Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 25 apr 2023 20:08

Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Onduidelijk of dit een nieuwe route voor 1 via de binkhorst is of iets nieuws.

Op zich lijkt me 1 via binkhorst/CS laten rijden niet een slecht idee.

Vergeet station Voorburg. Niet zonder reden dat dit al vele jaren niet bediend wordt. Leuk voor uitwijk, maar dan heb je het wel gehad.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor YC52000 » 25 apr 2023 20:41

Dus tram 1 via Binckhorst.. en dan wat? Via de Lekstraat naar Centraal Station.
Rechtdoor en dan links naar Korte Voorhout? Buitenhof overslaan en direct door naar Kneuterdijk !!?

Of vanaf de Lekstraat direct naar links en dan naar Stadhuis en vervolgens rechts afslaan !!?
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Lange_Dre » 25 apr 2023 23:57

Ik vermoed dat men lijn 1 vanuit Delft via de Binckhorst wil laten rijden. Dan via CS en de route van lijn 9 naar Scheveningen. Lijn 9 zou dan vanaf CS naar Kneuterdijk rijden en vanaf daar de huidige route van lijn 1. Het zou niet mijn voorkeur hebben, aangezien men vanaf de Binckhorst dan (zolang er maar één tramlijn door de Binckhorst rijd) geen directe verbinding met het centrum hebben. Buslijn 28 zou namelijk "tijdelijk" door de Binckhorst naar Scheveningen rijden, zolang er nog geen tramlijn zou rijden.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 26 apr 2023 08:22

Er komt dus één nieuwe tramlijn bij Voorburg station naar ???????.
De Rijswijkseweg word dan geheel tramloos.
Als men de tramhalte Schedeldoekshaven een hoog waardige tramhalte maken voor lijn 1, dan kan lijn 1 via het Lage Zand, Kalvermarkt en het Spui zijn eigen route vervolgen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 apr 2023 10:16

Vanaf CS via de huidige route van 9 naar scheveningen houdt de vaart er natuurlijk wel lekker in. Hoe erg zou het zijn dat 9, die dan de oude route van 1 gaat doen vanaf het centrum, niet meer op CS stopt?

Station Voorburg is natuurlijk niet zozeer om dat station te bedienen, maar voor de nieuwe huizen aan de Maanweg. Als het te doen is om de bocht van de binkhorstlaan linksaf de weteringkade te maken dan zou je mooi lijn 11 of 12 van HS naar station Voorburg kunnen verlengen.

Het is waarschijnlijk niet meer mogelijk om weer spoor aan te leggen over de hofwijckweg om na HS rechtsaf de rijswijkseweg op te kunnen...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor YC52000 » 26 apr 2023 14:37

Tiktak schreef:De Rijswijkseweg word dan geheel tramloos.


Tram 15 rijd toch nog op de Rijswijkseweg of ben ik nou gek?? :o
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 26 apr 2023 15:49

Lijn 15 gaat dan waarschijnlijk over de Jan van der Heijdenstraat rijden richting HS.
Lijn 12 laten rijden als tijdelijke lijn via Zieken - Spui - Hofweg - Lange Vijverberg naar CS en van hieruit richting Voorburg Station.
En tijdelijk bedoel ik dat als de Koningscorridor van Zoetermeer naar Den Haag klaar is, lijn 12 weer van dit nieuwe traject af gaat.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 apr 2023 16:28

Tiktak schreef:Lijn 15 gaat dan waarschijnlijk over de Jan van der Heijdenstraat rijden richting HS.

Waarom?? Zo verlies je een aantal haltes langs de rijswijkseweg, terwijl de haltes over de andere route toch al door andere lijnen bediend worden.

Volgens mij was de reden destijds 1 via deze route te gaan laten rijden en dan onder het spoor door naast HS toen die tunnel klaar was om 1 daadwerkelijk voor HS te kunnen laten stoppen in plaats van een paarhonderd meter verder.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Lange_Dre » 26 apr 2023 17:51

Tiktak schreef:Lijn 12 laten rijden als tijdelijke lijn via Zieken - Spui - Hofweg - Lange Vijverberg naar CS en van hieruit richting Voorburg Station.
En tijdelijk bedoel ik dat als de Koningscorridor van Zoetermeer naar Den Haag klaar is, lijn 12 weer van dit nieuwe traject af gaat.


Is dit is dat je verwacht of heb je dit van een betrouwbare bron? Het lukt mij een vrij omslachtige route. Helemaal als je bedenkt dat het stuk tussen HS en CS via het centrum al vrij goed bediend is door andere tramlijnen.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 26 apr 2023 18:06

Laten ze eerst maar eens uitzoeken hoe ze via de Geestbrugweg en Prinses Mariannelaan met een snelle tram richting Rijswijk en door naar Delft kunnen komen. Die twee wegen zijn smal en een absolute ramp qua verkeer in de spits. Bus 23 kruipt daar ook over de weg in de spitsuren. Trams passen daar eigenlijk echt niet meer tussen en ik zie zo snel geen andere mogelijkheden voor ontsluiting. Of anders eromheen of ondergronds.

Station Voorburg kan wel een interessant knooppunt worden in combinatie met de koningscorridor. Snelle overstap vanuit Zoetermeer en de regio richting Binckhorst en verder. Zoiets. Maar KC is langebaantermijn geworden meen ik, 2040 of zo.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 apr 2023 18:30

Parkeerplaatsen weg en dan een vrije trambaan kan ook.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Slagathor » 26 apr 2023 19:29

2030, wat natuurlijk minstens 2040 gaat worden. Je zal een appartement gekocht hebben op de Binckhorst, ben je mooi klaar mee.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor q-quan » 26 apr 2023 22:00

Conceptontwerp voor de Geestbrugweg (van het participatieplatform van de Gemeente Rijswijk, nog niet langs de gemeenteraad gegaan). Geen vrije trambaan, maar wel een knip voor auto's bij de Geestbrug. Haltes aan weerszijden van de Geestbrug wisselen om van richting.

En de kruising Geestbrugweg-Herenstraat-Haagweg.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 apr 2023 22:58

Slagathor schreef:2030, wat natuurlijk minstens 2040 gaat worden.

Wel als BBB en CDA hun zin krijgen want dan kan er pas vanaf 2035 gebouwd worden...

Je zal een appartement gekocht hebben op de Binckhorst, ben je mooi klaar mee.

Met de fiets ben je zo in het centrum.

Gaan ze ook nog voorzieningen zoals winkels, scholen, huisartsen neerzetten daar? Hier in bezuidenhout verdubbelt de bovolking zowat maar er komen geen nieuwe voorzieningen bij.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 26 apr 2023 23:04

Thanks! Dat wordt wel een heftige afsluiting, als ze doorgaand autoverkeer op de Geestbrug gaan blokken. Dat wordt wel meer drukte langs de Vliet en door de VBW tunnel, maar wellicht beter zo. Je bent dan wel van de enorme (spits)drukte met auto's af op de Geestbrugweg. Kan bus 23 ook doorrijden.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Slagathor » 26 apr 2023 23:30

iljitsch schreef:Met de fiets ben je zo in het centrum.

Gaan ze ook nog voorzieningen zoals winkels, scholen, huisartsen neerzetten daar? Hier in bezuidenhout verdubbelt de bovolking zowat maar er komen geen nieuwe voorzieningen bij.


Ik vind het persoonlijk een uitermate vervelende fietsroute. Je moet óf langs de Trekvlietbrug óf het Schenkviaduct. Allebei geen fijne routes met gure stukken waar je 's-nachts liever niet komt. Ook kom je wel erg veel stoplichten tegen; het rijdt lang niet zo gestroomlijnd als bijvoorbeeld de Loosduinseweg waar ik jarenlang elke dag fietste van en naar m'n werk. Die route is rechttoe-rechtaan en tijdens de spits zorgen al die trams ervoor dat je steevast groen licht krijgt bij de kruispunten. Dat is nogal een schril contrast met de hindernisbaan rond de Weteringkade/het Rijswijkseplein of de Lekstraat.

Ik denk dat de Binckhorst in de praktijk geen samenhangende wijk wordt. De meeste ontwikkelingen vinden momenteel plaats bij de Maanweg en dat stukje wijk zal zich wel hoofdzakelijk op Voorburg richten (oude centrum en de Mall). Die kant fiets je makkelijker op dan richting Den Haag. Nabij de Jupiterkade zal men zich allicht meer op het oude centrum van Rijswijk richten. Vanaf waar die vreselijke Rotterdamsebaan boven de grond komt, is het een versnipperde puinhoop. God mag weten hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Al met al een beroerd wijkplan waar noch de tram noch de door jouw aangehaalde voorzieningen eenvoudig en logisch in te passen zijn. Ik houd m'n hart wel een beetje vast als het op de Binckhorst aankomt. Ik zou er zelf in ieder geval niets durven kopen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor willem » 27 apr 2023 22:47

De Binckhorst is, zoals je terecht zegt , een moeilijk deel van de stad om te ontwikkelen.

Aan de ene kan loopt een spoorlijn van landelijk belang. De andere zijde sluit wat diffuus aan op het stadsdeel Laak of op Rijswijk.Dat maakt herontwikkeling moeilijk.

Een eventuele tram zal deze moeilijke opgave qua herontwikkeling het de gemeente niet makkelijker maken.

Vervoerkundig gezien heeft een tram c.q metro naast een bestaande spoorlijn uiteraard geen meerwaarde.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor PAV » 28 apr 2023 00:20

willem schreef:Vervoerkundig gezien heeft een tram c.q metro naast een bestaande spoorlijn uiteraard geen meerwaarde.

De spoorlijn loopt inderdaad langs de rand van de Binckhorst, maar bedient deze niet. Ook het opstelterrein met dezelfde naam heeft met de wijk feitelijk niets te maken. De spoorlijn zelf heeft (mede door het bestaan van het opstelterrein en de ligging aan de rand van de Binckhorst) naar mijn idee ook geen locatie waar je de Binckhorst met een station zou kunnen ontsluiten. Ieder potentieel treinstation zou ook wel heel dicht bij station Voorburg liggen.

Metrolijn E komt al helemaal niet in de buurt van de Binckhorst, en Den Haag heeft nooit eigen metroplannen gehad. Dus over een metro naar de Binckhorst hoeven we het helemaal niet te hebben.

De Binckhorst ligt ook erg afgelegen t.o.v. het huidige tramnet waardoor het een eind extra rijden is voor de bestaande lijnen als de lijn wordt omgeleid via de Binckhorst. Maar toch is een tramlijn naar mijn idee de meest logische optie voor een railverbinding met de Binckhorst, gezien er naar mijn idee dus geen treinstation mogelijk is om de wijk te ontsluiten.

De vraag blijft dan of een railverbinding noodzakelijk is, of dat bus met eventuele aanpassingen in de route/frequentie niet een betere optie is.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 28 apr 2023 08:38

Hoe zou een bus dan moeten rijden? Je wilt ofwel naar CS ofwel naar het centrum. Meer bussen over spui/hofweg lijkt mij onwenselijk, en bij CS kan je moeilijk/niet stoppen in de lekstraat dus moet je halsbrekende toeren uithalen om op het busplatform te komen.

Ik vind lijn 1 door de binkhorst laten rijden geen slecht plan, zolang dat maar geen extra rijtijd oplevert. Grootste bottleneck is dan het derde spoorviadukt (afbuiging naar CS) waar de tram onder door moet, naast (onder?) alle huidige gebruikers.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 28 apr 2023 20:22

iljitsch schreef:Hoe zou een bus dan moeten rijden? Je wilt ofwel naar CS ofwel naar het centrum. Meer bussen over spui/hofweg lijkt mij onwenselijk, en bij CS kan je moeilijk/niet stoppen in de lekstraat dus moet je halsbrekende toeren uithalen om op het busplatform te komen.

Ik vind lijn 1 door de binkhorst laten rijden geen slecht plan, zolang dat maar geen extra rijtijd oplevert. Grootste bottleneck is dan het derde spoorviadukt (afbuiging naar CS) waar de tram onder door moet, naast (onder?) alle huidige gebruikers.


Misschien via een geboorde tramtunnel vanaf de Lekstraat tot op de Binckhorstlaan
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten