Pagina 3 van 3

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 08 apr 2021 19:45
door OVinDelft
Ik stel voor om de GTL zoveel mogelijk te verhuizen naar spitsritten. De vrijgekomen lagevloertrams kunnen dan worden doorgeschoven naar lijnen waar nu alleen hogevloertrams komen. Reguliere ritten op veel meer lijnen kunnen hierdoor de gehele dag met lagevloertrams rijden. Het ongemak van de oude trams wordt beperkt tot de spits; vijf minuten later komt er toch alweer een lagevloertram aan. Voorwaarde is wel dat alle trajecten geschikt zijn voor brede trams, maar dat is iets dat al in de planning staat.

Spits- en korttrajectritten die mij geschikt lijken:
- Lijn 2K Kraayenstein - CS (vanwege keermogelijkheid doortrekken naar keerlus Laan van NOI)
- Lijn 3K De Savornin Lohmanplein - CS (vanwege keermogelijkheid doortrekken naar keerlus Laan van NOI)
- Lijn 9 helft van de ritten tijden de spits
- Lijn 10 Scheveningen Noord - Mariahoeve (geplande spitslijn)

De lagevloertrams die hierdoor vrijkomen kunnen worden doorgeschoven naar:
- Lijn 1 alle ritten
- Lijn 12 alle ritten
- Lijn 16 alle ritten

Voor ook nog lijn 6 zijn er denk ik niet genoeg lagevloertrams, maar zo blijven instapperikelen in elk geval beperkt tot slechts één tramlijn.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 08 apr 2021 21:24
door Lange_Dre
OVinDelft schreef:- Lijn 10 Scheveningen Noord - Mariahoeve (geplande spitslijn).


Zou de nieuwe lijn 10 niet tussen Scheveningen Noord - Moerwijk via CS gaan rijden?

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 09 apr 2021 08:42
door Chris
Volgens mij gaan we erg voorbij aan het feit dat de huidige GTL lijnen nog lang niet geschikt zijn voor de lagevloer trams die HTM heeft... Dat gaat nog wel even een paar jaar duren! Volgend jaar wordt begonnen met lijn 16 aan te passen waarna lijn 17 wel weer naar Statenkwartier zal gaan rijden en 15 & 16 tot ergens in Centrum/CS.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 09 apr 2021 13:13
door OVinDelft
Lange_Dre schreef:
OVinDelft schreef:- Lijn 10 Scheveningen Noord - Mariahoeve (geplande spitslijn).
Zou de nieuwe lijn 10 niet tussen Scheveningen Noord - Moerwijk via CS gaan rijden?
Excuus, Moerwijk en Mariahoeve gooi ik altijd door elkaar.

Verder heeft Chris natuurlijk helemaal gelijk dat inzet van lagevloertrams op de lijnen 1, 6 en 12 voorlopig nog niet kan. Het traject van de huidige lijn 16 zal inderdaad eerst geschikt worden, en daarna lijkt lijn 1 mij de beste kanshebber aangezien voor die lijn slechts relatief kleine ingrepen nodig lijken te zijn langs de Vliet en tussen station Delft en Tanthof. Lijn 6 en 12 in Transvaal en omstreken is dan weer erg lastig; daar zal een vergelijkbaar grootschalig plan als bij de Zoutmanstraat voor moeten worden gemaakt. Mijn materieelverdeling was dan ook hypothetisch. ;)

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 09 apr 2021 16:36
door wattman
Nog in herinnering roepen dat de kort-traject GLT8 op lijn 2 wegens gebrek aan lage vloer trams niet zo lang geleden feitelijk ook gereden heeft: spitsrit lijn 6, maar uitrukkend via de route van lijn 2. (foto's 2019)
Afbeelding
Afbeelding

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 09 apr 2021 18:36
door buschauffeur
Sterker nog, een paar jaar terug reden er op lijn 2 drie soorten trams door elkaar. Alle drie dus. Weet niet meer precies wanneer maar tramkenners weten wel wat ik bedoel. Er waren spitsritten als lijn 2 met de GTL.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 09 apr 2021 21:15
door OVinDelft
Als ik het me goed herinner zijn die GTL-ritten geschrapt toen de tien extra Avenio trams waren ingestroomd. Daardoor was er genoeg materieel om alle ritten van lijn 2 met lagevloertrams te rijden.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 apr 2021 08:13
door Chris
Die spitsritten waren er ook maar twee in de ochtend en twee in de middag.
Momenteel zou dat ook op 2 niet meer kunnen wat de kort traject lijn 2 keert op CS. Scheelt zo ook weer een dienstwagen voor 2K die nu op werkdagen grofweg tussen 7 en 19u heel de dag rijdt met vijf dienstwagens.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 apr 2021 14:10
door iljitsch
Er was natuurlijk een tijd dat GTLs konden keren op de keerlus op die parkeergarage naast CS. Nu betekent dat doorrijden naar LvNOI. En ik heb wel eens zo'n korte lijn naar LvNOI genomen, die zijn vanaf CS inderdaad al bijna leeg, dus dat ze dat met tweerichtingstrams niet doen snap ik wel.

Als we dan toch die GTLs gingen verbouwen met een Amsterdamse verlaagde middenbak waarom dan niet twee voorkanten eraan, kan-ie ook gelijk beide kanten op rijden. Hebben die middenbakken deuren aan beide kanten?

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 10 apr 2021 17:07
door willem
Die Amsterdamse trams zijn deels tweerichtingtrams. Het grootste deel van die serie bestaat uit eenrichtingtrams.

Overigens zijn die middenbakken niet ideaal. Dat verlaagde gedeelte is een vrij klein balkon vanwaar je, uitgaande van iemand die slecht ter been is, geen kant op kunt. Aan beide zijden zitten vervelende trappetjes.
Bovendien is het plafond ook verlaagd. De trambestuurder kan in zijn binnenspiegel niet verder kijken dan het begin van de middenbak. In het laatste gedeelte kunnen pubers dus volop rottigheid uithalen zonder dat de bestuurder het merkt.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2021 18:02
door buschauffeur
Admin schreef:Er telt meer mee dan alleen de aanschaf v/e bus. Trams gaan ca 3x langer mee dan een bus en hebben ook ca 3x zoveel capaciteit. En voor 3 bussen heb je dus ook 3 poppetjes nodig, terwijl voor de tram er maar 1 op de loonlijst staat. Komt nog bij dat er eigenlijk geen tramlijnen zijn die zich makkelijk laten verbussen: de meeste hebben zoveel vraag dat je eigenlijk altijd met dubbele bussen moet rijden, zeker in de spits en dan wellicht zelfs met 3 bussen voor elke tram, en de routes met de minste passagiers zijn nou net moeilijk te vervangen door verschillende oorzaken. (lijn 19: hoe ga je het stuk tussen L'hage en Leidscheveen opvangen zonder enorm veel reistijd toe te voegen? Hetzelfde geldt voor lijn 17 tussen de Boogaard en Wateringseveld)

Kortom, bussen zijn niet altijd de oplossing. Handig voor noodgevallen, maar doorgaans niet structureel.

Van de week waren er elektrische bussen op proef bij HTM, waaronder 3 verschillende gelede bussen.
Het verhaal gaat dat HTM van plan is zo'n 60 gelede bussen aan te schaffen. Zou dat zijn i.v.m. het verbussen van bepaalde tramlijnen?

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2021 18:07
door joostvansurksum
Ik denk eerder dat er genoeg animo is op de drukke lijnen. Lijn 23 en volgens mij ook lijn 25 wel. Op die laatste reden voorheen ook gelede bussen.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2021 20:51
door OVinDelft
Op de website van het MRDH zijn een aantal documenten verschenen met betrekking tot de nieuwe trams.
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021

Documenten staan onder de kopjes:
5.2 Aanscherping topeisen nieuwe voertuig HTM
5.3 Samenwerkingsovereenkomst Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio

Interessant overzichtje van de planning:
MRDH 20210414 5.3 Bijlage 1 SOK_progr_INTHR planning.png

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 15 apr 2021 21:30
door Lange_Dre
joostvansurksum schreef:Ik denk eerder dat er genoeg animo is op de drukke lijnen. Lijn 23 en volgens mij ook lijn 25 wel. Op die laatste reden voorheen ook gelede bussen.


Lijn 24 zou ook wel een kandidaat voor geleed materieel kunnen zijn, daar reden voorheen ook geleden bussen op. En hoe zat het met lijn 26 (vooral in de spits) voor de pandemie uitbrak?

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021 16:28
door xCookiesolax
Beetje off-topic: Vlak voor het einde van het tijdperk Den Oudsten reden er ook frequent gelede bussen op buslijn 26. Deze bus reed toen nog over de Escamplaan en de Zuiderparklaan.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 17 apr 2021 23:18
door buschauffeur
Ja, klopt. En toen waren er met het nieuwe OV knooppunt Leyenburg zorgen over de vele malen dat de bus de trambaan moest kruisen.

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 18 apr 2021 07:37
door Tiktak
ook interessant is de bouw van de remisie's Noord en Zuid en het afstoten van de Lijsterbesstraat in 2027

Re: Nieuwe tram na GTL in 2024

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 16:18
door skuipers
Ook enigszins off-topic: het taalgebruik in officiële stukken. Ik lees Badhuistr. en Eisenhouwerln. Is er nu werkelijk niemand die daarop let?