Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor joostvansurksum » 28 jun 2020 14:38

Vandaag kon lijn 1 vanuit Scheveningen niet naar Delft rijden vanwege een ongeval en moest gaan driehoeken bij de Gruttosingel. 1 GTL daarentegen reed echter normaal door naar Nootdorp eindpunt. Vast een foutje. :)

Een GTL omkeren in Nootdorp gaat hem niet worden op het eindspoor. Daarvoor moet je echt terug naar de driehoek bij de Gruttosingel/Weidevogellaan. Maar in Nootdorp eindpunt eindigde de GTL op het linkerspoor. Daar is een verend wissel, waardoor de tram niet zomaar meer over het aanrijd-spoor terug kon.

Onder instructie van de CVL is de tram achteruit 'verkeerd?' over het vertrekspoor naar de driehoek terug gereden, heeft gedriehoekt (stond daarna dus nog steeds andersom) en is toen weer achteruit 'maar verkeerd, heet dat toch?' naar Nootdorp gereden over het aanrijdspoor. Aldaar nog een keer door de tailtrack en de tram stond weer goed. Wel een leuke exercitie. [respect]

Foto's van aankomst en wegrijden naar driehoek:
https://photos.app.goo.gl/2vqsRDJpffG311Tp8
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2020 14:59

Tja ze noemen het dan éénrichtingstrams maar ze kunnen prima achteruit rijden, hoor. Het blijft een wonderbaarlijke uitvinding, de electromotor. Alleen dan zitten bij de haltes de deuren wel aan de verkeerde kant... Ook wat minder ARBO-conform voor de bestuurder.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor wattman » 29 jun 2020 09:09

Leuk. Er was bij diezelfde omleiding ook een collega die na de Gruttosingel al aardig op weg was naar Leidschendam. Die is uiteindelijk gestopt bij de Lanen en vervolgens vanaf de hulpcontroller terug gereden naar de Weidevogellaan om te driehoeken. Dat ging vrij vlot omdat parallel aan een lijn 19 richting Delft werd gereden. Dat het allemaal niet zo soepel ging is wel te begrijpen. Ypenburg is een uithoek waar een Scheveningse bestuurder niet dagelijks zal komen. Locaties als "Gruttosingel" of "Weidevogellaan" zullen niet elke Hagenaar c.q. Scheveninger helder op het netvlies staan.

Ik ben een paar jaar geleden ook nog eens als passagier mee gereden tijdens zo'n beweging. Ook een stremming in Delft, waarna op de hulpcontroller terug werd gereden vanaf de Krakeelpolderweg naar 's-Gravenmade. De tram nam onderweg passagiers mee, die dus bij de halte even naar het andere halteperron moesten wandelen om in te stappen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor mibia » 02 jul 2020 21:09

Wie besluit bij een stremming elke keer betreffende lijn maar weer "op te knippen", ipv via omleidingsroute door te laten rijden? Lijn 1 had prima via lijn 15/19 v.v. haar route kunnen voortzetten bij Brasserskade, zou je denken??????

Dit gebeurt altijd (ook voor Corona tijdperk). Maar als gestrande reiziger word ik daar elke keer niet zo vrolijk van met mijn mede-reizigers. Uitstappen, vaak langer wachten, instappen, overstappen meerdere keren. etc etc...........resultaat: veel langer onderweg mijnsinziens, dan als lijn 1 waar ik in zat, door was blijven rijden via die omleidingsroute....

PS.
iemand foto's of kennis, was er voor ongeval was gebeurt die dag, daar de stremming best een aantal uren geduurt heeft.
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor joostvansurksum » 02 jul 2020 22:03

Ik vermoed dat dit de best passende mogelijkheid was. Misschien was het ongeval net na station Delft. Kun je nog driehoeken bij de Krakeelpolderweg? Wellicht kon de tram daar al niet meer komen.

En dan is naar de Gruttosingel rijden nog niet zo gek, met de overstap op lijn 19 naar Delft station. Daar rijden weer legio bussen. Want als de tram bij 's-Gravenmade zou driehoeken heb je geen overstapmogelijkheid meer. Daar sta je als passagier in the middle of nowhere.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor Chris » 03 jul 2020 01:04

Je hebt ook veel aan het omrijden als er een ongeluk verderop is gebeurt... Als er wat aan de hand is tussen Tanthof en de Brasserskade kunnen wagens van lijn 1 geen kant meer op en zijn ze genoodzaakt richting Gruttosingel.
De driehoek bij de Krakeelpolderweg is niet meer.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor willem » 03 jul 2020 11:50

Dat is dus het voordeel van tweerichtingwagens: bij incidenten is het makkelijker om ergens onderweg te keren, als er natuurlijk wel een overloopwissel ligt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor iljitsch » 03 jul 2020 14:31

Maar ja als ik zie hoe publieksonvriendelijk de maatregelen van de NS bij verstoringen zijn, ondanks het feit dat het spoornetwerk vol met overloopwissels ligt...

Begin dit jaar was ik onderweg van Roermond terug naar DH, en dat ging mis en de trein ging vervolgens zonder tussenstops (gedeeltelijk onmogelijk, gedeeltelijk had het wel gekund) helemaal terug naar Maastricht en daar een half uur wachten om weer helemaal de andere kant op te gaan.

Een jaar of twee geleden ook een hoop gedoe nadat een trein uit Zeeland in Rotterdam-Zuid er de brui aan gaf en vervolgens bussen + metro's + treinen om toch nog in de bewoonde wereld te komen. De NS lette hier totaal niet op de impact op de reiziger.

Spoor is natuurlijk niet heel flexibel, maar een beetje gezond verstand kan nooit kwaad.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor Charles » 03 jul 2020 15:31

iljitsch schreef:Maar ja als ik zie hoe publieksonvriendelijk de maatregelen van de NS bij verstoringen zijn, ondanks het feit dat het spoornetwerk vol met overloopwissels ligt...

Spoor is natuurlijk niet heel flexibel, maar een beetje gezond verstand kan nooit kwaad.
Enkele jaren geleden heb ik ook zoiets ondervonden, maar het werd op een vrij logische wijze opgelost. Trein verliet de Schipholtunnel en kort erna moest ie al stoppen wegens een defecte trein op het spoor. Dan vraag ik me echt af of dit al bekend was bij vertrek uit de tunnel. Hoe dan ook, de trein werd terug de tunnel ingereden waarbij tevens een overloopwissel gebruikt werd. Daarna werd de reis in de juiste richting hervat. Het kan dus wel :)
Maar ook de informatievoorziening naar de reizigers is buitengewoon slecht. Die is nogal afwezig, onvolledig of gebrekkig in veel gevallen. Ook hier geldt weer dat dit voor alle ov-bedrijven van toepassing is.

Maar feit blijft dat reizigersbelang niet op de eerste plek staat bij de ov-bedrijven, dat is niet alleen bij het Nationale Spoor. Dat hebben we ook de afgelopen maanden mogen ervaren, helaas. Gevolg? Vooral bijna lege wagens die hun rondjes om de kerk blijven rijden. Op een paar incidenten na die vooral in weekends plaatsvonden, maar ja dan reed ook bijna niets meer :cry:

Publieksvriendelijk zullen de ov-bedrijven nooit worden, vrees ik. Al was het maar vanwege de hoge tarieven en de veel langere reistijd, zeker in vergelijking met autoritten.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor Admin » 03 jul 2020 16:41

iljitsch schreef:... ondanks het feit dat het spoornetwerk vol met overloopwissels ligt...

Nou, nee dus... Prutsrail heeft de laatste 20 jaar vooral ingezet in het "ver-corridoren" van het netwerk: zo min mogelijk wissels, want die dingen zijn duur, kosten nog meer in onderhoud en aangezien dat niet gedaan wordt, buiten het hoogstnoodzakelijke, schieten ze dan ook regelmatig in de storing en rijdt er dus weer eens niks. Geen wissel=geen storing! Men spiegelt zich hier aan het hoofdstation van Tokio: ook daar liggen geen wissels! Ja, die liggen er wel, maar 10km verderop en dus buiten het blikveld van de Prutsrailers. Dat het betreffende station ook nog eens wordt aangedaan door 3 verschillende particuliere spoorbedrijven met elk hun eigen spoorlijnen wordt gemakshalve maar vergeten. Stel je voor dat politici, of erger nog, het kl**tjesvolk-met-verstand-van-zaken (dus spoorpersoneel en andere hevig geïnteresseerden) meteen door je argumenten prikken! :roll:

Mag duidelijk zijn dat ik bepaald geen hoge pet op heb m.b.t. de prutsrail-top, pardon: -tobbers, en hun ambtelijke en politieke aansturenden (of beter, zij die prutsrail moeten aansturen maar praktisch altijd naar hun pijpen dansen) :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Lijn 1 GTL Driehoeken in Nootdorp? Foutje... ;-)

Berichtdoor wattman » 05 jul 2020 11:15

mibia schreef:Wie besluit bij een stremming elke keer betreffende lijn maar weer "op te knippen", ipv via omleidingsroute door te laten rijden? Lijn 1 had prima via lijn 15/19 v.v. haar route kunnen voortzetten bij Brasserskade, zou je denken??????
Dit was een stremming door een aanrijding auto / fietser bij de Krakeelpolderweg, in Delft. Dus keren met een GTL8 wordt dan onmogelijk.
Via deze omleiding kunnen de passagiers tenminste nog in Ypenburg op lijn 19 overstappen en zo Delft Station bereiken. De andere inkorting is tot driehoek 's-Gravenmade, en dan kun je een eindje gaan lopen. De keerdriehoek wordt nog wel eens gebruikt als een tram wegens een defect van de lijn gaat, of zware vertraging heeft en dus tussentijds wordt gedraaid om weer op tijd te komen.
Over pendelbussen zullen we het maar niet meer hebben. Maar als die er zouden zijn, die komen ook al jaren niet meer aan 's-Gravenmade.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten