Vernieuwing lijn 6

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WKZH5A » 24 okt 2022 18:27

In Bezuidenhout zit nog in de fase van bespreken met de bewoners over hoe de tram daar gaat passen. In Transvaal zit nu in de fase van voorlopig ontwerp die nu bekend is na een werkplaatsbijeenkomst.

- De halte Nunspeetlaan wordt alleen de perrons vernieuwd/aangepast. Dierenselaan en omgeving verandert er niets.
- Steijnlaan (tussen De la Reyweg en Paul Krugerplein) verdwijnen 11 van de 33 parkeerplaatsen aan de oneven nummers en alle 14 parkeerplaatsen aan de even nummers om ruimte te maken voor fietsstroken en iets bredere trambaan. De gehandicaptenparkeerplaatsen zijn hier niet meegerekend. De inrichting wordt daar volledig vernieuwd inclusief riool/andere aansluitingen.
- De halte Paul Krugerplein worden de vier perrons van tram 6 en 12 samengevoegd tot één eilandperron. Dit komt op het plein net voor het Basis-e-Markt en Brandtstraat. Het perron kan maar één tram halteren. Daarnaast komen er op het plein fietsstroken en meer groen.
- Paul Krugerlaan (tussen Paul Krugerplein en Delftselaan) verdwijnen 6 van de 16 parkeerplaatsen aan de even nummers en alle 19 parkeerplaatsen aan de oneven nummers vanwege verkeersveiligheid, om ruimte te maken voor fietsstroken en iets bredere trambaan. De gehandicaptenparkeerplaatsen zijn hier niet meegerekend. De inrichting wordt daar volledig vernieuwd inclusief riool/andere aansluitingen.
- Paul Krugerlaan (tussen Paul Krugerplein en Loosduinseweg) wordt alleen de bestrating vernieuwd. De trambaan voldoet aan de huidige eisen, maar de twee slingerbochten worden wel aangepast.
- De halte Loosduinseweg wordt de perrons vernieuwd/aangepast. Omdat de halte breder moet worden, verdwijnen hiervoor 10 parkeerplaatsen.
- De halte Delftselaan (6 en 12 richting Paul Krugerplein) wordt het perron vernieuwd/aangepast. Ook komt er gras tussen de rails waar nu klinkers liggen bij de halte.
- Er is nog een discussie gaande tussen de gemeente, HTM en MRDH of de halte Delftselaan van tram 6 en 12 richting het Paul Krugerplein opgeheven kan worden. De reden hiervoor is vanwege het matige gebruik van de halte en om de wijkpark beter aan te sluiten met de omgeving. In het huidige ontwerp past het niet zo echt. Het wordt dan onlogisch omdat tram 6 en 12 richting de Haagse Markt wel stopt en tram 11 in beide richtingen stoppen bij de halte Delftselaan. Er is een mogelijkheid om de twee losse halten van tram 6 en 12 en die van tram 11 samen te voegen en die te plaatsen tegenover de halte waar tram 6, 11 en 12 samen stoppen. In het voorlopige ontwerp hebben ze de nieuwe halte ingetekend als de halte niet verdwijnt.

- De bedoeling is dat voor de zomer van 2023 wordt besloten wat met de halte Delftselaan van tram 6 en 12 gebeurt.
- Rond de zomer van 2023 vind er inspraak plaats voor eventuele bezwaren/opmerkingen en gaat het voorlopige ontwerp naar de gemeenteraad. Daarna wordt het ontwerp definitief.
- Begin 2024 vindt er aanbesteding plaats wie de aannemer gaat worden om dit werk uit te kunnen voeren.
- Na de zomer van 2024 gaat de werkzaamheden en herinrichting plaatsvinden. Dit duurt ongeveer een jaar (medio/zomer 2025).
- Er wordt naar gekeken hoe de te verdwijnen parkeerplaatsen wordt gecompenseerd in de wijk. Er wordt gedacht aan intrekken van 3e/4e parkeervergunningen per adres, meer gebruik van parkeergarages oa in het wijkpark en ook betaald parkeren overdag.

- Het voorlopige ontwerp van Hobbemaplein, Hobbemastraat, Vaillantlaan, Om en Bij en Brouwersgracht komt binnenkort.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 24 okt 2022 20:03

Mij ervaringen in die buurt door de jaren heen zeggen me dat het verdwijnen van parkeerplaatsen geen enkele invloed gaat hebben in de doorstroming v/h verkeer en het gebruik v/d ruimte als parkeerplaats voor auto's, busjes en grote vrachtvoertuigen voor/door omwonenden, ondernemers en hun klandizie. :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WeKra » 24 okt 2022 20:36

Bedankt voor de mooie opsomming. Is dit nog ergens anders (al) na te lezen?
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor xCookiesolax » 25 feb 2023 14:47

De nieuwe tram komt naar Transvaal. De straten Paul Krugerlaan, Paul Krugerplein, Delftselaan en Steijnlaan veranderen hierdoor. De gemeente heeft een aantal ontwerpen gemaakt. Bewoners kunnen voor 31 maart 2023 hun mening geven over de ontwerpen.

- Op het Paul Krugerplein komt een nieuw eilandperron
- De haltes Loosduinseweg en Nunspeetlaan worden aangepast
- Het is nog onzeker wat er met de halte Delftselaan (stad uit) gaat gebeuren

Bron: https://werkaandewijk.denhaag.nl/tramlijn-6-en-12/
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor xCookiesolax » 25 feb 2023 15:00

De gemeente wil het Hobbemaplein en de Hobbemastraat veiliger maken. Er zijn op dit moment twee opties voor de trams.

Optie 1: De halte van tramlijn 6 komt op het midden van het plein, net als vroeger
Optie 2: De huidige haltes vervallen en er komt een nieuwe halte voor de bieb.

De impact voor het autoverkeer zal vrij groot zijn met de invoering van verplichte rijrichtingen. De bus krijgt een eigen mini busbaan. De bushalte stad in wordt verplaatst.

Bron: https://werkaandewijk.denhaag.nl/hobbemaplein/
Laatst bijgewerkt door xCookiesolax op 25 feb 2023 17:31, in totaal 1 keer bewerkt
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 25 feb 2023 16:12

Kunnen ze de halte Delftselaan in noordelijke richting niet verplaatsen naar de andere kant van het kruispunt zodat beide perrons tegenover elkaar komen te liggen?

Zie onderstaande kaartje (groen = bestaand, geel = nieuw, rood = bestaand opgeheven)
Delftselaan.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 25 feb 2023 16:40

Dat is in het verleden zo geweest (~1990), maar gaf behoorlijk wat oponthoud voor achterop lopende trams. Daarom werd de haltes gesplitst zodat de tram pas na het wissel stopt. Je ontlast daarmee ook het kruispunt zelf: auto's staan niet zo lang stil en voetgangers uit de tram blokkeren de doorgang niet zo lang.

Terug naar het Hobbemaplein: dat wordt pas wat als het autoverkeer verdwijnt. Gezien de demografie v/d buurt en gebruikers v/h plein zelf is dat hoogst onwaarschijnlijk. Wat al helpt: De Heemstraat tussen Delftselaan en Hoefkade (beide richtingen) afsluiten voor alle doorgaand verkeer (hooguit fietsers, geen brommers!). Ook afslaand verkeer van/naar de Ruijsdaelstraat, Kempstraat en v/d Vennestraat verdwijnt dan. Hierdoor wordt het plein een doorgaande straat voor alleen de Kempstraat en v/d Vennestraat/Ruijsdaelstraat, waardoor de verkeersdruk afneemt. Wat zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid verbeterd. Omliggende straten zullen wel een hoger verkeersaanbod krijgen, slimme plaatsing van eenrichtingsverkeer onderdrukt dat weer.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 25 feb 2023 17:22

Ik zit me ook te bedenken dat als gekozen wordt voor de gezamenlijke halte Hobbemaplein voor de lijnen 6, 11 en 12, de afstand tussen Hobbemaplein en Delftselaan zo kort wordt (slechts 50 meter) dat de halte Delftselaan niet meer nodig is. Dan wordt het dus Hobbemaplein - Paul Krugerplein / Loosduinseweg zonder tussenstops, met optioneel een halte 's-Gravenzandelaan voor lijn 11.

Positief is dat ze op sommige plekken meteen het volledige straatprofiel aanpakken en vrijliggende fietspaden aanleggen. Tegelijkertijd jammer dat ze dit niet overal even consequent doorvoeren. Bijvoorbeeld het stukje Paul Krugerlaan ter hoogte van de tramhalte Loosduinseweg richting Duindorp komt niet eens een fietsstrook.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor xCookiesolax » 01 apr 2023 15:03

1. De halte Om & Bij wordt aangepast. In dit gedeelte van de Hobbemastraat wordt een middenhalte aangebracht voor de nieuwe tram. De middenhalte wordt langer waardoor deze voor de Paulus Potterstraat komt te liggen. Hierdoor kan het autoverkeer van en naar de Paulus Pottestraat de Hobbemastraat niet oversteken.
2. De parkeerplaatsen en enkele bomen op het Om & Bij zelf verdwijnen.
3. De halte op het Paletplein wordt aangepast en blijft op dezelfde plek. De slinger in de sporen wordt verwijderd.
4. De halte Brouwersgracht wordt aangepast. Richting Leyenburg zal de halte enkele meters terug worden geplaatst tegenover de halte richting CS.

Bron: https://werkaandewijk.denhaag.nl/tramlijn6-schilderswijk/
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor YC52000 » 05 apr 2023 21:02

Kunnen ze het stuk tussen Vaillantlaan en Brouwersgracht gewoon niet opheffen en tram 6 via een andere nieuwe route laten rijden naar de tramtunnel.
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 05 apr 2023 22:08

Tja kan je dan niet gewoon 4 wat vaker laten rijden...?

(Hoewel we hier ten noordoosten van CS toch wel blij met 6 zijn.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor YC52000 » 05 apr 2023 23:13

Mijn voorstel:

Rood = huidige route halte vaillantlaan > brouwersgracht
Groen = Nieuwe route

Afbeelding

Opgeheven haltes
- Vaillantlaan
- Om & Bij
- Brouwersgracht (6)

Nieuwe haltes
- Vaillantlaan (opgeschoven)
- Prinsegracht / HMC Westeinde

:geek: :geek:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 05 apr 2023 23:29

Gaat niet gebeuren:
- de Vailliantlaan is niet geschikt voor trams, er is domweg teveel verkeer (het is een belangrijke verbinding tussen Centrum en Laak/Spoorwijk)
- het Vailliantplein (met brug) is eveneens niet geschikt voor tramverkeer en ik betwijfel of de kademuur van het Buitenom het extra gewicht v/d tram aankan.
- lijn 6 is op dat stuk een belangrijke aan/afvoer voor scholieren, die bij omlegging dan of extra moeten lopen (wat op zich niet erg is, maar dat zie ik niet gebeuren) of met alternatief vervoer (moeten) komen, bv auto/brommer/etc, wat ook weer overlast geeft.
- geld voor nieuwbouw is er niet, en dan komt daar het hete hangijzer van "bouwruimte" nog bij (stikstof, etc).
- omlegging is een politieke keuze, en juist dié hebben doorgaans een heel andere agenda dan de gemiddelde OV gebruiker :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor YC52000 » 05 apr 2023 23:56

Admin schreef:Gaat niet gebeuren:
- de Vailliantlaan is niet geschikt voor trams, er is domweg teveel verkeer (het is een belangrijke verbinding tussen Centrum en Laak/Spoorwijk)
- het Vailliantplein (met brug) is eveneens niet geschikt voor tramverkeer en ik betwijfel of de kademuur van het Buitenom het extra gewicht v/d tram aankan.
- lijn 6 is op dat stuk een belangrijke aan/afvoer voor scholieren, die bij omlegging dan of extra moeten lopen (wat op zich niet erg is, maar dat zie ik niet gebeuren) of met alternatief vervoer (moeten) komen, bv auto/brommer/etc, wat ook weer overlast geeft.
- geld voor nieuwbouw is er niet, en dan komt daar het hete hangijzer van "bouwruimte" nog bij (stikstof, etc).
- omlegging is een politieke keuze, en juist dié hebben doorgaans een heel andere agenda dan de gemiddelde OV gebruiker :roll:


Hey fantaseren mag altijd toch :lol: :lol:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2023 00:00

Tja, YC52000's idee is theoretisch een optie maar vereist veel geschuif met de drukke S100 ringweg. Heeft ook als nadeel dat de omgeving van halte Om en Bij dan geen OV meer heeft. Ik heb zo mijn twijfels of dat allemaal door de gemeenteraad komt.
En als je dan toch gaat de route opnieuw aanlegt, dan kan je hem tussen Vaillantplein en Paul Krugerlaan beter via de Delftselaan sturen. Dat scheelt honderden meters.
Of de ultieme ondertussen al 50 jaar genoemde oplossing: een tramtunnel onder de Prinsegracht, 's-Gravenzandelaan en Steijnlaan.

Ik zit overigens al een tijdje te denken of het niet beter is om, zodra de infrastructuur dat toe laat, lijn 4 en 6 tussen De Uithof/Leyenburg en CS samen te voegen tot een frequente elke 5-minuten rijdende corridor via de route door de Schilderswijk. Zo'n hoge frequentie is echt veel interessanter als reiziger dan twee verschillende lijnen die vaak op bijna het zelfde moment vertrekken van en aankomen op dezelfde plek, zij het via een licht afwijkende route. Tijdsverschil is nu slechts 1 à 2 minuten, na de geplande verbouwingen waarschijnlijk nihil. Als compensatie lijn 2 dan uiteraard met een hogere frequentie.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor willem » 06 apr 2023 09:39

Dat is waarschijnlijk lastig te realiseren omdat je op CS niet wil keren en je dus aan de andere kant verder moet rijden.
Omdat daar een 5-minutendienst overdreven is kom je al snel bij twee verschillende eindpunten uit. En daarmee ook met twee verschillende lijnen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor wattman » 06 apr 2023 11:06

OVinDelft schreef:de ultieme ondertussen al 50 jaar genoemde oplossing: een tramtunnel onder de Prinsegracht, 's-Gravenzandelaan en Steijnlaan.

Maak er inmiddels maar (bijna) 60 jaar van. Dat was een aanbeveling van Prof. Lehner.

Zal denk ik, net zoals door hem voorgestane ondertunneling van de as Javastraat - Spui - HS nooit uitgevoerd worden. Was dat allemaal wel gebouwd, dan had Den Haag een Stadtbahn naar Duits model gehad, oftewel de Semi-metro. Wellicht rijdende onder een binnenstad (city) met veel hoogbouw in beton (model Stichthage) en doorsneden door stadssnelwegen (model Prins Bernhardviaduct).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2023 16:43

willem schreef:Dat is waarschijnlijk lastig te realiseren omdat je op CS niet wil keren en je dus aan de andere kant verder moet rijden.
Omdat daar een 5-minutendienst overdreven is kom je al snel bij twee verschillende eindpunten uit. En daarmee ook met twee verschillende lijnen.

Het gaat me ook niet zozeer om het nummertje op de tram, maar meer om de combinatie van tramlijnen in een netjes verdeelde interval. Er zijn daar verschillende uitwerkingen voor mogelijk, maar onderstaand een voorbeeld. De totale hoeveelheid trams ten opzichte van nu is hetzelfde, alleen iets anders verdeeld over drie duidelijke corridors.

Ten westen van Den Haag Centraal:
- 12x via Schilderswijk (6x Leyenburg + 6x De Uithof)
- 12x via Loosduinseweg (12x Kraayenstein)
- 12x via Laan van Meerdervoort (6x De Savornin Lohmanplein + 6x Loosduinen)

Ten oosten van Den Haag Centraal:
- 12x via Oostinje (6x via Voorburg naar L'dam + 6x via Moerwijk naar L'dam Noord)
- 12x naar Station Lansingerland-Zoetermeer
- 6x via Zoetermeerse krakeling naar Zoetermeer Centrum
- 6x eindigend op Den Haag Centraal (omdat tussen Laan van NOI en Leidschenveen lijn E in dit pad rijdt)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 06 apr 2023 17:42

Ik ben geen fan van een zeer beperkt aantal lijnen met hoge frequentie berijden. Dan krijg je op lokaal niveau datgene wat ze nu op landelijk niveau ontdekken dat een slecht idee was: investeer meer in waar het toch al druk is, en minder in waar het rustig is. Dat maakt op de drukke plekken de drukte en kosten alleen maar hoger, met meer en meer leegloop op de rustige plekken.

Ik zou het interessanter vinden om meer verschillende lijnen te laten rijden die dan in het drukke deel overlappen. Zoals bijvoorbeeld 3 en 4, die vanaf de Lijnbaan tot midden-Zoetermeer gelijk op gaan, maar wel een flink verschillend begin en einde hebben. In midere mate 2 en 3/4 en 6 en 4 en een beetje 2 en 6.

Waarom niet bijvoorbeeld een nieuwe lijn optuigen die van Duindorp route 12 rijdt en dan halverwege overstapt op de route van lijn 6 door de schilderwijk? En dan wellicht langs de grote kerk en CS laag? Voor de mensen die van de schilderswijk naar CS willen maakt het niet veel uit welke ze nemen, maar voor mensen die van Duindorp naar CS willen is een rechtstreekse lijn, ook al is het met wat lagere frequentie, toch wel prettig.

Zo geef je meer mensen een overstaploze verbinding als ze langer willen wachten (of hun reis preciezer plannen), ten koste van mensen die nu het geluk hebben dat ze nooit over hoeven te stappen maar in het nieuwe systeem wellicht af en toe wel als ze hun reis niet precies kunnen plannen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor wattman » 06 apr 2023 20:20

iljitsch schreef:, maar voor mensen die van Duindorp naar CS willen is een rechtstreekse lijn, ook al is het met wat lagere frequentie, toch wel prettig.
Sinds het wisselen van de eindpunten van bus 22 en 23 op Scheveningen, biedt lijn 22 een rechtstreekse verbinding tussen Duindorp, het Haagse centrum en het Centraal Station.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron