Lijn 12

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Lijn 12

Berichtdoor Tiktak » 02 mei 2022 18:12

Vandaag las ik op de website van Radio/Tv West dat de bewoners in opstand zijn gekomen dat er een AV door hun straat rijden.
Het liefs zien ze de tram helemaal weg uit hun straat, ze hebben al geopperd om lijn 12 via de Lvm richting Kijkduin te laten rijden omdat er bijna geen passagiers in dit gedeelte zitten.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 12

Berichtdoor buschauffeur » 02 mei 2022 20:51

Tiktak schreef:Vandaag las ik op de website van Radio/Tv West dat de bewoners in opstand zijn gekomen dat er een AV door hun straat rijden.
Het liefs zien ze de tram helemaal weg uit hun straat, ze hebben al geopperd om lijn 12 via de Lvm richting Kijkduin te laten rijden omdat er bijna geen passagiers in dit gedeelte zitten.

Dat laatste is zeker waar. Maar door naar Kijkduin? Bus 23 hebben ze ook al de nek omgedraaid wegens 'te weinig passagiers'. Dus hoe kan je dan een tram over de Laan van Meerdervoort naar Kijkduin aanleggen?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 12

Berichtdoor xCookiesolax » 02 mei 2022 20:56

Was dit traject vroeger niet een stuk drukker toen er op de Sportlaan nog een ziekenhuis was?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijn 12

Berichtdoor Chris » 03 mei 2022 07:48

Dat wordt gezegd. Vroeger vaak in de spits richting Duindorp mee geweest maar kan me niet herinneren dat er zoveel mensen in en uit gingen bij de Sportlaan.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 12

Berichtdoor Brecht » 03 mei 2022 08:56

Er zijn/worden veel woningen gebouwd in Kijkduin e.o. dus is/komt er meer behoefte aan OV.
De tram doortrekken vanaf de Aaltje Noordewierstraat valt qua afstand best mee.
Maar of die (nieuwe) bewoners wel op een tram zitten te wachten?
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 12

Berichtdoor iljitsch » 03 mei 2022 17:04

Niemand zit op een tram te wachten tot ze hem hebben, dan wachten ze gewoon op de halte want toch wel handig. :mrgreen: (Zie ook Rijswijk met 17.)

Wat mij betreft heeft een halte bij de westduinen wel toegevoegde waarde, moeten ze zeker niet zomaar schrappen. Inkorten heeft ook weinig zin want dan hou je 3 haltes ofzo tussen de LvM en Loosduinseweg over en daarna samen oprijden met 6 / 11 dus weinig toegevoegde waarde.

Over de LvM naar Kijkduin lijkt me ook niet ideaal, via bijvoorbeeld de Sportlaan zou beter zijn om zo nieuw gebied te bedienen. (Maar vast lastig in te passen.) Kijkduin lijkt me op zich wel een goede plek om een tram naartoe te sturen. Kan je twee kanten op de duinen in wandelen en ook naar het strand als je dat iets relaxter wilt doen dan op het vaak megadrukke Scheveningen. Bij niet-strandweer zal het aantal reizigers zeker minder zijn maar met alle nieuwbouw ook zeker niet helemaal niks.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 12

Berichtdoor buschauffeur » 03 mei 2022 17:50

iljitsch schreef:Niemand zit op een tram te wachten tot ze hem hebben, dan wachten ze gewoon op de halte want toch wel handig. :mrgreen: (Zie ook Rijswijk met 17.)

Wat mij betreft heeft een halte bij de westduinen wel toegevoegde waarde, moeten ze zeker niet zomaar schrappen. Inkorten heeft ook weinig zin want dan hou je 3 haltes ofzo tussen de LvM en Loosduinseweg over en daarna samen oprijden met 6 / 11 dus weinig toegevoegde waarde.

Over de LvM naar Kijkduin lijkt me ook niet ideaal, via bijvoorbeeld de Sportlaan zou beter zijn om zo nieuw gebied te bedienen. (Maar vast lastig in te passen.) Kijkduin lijkt me op zich wel een goede plek om een tram naartoe te sturen. Kan je twee kanten op de duinen in wandelen en ook naar het strand als je dat iets relaxter wilt doen dan op het vaak megadrukke Scheveningen. Bij niet-strandweer zal het aantal reizigers zeker minder zijn maar met alle nieuwbouw ook zeker niet helemaal niks.

Kijkduin een goede plek om een tram naartoe te sturen? Ik weet niet of je ooit wel eens hebt gekeken maar er rijden twee bussen, en 's zomers drie, en om nou te zeggen dat die vol zitten. Zonde van het geld. Het goedkoopste? 12 tot het De Savornin Lohmanplein. Keerlus ligt er al en dan hebben bewoners daar een aardige verbinding met de markt en HS. Kijkduin is een lachertje. Iedereen komt met de deelscooter. Kijk maar eens wat een zooitje op een mooie dag. Maar de bussen.....
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 12

Berichtdoor KevinRandstadrail » 03 mei 2022 18:02

Ja maar dan verliest Duindorp zijn tramverbinding met de Haagse markt en station Hs lekker laten liggen zou ik zeggen.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Lijn 12

Berichtdoor iljitsch » 03 mei 2022 18:05

Tja, bussen zijn en blijven (?) een tweederangs modaliteit in het Haagse OV. Persoonlijk vind ik het altijd erg lastig om de bushalte de goede kant op te vinden bij een station van een voor mij onbekende stad. Busplatform CS was/is wat dat betreft beter geregeld.

Maar de Haagse bussen rijden rare kronkelroutes om passagiers op te pikken waar er geen trams rijden. Schiet dus over het algemeen erg slecht op. Enige bus die ik liever zou nemen dan een tram is bus 23 van hier in Bezuidenhout naar Scheveningen: rijdt redelijk door over een rechte route zonder overstappen.

Gezien bovenstaand en de piekdrukte op stranddagen lijkt mij een tram naar Kijkduin een goede zaak. Of blijf 12 gewoon naar Duindorp laten rijden, daar is ook strand. 8-)

(Wel met de frustratie dat honden NIET toegestaan zijn ten zuiden van de haven maar pas een eind verderop, waardoor je bij de haven belaagd wordt door blaffers met baasjes die te lui zijn om een eind te lopen vanaf de parkeerplaats, en verderop door blaffers met baasjes die zich wel aan de regels houden. Dus overal honden die op je af komen rennen "hij bijt niet hoor". Tuurlijk.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 12

Berichtdoor Brecht » 04 mei 2022 08:06

KevinRandstadrail schreef:Ja maar dan verliest Duindorp zijn tramverbinding met de Haagse markt en station Hs lekker laten liggen zou ik zeggen.

Daarvoor zou het doortrekken van lijn 16 over de Westduinweg naar het 'Norfolkterrein' een gedeeltelijke oplossing zijn. Spaart ook weer een buslijn uit.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Lijn 12

Berichtdoor KevinRandstadrail » 04 mei 2022 09:42

Ja dat snap ik. Maar ik ben bang als ze lijn 12 naar Duindorp op gaat heffen. Dat de sporen en bovenleiding veroesten omdat het niet gebruikt word. Net zoals bijzijn 10 naar Voorburg waar ook geen tram meer rijd ik vind dat zonde.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Lijn 12

Berichtdoor iljitsch » 04 mei 2022 11:37

12 door laten rijden naar Voorburg! ;)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 12

Berichtdoor willem » 06 mei 2022 20:22

Probleem is dat de MRDH nu erg in de bezuinigingen zit. Ook veel meer dan in Amsterdam of Utrecht terwijl daar de pandemie uiteraard net zo heeft toegeslagen.

Eigenlijk vind ik dat triest: het ov wordt afgebroken en iedereen moet zelf maar voor een alternatief zorgen.
En dat terwijl je op bv. Tv om de oren wordt geslagen met termen als duurzaamheid, minder olie gebruiken enz.
En als je daarin mee wilt gaan wordt dat onmogelijk gemaakt door alle bezuinigingen.

Of denkt de MRDH dat iemand van 85 achter een rollator best een kwartier naar de halte kan lopen?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 12

Berichtdoor YC52000 » 07 mei 2022 23:54

KevinRandstadrail schreef:Ja dat snap ik. Maar ik ben bang als ze lijn 12 naar Duindorp op gaat heffen. Dat de sporen en bovenleiding veroesten omdat het niet gebruikt word. Net zoals bijzijn 10 naar Voorburg waar ook geen tram meer rijd ik vind dat zonde.


Volgens mij worden de sporen in en naar Voorburg nog regelmatig bereden door de Hoftrammm
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 12

Berichtdoor iljitsch » 08 mei 2022 14:44

KevinRandstadrail schreef:Ja dat snap ik. Maar ik ben bang als ze lijn 12 naar Duindorp op gaat heffen. Dat de sporen en bovenleiding veroesten omdat het niet gebruikt word. Net zoals bijzijn 10 naar Voorburg waar ook geen tram meer rijd ik vind dat zonde.

Ik ben eens gaan kijken hoe die rails erbij liggen. Eerst de keerlus voor station Mariahoeve, die normaliter niet gebruikt wordt:

Afbeelding

Hier zie je dus een heel dun lijntje niet/nauwelijks verroest tussen de wel verroeste delen. Dit is in een bocht waar de wielen links en rechts verschillende afstanden afleggen maar door de vaste as wel even snel draaien, dan slipt één van de wielen wat natuurlijk een mooie manier is om wat roest weg te schrapen.

Dan hier eindpunt station Voorburg. Hier heeft de Hoftramm zijn beginpunt dus daar zou nog enigszins regelmatig een tram moeten rijden. Hier op een recht stuk. Eerst relatief roestig:

Afbeelding

Iets verderop waarschijnlijk waar de tram remt een beetje minder roest:

Afbeelding

Zoals je ziet is die roestlaag relatief dun. Ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de roestlaag zo dik is dat de wielen geen elektrisch contact meer maken en de tram er dus niet meer door komt. Maar volgens mij zeker niet binnen een paar maanden.

Toch kan dat roesten best snel gaan, moet je maar eens kijken 's morgens voor de eerste trams rijden na een nacht regen. Ik heb dan wel eens gezien dat de eerste tram 12 flink wat vonken uit de rails liet schieten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 12

Berichtdoor WeKra » 09 mei 2022 06:50

De sporen bij Aegonplein/Voorburg worden bijna wekelijks, danwel dagelijks gebruikt. Na het berijden van 1 tram is dat roestlaagje alweer weg, zoals te zien bij het Aegonplein.

KevinRandstadrail schreef:Ja dat snap ik. Maar ik ben bang als ze lijn 12 naar Duindorp op gaat heffen. Dat de sporen en bovenleiding veroesten omdat het niet gebruikt word. Net zoals bijzijn 10 naar Voorburg waar ook geen tram meer rijd ik vind dat zonde.


Als je kijkt naar de sporen in Voorburg waar verkeer/bussen overheen rijden (over de Geestbrugweg) zie je dat daar niets aan de hand is; het overige verkeer ontroest dit spoor ook. Dus in Duindorp zal niks aan de hand zijn, enkel de keerlus zal er wat geoxideerd bij liggen.

Overigens maakt het voor de zware 8 assers als een GTL/Avenio/Citadis weinig uit; je hebt 16 contactpunten voor de aarding. Bij een lichte historische Tweeasser zorgt dat sneller voor problemen en staat zo'n motorwagen sneller "geïsoleerd".
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Lijn 12

Berichtdoor Slagathor » 13 mei 2022 15:45

Controversiële mening: om heel eerlijk te zijn zou ik lijn 12 maar afschaffen, als ik het voor het zeggen had.

Op het drukste traject rijdt 'ie samen met de 11. De rest is zeer problematisch nu de Avenio op het traject moet komen.

In de Transvaal is weinig ruimte, vooral rond het Paul Krugerplein is het chaotisch, krap en gevaarlijk.

Op de Zevensprong is de 12 een struikelblok die verkeersstromen belemmert.

Vervolgens duikt 'ie zigzaggend het Valkenboskwartier in. Het gezwalk bij de Regentesselaan en de Beeklaan is een ellende. Het straatprofiel is daar ook te krap met ontbrekende fietsstroken en ander geëmmer.

De Goudenregenstraat is zo smal dat de tram er zelfs achter fietsers (!) komt vast te zitten. Ga je dan, met max 15km/u...

Vanaf HS bekeken is de 11 een prima alternatief. Andere locaties langs de route kunnen ook via de 6, de 4, de 2 en de 3 bereikt worden (afhankelijk van waar je zijn moet). Het laatste deel van het traject zit er nooit een kip in.

Je kunt 'm dus wat mij betreft beter afschaffen dan miljoenen investeren in een dramatisch kronkeltraject dat je nooit écht verbeteren zal.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Lijn 12

Berichtdoor iljitsch » 13 mei 2022 16:24

Ik heb daar dus gewoond (Regentesselaan/Beeklaan) en nam 'm vaak als ik naar HS moest, en ook wel als ik een eindje over het strand wilde wandelen. Ik denk zeker dat het opheffen van het rodekruisziekenhuis niet geholpen heeft en inderdaad, overlap 11, lastige straten, niet heel veel reizigers.

Maar opheffen zonder alternatief lijkt me toch wel weer wat cru. En vervangen door een bus is in die lastige straten nou niet echt een vooruitgang qua profiel. Trams zijn breed, maar blijven wel altijd netjes binnen hun profiel. Bussen hebben meer buffer nodig.

En inderdaad heb ik regelmatig gehad dat ik fietste en er een tram achter me zat die er niet langs kon. :shock: Als er dan even een onbezette parkeerplaats was liet ik 'm erlangs gaan. En anders 20 seconden tijdverlies... niet het eind van de wereld. Het stuk Paul Krugerlaan tussen Loosduinseweg en PK-plein is hartstikke breed, daar dus geen probleem. En vanaf PK-plein gaat-ie samen op met 6, dus daar moet je toch wat. De straat is daar op zich breed genoeg voor een tram maar ja dan moet iedereen wel fatsoenlijk parkeren, wat daar geen gegeven is. (Overigens daar ook gewoond in de jaren '90.)

Het zou geen slecht idee geweest zijn om alle lastige stukken van 12, 6 en 16 samen te pakken tot één lijn voor smalle stadstrams. Maar ja dat was niet de keuze.

Ik weet niet of 12 nu zo'n bijdrage is aan de chaos op de zevensprong, de stoplichten moeten toch echt af en toe groen tussen Paul Krugerlaan en Regentesselaan, niet alleen vanwege de tram.

Als je 12 zou opheffen, moet 11 dan niet een hogere frequentie krijgen om de reizigers tussen de markt en HS te kunnen blijven vervoeren? In dat geval heeft opheffen qua operationele kosten weinig of geen voordeel. En, zoals gezegd, de reizigersaantallen mogen op het deel dat niet overlapt met 11 dan lager zijn, maar het is zeker niet zo dat de trams daar helemaal leeg rondrijden, je zal toch echt die reizigers op enige manier moeten bedienen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 12

Berichtdoor Lange_Dre » 13 mei 2022 22:45

Waarom niet de Beeklaan ter hoogte van de beruchte zevensprong aanpassen? Dat je tussen De Gheijnstraat en de zevensprong het auto verkeer weghaalt en zodat je lijn 12 in beide richtingen via de beeklaan kan laten doorrijden. En dan vervolgens rechtdoor de bredere De la Reyweg op, om vervolgens bij lijn 6 aan te sluiten richting de Haagse markt. Mocht de Paul krugerlaan een gegroet obstakel worden, zou je lijn 6 en 12 eventueel rechtdoor het plein over kunnen sturen, om via de Steijnlaan richting de monsterseweg te gaan om aan te sluiten bij lijn 11. Op die manier zorg je er voor dat de hele Paul Krugerlaan trambaan vrij is. De beruchte zeven sprong wellicht iets ontlast kan worden en er nog maar uit 6 kanten auto’s die kruising op kunnen rijden. Voor de autokosten zou je die kruising gelijk anders in kunnen richten. Bevoordeeld dat je met de auto pp dat drukke plein niet meer alle kanten op kunt rijden. Veel automobilisten zullen dat wel weer achterlijk vinden, maar daardoor kan het wel een iets rustigere kruising kunnen worden die ook nog eens overzichtelijker kan worden.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Lijn 12

Berichtdoor willem » 13 mei 2022 23:03

Op zich prima.

Maar gezien de aantallen reizigers due sinds de pandemie flink gedaald zijn en daarna weer gestegen tot zeg 80% van het niveau van voor ds pandemie zal de HTM zich denk ik vooral op bezuinigingen focussen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten