TINA, de nieuwe tram

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 29 okt 2022 15:26

Er zijn ook TINA's waarbij er tussen de bestuurderscabine en het voorste draaistel een reizigersdeur zit ipv een deur voor de bestuurder. Gewoon even een paar weekjes wachten en je weet welicht wat meer. Speculeren heeft over wat de indeling gaat worden, heeft ook helemaal geen nut..
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor OVinDelft » 29 okt 2022 19:44

...maar is wel leuk. :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor xCookiesolax » 29 okt 2022 20:27

Ik hoop dat de Tina een stadstram wordt met dezelfde comfortabele rijeigenschappen als de Avenio. Een enkele deur na de bestuurderscabine zou de tram ook echt het gevoel geven van een stadstram. Afwachten, ik laat me over een aantal weken wel verrassen :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor YC52000 » 30 okt 2022 03:21

Het zal vast wel niet (net zoals de Avenios)
Maar worden deze nieuwe trams geschikt gemaakt voor gekoppeld rijden en worden ze wel of niet geschikt gemaakt om te rijden in het buitengebied?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor buschauffeur » 30 okt 2022 09:31

Er wordt toch nergens meer gekoppeld gereden?
En toen dat wel gebeurde was het slechts op een specifiek stukje van lijn 4. Er is haast nergens ruimte. En bovendien geen aanbod van reizigers gedurende de dag. Het is de Londense metro niet zeg. Dit is Den Haag, met na 8 uur 's avonds nauwelijks OV.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 30 okt 2022 09:37

Vanuit het PVE moeten de trams geleverd worden met de mogelijkheid tot een koppelinrichting. Echter zullen alleen de X001 en X002 worden geleverd met koppelingen. Op basis van deze twee kan HTM dan de vergunningen, toelatingen en testen verkrijgen. Omdat er nog geen zicht is op gekoppeld rijden hebben we die dus nu niet nodig (= duur, want onderhoud en etc) maar mochten we dadelijk met de Binckhorst alsnog gekoppeld willen rijden, hoeven we enkel nog de koppelingen te bestellen, monteren en gaan. Als we dat pas achteraf zouden doen zou dat weer aanbesteed worden en moeten vergunningen en toelatingen alsnog geregeld worden.

Rijden in buitengebied gaat niet gebeuren. Over een jaar of 10-15 komt er een nieuwe Randstadrail.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 30 okt 2022 10:04

Is er veel speciaals nodig om in het buitengebied te rijden? 750 V zal niet een groot probleem zijn lijkt me, en gebruiken ze daar gewoon ARI (dat hebben alle AVs toch?) of een ander beveiligingssysteem?
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor xCookiesolax » 30 okt 2022 10:14

In het buitengebied maakt men gebruik van ZUB (Zugbeeinflussung). Dit is een beveiligingssysteem van Siemens. De Tina krijgt voetbediening en volgens mij is dit ook niet toegestaan (of wenselijk) in het buitengebied.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Chris » 30 okt 2022 10:46

iljitsch schreef:Is er veel speciaals nodig om in het buitengebied te rijden? 750 V zal niet een groot probleem zijn lijkt me, en gebruiken ze daar gewoon ARI (dat hebben alle AVs toch?) of een ander beveiligingssysteem?
Als GTL er uit is komt in Den Haag zelf ook 750V op de bovenleiding te staan.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor PAV » 30 okt 2022 10:50

Chris schreef:Als GTL er uit is komt in Den Haag zelf ook 750V op de bovenleiding te staan.

Wat is hiervoor je bron? En wat betekent dit voor museumtrams/de Hoftram?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor xCookiesolax » 30 okt 2022 12:25

Ik weet wel dat men bezig is om een PCC geschikt te maken voor 750 volt. Het HOVM vermeldt op hun website dat zodra de GTL weg is de spanning naar 750 volt gaat. Bron: https://hovm.nl/pcc-1227-straks-ook-geschikt-voor-750-volt/

Om even terug te gaan naar de Tina: De Tina zal zowel op 600 volt als 750 volt kunnen rijden.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 30 okt 2022 14:54

xCookiesolax schreef:Om even terug te gaan naar de Tina: De Tina zal zowel op 600 volt als 750 volt kunnen rijden.

Voor moderne electronica is dat allemaal niet ontzettend moeilijk. Het is tijden geleden dat ik een lader voor laptops en kleinere electronica gezien heb die niet 100 - 250 V aankan.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Admin » 30 okt 2022 17:37

Nou. Een laptoplader is toch echt wat anders dan de tractie-installatie v/e tram. Er komt wel wat meer bij kijken, ook financieel. Een IGBT voor 600V is een flink stuk goedkoper dan een exemplaar voor 1200V.

Deze is 600V Deze is 1200V
(beide zijn niet geschikt voor trams, dit zijn in essentie consumentenversies!)

Ik schat in dat de IGBT's voor de nieuwe trams al snel SFr 3000-3500 per stuk (!!) gaan kosten. Let wel, inkoop Stadler. Daar gaat dan nog de winstmarge van Stadler en belastingen (Zwitserse Steuer) overheen. Voor de hele installatie (er komt nogal wat kabel en andere electronica bij kijken) zit je al snel boven de 8 ton, mogelijk al in de miljoenen. Per tram. :shock:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 31 okt 2022 11:33

Beetje offtopic, maar ook ik weet dat de prik naar 750 gaat als de GTL weg is. Dat is al tijden een bekend gegeven en alle onderstations zijn er inmiddels voor omgebouwd.

Voor GTL’s betekent dat een definitief einde. Zoals mij is verteld (door een bekende van het museum) is het ombouwen een onrealistische (niet onmogelijke) zaak. Er was zelfs sprake of we op het museumterrein niet gewoon 600 volt behouden d.m.v. Een eigen onderstation zodat we in elk geval met een GTL kunnen rangeren. PCC’s - behalve de 1337 - ombouwen is makkelijker te doen, maar betekent wel een aanzienlijke systeemkast ergens op het dak…

De Hoftrammm (en Pekeltrams) stevenen dus langzaam af richting het einde. Maar dit is iets wat ook Bobby al heel lang weet.

Back on topic :-)
Laatst bijgewerkt door WeKra op 31 okt 2022 11:36, in totaal 1 keer bewerkt
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Roland » 31 okt 2022 11:34

Men is al jaren bezig het net voor te bereiden op 750V. Dat gaat heel wat energie besparen. Hoe hoger het voltage hoe lager de verliezen is grofweg de regel. Er is nog geen exacte datum voor die omschakeling. De Avenio kan op zowel 600V als 750V rijden, maar niet automatisch overschakelen zoals de RegioCitadis. Voor de Tina is hetzelfde uitgevraagd als bij de Avenio.

De Tina (en Avenio) zijn ontworpen voor 70km/h. De RegioCitadis is voor 80km/h ontworpen, daarmee zit je net in een hogere botsklasse. Dit is ook een wezenlijk verschil voor het buiten gebied. Hand of voetbediening maakt niet uit, dit komt vanuit het personeel. Handbediening is de standaard omdat dit goedkoper is.

Nog een interessante link voor wat betreft de Tina: https://dubisthalle.de/tina-stadler-bau ... alle-saale
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Tiktak » 31 okt 2022 14:02

Maar hoe zit het dan met de A619/A620 ( de Blauwe Tram) die medio 2024 word toegevoegd aan het HOVM en gaat rijden in Den Haag, kan deze op 750 volt rijden.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 31 okt 2022 14:21

WeKra schreef:Beetje offtopic, maar ook ik weet dat de prik naar 750 gaat als de GTL weg is. Dat is al tijden een bekend gegeven en alle onderstations zijn er inmiddels voor omgebouwd.

Voor GTL’s betekent dat een definitief einde. Zoals mij is verteld (door een bekende van het museum) is het ombouwen een onrealistische (niet onmogelijke) zaak.

Dat is wel zwaar klote zeg.

Roland schreef:De Avenio kan op zowel 600V als 750V rijden, maar niet automatisch overschakelen zoals de RegioCitadis.

Dat maakt het nog lastiger. Als ze wel automatisch konden overschakelen dan kon je op bepaalde stukken van het netwerk en/of op bepaalde tijden 600 V op de bovenleiding zetten voor de museumtrams.

Maar is het geen oplossing om een stuk of twee drie losse omvormers te kopen/maken die 750 V omzetten in 600 V. Dan zou die omvormer naar behoefte in verschillende trams geplaatst kunnen worden en hoef je alleen wat kabels aan te leggen in de tram om 'm aan te kunnen sluiten. Zo kan je met een relatief lage investering toch nog veel verschillende museumtrams laten rijden.

En ik mag zeker hopen dat de laatste dag op 600 V er nog een enorme parade met alles wat los en vast zit qua museum- en werkmaterieel gedaan wordt a la 150 jaar tram of opening tramtunnel.

Als de GTLs niet meer kunnen rijden zie ik er ook niet veel bewaard blijven, kost een hoop ruimte in de museumremise...
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 31 okt 2022 17:29

Tiktak schreef:Maar hoe zit het dan met de A619/A620 ( de Blauwe Tram) die medio 2024 word toegevoegd aan het HOVM en gaat rijden in Den Haag, kan deze op 750 volt rijden.


30 seconden googlen en zie: https://www.railhobby.nl/nieuwe-blauwe-tram-a619-a620/

Alinea 'casco's'.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Roland » 01 nov 2022 09:30

Die omvormers zijn niet universeel te koop helaas. En die wil je denk ik ook niet zomaar in je tram zetten. Die in de meettram zit neemt behoorlijk wat ruimte in. Voor al het materieel met een tractie-installatie met weerstanden is er de mogelijkheid om een soort herontwerp te doen. Motoren in serie ipv parallel en meer weerstanden toevoegen. Zoiets is men met de PCC's van plan. Voor de GTL zal het wat ingewikkelder zijn. Ik zie ook niet in waarom je meer dan 1 GTL wil bewaren. Kijk naar de RET 700 serie. Daar zijn er 2 van bewaard en die hebben precies 0 keer gereden sinds ze aan de kant gegaan zijn. Het is een stuk lastiger om geavanceerdere techniek draaiend te houden als je het niet dagelijks gebruikt. Ik denk ook dat de Hoftram een mooie aanvulling is in het museum als deze niet meer omgebouwd kan worden naar 750V. Voorlopig zal de omschakeling niet voor 2029-2030 zijn.

Terug naar het ontwerp denk ik ;)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 01 nov 2022 11:15

Roland schreef: Voor de GTL zal het wat ingewikkelder zijn. Ik zie ook niet in waarom je meer dan 1 GTL wil bewaren. Kijk naar de RET 700 serie. Daar zijn er 2 van bewaard en die hebben precies 0 keer gereden sinds ze aan de kant gegaan zijn.


Het zou natuurlijk mooi zijn als er één GTL8-1 n één GTL8-2 bewaard kunnen worden. Waarbij de GTL8-2 bijvoorbeeld aanpassingen gedaan worden aan het exterieur en interieur, zodat deze weer de blauwe stoelen en de blauw-witte met gele deuren krijgt en als het nog mogelijk is, de analoge koersrollen terug krijgt. Zoals ze in de hoofdstad ook met de 11 en 12 G hebben gedaan, daar laten ze één tram in de uitdienst status en de ander veranderen ze weer zoveel mogelijk in de aflever status. Zo iets zie ik ook graag voor Den Haag. Hoe goot zouden die omvormers voor een GTL zijn?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron