Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor PAV » 01 jun 2023 21:43

iljitsch schreef:Haagse raad heeft meer vragen over Binckhorst-tram dan wethouder nu kan beantwoorden:
De Haagse gemeenteraad staat welwillend tegenover de plannen voor een tramlijn via de Binckhorst naar Voorburg en Delft, maar heeft nog wel zorgen over de uitvoering ervan. Wethouder Robert van Asten bezweert dat hij die zorgen kan wegnemen, maar pas nádat de raad instemt met zijn voorstel.

Eerst akkoord gaan en daarna pas naar de bezwaren kijken. Wat een strategie van die wethouder. Klinkt alsof je in een restaurant te horen krijgt: eerst moeten bestellen wat de kok adviseert, en dan pas de menukaart kunnen krijgen om te kijken of dat wel bij je wensen aansluit en wat nou eigenlijk de ingrediënten zijn... :roll:
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 01 jun 2023 22:33

Hij gaat voor de 'shine' en neemt geen verantwoordelijkheid. Bekend politiek gekonkel. Zo kan 'ie alle shit en risico's van zich afpraten. 'De raad is toch akkoord gegaan? Not my fault.'. En hij loopt ermee weg.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 02 jun 2023 10:13

Ook Rijswijk stemt in met plan voor tramlijn, maar wel zorgen om overlast

Het loopt daar niet over van enthousiasme. Behalve bij de TU heb ik nooit gehoord over overlast door trillingen bij een tram.

Toen lijn 17 er kwam wilden de Rijswijkenaren dat ook niet als ik het me goed herinner...

Eerst tekenen en dan later zien waarvoor is niet de beste manier om beslissingen te nemen, zie de brexit. En ook bij het door de Schotse SNP gewenste referendum over onafhankelijkheid nul details over hoe dat dan zou moeten als het zover komt.

Maar aan de andere kant, bij infrastructuurbeslissingen alles eerst 100% uitwerken en dan alleen ja of nee kunnen zeggen maar te laat voor aanpassingen is ook niet ideaal.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 02 jun 2023 10:22

Ik denk dat de wethouder o.a. nattigheid voelt bij het versterken van Binckhorstbrug en Geestbrug. Dat kan een moneypit worden waar hij zijn handen niet aan wil branden.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 02 jun 2023 11:01

Raar dat vroeger bijna nooit werd geklaagd over de tram richting Voorburg station, bewoners waren toen boos dat dat tram werd opgeheven.
Dit was ook toen onze "Blauwe" uit Voorburg verdween.
Maar het klagen is waarschijnlijk van deze tijd.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 02 jun 2023 11:17

Je zou bijna gaan denken dat mensen niet van verandering houden...
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor KevinRandstadrail » 02 jun 2023 12:21

Nou ik vind het jammer dat er veel weerstand is voor de tram.
Ik wil namelijk dat er veel trams kwomen is goed voor de bereikbaarheid voor Den Haag. En zeker voor de Binckhorst.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 02 jun 2023 12:24

"Veel weerstand" is waarschijnlijk ook wel weer een wat sombere interpretatie. De mensen die voor zijn hoor je bij dit soort dingen niet en reken maar dat niemand blij gaat worden als straks 30000 nieuwe binkhorstbewoners allemaal twee auto's voor de deur neerzetten en hun wijk via Voorburg en Rijswijk verlaten.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 09 jun 2023 07:53

iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor PAV » 09 jun 2023 14:30

Weer een typische mediakop dat de komst van de tramlijn "definitief" is. Nu er akkoord is gegeven voor verdere uitwerking van het plan, moeten er wellicht nog bestemmingsplannen/omgevingsplannen worden aangepast/uitgewerkt, en dan moet er nog financiering komen voor het geheel. Maar ja, die nuance kan je in een kop niet kwijt. ;)
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 10 jun 2023 08:35

Het geld is er. Dus kan men lekker nu dromen hoe men het gaat invullen,
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor trambestuurder » 10 jun 2023 09:48

Tiktak schreef:Raar dat vroeger bijna nooit werd geklaagd over de tram richting Voorburg station, bewoners waren toen boos dat dat tram werd opgeheven.
Dit was ook toen onze "Blauwe" uit Voorburg verdween.
Maar het klagen is waarschijnlijk van deze tijd.


de tram rijdt al een aantal jaren niet meer daar dus mensen zijn aan de rust gewend en mede over alle geluiden ( die deels waar zijn ) die gepaard gaan met de zwaardere Avenio kan ik me enigzins de bezorgdheid wel delen omdat
vaak niet alle sporen worden vervangen waardoor er idd trillingen en geluidoverlast is.
bijna alle sporen werden op het zand gelegd wat achteraf niet een goede oplossing was voor de zware trams
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor YC52000 » 23 jun 2023 16:54

In het meest gunstige geval, wanneer gaan ze beginnen met de bouw?
YC52000
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Lange_Dre » 23 jun 2023 20:49

Ik gok zo maar eens op z'n vroegst in 2030.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Roland » 26 jun 2023 12:16

Dit is in een indicatie van hoeveel tijd nodig is:

- Ontwerpfases (schetsontwerp - voorontwerp - definitief ontwerp): 4 a 5 jaar. Dit kan ook in één jaar, maar er zit natuurlijk nog veel afstemming en besluitvorming op detailniveau in. Ook zijn er minimaal 3 gemeentes en de MRDH die er iets van vinden.
- Aanbesteding: 2 jaar
- Bouw: 2 tot 4 jaar, afhankelijk van de hoeveelheid civiele kunstwerken die nodig zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 jun 2023 16:03

Over dat laatste: ik las iets dat er iets zou moeten gebeuren met het oude PTT Telecom Contest gebouw (tegenwoordig bekend als Bink36). Dat zou betekenen dat er een vrije trambaan komt met behoud van de 2 x 2 rijstroken. Maar dat lijkt me dramatisch complex met de twee spoorviadukten die daar gelijk op volgen.

De tram gewoon over een rijbaan is wel 10 x simpeler. Hou de auto's dan uit de weg met stoplichten wanneer er een tram komt. Ik geloof ook niet dat er snel meer dan een tram per 10 minuten (in de spits) gaat rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 26 jun 2023 21:55

iljitsch schreef:Over dat laatste: ik las iets dat er iets zou moeten gebeuren met het oude PTT Telecom Contest gebouw (tegenwoordig bekend als Bink36). Dat zou betekenen dat er een vrije trambaan komt met behoud van de 2 x 2 rijstroken. Maar dat lijkt me dramatisch complex met de twee spoorviadukten die daar gelijk op volgen.

De tram gewoon over een rijbaan is wel 10 x simpeler. Hou de auto's dan uit de weg met stoplichten wanneer er een tram komt. Ik geloof ook niet dat er snel meer dan een tram per 10 minuten (in de spits) gaat rijden.


Het eenvoudigste is vanaf het Scheldeplein/ Lekstraat een geboorde tramtunnel tot voorbij de kruising Binckhorstlaan / Supernovaweg .
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 jun 2023 22:24

Tiktak schreef:Het eenvoudigste is vanaf het Scheldeplein/ Lekstraat een geboorde tramtunnel tot voorbij de kruising Binckhorstlaan / Supernovaweg .

Is gewoon wat rails over de bestaande straat niet aanzienlijk eenvoudiger??

Wel wat last van het autoverkeer, maar dat is meer irritant dan ingewikkeld.
iljitsch
 
Berichten: 1751
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 27 jun 2023 08:57

Ik weet niet wat de doorrij hoogte is van de viaducten, maar op de foto's (google) te zien te laag voor een tram.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor buschauffeur » 27 jun 2023 09:17

Tiktak schreef:
iljitsch schreef:Over dat laatste: ik las iets dat er iets zou moeten gebeuren met het oude PTT Telecom Contest gebouw (tegenwoordig bekend als Bink36). Dat zou betekenen dat er een vrije trambaan komt met behoud van de 2 x 2 rijstroken. Maar dat lijkt me dramatisch complex met de twee spoorviadukten die daar gelijk op volgen.

De tram gewoon over een rijbaan is wel 10 x simpeler. Hou de auto's dan uit de weg met stoplichten wanneer er een tram komt. Ik geloof ook niet dat er snel meer dan een tram per 10 minuten (in de spits) gaat rijden.


Het eenvoudigste is vanaf het Scheldeplein/ Lekstraat een geboorde tramtunnel tot voorbij de kruising Binckhorstlaan / Supernovaweg .

Dan mis je wel twee haltes waar nu de bus stopt.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten

cron