Nieuwe tram na GTL in 2024

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor KevinRandstadrail » 25 jul 2020 18:44

https://www.ad.nl/den-haag/den-haag-kri ... ~abc3bf37/

Het is zover den Haag krijgt een nieuwe tramremise bij de beoogde plek. Prins Clausplein
Ik ben benieuwd of ze vanaf tram 19 een aftakking maken en dan naast de A4 naar nieuwe de remise.

Ik hoop dat Den Haag er nog dan nog genoeg geld voor heeft. Want met dei corona weet je het nooit.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 26 jul 2020 08:08

Zie ook hier: https://denhaag.raadsinformatie.nl/modules/13/Overige%20bestuurlijke%20stukken/598806

Had je het niet gehoord? Geld lenen is helemaal in de mode bij overheden. Zie ook de EU eerder deze week, die driekwart biljoen euro gaat lenen en over 20 jaar wel eens een plan gaat maken om aan geld te komen om het terug te gaan betalen.

Ik denk dat dit een redelijke locatie is, aan de oostkant van de stad en op redelijke afstand van woningen, alleen wat onhandig dat je een drukke autoweg over moet om er te komen vanaf lijn 19.

Ik vraag me af voor welke lijnen ze hier gaan stallen. Uiteraard lijnen 15 en 19. 1, 2 en 6 zijn al minder handig, die hebben al remises bij hun andere eindpunt, maar wellicht toch handig er een klein aantal vanaf hier te laten uitrukken zodat niet alle ritten aan dezelfde kant beginnen. Da's met name onhandig voor 6 die geen vrije baan heeft op stukken midden in de stad.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor hharry » 27 jul 2020 19:50

Aansluiting op lijn 19 is zo niet moeilijk. Tramlijn 1 is ook makkelijk te bereiken via de route van lijn 19 naar Delft. En als er bogen komen van/naar Brasserskade/Broekmolenweg (er is ruimte voor gereserveerd), en het plaatje is compleet.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor xCookiesolax » 28 jul 2020 08:22

Weet iemand wat de voordelen zijn van het koppelen van een tramlijn aan een specifieke remise?
Je zou namelijk een deel van de wagens van bijvoorbeeld lijn 6 op Ypenburg kunnen stallen en een deel op Zichtenburg. Hetzelfde geld in de toekomst voor lijn 17. Die kun je zowel op Scheveningen als Zichtenburg/Meppelwerf stallen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor joostvansurksum » 28 jul 2020 08:53

Kan me voorstellen dat het voor de inroostering van de bestuurders wat makkelijker is. Een vaste remise als beginpunt, anders moet je ook nog eens bijhouden op welke lokatie je begint en waar je je tram weer mag teruggeven.

Als je 's morgens op je fietsje (of met auto) naar Scheveningen rijdt, dan wil je niet op Zichtenburg je dienst eindigen. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 28 jul 2020 09:09

Ik weet niet of er specifieke voordelen zijn. Lijkt mij in elk geval belangrijk om trams zo dicht mogelijk bij het punt waar ze ingezet gaan worden te stallen. Je kan je voorstellen dat het voor 1 en 9 makkelijk is om vanuit de remise Scheveningen te vertrekken, en voor 4 en 2 vanuit Zichtenburg.

Daar staat dan weer het nadeel tegenover dat 1, 2 en 9 dus eerst een hele route in één richting moeten afleggen om een eerste rit in de andere richting te kunnen maken. Wat dat betreft heeft 4 het goed voor elkaar omdat daar ook opstelsporen bij het andere eindpunt zijn.

Zometeen bij lijn 19 zit het heel anders: daar kan je vanuit het midden richting de twee eindpunten beginnen. En bij lijn 1 zou je 's ochtends vanuit Scheveningen richting Delft kunnen gaan rijden en tegelijk een aantal trams vanuit Ypenburg kunnen laten vertrekken naar station Delft, waarbij sommige daar keren en hun dienst richting Den Haag beginnen en andere ook hun dienst vanaf station Delft beginnen maar dan richting Tanthof.

Lijn 17 stallen in Scheveningen vind ik niet voor de hand liggen, dan moet die een redelijk aantal lege kilometers maken, en langs de Raamweg zitten de trams het overige verkeer toch al in de weg. 15 komt toch al in de buurt van de nieuwe remise dus kan daar mooi gestald worden en 15 en 17 zijn eigenlijk dezelfde lijn. Maar ik kan me ook voorstellen dat er een paar 17s vanuit Zichtenburg uitrukken, om dat probleem van alles begint bij één eindpunt te voorkomen. Zelfde voor 2 en 6, je zou er een paar vanuit Ypenburg naar Leidschendam kunnen sturen. Daar zit je voor de winkels in Leidsenhage open gaan niet al te veel ander verkeer mee in de weg.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor q-quan » 06 apr 2021 12:20

q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2021 15:24

Dat de huidige trams uit begin jaren 80 dateren is natuurlijk niet helemaal waar, aangezien de meeste nog rijdende GTL's begin jaren 90 gemaakt zijn.

Wel mogen ze eens gaan opschieten met die nieuwe remise, ik dacht dat de locatie bij het Prins Clausplein toch definitief besloten was?

Overigens reed ik vandaag met lijn 1 langs de plek waar de remise Zuiderweg gepland was; dit terrein staat nu vol met HTM Berkhof Diplomat bussen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 06 apr 2021 16:37

Zou de nieuwe remise een bottleneck zijn? Je zou denken dat voor iedere nieuwe tram een GTL kan verdwijnen... Dus tenzij de nieuwe net een beetje langer zijn zodat je onhandig uitkomt met de huidige stallingsruimte (past nu net 3 achter elkaar maar van de nieuwe maar 2 of zoiets) dan zou je wel met nieuwe trams aan de slag kunnen voordat die nieuwe remise open is.

Zoals onlangs besproken rijden er nog redelijk wat GTL-Is van tegen de 40 jaar oud rond op lijn 6, maar de meeste andere lijnen zijn vooral GTL-II van rond de 30, wat niet een overdreven hoge leeftijd is voor een tram. Die kunnen nog wel even mee.

Zou het een optie zijn om al eerder Avenio's in te zetten op lijn 6 aangezien het blijkbaar lastig is meer GTL-IIs uit te rusten met ARI?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor buschauffeur » 07 apr 2021 07:00

Je kunt natuurlijk ook een tramlijn verbussen. Bussen zat op dit moment bij HTM. Bovendien is een bus goedkoper en is er al stallingsruimte. De trams die je daarmee uitspaart geven misschien net dat beetje lucht om het met de huidige remises te kunnen doen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Admin » 07 apr 2021 07:26

Er telt meer mee dan alleen de aanschaf v/e bus. Trams gaan ca 3x langer mee dan een bus en hebben ook ca 3x zoveel capaciteit. En voor 3 bussen heb je dus ook 3 poppetjes nodig, terwijl voor de tram er maar 1 op de loonlijst staat. Komt nog bij dat er eigenlijk geen tramlijnen zijn die zich makkelijk laten verbussen: de meeste hebben zoveel vraag dat je eigenlijk altijd met dubbele bussen moet rijden, zeker in de spits en dan wellicht zelfs met 3 bussen voor elke tram, en de routes met de minste passagiers zijn nou net moeilijk te vervangen door verschillende oorzaken. (lijn 19: hoe ga je het stuk tussen L'hage en Leidscheveen opvangen zonder enorm veel reistijd toe te voegen? Hetzelfde geldt voor lijn 17 tussen de Boogaard en Wateringseveld)

Kortom, bussen zijn niet altijd de oplossing. Handig voor noodgevallen, maar doorgaans niet structureel.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor wattman » 07 apr 2021 10:02

M.b.t. het verbussingsscenario lijn 19: dat is wegens het ontbreken van doorgaande wegen doorYpenburg ook onmogelijk tussen Anthony Fokkersingel en Weidevogellaan.
Een vervangende bus zal 'buitenom' moeten rijden tussen het viaduct over de A13 en Station Ypenburg via de Ypenburgse Boslaan. Samen met het feit dat op de rest van het traject de Pijlkruidveld geen straat is waar je een bus wil laten rijden, en bussen dus vanaf Leidschenveen Centrum direct de N14 zouden moeten nemen (en daarmee de haltes Achterveld, Oude Middenweg en Oosteinde gaan overslaan) lijkt me inzet van bussen op wat er nog overblijft van de oorspronkelijke 19 een uitstekende methode om de bussen nog een jaartje leeg te laten rijden en de lijn dan volledig de nek om te draaien. Wellicht dat de rails nog wat sloopwaarde heeft en in de Vliettunnel champignons gekweekt kunnen worden.

En nog voor het fabeltje dat lijn 19 altijd leeg zou rondrijden. Voor Corona waren er zeer drukke ritten op deze lijn. Het huidige vervoer kun je niet als maat nemen. Lijn 1 zag ik afgelopen zaterdag, met toch fraai weer, ook met weinig passagiers rondrijden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor buschauffeur » 07 apr 2021 11:38

Ik doelde niet op 19 maar bijvoorbeeld op lijn 6. Daar zou je mijns inziens prima een busdienst van kunnen maken. Heb je meteen minder GTL's in dienst.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor KevinRandstadrail » 07 apr 2021 12:04

Ik ben het niet met je eens.
Ik vind verbussen geen optie.
Trams kunnen zich lekker soepel bewegen.

En wat tram 19 betreft ze hebben niets voor niets 11 jaar geleden een tram gemaakt. Om de bereikbaarheid van Leidschendam en Ypenburg te verbeteren. En een snelle verbinding met Delft te creëren.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 07 apr 2021 12:24

buschauffeur schreef:Ik doelde niet op 19 maar bijvoorbeeld op lijn 6. Daar zou je mijns inziens prima een busdienst van kunnen maken. Heb je meteen minder GTL's in dienst.

Die tramtunnel was al zo'n gedoe, nu ook nog een bustunnel?? :shock:

Is Om en Bij voor de bus te doen? En de Paul Krugerlaan?

Ik denk dat het erop neer komt dat je lijn 6 zou moeten opknippen. Wellicht zou vanaf Leidschendam de huidige route tot het Spui kunnen. Je zou dan lijn 12 vanaf de Paul Krugerlaan verder de route van 6 tot CS laag kunnen laten rijden, waarbij het stuk van Leyenburg tot de Paul Krugerlaan kan vervallen want dat wordt ook door 4 bediend.

Maar ik heb toch liever de tram, en die zit zelfs hier in bezuidenhout met relatief hoge frequenties nog vaak genoeg voller dan wat er in een bus past. En het aantal inwoners hier gaat de komende jaren verdubbelen. Maar wellicht dat een bus als tijdelijke optie nodig kan worden als er niet meer voldoende GTLs met ARI overblijven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor wattman » 07 apr 2021 13:47

. Uitgaande van het rampscenario dat vanwege bezuinigingen de komende jaren geen nieuwe trams besteld kunnen worden, zie ik als buitenstaander geen directe aanwijzing dat de laatste wagens uit de serie GTL8-I binnenkort aan de kant zouden moeten gaan. Zo rijdt Brussel (MIVB/STIB) nu nog met PCC's uit 1971-1973 (7700/7800) en 1977-1978 (7900). Voor reserve onderdelen voor de trucks, en dat was het zwakke punt van de wagens die op 2e hands exemplaren ex-1200, 1300, 2100 zijn gebouwd, zal Brussel voorlopig nog genoeg kunnen leveren na de binnenkort komende afvoer van de gelede PCC's daar.
Probleem is wel de regelgeving die binnen een paar jaar een barrière vrije toegang vereist. Maar de HTM is niet het enige bedrijf dat tegen dat vraagstuk oploopt. Een basisdienst met Avenio, aangevuld met 'hoge instap' GTL8 als extra's is daarvoor een oplossing. Op die manier worden bijv. de Tatra KT4D's ook in leven gehouden in Berlijn. Daar heeft men trouwens na een aangekondigd afscheid dit voorjaar besloten om die trams voorlopig in dienst te houden voor versterkingsritten.
Als we dan grenzeloos gaan filosoferen kun je in de toekomst denken aan GTL8 op lijn 1 (HS-Scheveningen), lijn 9 (HS-Madurodam/Scheveningen), of lijn 11. De Ari-trams kunnen dan zelfs op lijn 3 en 4 terugkomen, of kort-traject 6 rijden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Rob Kievit » 07 apr 2021 18:35

wattman schreef:...
Probleem is wel de regelgeving die binnen een paar jaar een barrière vrije toegang vereist. Maar de HTM is niet het enige bedrijf dat tegen dat vraagstuk oploopt. Een basisdienst met Avenio, aangevuld met 'hoge instap' GTL8 als extra's is daarvoor een oplossing.


Als noodoplossing voor de hoge instap van de GTL8 zou de HTM als de wiedeweerga de lagevloer-middenbakken van de Amsterdamse 11G en 12G's kunnen overnemen. Die wagens, een doorontwikkeling van de GTL8, gaan daar buiten dienst, en ik heb zo'n vermoeden dat de middenbakken precies in de GTLs passen, in plaats van de huidige middenbak.

En voilà, een GTL met gedeeltelijk lage instap. Of zijn er bezwaren die ik nu over het hoofd zie?
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor joostvansurksum » 07 apr 2021 19:33

Ik denk dat het best wat geklus wordt om het allemaal aan elkaar aan te sluiten. Denk aan de aansluiting op de onderstellen, de corridors tussen de bakken, vloerovergangen hoog<>laag tussen de bakken, elektrische voorzieningen, etc. En dan nog de buitenkant : verf en vorm. Ik vrees dat het een raar gedrocht wordt en dat het een flinke kostprijs krijgt. Maar ik vind het idee wel origineel. :D
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2021 06:47

Is het dan niet makkelijker gewoon die Amsterdamse trams in hun geheel over te nemen?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Lange_Dre » 08 apr 2021 16:26

Waarom zou je dat willen doen? Voorlopig kunnen de GTL’s zo ver ik hoor/lees gewoon in dienst gehouden worden met eventueel onderdelen van Brusselse PCC’s die bonnen kort uitdiensttreding gaan,p. Dat is goedkoper dan die trams uit Amsterdam over te kopen, naar Den Haag te vervoeren, een schilderbeurt geven of over te plakken. En dan heb ik het nog niet eens over de andere techniek waar die Amsterdammers destijds voor hebben gekozen. Het mag dan wel afgeleid zijn van de GTL8, maar de tram is het je zover ik heb gehoord technisch duidelijk niet het zelfde dan de GTL8.

En daarnaast gaat zijn de kosten niet meer terug te verdienen om die Amsterdammers voor een paar jaar in Den Haag te laten rond rijden.

Het is goedkoper om tot dat de nieuwe stadstrams in dienst komen, de tramlijnen in gemende dienst te laten rijden. Waarbij je tram lijnen deels met oude en een deels met nieuwe trams uitgevoerd, dit kun je dan gemakkelijk in de haltes en in de vertrektijden aangeven. Dit is tot een aantal jaar geleden ook in Amsterdam en Rotterdam gedaan.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten