Dat kan hoor, is al eerder gebeurd: 147 GTL trams vervingen indertijd ruim 200 PCC's (1001-1024, 1101-1200, 1201-1240, 1301-1340, 2101-2130=234 stuks).
Persoonlijk vind ik het een gemiste kans om door de lengtebeperking geen optimaal mogelijke capaciteitsvergroting door te voeren. Het type NGT12 wat o.a. al jaren in Leipzig rijdt is ca 70% lagevloer en met 45m een flinke capaciteitsstijging tov GTL, Regiocitadis en Avenio. Slechts 5-delig en 12 assen in echte (klassieke) draaistellen scoren goed voor het rijcomfort, zeker in bogen. Drogredenen als "
dan staat het stoplicht te lang op rood" en "
dan moeten de haltes verlengd worden" zijn natuurlijk kolder: als het in Leipzig kan, kan het in het Haagje ook, als er maar een wil is (en die ontbreekt, overduidelijk). Gelukkig hebben ze ook een 3-delige variant die wel onder de 37m blijft