Voorlopig ontwerp Hobbemaplein en omgeving:
https://werkaandewijk.denhaag.nl/hobbemaplein/Belangrijke punten:
- Omdat de Hobbemaplein grotendeels anders moet worden voor het verkeer heeft dit ook gevolgen voor de bus en trams.
- De halte Haagse Markt van tram 6 en van tram 11 en 12 worden samengevoegd en worden verplaatst bij de bibliotheek. Deze halte krijgt een tophalte functie, een soortgelijke uitstraling als bij Station HS en Leyweg.
- Door deze verplaatsing ligt de halte Delftselaan van tram 6, 11 en 12 te dichtbij (minder dan 200 m). Deze gaan dus verdwijnen (en definitief opgeheven).
- De halte van bus 25 krijgt ook een tophalte functie op de Hobbemaplein. De Ruijsdaelstraat wordt ontsloten van het Hobbemaplein. Dit betekent dat bus 25 via het Hobbemastraat en Vaillantlaan moet omrijden. De halte Vaillantplein verdwijnt en stopt dan bij de halte Hobbemastraat van bus 51.
- Voor het auto-/fietsverkeer verandert ook veel. Zo krijgt fietsers fietspaden bij de Delftselaan (door het verdwijnen van de tramhalte is er ruimte) en bij de ventweg op De Heemstraat (de ventweg gaat ook verdwijnen voor autoverkeer). Het autoverkeer kan niet meer overal in of uit de wijk en kan niet meer overal afslaan op het Hobbemaplein.
- In het Hobbemastraat wordt de rijstrook voor het autoverkeer en de bus-/trambaan samengevoegd. Hierdoor is er meer ruimte voor twee fietspaden. Ook wordt de inrichting vernieuwd.