Vernieuwing lijn 6

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2023 21:16

iljitsch, ik snap je zorgen. Maar als ik heel feitelijk kijk naar mijn suggestie dan zie ik als enige 'verslechtering' dat lijn 4 niet meer via de Loosduinseweg rijdt. Daar tegenover staat een aantrekkelijke 5 minuten dienst zowel door de Schilderswijk, als over de Loosduinseweg. Dus geen 8-2 intervallen meer op samenloopdelen maar 5-5.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor xCookiesolax » 06 apr 2023 21:36

OVinDelft schreef:iljitsch, ik snap je zorgen. Maar als ik heel feitelijk kijk naar mijn suggestie dan zie ik als enige 'verslechtering' dat lijn 4 niet meer via de Loosduinseweg rijdt. Daar tegenover staat een aantrekkelijke 5 minuten dienst zowel door de Schilderswijk, als over de Loosduinseweg. Dus geen 8-2 intervallen meer op samenloopdelen maar 5-5.

Was dit in de jaren 90 niet breed toegepast op het Haagse tramnet? Tram 1 en 9 reden langs Madurodam. Tram 7 en 8 langs Vredespaleis. Tram 6 en 7 door Mariahoeve. Tram 8 en 9 naar Vrederust.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2023 22:54

Volgens mij klopt dat ja. De frequenties waren voor zover ik weet toen echter lager: elke 15 minuten per lijn, dus op samenlooptrajecten elke 7,5 minuut.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 07 apr 2023 05:37

Klopt, dit "2 lijnen per tak" systeem werd al in de jaren 60 door Lehner aanbevolen en vervolgens door de HTM ingevoerd. Dat de frequenties toen lager waren kwam voort uit de lagere inwonersaantallen en dus vervoersvraag: Den Haag was een krimpgemeente, veel modale inkomens vertrokken naar nieuwe wijken buiten de gemeente. Dat waren vooral Zoetermeer, maar ook Rijswijk, Voorburg en L'dam waar nieuwe wijken uit de grond gestampt werden. Woningnood is van alle tijden, maar de oorlog heeft het bepaald versterkt en de overheid heeft effectief al die jaren achter de feiten aan gelopen. En nog steeds. :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 04 okt 2023 15:33

Gister een foldertje in de bus over de aanpassingen van lijn 6 in bezuidenhout.

(Precies?) een jaar later weer een inloopbijeenkomst op 12 oktober 17 u. Op de achterkant kan je zien dat de halte Stuyvesantplein verplaatst wordt naar de Loudonstraat waar een middenperron komt plus fietspaden ten koste van parkeerplaatsen.

Dit was mijn voorkeur ten opzichte van de andere optie waarbij het spoor dwars over het Stuyvesant zou lopen en de halte daar dan zou komen. Gelukkig blijft zo deze open ruimte in de stad behouden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WKZH5A » 09 dec 2023 10:27

Schetsen Stuyvesantplein t/m Margarethaland: https://projecten.denhaag.nl/project/aanpassing-tramlijn-6-haagse-hout/

- Stuyvesantplein wordt vernieuwd, beide sporen lopen via de viskraam. De halte wordt verplaatst naar de Loudonstraat en krijgt een eilandperron.
- De halte Carel Reinierszkade, Reigersbergenwewg en Vlamenburg worden vernieuwd en toegankelijk aangepast. Verder wordt de gehele trambaan groen in de vorm van gras.
- De halte Hofzichtlaan is al aangepast. Krijgt alleen nog een nieuwe DRIS-bord/paal.
- De halte Margarethaland wordt vernieuwd en toegankelijk aangepast. Ook de omgeving wordt aangepast.

