Nieuwe tram na GTL in 2024

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor OVinDelft » 08 apr 2021 19:45

Ik stel voor om de GTL zoveel mogelijk te verhuizen naar spitsritten. De vrijgekomen lagevloertrams kunnen dan worden doorgeschoven naar lijnen waar nu alleen hogevloertrams komen. Reguliere ritten op veel meer lijnen kunnen hierdoor de gehele dag met lagevloertrams rijden. Het ongemak van de oude trams wordt beperkt tot de spits; vijf minuten later komt er toch alweer een lagevloertram aan. Voorwaarde is wel dat alle trajecten geschikt zijn voor brede trams, maar dat is iets dat al in de planning staat.

Spits- en korttrajectritten die mij geschikt lijken:
- Lijn 2K Kraayenstein - CS (vanwege keermogelijkheid doortrekken naar keerlus Laan van NOI)
- Lijn 3K De Savornin Lohmanplein - CS (vanwege keermogelijkheid doortrekken naar keerlus Laan van NOI)
- Lijn 9 helft van de ritten tijden de spits
- Lijn 10 Scheveningen Noord - Mariahoeve (geplande spitslijn)

De lagevloertrams die hierdoor vrijkomen kunnen worden doorgeschoven naar:
- Lijn 1 alle ritten
- Lijn 12 alle ritten
- Lijn 16 alle ritten

Voor ook nog lijn 6 zijn er denk ik niet genoeg lagevloertrams, maar zo blijven instapperikelen in elk geval beperkt tot slechts één tramlijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Lange_Dre » 08 apr 2021 21:24

OVinDelft schreef:- Lijn 10 Scheveningen Noord - Mariahoeve (geplande spitslijn).


Zou de nieuwe lijn 10 niet tussen Scheveningen Noord - Moerwijk via CS gaan rijden?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Chris » 09 apr 2021 08:42

Volgens mij gaan we erg voorbij aan het feit dat de huidige GTL lijnen nog lang niet geschikt zijn voor de lagevloer trams die HTM heeft... Dat gaat nog wel even een paar jaar duren! Volgend jaar wordt begonnen met lijn 16 aan te passen waarna lijn 17 wel weer naar Statenkwartier zal gaan rijden en 15 & 16 tot ergens in Centrum/CS.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor OVinDelft » 09 apr 2021 13:13

Lange_Dre schreef:
OVinDelft schreef:- Lijn 10 Scheveningen Noord - Mariahoeve (geplande spitslijn).
Zou de nieuwe lijn 10 niet tussen Scheveningen Noord - Moerwijk via CS gaan rijden?
Excuus, Moerwijk en Mariahoeve gooi ik altijd door elkaar.

Verder heeft Chris natuurlijk helemaal gelijk dat inzet van lagevloertrams op de lijnen 1, 6 en 12 voorlopig nog niet kan. Het traject van de huidige lijn 16 zal inderdaad eerst geschikt worden, en daarna lijkt lijn 1 mij de beste kanshebber aangezien voor die lijn slechts relatief kleine ingrepen nodig lijken te zijn langs de Vliet en tussen station Delft en Tanthof. Lijn 6 en 12 in Transvaal en omstreken is dan weer erg lastig; daar zal een vergelijkbaar grootschalig plan als bij de Zoutmanstraat voor moeten worden gemaakt. Mijn materieelverdeling was dan ook hypothetisch. ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor wattman » 09 apr 2021 16:36

Nog in herinnering roepen dat de kort-traject GLT8 op lijn 2 wegens gebrek aan lage vloer trams niet zo lang geleden feitelijk ook gereden heeft: spitsrit lijn 6, maar uitrukkend via de route van lijn 2. (foto's 2019)
Afbeelding
Afbeelding
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor buschauffeur » 09 apr 2021 18:36

Sterker nog, een paar jaar terug reden er op lijn 2 drie soorten trams door elkaar. Alle drie dus. Weet niet meer precies wanneer maar tramkenners weten wel wat ik bedoel. Er waren spitsritten als lijn 2 met de GTL.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor OVinDelft » 09 apr 2021 21:15

Als ik het me goed herinner zijn die GTL-ritten geschrapt toen de tien extra Avenio trams waren ingestroomd. Daardoor was er genoeg materieel om alle ritten van lijn 2 met lagevloertrams te rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Chris » 10 apr 2021 08:13

Die spitsritten waren er ook maar twee in de ochtend en twee in de middag.
Momenteel zou dat ook op 2 niet meer kunnen wat de kort traject lijn 2 keert op CS. Scheelt zo ook weer een dienstwagen voor 2K die nu op werkdagen grofweg tussen 7 en 19u heel de dag rijdt met vijf dienstwagens.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor iljitsch » 10 apr 2021 14:10

Er was natuurlijk een tijd dat GTLs konden keren op de keerlus op die parkeergarage naast CS. Nu betekent dat doorrijden naar LvNOI. En ik heb wel eens zo'n korte lijn naar LvNOI genomen, die zijn vanaf CS inderdaad al bijna leeg, dus dat ze dat met tweerichtingstrams niet doen snap ik wel.

Als we dan toch die GTLs gingen verbouwen met een Amsterdamse verlaagde middenbak waarom dan niet twee voorkanten eraan, kan-ie ook gelijk beide kanten op rijden. Hebben die middenbakken deuren aan beide kanten?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor willem » 10 apr 2021 17:07

Die Amsterdamse trams zijn deels tweerichtingtrams. Het grootste deel van die serie bestaat uit eenrichtingtrams.

Overigens zijn die middenbakken niet ideaal. Dat verlaagde gedeelte is een vrij klein balkon vanwaar je, uitgaande van iemand die slecht ter been is, geen kant op kunt. Aan beide zijden zitten vervelende trappetjes.
Bovendien is het plafond ook verlaagd. De trambestuurder kan in zijn binnenspiegel niet verder kijken dan het begin van de middenbak. In het laatste gedeelte kunnen pubers dus volop rottigheid uithalen zonder dat de bestuurder het merkt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor buschauffeur » 15 apr 2021 18:02

Admin schreef:Er telt meer mee dan alleen de aanschaf v/e bus. Trams gaan ca 3x langer mee dan een bus en hebben ook ca 3x zoveel capaciteit. En voor 3 bussen heb je dus ook 3 poppetjes nodig, terwijl voor de tram er maar 1 op de loonlijst staat. Komt nog bij dat er eigenlijk geen tramlijnen zijn die zich makkelijk laten verbussen: de meeste hebben zoveel vraag dat je eigenlijk altijd met dubbele bussen moet rijden, zeker in de spits en dan wellicht zelfs met 3 bussen voor elke tram, en de routes met de minste passagiers zijn nou net moeilijk te vervangen door verschillende oorzaken. (lijn 19: hoe ga je het stuk tussen L'hage en Leidscheveen opvangen zonder enorm veel reistijd toe te voegen? Hetzelfde geldt voor lijn 17 tussen de Boogaard en Wateringseveld)

Kortom, bussen zijn niet altijd de oplossing. Handig voor noodgevallen, maar doorgaans niet structureel.

Van de week waren er elektrische bussen op proef bij HTM, waaronder 3 verschillende gelede bussen.
Het verhaal gaat dat HTM van plan is zo'n 60 gelede bussen aan te schaffen. Zou dat zijn i.v.m. het verbussen van bepaalde tramlijnen?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor joostvansurksum » 15 apr 2021 18:07

Ik denk eerder dat er genoeg animo is op de drukke lijnen. Lijn 23 en volgens mij ook lijn 25 wel. Op die laatste reden voorheen ook gelede bussen.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor OVinDelft » 15 apr 2021 20:51

Op de website van het MRDH zijn een aantal documenten verschenen met betrekking tot de nieuwe trams.
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021

Documenten staan onder de kopjes:
5.2 Aanscherping topeisen nieuwe voertuig HTM
5.3 Samenwerkingsovereenkomst Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio

Interessant overzichtje van de planning:
MRDH 20210414 5.3 Bijlage 1 SOK_progr_INTHR planning.png
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Lange_Dre » 15 apr 2021 21:30

joostvansurksum schreef:Ik denk eerder dat er genoeg animo is op de drukke lijnen. Lijn 23 en volgens mij ook lijn 25 wel. Op die laatste reden voorheen ook gelede bussen.


Lijn 24 zou ook wel een kandidaat voor geleed materieel kunnen zijn, daar reden voorheen ook geleden bussen op. En hoe zat het met lijn 26 (vooral in de spits) voor de pandemie uitbrak?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor xCookiesolax » 16 apr 2021 16:28

Beetje off-topic: Vlak voor het einde van het tijdperk Den Oudsten reden er ook frequent gelede bussen op buslijn 26. Deze bus reed toen nog over de Escamplaan en de Zuiderparklaan.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor buschauffeur » 17 apr 2021 23:18

Ja, klopt. En toen waren er met het nieuwe OV knooppunt Leyenburg zorgen over de vele malen dat de bus de trambaan moest kruisen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor Tiktak » 18 apr 2021 07:37

ook interessant is de bouw van de remisie's Noord en Zuid en het afstoten van de Lijsterbesstraat in 2027
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

Berichtdoor skuipers » 19 apr 2021 16:18

Ook enigszins off-topic: het taalgebruik in officiële stukken. Ik lees Badhuistr. en Eisenhouwerln. Is er nu werkelijk niemand die daarop let?
skuipers
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 jul 2010 11:50

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten