Pagina 1 van 3

Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 14 apr 2020 16:06
door HansW
Hoe staat het met de europese aanbesteding van nieuwe brede trams? De aanbesteding zou al in 2019 plaatsvinden.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020 08:15
door Chris
Die is nog ff uitgesteld mede omdat er geen stallingsruimte is.
Als ik MRDH was zou ik er nu ook nog maar even mee wachten door Corona... Straks hebben we voorlopig ook geen nieuwe trams meer nodig als het vervoer er niet is... Maar laten we hopen dat het vervoer weer snel als vanouds kan rijden!

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020 08:23
door iljitsch
Of we hebben 3 x zo lange trams nodig omdat iedereen 1,5 meter afstand moet houden...

Maar stallingsruimte: ik neem aan dat als de nieuwe trams komen er GTLs verdwijnen, die heb je dan immers niet meer nodig (en kunnen op steeds minder trajecten ingezet worden vanwege gebrek aan keerlussen).

Ik denk wel dat het bewaren van GTLs lastig wordt voor het HOVM. Het is niet alsof die enorm ruimte over hebben, en een GTL kost natuurlijk een stuk meer ruimte dan bijvoorbeeld een PCC.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020 10:35
door Charles
Chris schreef:Straks hebben we voorlopig ook geen nieuwe trams meer nodig als het vervoer er niet is...
De afgelopen weken hebben in elk geval aangetoont dat ongeveer 60% van de mensen probleemloos kan thuiswerken. En onderwijs op afstand blijkt ook goed mogelijk te zijn. En wat er nu nog rijdt aan ov blijkt voldoende te zijn. Heb in elk geval geen volle bussen en trams gezien.

Tsja, met de anderhalvemetermaatschappij zal het ov daaraan aangepast moeten gaan worden. De buschauffeurs en trambestuurders zullen in een afgesloten cabine met eigen ingang moeten zitten. Momenteel voldoen alleen de RR-wagens hieraan. En de wagens zullen opnieuw ingericht dienen te worden met meer ruimte tussen de stoelen, waarbij staanplaatsen en bagageplaatsen zullen verdwijnen. Het zal mij niet verbazen dat er een nieuwe regel ingevoerd gaat worden dat er niet méér passagiers vervoerd mogen worden dan er zitplaatsen zijn. Komt gelijk ook de veiligheid ten goede vwb eventuele noodremmingen. Minder risico dat passagiers over elkaar heen buitelen in zo'n geval.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020 11:39
door iljitsch
Probleemloos? Dat lijkt me iets te optimistisch. Volgens mij hebben heel wat mensen het er best moeilijk mee, en ik kan me ook niet voorstellen dat we meer dan een maand ofzo op deze manier verder gaan.

Alleen al scholieren die weer naar school gaan zou een flinke hoeveelheid terugkerende reizigers zijn.

Ik denk dat als je op lange termijn het OV wilt inrichten om meer afstand te houden de huidige zitplaatsen eraan moeten gaan, want dat was altijd al krap maar nu totaal niet meer te doen. Op de manier van sommige metro's met alleen zitplaatsen langs de zijkant zou beter zijn. Maar ja dat werkt niet met lagevloertrams want die verstoppen de wielen onder de huidige zitplaatsen.

Het is sowieso nu veel te vroeg om te voorspellen hoe de zaken over een jaar of twee zijn: hoeveel mensen worden hoe lang immuun, hebben we een goed vaccin, hebben we medicijnen die kunnen zorgen dat de ziekte niet te zwaar verloopt? Ik verwacht niet dat het antwoord op al die vragen negatief zal zijn waardoor we tot het einde der tijden die anderhalve meter afstand moeten houden.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 16 apr 2020 09:33
door Charles
iljitsch schreef:Ik denk dat als je op lange termijn het OV wilt inrichten om meer afstand te houden de huidige zitplaatsen eraan moeten gaan [......]
Het zou ook moeten betekenen dat de bankjes, welke nu op de perrons staan, óók moeten verdwijnen. Want daarop zitten mensen nog steeds schouder aan schouder en dat is nu juist net niet de bedoeling. Dat mensen dan schouder aan schouder staan is niet te voorkomen, al vraag ik me hardop af hoe het zal gaan met instappen en uitstappen. Om ook dan nog steeds anderhalve meter afstand te blijven houden... noem ik wel een uitdaging voor ons allemaal.

Nieuwe trams als vervanging van de GTL is sowieso hard nodig. Alleen al om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen voor de minder valide medereizigers. En dan is het wel handig om ervoor te zorgen, als eis te stellen, dat de inrichting en indeling vanaf de aflevering al voldoet aan de anderhalvemeter-norm. Of de nieuwe voertuigen langer worden en/of breder of zelfs dubbeldeks hangt vooral af wat de vervoerder wenst om aan de vervoervraag te kunnen voldoen.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 16 apr 2020 18:14
door iljitsch
Ik denk niet dat anderhalve-metertrams realistisch zijn.

Sowieso zou ik dan eerst eens twee jaar afwachten en dan zien of dit nog de moeite is.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 jul 2020 14:42
door xCookiesolax
Ik heb recent geleden een rapport gevonden waarin diverse stallingslocaties worden benoemd in alle deelgebieden. Niks is zeker, maar het is wel leuk om het rapport door te bladeren.
https://www.wijrijswijk.nl/wp-content/uploads/2020/05/20-012-Rapport-MRDH-over-grote-locaties.pdf

Een paar maanden geleden werd er op Vlietnieuws al gesproken over wellicht tijdelijke stallingen in Leidschendam.
https://vlietnieuws.nl/2020/04/10/htm-onderhoudspost-naar-leidschendam-voorburg/

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 jul 2020 14:51
door pduvekot
De nieuwe trams komen in 2026. zie: https://mrdh.nl/nieuws/mrdh-investeert- ... ro-tramnet

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 jul 2020 18:10
door willem
Dat wordt wel tijd: inmiddels zijn de GTL's behoorlijk verouderd.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 jul 2020 19:11
door Tiktak
xCookiesolax schreef:Ik heb recent geleden een rapport gevonden waarin diverse stallingslocaties worden benoemd in alle deelgebieden. Niks is zeker, maar het is wel leuk om het rapport door te bladeren.
https://www.wijrijswijk.nl/wp-content/uploads/2020/05/20-012-Rapport-MRDH-over-grote-locaties.pdf

Een paar maanden geleden werd er op Vlietnieuws al gesproken over wellicht tijdelijke stallingen in Leidschendam.
https://vlietnieuws.nl/2020/04/10/htm-onderhoudspost-naar-leidschendam-voorburg/


Dan blijft Zichtenburg toch de meeste kanshebber uit het rapport. Dit ook i.v.m. de uitbreiding naar het Westland en Vroondaal.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 jul 2020 22:04
door Admin
Ja en nee. Het is duidelijk dat men het van belang vindt dat de remises beter verspreid over het netwerk moeten liggen omdat de locatie ZGB een wel heel sterke concentratie van voertuigen oplevert in de zuid-west hoek.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 05:58
door iljitsch
Gelukkig is Zichtenburg via twee aparte routes bereikbaar dus onderhoud aan het spoor van lijn 4 is niet helemaal onmogelijk. (Hoewel alles via lijn 2 in/uitrukken lastig zal zijn.) Maar voor een niet onaanzienlijk aantal lijnen betekent daar stallen flink wat lege kilometers elke dag.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 08:58
door Tiktak
iljitsch schreef:Gelukkig is Zichtenburg via twee aparte routes bereikbaar dus onderhoud aan het spoor van lijn 4 is niet helemaal onmogelijk. (Hoewel alles via lijn 2 in/uitrukken lastig zal zijn.) Maar voor een niet onaanzienlijk aantal lijnen betekent daar stallen flink wat lege kilometers elke dag.

De lege kilometers kunnen minder worden als de in en uitrukkende tram weer passagiers mee neemt, dit gebeurde vroeger ook.
Ik zie vaak een koppelstel uitrukken van Zgb en denk waarom neemt hij onder geen passagiers mee. Ik weet sommige haltes zijn te kort, maar laat dan de passagiers enkel in stappen in de voorste wagen. Zo benut je op lijn 4 de lege kilometers.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 11:40
door Admin
Daarmee reduceer je de dekkingsgraad v/d reguliere dienstwagens. Anders dan bij sommige computerspellen is er maar een beperkt aantal personen dat van/naar die wijk(en) wil(len) reizen. Meer wagens reduceert het gemiddelde per wagen dan ook significant.

De enige oplossing is dan ook het spreiden v/d stallingscapaciteit waarbij de GAVI locatie (bij Nootdorp) hoge ogen gooit. Helaas is deze ook voor commerciële partijen erg aantrekkelijk, dus ik verwacht dat de markt hier met de flinke geldbuidel gaat rammelen om dat kavel alsnog te kunnen ontwikkelen.

Door-filosoferend kwam ik 2 alternatieve locaties tegen die dus niet in het eerder aangehaalde concept staan, beide in Rijswijk.

Locatie 1:
Grasveld nabij halte Weidedreef, t/o tankstation Beatrixlaan. Ca 50x145m, dus kleine stalling, tijdelijk, max ca 20 voertuigen, geen wasmachine. Nadeel is nabijheid van woningen, noodzaak voor omleggen fietspad, voordeel: direct aan tramlijn 17.
link: klik!

Locatie 2:
Agrarisch bedrijf, nabij Wilhelminapark en nieuwbouwwijk Sion. Ca 65x300m. Permanente stalling mogelijk, indien keer- en haltevoorzieningen worden meegepland kan de omgeving relatief makkelijk ontsloten worden door railvervoer. Naastgelegen waterberging wordt ontzien, indien een oplossing hiervoor wordt gevonden kan het terrein ca 2-2,5x groter worden. Nadeel: nabijheid nieuwbouwwoningen, uitkopen agrariër, verstedelijking groencorridor Rijswijk-Delft.
link: klik!

Locatie 2 zou deel kunnen uitmaken v/e nieuwe tramlijn 14: Reinier de Graaf zkh - Delft station - Ruijs de Beerenbrouckstraat - Beatrixlaan - Florence Nightinggalestraat - Mgr Bekkerslaan - Schaapweg - Loevesteinlaan - Melis Stokelaan - Dedemsvaartweg - Meppelweg - De Uithof, waarbij in een later stadium de lijn kan worden verlegd naar een nog te bepalen eindpunt in het Westland. Eindpunt aan Delftse zijde zou ook een nieuw P+R terrein bij de Harnaschdreef kunnen zijn. Met deze lijn zouden meerdere wijken/locaties een (betere) OV ontsluiting krijgen terwijl exploitatief ook een koppeling van de lijnen 17 en 1/19 gunstig is (omleidingsroute, minder lege km's, betere verbindingen in randuren, met name in de zeer late avond, etc) Op de Beatrixlaan zou het tracé op een viaduct moeten komen om bestaande verkeersstromen niet te hinderen (met name DSM kent veel vervoer van/naar de A4) Dit geeft tevens de mogelijkheid v/e niveau-vrije kruising van langzaam verkeer thv het Wilhelminapark (bij geprojecteerde halte op remisecomplex) Bij volledige overdekking remisecomplex (reductie geluidsoverlast omgeving!) kan op het dak een P+R terrein ingericht worden.

Geen idee hoe haalbaar dit is, hopelijk wordt het wel opgepikt zoals de locatie Henry Faasdreef die ik eerder lanceerde (en achteraf reeds bezet bleek :( ) ;)

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 12:59
door verst107
Ik zie een mogelijkheid in Leidschendam, op de locatie van het parkeerterrein waar nu de dinsdagmarkt bij Leidsenhage wordt gehouden. Met een beetje creativiteit (enigszins verdiept aanleggen, zelfs onder de vijver) heb je daar een mooie plek waar ook nog eens drie tramlijnen hun eindpunt hebben, of langsrijden.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 16:36
door HansW
Een remise in de omgeving van het Prins Clausplein biedt voordelen als de plannen/wensen voor een aftakking van de RandstadRail verbinding via Voorburg en de Binckhorst naar CS Den Haag doorgaan (alternatief voor het samenloopdeel bij het Forepark en verder). Dit geeft mogelijkheden voor o.a. de lijnen 1, 15, 19 en ligt relatief dichtbij het CS en het oude lijn 10 tracé. Ook de verlenging van lijn 11 via de Binckhorst kan daar ingepast worden.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 12 jul 2020 15:18
door willem
Het is jammer dat de plannen voor een remise aan de Zuiderweg in Rijswijk nooit doorgang hebben gevonden.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020 11:59
door Brecht
Het wordt gewoon Prins Clausplein
Zie nogmaals:
https://vlietnieuws.nl/2020/04/10/htm-o ... -voorburg/

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020 19:43
door wattman
Voor een nieuwe remise wordt vooralsnog niet naar Leidschendam-Voorburg gekeken. Wel naar het Zwarte Pad Den Haag, GAVI-kavel ten zuidoosten van het Prins Clausplein, TU-wijk in Delft en de Plaspoelpolder in Rijswijk.