Vernieuwing lijn 6

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 05 okt 2022 15:33

Ik word echt totaal gestoord van Apple want half de tijd werkt hun shit niet, zoals nu mijn scanner...

Vandaag viel bij mij in de bus een aankondiging van een inloopbijeenkomst over de vernieuwing tram lijn 6 - Haagse hout.

Dat is op woensdag 12 oktober in wijk- en dienstencentrum bezuidenhout, johannes camphuysstraaat 25, tussen 16 en 19 u. Ze gaan dan de voorlopige plannen voor haltes Stuyvesantplein en Margarethaland laten zien.

Ik denk dat ik ze ga vertellen dat ze deze haltes gewoon moeten opheffen, 6 heeft veel te veel haltes. :mrgreen:
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 05 okt 2022 16:18

Mijn inschatting is dat een heleboel bewoners v/h Bezuidenhout dat laatste niet met je eens zullen gaan wezen :P Zeker omdat de "tijdelijk" opgeheven halte Stuijvesantstraat (lijn 2+23) nog altijd niet in gebruik is genomen nu corona effectief over/voorbij is. Maar dat ter zijde.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 05 okt 2022 16:26

Was Aegonplein niet al opgeheven?

Met Margarethaland, Aegonplein en Station Mariahoeve heb je 3 haltes binnen 200 meter. Dat is echt veel te veel.

Stuyvesantplein is ook maar zo'n 200 meter van Oostinje, da's ook nogal overdreven.

Nou moet ik natuurlijk niet hebben dat ze de halte Carel Reinierszkade gaan opheffen...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor YC52000 » 05 okt 2022 21:12

iljitsch schreef:Was Aegonplein niet al opgeheven?

Met Margarethaland, Aegonplein en Station Mariahoeve heb je 3 haltes binnen 200 meter. Dat is echt veel te veel.

Stuyvesantplein is ook maar zo'n 200 meter van Oostinje, da's ook nogal overdreven.

Nou moet ik natuurlijk niet hebben dat ze de halte Carel Reinierszkade gaan opheffen...


Ik lees dat Aegonplein alleen voor een jaar word opgeheven, dus in 3 maanden ofzo zou deze weer moeten openen :!: :?:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor xCookiesolax » 06 okt 2022 08:12

Aegonplein zal niet meer terug komen. Verder denk ik niet dat er andere haltes zullen sneuvelen. Leuk feitje: Vroeger had je tussen de haltes Carel Reinierszkade en Reigersbergenweg ook nog een halte Gerstkamp.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 okt 2022 14:12

Zelf zou ik de haltes Stuyvesantplein, Carel Reinierszkade en Reigersbergenweg allemaal opheffen en daarvoor in de plaats nieuwe haltes bouwen bij de Van Heutszstraat en de Gerstkamp. De halteafstand wordt dan telkens zo rond de 500 meter. Dat geeft wat meer snelheid, maar het zijn ook logischere locaties gezien de bebouwing.

Carel Reinierszkade ligt op de rand van niemandsland, en de halte opschuiven naar de Van Heutszstraat is ook compensatie voor opheffen Stuyvesantplein. De Gerstkamp is ten opzichte van de Reigersbergenweg juist weer praktischer voor reizigers richting het centrum; nu moeten reizigers eerst de 'verkeerde kant' oplopen.

Margarethaland is net zo'n grensgevalletje als de Stuyvesantstraat van lijn 2. Ligt toch wel dicht bij de Hofzichtlaan en station Mariahoeve, maar helemaal opheffen geeft een te grote halteafstand. Misschien opheffen voor de tram maar in stand houden voor de bus? Helemaal ideaal zou zijn een nieuwe halte station Mariahoeve direct onder het spoorviaduct met een snelle loopverbinding met de treinstation, waarbij dit dan de enige halte wordt tussen Hofzichtlaan en Essesteijn. Maar dit idee zal waarschijnlijk beperkt blijven tot dagdromen. Realistischer in plaats daarvan is misschien oude halte Aegonplein opknappen, die halte heeft tenslotte een kortere loopafstand naar het station.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 06 okt 2022 17:06

Halte Carel Reinierskade verplaatsen naar de andere kant van de kruising kan natuurlijk, maar dan moet je wel flink verherbouwen en parkeerplaatsen moeten dan in omgekeerde richting verplaatst worden. En een zooi bomen kappen. En dat alles voor 50 meter verschil?

Aegonplein heeft supersmalle perrons, dat kan eigenlijk gewoon niet. Je zou dus een rijbaan moeten opofferen aan beide kanten om daar een fatsoenlijke halte van te maken. En dan zit je ermee dat de halte ook naar beneden onder het viaduct afloopt, wat me ook nogal een probleem lijkt voor scootmobiels en kinderwagens enzo.

Een beter plan lijkt mij om de halte Margarethaland te verplaatsen voorbij de kruising richting het station. Je kan dan een stuk rijbaan aan de noordkant inpikken maar als je het fietspad verplaatst is er nog steeds ruimte voor 3 rijbanen (waarvan 1 voor linksaf afslaan).

Aan de zuidkant ook een rijbaan eraf, kan je ook compenseren door opschuiven en wat gras te laten sneuvelen, maar is denk ik nieteens nodig want die derde rijbaan is alleen om af te slaan naar het Aegonplein voor de mensen die bij Aegon werken in daar in de parkeergarage parkeren.

Je kan waarschijnlijk wat ruimte besparen met een eilandperron.

Haltes Aegonplein en Station Mariahoeve kunnen dan vervallen want de verplaatste halte Margarethaland ligt dan al vlak naast het station.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 07 okt 2022 00:46

Misschien zijn die kleine verplaatsingen inderdaad niet zo noodzakelijk, maar als het hele tracé op de schop gaat is natuurlijk wel efficiënt om het meteen goed te doen. De bollebozen zullen er vast wel naar gekeken hebben. Ik denk dat in elk geval realistisch is om te verwachten dat de halte Stuyvesantplein opgeheven wordt.

De haltes op de Hofzichtlaan bundelen tot een nieuwe halte bij station Mariahoeve lijkt me toch wel een goed idee. Heeft de Hofzichtlaan echt al die rijstroken nodig? Het zijn wel heel veel rijstroken voor een verbinding tussen twee wijken. Ik heb de indruk dat sinds de aanleg van de Hofzichtlaan de N14 een groot deel van het verkeer heeft overgenomen, dus dat het best minder kan. De vrijgekomen ruimte kan dan gebruikt worden voor een ruime OV-halte en wat extra groen.

Een praktische en simpele oplossing zou zijn...

In zuidelijke richting zou het begin van de (hele lange) voorsorteerstrook gemakkelijk opgeschoven kunnen worden:
https://goo.gl/maps/FzC8gDa8WyaaTKti7

In noordelijke richting kan de middenstrook gebruikt worden om linksaf te slaan net zoals rechtsaf gecombineerd is met rechtdoor:
https://goo.gl/maps/zyww76R1dcgXkTku9

Een poging om te laten zien hoe het er dan uit zou kunnen zien (grijs is nieuw ingetekende berm):
HTM tram 6 halte Aegonplein verbreed.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Tiktak » 07 okt 2022 15:55

Is het al bekend hoeveel in en uit stappers er zijn bij die haltes en welke leeftijdsgroepen ??
Ik denk dat dit ook een rol speelt in de beslissingen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Charles » 09 okt 2022 15:20

Halte Station Mariahoeve ligt in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Ik denk niet dat ze daar blij worden om die halte op te heffen of te verplaatsen, waarheen dan? De overige haltes liggen in de gemeente Den Haag.

Het bestaan van halte Aegonplein met die smalle perrons zonder abri en hekwerk heb ik nooit goed begrepen. Wordt wel geregeld gebruikt en vanaf het stationsgebouw (zijde Aegonplein) staan bordjes die naar deze tramhalte de weg wijzen.
Als deze halte opgeheven wordt, dan houden we een echte halte Aegonplein over :) Voor bus 24 is dat al het geval en voor de tram is het een tijdelijke halte in geval van stremmingen/omleidingen.

Er waren in het verleden plannen om de Hofzichtlaan te versmallen, maar daar heeft men op enig moment vanaf gezien. Geen idee waarom dan, mogelijk het kostenplaatje of veel bezwaarmakers. Op de rustige uren lijkt het soms wel een racebaan voor autobestuurders, net als de Bezuidenhoutseweg.

Halte Stuyvesantplein opheffen?? Het is niet logisch in mijn optiek. Naar Oostinje is het een enidje lopen en je moet daar het drukke kruispunt oversteken. Naar Carel Reinierskade is eveneens een stuk lopen. Die halte opschuiven naar de andere zijde van de kruising is best wel logisch. Dan heb je een tramhalte met aan de ene zijde het Stadsdeelkantoor en aan de andere zijde de huisartenpraktijk met apotheek. Ik ben het overigens wel eens dat deze locaties ook nu prima bereikbaar zijn vanaf de huidige tramhalte.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 09 okt 2022 17:34

Ik ben er gister nog even langs gefietst en het ligt allemaal niet zo vlak bij elkaar als het lijkt. Dus als je die halte Aegonplein opheft dan moet je halte Station Mariahoeve wel houden. Dan is het ook minder belangrijk om halte Margarethaland te verplaatsen. Hoewel ik toch denk ik liever dat stukje van een verplaatste Margarethaland naar de echte ingang van het station wandel dan via het parkeerterrein aan de achterkant naar binnen.

Tja ik blijf erbij dat Stuyvestandplein gewoon veel te dicht bij die twee andere haltes ligt. Maar ja of ik in 7 minuten of in 6,5 minuten met 6 op CS ben maakt ook niet het grote verschil. Ik ben wel benieuwd naar wat ze willen doen qua aanpassing want het zou zonde zijn als dat ten koste van het plein gaat voor zo'n onnodige halte.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 09 okt 2022 19:08

Let wel dat de halte Aegonplein al bijna een jaar 'tijdelijk' opgeheven is vanwege bezuinigingen. Op dit moment zijn op de Hofzichtlaan alleen de haltes Margarethaland en Station Mariahoeve in gebruik. Mijn voorstel was om dit om te draaien. Hoe meer ik er over na denk hoe logischer ik het vind. Voor doorgaande reizigers wordt de tram sneller, terwijl voor reizigers naar station Mariahoeve het station makkelijker bereikbaar wordt omdat de loopafstand korter is dan bij de huidige halte. De looproute lijkt me ook aantrekkelijker en sociaal veiliger dan de wandeling langs de Appelgaarde en de parkeerplaats, je komt gewoon via de hoofdingang het station binnen in plaats van aan de achterzijde, en er is de mogelijkheid om over te stappen op bus 24 (waarbij een eventueel wachtende buschauffeur of busreizigers ook weer een sociaal controlerende rol spelen).

Dan moet je dus wel de Hofzichtlaan in de 'tunnelbak' ter hoogte van het treinviaduct iets versmallen om de tramhalte breder te maken. Echter kan dit versmallen zonder negatieve gevolgen voor het autoverkeer omdat er nu veel ruimte verspild wordt door extreem brede rijstroken of een nutteloze superlange voorsorteerstrook. En uiteraard moet de halte hernoemd worden naar Station Mariahoeve. Lijkt me allemaal best haalbaar.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Roland » 10 okt 2022 13:20

De plannen zijn momenteel zo dat Margarethaland naar de andere kant van de kruising gaat. Aegonplein verdwijnt en Mariahoeve in zijn geheel aan de niet-tunnel kant komt.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 10 okt 2022 14:40

Dat laatste is in principe jammer, ik heb altijd liever dat de tram voor de kruising stop dan erna. Vooral bij lange haltes moet je dan een stuk verder lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 10 okt 2022 15:07

Het is wel logischer: na de halte betekent dat het overig verkeer niet zo lang hoeft te wachten tot de tram vertrekt. De tram komt "op snelheid" de kruising over en dat duurt nu eenmaal veel korter dan een vertrekkende tram. Daarnaast scheelt het ruimte: het voorsorteervak voor linksaf kan dan naast de tramsporen gelegd worden, ipv dat er nog een brede halte tussen gefrommeld moet worden. Het kan het verschil zijn tussen net wel en net niet passen binnen bestaande rooilijnen. (gevels!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Charles » 11 okt 2022 20:18

Admin schreef:na de halte betekent dat het overig verkeer niet zo lang hoeft te wachten tot de tram vertrekt. De tram komt "op snelheid" de kruising over en dat duurt nu eenmaal veel korter dan een vertrekkende tram.
Klopt niet als de haltes in beide richtingen tegenover elkaar liggen, zoals Roland dit aangeeft in zijn bericht.
Roland schreef:De plannen zijn momenteel zo dat Margarethaland naar de andere kant van de kruising gaat. Aegonplein verdwijnt en Mariahoeve in zijn geheel aan de niet-tunnel kant komt.

Ik neem aan de de echte halte Aegonplein, de keerlus gelegen op het gelijknamige plein, blijft bestaan. Ook al is deze niet in gebruik tijdens reguliere dienst v.d. tram.
Voor bus 24 is deze halte het eindpunt/beginpunt.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Roland » 12 okt 2022 13:00

De halte ja, de lus zal vermoedelijk blijven totdat het toegangswisselcomplex 'op' is.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 12 okt 2022 17:48

Was aardig druk bij het inloopspreekuur. Hoop mensen ook van de gemeente en minstens één van de HTM.

Heb ff geen fut om foto's van de tekeningen te uploaden, als daar vraag naar is laat het weten doe ik het morgen.

Margarethaland volgen ze inderdaad onze adviezen op 8-) die gaat naar de andere kant van de kruising. Wat ik wel miste was de mogelijkheid om aan de kant van het station de halte te verlaten en over te steken. Lijkt me ook gevaarlijk want mensen gaan dit natuurlijk gewoon toch doen. Heb ik ook verteld en op het reactieformulier geschreven, dus hopelijk gaan ze hier nog wat passen en meten en de fietsstrook wat opzij en ruimte voor een extra zebrapad.

Toen de tekening van het Stuyvesantplein. Dat was schrikken: de tram gaat daar midden overheen. Blijft dus weinig van dat plein over met een tramhalte met verhoogde perrons er diagonaal doorheen. En om het af te maken de vuilniscontainers naar de andere kant van het fietspad aan de rand van wat er over is van het plein. Hier zie ik dus niks in.

Gelukkig bleek er ook nog een andere optie te zijn: halte naar de Loudonstraat, direct voor het plein. Komt dan een perroneiland, parkeerplaatsen sneuvelen maar wel nieuwe fietsstroken.

De tram langs het plein laten stoppen en links in/uitstappen kan niet omdat de tram daar in een boog zit en je dus niet kan aansluiten op de halte voor een veilige gelijkvloerse instap.

Mijn argumenten om de halte gewoon op te heffen werden weersproken met het argument dat de afstand Carel Reinierszkade - Oostinje toch te groot is. Ben er nog even langs gefietst met een half ook op de kilometerteller en da's inderdaad zo'n 700 meter dus hebben ze wel gelijk in. Ik denk zelfs dat met naar de Loudonstraat verplaatsen die halte wat beter midden tussen de twee andere ligt.

Ik heb aangegeven dat ik sterk tegenstander van het ophakken van het plein ben. Daarna nog maar even de stapel reactieformulieren gepakt en doorgekeken. Een stuk of 5 mensen vóór op het plein, ook zo'n 5 tegen door het plein. Ben dus benieuwd.

Implementatie zou dan in 2025 zijn. Ondertussen loopt er ook een traject in de Schilderswijk, en er werd mij verteld dat de nieuwe trams over Om en Bij kunnen... Inzet van bussen en dergelijke werd niks over gezegd. Het zal sowieso flink ingrijpend zijn met afsluitingen voor het doorgaand verkeer, lijkt me.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Tiktak » 12 okt 2022 20:44

iljitsch schreef:Was aardig druk bij het inloopspreekuur. Hoop mensen ook van de gemeente en minstens één van de HTM.

Heb ff geen fut om foto's van de tekeningen te uploaden, als daar vraag naar is laat het weten doe ik het morgen.

Margarethaland volgen ze inderdaad onze adviezen op 8-) die gaat naar de andere kant van de kruising. Wat ik wel miste was de mogelijkheid om aan de kant van het station de halte te verlaten en over te steken. Lijkt me ook gevaarlijk want mensen gaan dit natuurlijk gewoon toch doen. Heb ik ook verteld en op het reactieformulier geschreven, dus hopelijk gaan ze hier nog wat passen en meten en de fietsstrook wat opzij en ruimte voor een extra zebrapad.

Toen de tekening van het Stuyvesantplein. Dat was schrikken: de tram gaat daar midden overheen. Blijft dus weinig van dat plein over met een tramhalte met verhoogde perrons er diagonaal doorheen. En om het af te maken de vuilniscontainers naar de andere kant van het fietspad aan de rand van wat er over is van het plein. Hier zie ik dus niks in.

Gelukkig bleek er ook nog een andere optie te zijn: halte naar de Loudonstraat, direct voor het plein. Komt dan een perroneiland, parkeerplaatsen sneuvelen maar wel nieuwe fietsstroken.

De tram langs het plein laten stoppen en links in/uitstappen kan niet omdat de tram daar in een boog zit en je dus niet kan aansluiten op de halte voor een veilige gelijkvloerse instap.

Mijn argumenten om de halte gewoon op te heffen werden weersproken met het argument dat de afstand Carel Reinierszkade - Oostinje toch te groot is. Ben er nog even langs gefietst met een half ook op de kilometerteller en da's inderdaad zo'n 700 meter dus hebben ze wel gelijk in. Ik denk zelfs dat met naar de Loudonstraat verplaatsen die halte wat beter midden tussen de twee andere ligt.

Ik heb aangegeven dat ik sterk tegenstander van het ophakken van het plein ben. Daarna nog maar even de stapel reactieformulieren gepakt en doorgekeken. Een stuk of 5 mensen vóór op het plein, ook zo'n 5 tegen door het plein. Ben dus benieuwd.

Implementatie zou dan in 2025 zijn. Ondertussen loopt er ook een traject in de Schilderswijk, en er werd mij verteld dat de nieuwe trams over Om en Bij kunnen... Inzet van bussen en dergelijke werd niks over gezegd. Het zal sowieso flink ingrijpend zijn met afsluitingen voor het doorgaand verkeer, lijkt me.


Mag ik je bedanken dat ( ook namens onze forumleden) de moeite hebt genomen om naar het inloopspreekuur te gaan om meer inzicht te krijgen in de plannen [respect]
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WeKra » 22 okt 2022 12:03

Ja, ook ik vind het reuze interessant dus dank. En ik ben toch wel benieuwd naar die tekeningen!
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron