Vernieuwde remise Scheveningen

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Brecht » 21 aug 2022 08:10

Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor xCookiesolax » 21 aug 2022 09:04

Er is dus gekozen voor (grotendeels) nieuwbouw. Er komen 15 sporen dus dat komt neer op een capaciteit van 42 trams. Ik ben vooral nieuwsgierig naar het sporenplan buiten het remise terrein. Zullen de sporen in de Harstenhoekweg helemaal verdwijnen? Op het achterterrein van de remise komen zo te zien kopsporen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Tiktak » 21 aug 2022 10:08

Ook bij de remise Lijsterbesstraat staat één en ander te gebeuren.
De kruising Laan van Meerdervoort met de Goudenregenstraat gaat er in geheel uit, maar omdat dit een lange tijd duurt vermoed ik ook dat de sporen op de Laan van Meerdervoort voor de remise
ook vervangen gaan worden.
Maar in het verleden was toch ook de bedoeling dat deze remise voorgoed dicht ging en vervangen ging worden door woningbouw.
Tijdens deze omvangrijke spoor vernieuwing zou lijn 3 misschien zijn tijdelijke eindpunt krijgen op de Statenlaan vermoed ik, en lijn 12 tijdelijk geheel opgeheven.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Lange_Dre » 21 aug 2022 10:47

Ik vermoed eerder dat de bocht van Laan van Meerdervoort naar de Goudenregenstraat, vanuit de kant van de remise er definitief uit gaat. En dat de bocht van Laan van Meerdervoort naar de Goudenregenstraat, die lijn 12 in reizigersdienst gebruikt vernieuwd gaat worden.



Overigens zijn er vanaf 8 augustus tot 23 september 2022 ook werkzaamheden aan de verkeersregelinstallatie op het kruispunt Laan van Meerdervoort en Conradkade. Ook aan de fietsoversteekplaatsen voor fietsers op de kruising Laan van Meerdervoort en Regentesselaan wordt dan gewerkt.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/nieuws/kruisingen-laan-van-meerdervoort-en-conradkade-en-regentesselaan-werkzaamheden.htm
Laatst bijgewerkt door Lange_Dre op 21 aug 2022 10:53, in totaal 1 keer bewerkt
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Admin » 21 aug 2022 10:50

Voorlopig kan "de Lijsterbes" niet gemist worden. Wellicht dat er na oplevering v/d nieuwe remise op Ypenburg weer plannen de kop op steken om het LB terrein alsnog voor heel, héél veel geld aan een ontwikkelaar te verkopen die er vervolgens een (of meer) gigantische torenflat(s) met héle dure appartementen neerzet, in het kader van "verdichting van bestaande bebouwing teneinde de verwachte komende immigratiegolven te faciliteren" :roll: Niemand die daar ook maar enigszins op zit te wachten, anders dan genoemde projectontwikkelaar en de Gemeente (voor nog meer bootladingen €€€€ :evil: )
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Lange_Dre » 21 aug 2022 11:02

Waarschijnlijk is het financieel geen optie, maar het zou mooi zijn als een deel van de huidige remise LB bewaard kan blijven zodra de nieuwe remise bij Ypenburg in gebruik genomen gaat worden. Met het oog op dat de remise van het HOVM nu al krap aan het worden is. Daar nu al trams van de tramweg stichting bij komen en er in de toekomst vast nog nieuwe museum trams gaan bijkomen, zou een deel van de LB dienst kunnen doen als dependance waar museum trams gestald kunnen worden die niet in het hovm passen. En daarnaast kan daar dan een kleine werkplaats komen aangezien die (zover ik begrijp weg is of weg gaat uit het hovm).

Helemaal wishful thinking, het zou meteen een mooie locatie zijn voor het Haags bus museum. Maar dat zit er al helemaal niet in vermoed ik.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor JoopS » 22 aug 2022 14:20

Dat de hal van de remise Scheveningen gesloopt wordt en dat hierna een nieuwe gebouwd wordt is logisch. De nieuwe trams zijn niet alleen breder maar ze hebben ook een lage vloer waardoor er onder de trams nauwelijks meer gewerkt hoeft te worden. De meeste techniek zit nu op het dak van de trams en aan de "draaistellen" wordt vanaf de zijkant gewerkt. De putten onder de sporen zijn dus niet meer nodig en kunnen gesloopt worden inclusief de draagconstructie voor het dak en het dak zelf.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Tiktak » 24 aug 2022 12:09

Lange_Dre schreef:Waarschijnlijk is het financieel geen optie, maar het zou mooi zijn als een deel van de huidige remise LB bewaard kan blijven zodra de nieuwe remise bij Ypenburg in gebruik genomen gaat worden. Met het oog op dat de remise van het HOVM nu al krap aan het worden is. Daar nu al trams van de tramweg stichting bij komen en er in de toekomst vast nog nieuwe museum trams gaan bijkomen, zou een deel van de LB dienst kunnen doen als dependance waar museum trams gestald kunnen worden die niet in het hovm passen. En daarnaast kan daar dan een kleine werkplaats komen aangezien die (zover ik begrijp weg is of weg gaat uit het hovm).

Helemaal wishful thinking, het zou meteen een mooie locatie zijn voor het Haags bus museum. Maar dat zit er al helemaal niet in vermoed ik.


Ook de A619/A620 uit Haarlem word overgebracht naar Den Haag en gaat hier zijn rondjes draaien.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Lange_Dre » 24 aug 2022 16:07

Tiktak schreef:Ook de A619/A620 uit Haarlem word overgebracht naar Den Haag en gaat hier zijn rondjes draaien.


Lange_Dre schreef:Daar nu al trams van de tramweg stichting bij komen en er in de toekomst vast nog nieuwe museum trams gaan bijkomen,
;)
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Tiktak » 25 aug 2022 08:16

Misschien de grote legen hal van Dekkerhout op de Werf opkopen, dan een aftakkingsspoor aanleggen de hal in.
Hier kan het bus museum, de werkplaats, stalling museum trams van het HOVM en de collectie museum trams van de Tramweg Stichting in.
Dan heb je een vaste locatie en is niks meer een tijdelijk onderkomen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor xCookiesolax » 27 nov 2023 15:40

Op 8 januari 2024 wordt er gestart met de verbouwing van remise Scheveningen. Testen en oplevering: september 2025
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor YC52000 » 27 nov 2023 21:06

Zouden hier in de toekomst twee wissels kunnen komen, zodat Avenio/TINA (en regiocitadis??) direct de remise in kunnen rijden?
Ik heb niet veel kennis van zaken. Ik weet zelfs niet of die trams die bocht kunnen maken. :mrgreen:

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor xCookiesolax » 28 nov 2023 11:46

Het wissel komt op een iets andere plek. De keerdriehoek zelf komt in zijn geheel te vervallen. De trams gaan rechtstreeks de remise inrijden zonder kop te hoeven maken.
Bron: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/12973550/1/RIS316008_Brief_DIR_a_AH-RI_09-06-2023_inz_investeringsbesluit_verbouwing_HHP_-_Bijlage_Voorlopig_Ontwerp_HHP
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwde remise Scheveningen

Berichtdoor Chris » 29 nov 2023 05:48

Mooi document! Dank voor het delen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten