's behoorlijk verouderd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Tiktak » 10 jul 2020 19:11

xCookiesolax schreef:Ik heb recent geleden een rapport gevonden waarin diverse stallingslocaties worden benoemd in alle deelgebieden. Niks is zeker, maar het is wel leuk om het rapport door te bladeren.
https://www.wijrijswijk.nl/wp-content/uploads/2020/05/20-012-Rapport-MRDH-over-grote-locaties.pdf

Een paar maanden geleden werd er op Vlietnieuws al gesproken over wellicht tijdelijke stallingen in Leidschendam.
https://vlietnieuws.nl/2020/04/10/htm-onderhoudspost-naar-leidschendam-voorburg/


Dan blijft Zichtenburg toch de meeste kanshebber uit het rapport. Dit ook i.v.m. de uitbreiding naar het Westland en Vroondaal.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Admin » 10 jul 2020 22:04

Ja en nee. Het is duidelijk dat men het van belang vindt dat de remises beter verspreid over het netwerk moeten liggen omdat de locatie ZGB een wel heel sterke concentratie van voertuigen oplevert in de zuid-west hoek.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 11 jul 2020 05:58

Gelukkig is Zichtenburg via twee aparte routes bereikbaar dus onderhoud aan het spoor van lijn 4 is niet helemaal onmogelijk. (Hoewel alles via lijn 2 in/uitrukken lastig zal zijn.) Maar voor een niet onaanzienlijk aantal lijnen betekent daar stallen flink wat lege kilometers elke dag.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Tiktak » 11 jul 2020 08:58

iljitsch schreef:Gelukkig is Zichtenburg via twee aparte routes bereikbaar dus onderhoud aan het spoor van lijn 4 is niet helemaal onmogelijk. (Hoewel alles via lijn 2 in/uitrukken lastig zal zijn.) Maar voor een niet onaanzienlijk aantal lijnen betekent daar stallen flink wat lege kilometers elke dag.

De lege kilometers kunnen minder worden als de in en uitrukkende tram weer passagiers mee neemt, dit gebeurde vroeger ook.
Ik zie vaak een koppelstel uitrukken van Zgb en denk waarom neemt hij onder geen passagiers mee. Ik weet sommige haltes zijn te kort, maar laat dan de passagiers enkel in stappen in de voorste wagen. Zo benut je op lijn 4 de lege kilometers.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Admin » 11 jul 2020 11:40

Daarmee reduceer je de dekkingsgraad v/d reguliere dienstwagens. Anders dan bij sommige computerspellen is er maar een beperkt aantal personen dat van/naar die wijk(en) wil(len) reizen. Meer wagens reduceert het gemiddelde per wagen dan ook significant.

De enige oplossing is dan ook het spreiden v/d stallingscapaciteit waarbij de GAVI locatie (bij Nootdorp) hoge ogen gooit. Helaas is deze ook voor commerciële partijen erg aantrekkelijk, dus ik verwacht dat de markt hier met de flinke geldbuidel gaat rammelen om dat kavel alsnog te kunnen ontwikkelen.

Door-filosoferend kwam ik 2 alternatieve locaties tegen die dus niet in het eerder aangehaalde concept staan, beide in Rijswijk.

Locatie 1:
Grasveld nabij halte Weidedreef, t/o tankstation Beatrixlaan. Ca 50x145m, dus kleine stalling, tijdelijk, max ca 20 voertuigen, geen wasmachine. Nadeel is nabijheid van woningen, noodzaak voor omleggen fietspad, voordeel: direct aan tramlijn 17.
link: klik!

Locatie 2:
Agrarisch bedrijf, nabij Wilhelminapark en nieuwbouwwijk Sion. Ca 65x300m. Permanente stalling mogelijk, indien keer- en haltevoorzieningen worden meegepland kan de omgeving relatief makkelijk ontsloten worden door railvervoer. Naastgelegen waterberging wordt ontzien, indien een oplossing hiervoor wordt gevonden kan het terrein ca 2-2,5x groter worden. Nadeel: nabijheid nieuwbouwwoningen, uitkopen agrariër, verstedelijking groencorridor Rijswijk-Delft.
link: klik!

Locatie 2 zou deel kunnen uitmaken v/e nieuwe tramlijn 14: Reinier de Graaf zkh - Delft station - Ruijs de Beerenbrouckstraat - Beatrixlaan - Florence Nightinggalestraat - Mgr Bekkerslaan - Schaapweg - Loevesteinlaan - Melis Stokelaan - Dedemsvaartweg - Meppelweg - De Uithof, waarbij in een later stadium de lijn kan worden verlegd naar een nog te bepalen eindpunt in het Westland. Eindpunt aan Delftse zijde zou ook een nieuw P+R terrein bij de Harnaschdreef kunnen zijn. Met deze lijn zouden meerdere wijken/locaties een (betere) OV ontsluiting krijgen terwijl exploitatief ook een koppeling van de lijnen 17 en 1/19 gunstig is (omleidingsroute, minder lege km's, betere verbindingen in randuren, met name in de zeer late avond, etc) Op de Beatrixlaan zou het tracé op een viaduct moeten komen om bestaande verkeersstromen niet te hinderen (met name DSM kent veel vervoer van/naar de A4) Dit geeft tevens de mogelijkheid v/e niveau-vrije kruising van langzaam verkeer thv het Wilhelminapark (bij geprojecteerde halte op remisecomplex) Bij volledige overdekking remisecomplex (reductie geluidsoverlast omgeving!) kan op het dak een P+R terrein ingericht worden.

Geen idee hoe haalbaar dit is, hopelijk wordt het wel opgepikt zoals de locatie Henry Faasdreef die ik eerder lanceerde (en achteraf reeds bezet bleek :( ) ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor verst107 » 11 jul 2020 12:59

Ik zie een mogelijkheid in Leidschendam, op de locatie van het parkeerterrein waar nu de dinsdagmarkt bij Leidsenhage wordt gehouden. Met een beetje creativiteit (enigszins verdiept aanleggen, zelfs onder de vijver) heb je daar een mooie plek waar ook nog eens drie tramlijnen hun eindpunt hebben, of langsrijden.
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor HansW » 11 jul 2020 16:36

Een remise in de omgeving van het Prins Clausplein biedt voordelen als de plannen/wensen voor een aftakking van de RandstadRail verbinding via Voorburg en de Binckhorst naar CS Den Haag doorgaan (alternatief voor het samenloopdeel bij het Forepark en verder). Dit geeft mogelijkheden voor o.a. de lijnen 1, 15, 19 en ligt relatief dichtbij het CS en het oude lijn 10 tracé. Ook de verlenging van lijn 11 via de Binckhorst kan daar ingepast worden.
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor willem » 12 jul 2020 15:18

Het is jammer dat de plannen voor een remise aan de Zuiderweg in Rijswijk nooit doorgang hebben gevonden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Brecht » 13 jul 2020 11:59

Het wordt gewoon Prins Clausplein
Zie nogmaals:
https://vlietnieuws.nl/2020/04/10/htm-o ... -voorburg/
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor wattman » 13 jul 2020 19:43

Voor een nieuwe remise wordt vooralsnog niet naar Leidschendam-Voorburg gekeken. Wel naar het Zwarte Pad Den Haag, GAVI-kavel ten zuidoosten van het Prins Clausplein, TU-wijk in Delft en de Plaspoelpolder in Rijswijk.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron