Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor xCookiesolax » 06 jan 2021 17:02

Zover ik weet ligt de bal bij de gemeente. Zodra zeker is dat de nieuwe remise er komt zal men starten met de openbare aanbesteding.
https://www.youtube.com/watch?v=FvD02UCD3_c
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor wmbaak » 27 mei 2021 06:54

Ik lees nu in het AD:

462 miljoen euro voor aanbesteding nieuwe trams: ‘Meer capaciteit’
https://www.ad.nl/den-haag/462-miljoen- ... ~a68136d4/

462 miljoen??? Zijn ze van goud of zoiets? Benieuwde groeten.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2021 07:47

,,Dat geld is voor onder meer het aanpassen van de infrastructuur, het toegankelijk maken van de halten en de nieuwe stallingslocatie.”
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Lange_Dre » 27 mei 2021 10:25

Soms lijkt het wel alsof begrijpend lezen steeds lastiger aan het worden is voor een groep mensen. 9 van de 10 keer staat het duidelijk in het artikel uitgelegd, maar dan moeten mensen wel verder lezen dan alleen de de foto en de titel van het artikel :roll:
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Lange_Dre » 27 mei 2021 10:37

https://www.ovmagazine.nl/2021/05/htm-vervangt-gtl-trams-in-2026-1020/

Het aantal nieuwe trams is wel bijgesteld van 60 naar 50 nieuwe trams. “De huidige aanbesteding wordt gedaan voor in totaal vijftig nieuwe trams, met de optie tot nog zo’n tien extra toestellen.”

Overigens staat mij bij dat in het pakket van eisen is opgenomen dat de nieuwe generatie trams tussen de 32 en 37 meter lang mogen zijn. En dat er biedingen gedaan mogen worden voor trams met 70% tot 100% lagevloer trams. Deze twee punten zouden er voor zorgen dat er meer keuze in de aanbesteding zou zijn.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Tiktak » 27 mei 2021 13:40

En alweer een ander trammodel straks in de regio.
Waarom niet bij een model houden, en besteld tramvoertuigen met 1 of 2 tussen bakken.
Dat scheelt weer minder opslag ruimte voor onderdelen, geen extra omscholing opleidingen van bestuurders en werkplaats medewerkers.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor xCookiesolax » 27 mei 2021 14:25

Tiktak schreef:En alweer een ander trammodel straks in de regio.
Waarom niet bij een model houden, en besteld tramvoertuigen met 1 of 2 tussen bakken.
Dat scheelt weer minder opslag ruimte voor onderdelen, geen extra omscholing opleidingen van bestuurders en werkplaats medewerkers.

Er rijden nu ook al drie verschillende modellen trams (Belgische, Franse en Duitse trams) rond in Den Haag. Zodra de GTL volledig van de baan verdwijnt zullen er dus mogelijk, afhankelijk van de winnaar van de aanbesteding, ook drie verschillende modellen zijn. De huidige aanbestedingswet maakt het een stuk lastiger (maar niet onmogelijk) om het bij één model te houden. Of de GTL eind 2026 volledig van de baan kan verdwijnen is afwachten. 50 nieuwe trams zouden ongeveer 68 GTL's moeten gaan vervangen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Admin » 27 mei 2021 16:40

Dat kan hoor, is al eerder gebeurd: 147 GTL trams vervingen indertijd ruim 200 PCC's (1001-1024, 1101-1200, 1201-1240, 1301-1340, 2101-2130=234 stuks).

Persoonlijk vind ik het een gemiste kans om door de lengtebeperking geen optimaal mogelijke capaciteitsvergroting door te voeren. Het type NGT12 wat o.a. al jaren in Leipzig rijdt is ca 70% lagevloer en met 45m een flinke capaciteitsstijging tov GTL, Regiocitadis en Avenio. Slechts 5-delig en 12 assen in echte (klassieke) draaistellen scoren goed voor het rijcomfort, zeker in bogen. Drogredenen als "dan staat het stoplicht te lang op rood" en "dan moeten de haltes verlengd worden" zijn natuurlijk kolder: als het in Leipzig kan, kan het in het Haagje ook, als er maar een wil is (en die ontbreekt, overduidelijk). Gelukkig hebben ze ook een 3-delige variant die wel onder de 37m blijft :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2021 17:07

Is er wel behoefte aan zulke lange trams? Of gaan ze dat dan als argument gebruiken om minder frequent te rijden? Zal ook al moeten als je 68 GTLs vervangt door 50 nieuwe trams...

Ook heel veel mensen die tegelijk in/uitstappen is lastiger op de haltes, zeker ook al omdat de lijnen die nu nog met GTL gereden worden ook niet het meest ruim bemeten zijn.

Maar Den Haag zal niet hetzelfde zijn zonder GTLs...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Lange_Dre » 27 mei 2021 18:47

Ik ben vooral benieuwd naar welke fabrikanten en modellen die kans maken. Niet voor niets is het pakket van eisen op het laast toch aangepast naar trams tot 37 lang en met minimaal 70% lagevloer. Al het goed is zouden we nu een ruimer aanbod moeten krijgen om uit te kiezen.

Misschien leuk om eens samen een lijstje te maken met de tram modellen en fabrikanten die mee zouden kunnen doen aan de aanbesteding gegeven het pakket van eisen dat vastgesteld is?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor willem » 28 mei 2021 14:18

Misschien dat CAF een goede kanshebber is met hetzelfde model als nu in Utrecht rijdt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Admin » 28 mei 2021 15:10

Liever niet, die dingen staan om de haverklap naast de rails :roll:

:mrgreen:

(inkoppertje natuurlijk!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2021 17:19

Ik zag die foto van eerder deze week en het was ook niet maar een klein beetje ontspoord... Bij andere ontsporingen die ik gezien heb was het nooit zo erg. Wat zit daar achter?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor buschauffeur » 28 mei 2021 18:19

Nooit zo erg?


Doorslag
Afbeelding

Koekoekslaan
Afbeelding

stadion FC Utrecht
Afbeelding

Het lijkt erop dat de tram wordt opgetild en de rails uitloopt.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2021 19:54

Maar dus allemaal Utrechtse trams die ver naast de rails staan. Kan me niet herinneren ooit iets vergelijkbaars in Den Haag gezien te hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Tiktak » 28 mei 2021 20:33

iljitsch schreef:Maar dus allemaal Utrechtse trams die ver naast de rails staan. Kan me niet herinneren ooit iets vergelijkbaars in Den Haag gezien te hebben.


Lijn 12 in de v.d. Vennestraat thv het politieburo.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Lange_Dre » 28 mei 2021 21:32

Eerlijk is eerlijk, het is opvallend dat de trams in Utrecht al drie keer achter elkaar best extreem ontspoort zijn. En inderdaad in Den Haag is het al jaren niet zo extreem geweest na en aanrijding met een auto of bus. Wellicht heeft het er mee te maken dat de A en B bakken van de Utrechtse CAF trams (net zoals de 15G van Amsterdam trouwens) een stuk lichter zijn dan de 3 verschillende tram types die in Den Haag rijden? En dat hierdoor de trams wat gemakkelijker zo extreem kunnen ontsporen?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor Rob Kievit » 28 mei 2021 22:25

Die trams liepen niet zomaar uit de rails, hoor.

Als ik me niet vergis, zijn de drie Utrechtse ontsporingen allemaal veroorzaakt door onoplettende automobilisten die tegen een snel rijdende tram opknalden. Dat zegt niets over de kwaliteit van de CAF-trams, maar wel over de inrichting van de Utrechtse/Nieuwegeinse straten en over de autorijvaardigheid van de Utrechters.

Ik vermoed dat de hoge snelheid van de trams, bijna overal op vrije baan met kruisende straten, ook van invloed is op de ernst van de ontsporing. Hoe harder je rijdt, hoe langer een tram blijft doorrollen na zo'n klap. Vooral wanneer je nog wordt doorgeduwd door een achterop lopend tweede tramstel dat wel in de rails is gebleven.
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2021 22:34

Als ik me goed herinner rijdt de sneltram daar in het buitengebied vaak via een vrij geïsoleerde vrije baan, en steekt dan redelijk onverwacht de straat over. Dus niet in het midden van een drukke straat zoals hier in Den Haag vaak. Dat zou kunnen verklaren dat automobilisten de tram niet zien.

Ik fietste ooit langs de halte Wauwermanstraat en daar stonden allemaal trams stil vanwege een aanrijding. Auto was tegen de zijkant van een GTL geknald, en de volledige kreukelzone deed zijn naam eer aan. Op de tram... twee krasjes.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

Berichtdoor buschauffeur » 29 mei 2021 09:38

Die aanrijding bij het stadion van FC Utrecht zou wel eens met aardige snelheid gebeurd kunnen zijn. Bij die andere twee is de tram haast bij een halte. Dan wordt er echt niet meer zo onwijs hard gereden.
Ik vind het op zijn minst opvallend dat een aanrijding met een auto al drie maal tot een behoorlijke ontsporing leidt.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron