Pagina 4 van 5

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 14 dec 2021 12:30
door Roland
De aanbesteding moet eind 22 afgerond zijn. Het aantal te bestellen trams is trouwens naar 50 gegaan met een optie op meer.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 12:58
door buschauffeur
Lange_Dre schreef:Eerlijk is eerlijk, het is opvallend dat de trams in Utrecht al drie keer achter elkaar best extreem ontspoort zijn. En inderdaad in Den Haag is het al jaren niet zo extreem geweest na en aanrijding met een auto of bus. Wellicht heeft het er mee te maken dat de A en B bakken van de Utrechtse CAF trams (net zoals de 15G van Amsterdam trouwens) een stuk lichter zijn dan de 3 verschillende tram types die in Den Haag rijden? En dat hierdoor de trams wat gemakkelijker zo extreem kunnen ontsporen?


Hup, en weer een Utrechtse tram uit de rails gebeukt.
https://nos.nl/artikel/2411860-opnieuw- ... -kruispunt

EN wat hoor ik op een filmpje bij de Telegraaf? Het heeft alles te maken met het voertuigconcept. Lekker dan.
https://www.telegraaf.nl/video/28314941 ... -door-rood

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 13:51
door joostvansurksum
Je kan in de foto's bij het ongeval zien dat het busje met aanhanger precies tussen beide delen in is geraakt. Ik vermoed dat het gewicht van het busje veel zwaarder was dan die van de aanhanger en dat heeft het voorste tramvoertuig waarschijnlijk afgeremd en naar rechts getrokken. In combinatie met een enkel onderstel onder het voorste voertuigdeel, een tramneus die flink vooruit lijkt te steken en wellicht een relatief laag gewicht van het tramstel maakt het des te makkelijker om hem uit de rails te wippen. Hefboomwerking, lijkt het.

Dit zou bij RR en Avenio ook kunnen gebeuren (alhoewel iets anders van vorm en zwaarder van gewicht?). Bij een GTL misschien minder gauw.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 14:19
door iljitsch
Ik heb net voorbij de halte Wouwermanstraat wel eens het resultaat van een botsing van een auto met een GTL kunnen bekijken. Hier had de auto de GTL midscheeps geraakt, met als resultaat een compleet verdwenen kreukelzone bij de auto en... twee krasjes op de tram.

Met de neus van de tram de zijkant van iets zwaars dat opzij rijdt raken is natuurlijk een ander verhaal. Ik neem aan dat de tram zwaar genoeg is om niet gelijk stil te staan, en dan hoeft-ie maar een relatief klein duwtje te hebben om de voorste wielen een beetje opzij af te laten wijken en dus daarna uit de rails te rijden. De Haagse trams hebben een minimale flens dus die zal hier weinig helpen, lijkt me.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 16:34
door Lange_Dre
Wat ook opvalt is dat die nieuwe trams vaak veel schade overhouden na een aanvaarding, waar de trams in Den Haag (van Rotterdam en Amsterdam zou ik het niet weten) juist over het algemeen maar een paar krasjes of kleine schade overhoud na een aanrijding. Zou dit aan de keuze van het materiaal van de trams kunnen liggen?

En los daarvan, hoe doen de Urbos100 trams van Caf het in andere landen? Is dat vergelijkbaar als in Utrecht? Of is Utrecht een uitzondering?

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 23:31
door avl
Ze rijden ook in Amsterdam. Maar dat is voor diverse Hagenezen ook een ver buitenland ;)

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 06 jan 2022 12:23
door Lange_Dre
Van Amsterdam wist ik dat er pas 1 keer een CAF ontspoord zou zijn. En wij Hagenezen zien Amsterdam niet als buitenland, maar Amsterdammers zien alles buiten de ring als de provincie ;)

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 08 jan 2022 21:30
door PAV
Allemaal heel interessant en opvallend hoe vaak het fout gaat in Utrecht. Maar ging dit topic niet over nieuwe trams in Den Haag?

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 14 jan 2022 11:12
door xCookiesolax
Hoe groot achten jullie de kans eigenlijk dat de HTM in de verre toekomst gemengd met Siemens Avenio en NST2 zal gaan rijden op één of meerdere stadstramlijnen? Het materieel zal immers beide een gelijkvloerse instap hebben en beide de R-net productformule hebben. Of is dit iets van vroeger en raakt de reiziger in shock als er opeens een andere tram aan komt rijden?

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 14 jan 2022 12:59
door iljitsch
Ze hebben toch ook flink lang gemengd RC/AV gereden op lijn 2?

Er rijden nu drie soorten trams rond in Den Haag, ik denk niet dat veel mensen heel erg zullen schrikken als ze op een bepaalde route niet iedere keer hetzelfde type zien aankomen, zeker als het verschil voor de reiziger niet groot is. (GTL vs lagevloer is natuurlijk wel een dingetje voor mensen die slecht ter been zijn of met kinderwagens en dergelijke.)

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 14 jan 2022 18:31
door buschauffeur
Op lijn 2 reden een jaar of 2 a 3 geleden drie materieeltypes op een dag.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 15 jan 2022 17:59
door willem
Zolang duidelijk op de tram staat aangegeven welke lijn (en eindpunt) het voertuig is zal het de gemiddelde reiziger denk ik niet veel uitmaken welk type tram voorbij komt.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 16 jan 2022 08:42
door Chris
En als de tram komt vindt de gemiddelde reiziger het nog fijn dat ie op tijd is en dat ie kan zitten.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 16 jan 2022 15:30
door iljitsch
Een kinderhand is snel gevuld. :D

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 17 jan 2022 09:56
door Roland
xCookiesolax schreef:Hoe groot achten jullie de kans eigenlijk dat de HTM in de verre toekomst gemengd met Siemens Avenio en NST2 zal gaan rijden op één of meerdere stadstramlijnen? Het materieel zal immers beide een gelijkvloerse instap hebben en beide de R-net productformule hebben. Of is dit iets van vroeger en raakt de reiziger in shock als er opeens een andere tram aan komt rijden?


Het uitgangspunt voor materieelaanschaf en aanpassing van infra is dat NST1 & 2 uitwisselbaar zijn en in principe ook gemengd ingezet kunnen worden. Het zal er denk ik wel een beetje vanaf hangen wat het voor nieuwe tram gaat worden. Als het weer een Avenio wordt zal het mixen in de praktijk wat eenvoudiger zijn dan wanneer het een compleet nieuw type wordt.

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 11 apr 2022 20:47
door Brecht
Het voorstel van B&W over de nieuwe remise:
https://denhaag.notubiz.nl/modules/13/o ... ent=900418

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 21 apr 2022 13:52
door Brecht
En het volgende ontwerp (Duinstraat) in het kader van de brede trams:

https://denhaag.notubiz.nl/modules/13/o ... ent=938710

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 12:37
door Brecht
Wie heeft er nog meer last van gepiep?
https://www.ad.nl/den-haag/gek-van-vers ... ~aab1ca3e/

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 13:50
door Admin
Ik had het al eerder gezegd: het zijn in essentie 2-assers met de bijbehorende rijeigenschappen, dus nee, dat verbaast me niks :roll:

Re: Den Haag koopt zestig nieuwe trams om voertuigen...

BerichtGeplaatst: 08 sep 2022 12:24
door HansW
Al wat bekend over de aanbesteding van 50 nieuwe trams (plus optie)?