Niet binnen het project, maar goed om te vermelden:
- De keerlus Aegonplein gaat (waarschijnlijk) verdwijnen.
- De halte Aegonplein gaat definitief verdwijnen.
- De halte Station Mariahoeve richting Leyenburg wordt verplaatst en komt tegenover de halte richting Leidschendam. Ook daar wordt de halte vernieuwd en toegankelijk aangepast, maar valt onder gemeente Leidschendam-Voorburg.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WKZH5A » 09 dec 2023 10:45

Voorlopig ontwerp Hobbemaplein en omgeving: https://werkaandewijk.denhaag.nl/hobbemaplein/

Belangrijke punten:
- Omdat de Hobbemaplein grotendeels anders moet worden voor het verkeer heeft dit ook gevolgen voor de bus en trams.
- De halte Haagse Markt van tram 6 en van tram 11 en 12 worden samengevoegd en worden verplaatst bij de bibliotheek. Deze halte krijgt een tophalte functie, een soortgelijke uitstraling als bij Station HS en Leyweg.
- Door deze verplaatsing ligt de halte Delftselaan van tram 6, 11 en 12 te dichtbij (minder dan 200 m). Deze gaan dus verdwijnen (en definitief opgeheven).
- De halte van bus 25 krijgt ook een tophalte functie op de Hobbemaplein. De Ruijsdaelstraat wordt ontsloten van het Hobbemaplein. Dit betekent dat bus 25 via het Hobbemastraat en Vaillantlaan moet omrijden. De halte Vaillantplein verdwijnt en stopt dan bij de halte Hobbemastraat van bus 51.
- Voor het auto-/fietsverkeer verandert ook veel. Zo krijgt fietsers fietspaden bij de Delftselaan (door het verdwijnen van de tramhalte is er ruimte) en bij de ventweg op De Heemstraat (de ventweg gaat ook verdwijnen voor autoverkeer). Het autoverkeer kan niet meer overal in of uit de wijk en kan niet meer overal afslaan op het Hobbemaplein.
- In het Hobbemastraat wordt de rijstrook voor het autoverkeer en de bus-/trambaan samengevoegd. Hierdoor is er meer ruimte voor twee fietspaden. Ook wordt de inrichting vernieuwd.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Charles » 09 dec 2023 12:29

WKZH5A schreef:Niet binnen het project, maar goed om te vermelden:
- De keerlus Aegonplein gaat (waarschijnlijk) verdwijnen.
- De halte Aegonplein gaat definitief verdwijnen.
- De halte Station Mariahoeve richting Leyenburg wordt verplaatst en komt tegenover de halte richting Leidschendam. Ook daar wordt de halte vernieuwd en toegankelijk aangepast, maar valt onder gemeente Leidschendam-Voorburg.
Het is zo ongeveer een v.d. laatste tramlijnen die aangepast gaat worden aan de nieuwe trams.
Jammer dat keerlus Aegonplein opgebroken zal worden, maar het werd ook slechts zelden gebruikt. Wel bijzonder dat het een dubbele keerlus is, net als in Leidschendam-Noord.
Halte Aegonplein is niet echt een halte te noemen, enkel een haltepaal. Geen abri en geen hekwerk, wel een smal perron. Desondanks zijn daar wel in- en uitstappers heb ik meermaals waargenomen.
Halte Station Mariahoeve ligt op korte afstand, aan de andere zijde van het spoorviaduct welk gelijk ook de gemeentegrens is. Dus ik snap het wel dat het samengevoegd gaat worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 09 dec 2023 12:53

WKZH5A schreef:Schetsen Stuyvesantplein t/m Margarethaland: https://projecten.denhaag.nl/project/aanpassing-tramlijn-6-haagse-hout/

- Stuyvesantplein wordt vernieuwd, beide sporen lopen via de viskraam. De halte wordt verplaatst naar de Loudonstraat en krijgt een eilandperron.

Mooi. Karakter van het plein blijft behouden, en die recycling-containers niet meer langs het fietspad.

Is het de bedoeling dat automobilisten bij de nieuwe halte loudonstraat achter de tram blijven wachten, of mogen die over de fietsstrook?

- De halte Carel Reinierszkade, Reigersbergenwewg en Vlamenburg worden vernieuwd en toegankelijk aangepast. Verder wordt de gehele trambaan groen in de vorm van gras.

Op de tekeningen hebben de haltes maar aan één kant toegang. Nu meestal aan beide kanten. Gaat dat verdwijnen? Dat zou vrij irritant zijn voor blijvoorbeeld mensen die op de carel reinierszkade in/uitstappen van/naar de sportvelden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten