TINA, de nieuwe tram

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2023 21:37

Zo komen ze er dus uit te zien: viewtopic.php?f=9&t=662#p12953
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2023 22:18

Nu het toch weer over kleurstellingen gaat, ben in maar weer eens gaan knutselen.
Ik wilde graag weten hoe de TINA eruit zou zien zonder de drukke R-net stickers en zonder de ouderwetse grijze balk.
Het resultaat vind ik persoonlijk erg geslaagd.

HTM Tina simplified livery.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 22 feb 2023 07:06

Zeer drukke R-net? Het zijn welgeteld 4 grijze streepjes per bak die bijna wegvallen in het onderliggende grijs.

Ik vermoed dat het lichtgrijze op de onderste verjonging nauwelijks zal opvallen in de praktijk. Het heeft mij ook jaren geduurd voordat ik doorhad dat op de Regiocitadis ook een lichtgrijze balk zat; ik dacht altijd dat dit gewoon schaduwvorming door de verjonging was. :roll: :D
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor mibia » 22 feb 2023 18:49

Ben dan toch wel nieuwsgierig wanneer de eerste RC aan de beurt is voor de revisie? Gebeurt dit in eigen werkplaats van de HTM?
Mede daar de snelheid waarmee de Avenio's van grauwgrijs naar friswitte kleurtje gaan, ook in een bepaald tempo gaat. Gebeurt dit wel in de werkplaats van de HTM of zit daar een snoepreisje in het buitenland naar Siemens in? :D
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor xCookiesolax » 23 feb 2023 19:43

mibia schreef:Ben dan toch wel nieuwsgierig wanneer de eerste RC aan de beurt is voor de revisie? Gebeurt dit in eigen werkplaats van de HTM?
Mede daar de snelheid waarmee de Avenio's van grauwgrijs naar friswitte kleurtje gaan, ook in een bepaald tempo gaat. Gebeurt dit wel in de werkplaats van de HTM of zit daar een snoepreisje in het buitenland naar Siemens in? :D

Gebeurt in Zichtenburg en wordt uitgevoerd door Siemens zelf. Siemens heeft volgensmij twee putten (putten of sporen?) tot hun beschikking.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 16 jun 2023 16:14

Ik ben wel benieuwd wanneer het definitieve ontwerp van de TINA's voor HTM bekend gemaakt gaan worden. Sinds het bekend is gemaakt dat de TINA van Stadler de aanbesteding gewonnen heeft is het al een tijdje stil geworden rondom de nieuwe stadstrams.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 16 jun 2023 16:16

OVinDelft schreef:Nu het toch weer over kleurstellingen gaat, ben in maar weer eens gaan knutselen.
Ik wilde graag weten hoe de TINA eruit zou zien zonder de drukke R-net stickers en zonder de ouderwetse grijze balk.
Het resultaat vind ik persoonlijk erg geslaagd.

HTM Tina simplified livery.jpg


Ik hoop dat men de zwarte strook onder en boven de passagiers ramen een witte kleur kunnen geven. De verhouding zwart en wit vind ik aardig uit balans vergeleken met de Avenio en hoe de RegioCitadis er uit moet gaan zien.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 16 jun 2023 21:35

We zitten op dit moment in de designfase, dus al dat soort zaken worden as we speak besproken met Stadler. Pas wanneer knopen zijn doorgehakt kunnen er meer duidelijkheden worden gegeven, denk ik.

Vorig weekend was ik samen met afgevaardigden van de trambestuurders bij Stadler in Bussnang, om daar te kijken naar de Tina voor Darmstadt en met eigen ogen een aantal ideeën en oplossingen te zien. Wat in elk geval gezegd kan worden, is dat Stadler precies weet waar ze mee bezig zijn en betrokken zijn in onze belangen. Ik ben erg enthousiast.

Over de kleuren van het exterieur kan ik niks zeggen, dat is niet mijn afdeling... Ik was er puur voor de bestuurderscabine (met een figuurlijke instructeurspet op). Wat ik wel heb geleerd: De trams krijgen het wagennummer 7001-7056 (evt optie daargelaten)
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 16 aug 2023 12:20

Iemand een idee hoever men met de designfase is? En wanneer we weer nieuwe info kunnen verwachten?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Roland » 17 aug 2023 10:46

Ik kreeg vandaag een nieuwe render met de aangepaste livrei welke met MRDH is afgestemd. Die zal denk ik wel een dezer dagen officieel worden gepubliceerd. Verder is het de bedoeling dat er in het najaar een mockup naar Den Haag komt, met een publieksevent waarbij iedereen die wil de gelegenheid zal krijgen om een kijkje te nemen. Een officiële aankondiging zal daar ook nog voor volgen. Daarna valt er tot eind 2024, begin 2025 niet heel veel te verwachten. Dan wordt er achter de schermen gebouwd :)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 17 aug 2023 17:17

Kun je al vertellen of er veel is aangepast vergeleken met de vorige reder die eerder getoond is?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 31 aug 2023 12:28

Geen grote wijzigingen. Een stukje zwart minder, een beetje rood meer. Opvallend is wel dat die lichtgrijze balk in de onderste verjonging is toegevoegd (zoals een hobbyist hier ook in het Avenio-schema had gefotoshopt).

Binnenkort vast meer. :D
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 19 sep 2023 11:38

Vanaf vandaag zijn de werkzaamheden begonnen voor het opbouwen van de Mock-Up, die in de garage van de HTM Vakschool aan de Zinkwerf komt te staan. Hiervoor staan 3-4 weken gepland.

Ik mag er logischerwijs nu nog geen foto's van posten, maar dat is over 4 weken ook vanzelf al beantwoord. Het bouwteam (uit Finland) maakt ook een time-lapse zodat we achteraf die opbouw kunnen zien.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 10 okt 2023 11:03

Op de facebook pagina van Stadler zag ik afgelopen week een foto waarop meerdere tekeningen van Tina trams stonden, waaronder de Haagse Tina. Het was niet heel duidelijk te zien, maar het zag er beter uit dan het ontwerp dat als eerste naar buiten kwam. Zo is het front niet meer geheel rood, wel meer rood net onder het voorraam dat op eerdere tekeningen zwart was, met een grijze onder bumper. Verder meer wit onder en boven de ramen. Ook de bestuurders deur aan de zijkant van de tram had een witte ipv zwarte omlijsting. Over het interieur was helaas niets te zien, ongetwijfeld komt ook daar in de loop van de tijd meer over naar buiten.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor OVinDelft » 10 okt 2023 18:27

Complimenten voor je oplettendheid! Was even speuren, maar ik heb hem uiteindelijk gevonden.
https://www.facebook.com/stadlerglobal/ ... Qhr2Srw7gl

HTM Stadler TINA artist impression.png
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Admin » 10 okt 2023 20:34

Waarbij aangetekend dat dit een voorlopig ontwerp is en er dus nog van alles kan veranderen!

(ofwel: pin je er niet teveel op vast dat de nieuwe trams er ook daadwerkelijk zó uit gaan zien!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor YC52000 » 11 okt 2023 22:39

Laatst bijgewerkt door YC52000 op 12 okt 2023 20:22, in totaal 1 keer bewerkt
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor JoopS » 12 okt 2023 09:04

De cameraman die deze opnamen gemaakt heeft is de gouden regel "alles beweegt behalve de camera!!" vergeten. Dat heet "tuinspuiten". Ondanks het "tuinspuiten" geven deze opnamen een eerste indruk wat Den Haag te wachten staat, een prachtige tram.Deze tram heeft wel een andere indeling van de bakken, is veel smaller en de spoorbreedte is, zo te zien, 1000 mm. Dus wat het uiterlijk van de HTM TINA betreft, die wordt veel forser. De TINA draaistellen, waar het uiteindelijk (letterlijk) om draait, lopen erg geruisloos en soepel. De TINA wordt een waardige opvolger van de GTL-8.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Roland » 12 okt 2023 15:33

De nieuwe afbeelding is laatst ook in het magazin personenvervoer gepubliceerd. Dus nu mag ie ook wel hier staan ;-)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 12 okt 2023 15:40

Wel typisch dat hier de pantograaf op de middelste bak zit en in het filmpje op de voorste. (Wat natuurlijk 50% van de tijd de achterste is.)

In Dortmund vond ik het geel mooi maar dat grote gapende zwarte gat aan de voorkant gaf me geen prettig gevoel. Welke SF-film was dat ook alweer waarbij de robots zo'n gezicht hadden?

Qua bakken/deuren inderdaad net een RC. Geldt dit ook voor de draaistellen: dat ze werkelijk draaien, in tegenstelling tot bij de AV?

Dit zou redelijk moeten werken met in/uitstappen als het druk is. Bij de Avenio kan je nog wel eens de mist in gaan vanwege sommige deuren maar aan één kant (die relatief nieuwe paal in het midden helpt niet), en bij de GTL zit je met het smalle gangpad dat zo verstopt zit.

Wellicht dat dit straks de beste Haagse tram is. Ik ben erg benieuwd!

Al enig idee op welke lijnen ze ingezet gaan worden? Het lijkt er niet op dat AV/Tina veel verschil maakt als het gaat om smalle straatjes, dus dat beiden overal, afgezien van het buitengebied?, ingezet kunnen worden.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten